Gå till innehåll

Hur säkrar jag ett sumpsystem med en overflowbox?


Freddesss

Rekommenderade inlägg

Har skaffat ett refugium och en overflowbox

Box http://www.eshopps.com/products/overflowboxes/pfnano/

Refugium http://www.eshopps.com/products/filters/refugium/cube/

 

Har nu börjat planera lite på hur detta ska kopplas på ett så säkert sätt som möjligt, alla tips och råd är välkomna!

När det gäller returpumpen ska den ha backventil så vatten inte strömmar tillbaka, eller det räcker med borrade hål i röret som mynnar ut i karet?

Om jag tittar närmare på overflow så verkar det inte finnas hål i toppen för att suga ut ev bubblor. Ska jag borra och sätta en slang, eller det räcker med att sticka in en luftslang som jag suger manuellt eller med någon mindre pump?

cube.jpg

pfnano.jpg

Ändrat av Freddesss
Justering.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2016-11-02 at 9:31 AM, Freddesss said:

När det gäller returpumpen ska den ha backventil så vatten inte strömmar tillbaka, eller det räcker med borrade hål i röret som mynnar ut i karet?

Vad jag läst så kan man inte lita till 100% på backventiler. Även borrade hål kan täppas igen av algväxt. Kanske det är säkrast att använda båda?

 

Quote

Om jag tittar närmare på overflow så verkar det inte finnas hål i toppen för att suga ut ev bubblor. Ska jag borra och sätta en slang, eller det räcker med att sticka in en luftslang som jag suger manuellt eller med någon mindre pump?

Kanske man startar häverten genom att vända U-röret upp och ner och fylla det med vatten? Annars skall man inte behöva suga ut några bubblor under själva driften, samlas det så mycket bubblor i toppen att häverten stannar vore det en säkerhetsrisk.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...