Gå till innehåll

Drömmen om ett Medelhavs akvarium


mikoto

Rekommenderade inlägg

Dags att sätta igång ett nytt äventyr!

 

Jag har ganska länge viljat ha ett medelhavs akvarium. Ett stort problem är dock att det är bekymmersamt att få tag på djur... Det är ett problem jag egentligen inte löst. Medelhavet är tempererat men inte riktigt så kallt som vi har det här på vår kust. Det akvarium jag tänker sträva mot är ett med en temperatur på ca 17-18 grader. Så kanske inte en direkt spegling av de varma och sköna badstränderna på sommaren utan lite djupare. Men det blir alltså ett kylt akvarium.

 

Vi får återkomma till min titel där. Om jag inte kan ta djuren till mig, får väl jag komma till djuren! Vi har ändå vid närmare granskning en hel del djur på vår kust som har spridning ända ner till medelhavet. Ett bra exempel blir vår vanliga stensnultra som jag dessutom råkar ha ett överlager av med dessutom. Så akvariet kommer bli centerat runt dessa och de andra djur jag kan hitta som matchar biotopen. Så därför blir detta drömmen om ett Medelhavskar än några direkta importer. Jag tror det blir bra.

 

Akvariet ska stå hemma och jag har det inte så stort så storleken har blivit något begränsad. Det som vi siktar på är 90x50x50 cm. Detta får jag nog beställa för jag har inte sett färdiga kar med den storleken. Akvariet kommer ha intern sump som jag har en iaf lite unik lösning för som kommer presenteras senare. Just nu är sökandet igång efter en lämplig skummare, min interna sump kommer blir på ca 10 cm i djup för att undvika att själva för mycket yta i karet och få det att kännas lite. Det gör dock att en ordentlig skummare kommer bli svårt att få i. Deltex MC600 har rekommenderats. Men... Den är ju uråldrig. Måste finnas något roligare, jag vill helst undvika att bygga en egen.

 

Jag startade bygget med det besvärligaste, bänken. Och den har jag fått nästan klar som väl är! Så vi startar tråden med något mer än ord.

 

Jag har byggt några bänkar innan, jag har överbyggt de flesta. Denna gången så testar jag därför att bygga med 45x45 reglar. Med skivor av MDF som klädsel.

Material.JPG

 

Här är de fem ramarna som då blir ihopsatta till den färdiga stommen. Jag har verkligen inga bra arbetsytor hemma att göra sådant här på...

 

Klädsel.JPG

 

Här är en av MDF skivorna. Jag tycker om MDF men verkligen avskyr att måla. Jag har ingen plats att göra det på och det blir aldrig så bra som jag vill. Jag bestämde mig för att testa något nytt och har istället klätt skivorna i svart vinylfilm. Det var ganska pilligt och besvärligt men resultaten blev ganska bra ändå! Nöjd än så länge. Fort gick de iaf och ingen tråkig torktid eller efterarbete. Schyssta grejer.

 

klar.JPG

 

Här är den faktiskt klar. Även om det nog inte ser så ut. Den kommer stå i ett hörn i rummet brevid en soffa så man kommer se väldigt lite av själva bänken. Jag ska dock klä insidan lite så den ser roligare ut då öppningen är väldigt stor. Detta för att en kylare ska kunna stå där. Får nog även plats med annat kul.

 

Det som saknas är då en skiva på toppen sedan kan jag börja med akvariet!

 

Akvariet ska vara isolerat med frigolit på tre av sidorna men jag tänkte köra framrutan utan dubbelglas utan vanligt enkelglas. Det bör inte bli någon kondens redan vid 17-18 grader och jag hoppas att temperaturförlusten blir allt för stor så att kylaren får jobba för mycket. Jag har tänkt driva stora delar av cirkulationen med luft för att spara energi. Bara skummaren och kylarpumpen som behöver motorpumpar. Jag hade kunnat driva kylarledningen med luft med egentligen. Men det blir för omständigt här så jag hoppar det...

 

Just nu försöker jag lista ut vilken kylare jag ska köpa. Jag vill ha en tyst då den ska stå i vardagsrummet så jag kikar lite på tecos nya kylare. Frågan är bara om jag ska köpa en TK150 som har ganska bra pris och bör räcka utmärkt till mina ca 200 liter... Eller skaffa TK500 kylaren istället så har man mer hästar för ett framtida kar, men det blir en klart större investering för en stackars deltidare... Som tur är så är det ett tag kvar tills karet är igång så jag hinner fundera...

 

Jag tänkte beställa akvariet av företagsakvarium, för det är väl ingen som kan leverera ett måttbyggt kar? Mitt är ju ganska litet så det känns som att kostnaden blir för hög från de flesta. Får nog stå ut med att åka ner till Kungsbacka själv och hämta.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Schysst! Men något vag beskrivning, det finns ju en ganska stor uppsjö läppfiskar i medelhavet :-) En fisk jag väldigt gärna hade haft är Coris Julis, de är mycket fina. Men dessa fiskar gör sig bäst i en grupp.

 

Stig: Under 10 grader blir besvärligt, då behövs en ganska stark kylare och dubbelglas definitivt. Så kallt får inte ens mina västkustfiskar nu. Annars verkar det funnits en faktisk import av medelhavsdjur på den tiden, något som verkar ha lagts ner helt nu. Fast offentliga akvarier kan ju fortfarande köpa de från någonstans, har svårt att tänka mig att Den blå planeten åkte ner till medelhavet och fånga in sina djur själva. Fast de kan ju även ha bytit till sig de från andra offentliga akvarier eller liknande iofs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Medelhavet, ja, varför inte? Finns väl ingen anledning till att mer än nödvändigt gå över ån efter vatten. Finns nog så mycket av intresse på nära håll.

 

Visst kan åtskilligt förekomma som art både på västkusten och i medelhavet. Det behöver inte per automatik innebära att de individer som finns här trivs i medelhavsklimat. Viss lokal anpassning kan det finnas även om det är samma art. Fast givetvis är det så att om man skall pressa gränser så är det mer sannolikt att det fungerar med en art som har utbredningen söderöver än en som mest finns i arktis.

 

Jörgen Eggers har skrivit nåt dussin sidor om medelhavet i klassikern "Saltvattensakvariet". Gyltor, havsrudor, blennider och mullar finns bland det han rekommenderar. Han menar också att det finns mycket tåligt och intressant att hämta i medelhavet. En länk om medelhavsfauna:

 

http://www.malawicichlidhomepage.com/photos/mediterranean01.html

 

 

 

Att ta hem djur från medelhavet  lagligt har ju tre bitar att fundera över. EU-gemensamt finns regler för hotade arter. Nån korall blir man stenad om man plockar. Sjöhästar ska man låta bli. Kan finnas mer men det är vad jag minns på rak arm. Sen är det ju fångsten, där kan det finnas lokala regler, likaså för att föra ut djur. Hur det ser ut där vet jag faktiskt inte och det kan naturligtvis variera. Risken att man åker dit i utresetull från medelhavsland för nån påse fisk känns ändå inte överhängande.

 

In i Sverige däremot, där blir det regler att förhålla sig till. Kräftdjur kan man glömma. Övriga ryggradslösa utom hotade arter ska inte vara nåt problem så länge man ska ha dem själv. Fiskar blir lite skakigt, man får ta in sånt som inte klarar sig här och då hamnar medelhavet i gråzon. Tror dock inte tullen här heller reagerar så mycket på en påse fisk.
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Den här tråden har gått lite långsamt pga att jag råka ut för en oväntad utgift i November som tog pengarna som fanns tillgodo för detta. Men nu har ekonomin vänt och planerningen stannar aldrig här.

 

Och säg inte att den som väntar på något gott väntar i onödan! Jag har hittat en exportör av Medelhavsdjur! En kille i Finland har tagit hem från dessa: http://flyingsharks.eu/portal/index.php?option=com_fwgallery&view=gallery&Itemid=27 Ska se om det går ordna något med de i framtiden. Även om det är ett tag kvar. Men då finns det lite hopp ändå. Det är lite kul att granska deras listor för att jämföra vilka arter där som går fånga häruppe med. Stensnultra, Blågylta, Berggylta och sjustrålig smörbult är några snabba som ploppar upp i fisklistan.

 

Jag kommer nog troligtvis köra med limmat dubbelglas med aluminium profiler här i slutändan. Jag är ändå så pass nöjd med mitt andra kalla kar att jag är villig att försöka med det igen. Det är absolut lättast att få till snyggt med, jag har lite förbättringar att testa mot det karet med...

 

Jag har börjat samla delar för att bygga en egen skummare till akvariet med, har egentligen allt utom skummarpump och behöver en lösning för att fästa koppen till kroppen. Små saker i sänder...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig: Ja, det stämmer nog. Men de där listorna om än lite små hade tillräckligt mycket för mig. Ett gott utbud av slemfiskar och två fröknar samt flertalet läppfiskar. Och lägre djur också! Men ja det kanske inte blir ett medelhavs akvarium utan ett Atlant kar.

 

De hade ju en PDF katalog med, i den längst ner finns ju Afrikanska fiskar: http://flyingsharks.eu/Flying_Sharks_Catalogue_2016.pdf Den verka också riktigt kul! Men då är det ju inte riktigt kallvatten längre så det har ju inte så stor betydelse här.

 

Genne: En vacker dröm, men jag tror man ledsnar fort på det :-) Ska du ha medelhavskar är tillväxten på det levande ryggradslösa så pass klen att du inte alls har samma behov av ett kvalitetsalt. Så man kan köpa det billigaste man hittar utan att vara orolig. Blanda vatten är ju ingen större utmaning, det är väl iofs om du måste köra osmos om kranvattnet inte är så bra där nere. Då blir det ju bökigare.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De har ju bläckfiskar med, sådana vill ju du ha. Både 8 och 10 armad :-)

 

Du är alltid inbjuden! Även om jag bara har ett kar igång än så länge. Men det ska nog ändra sig... Egentligen är jag lite förtjust i min drömmande titel med på tråden, med ett akvarie som inspireras av och försöker låtsas vara en del av medelhavet. Utan att egentligen vara det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken katalog tittar du i Anders :-) Jag hittar de i båda, eller ja, blågylta finns inte i pdf katalogen men här finns den: http://flyingsharks.eu/portal/index.php?option=com_fwgallery&view=image&id=363:lemglabrus-mixtuslemg-male&Itemid=27#fwgallerytop

 

Här är stensnultran: http://flyingsharks.eu/portal/index.php?option=com_fwgallery&view=image&id=350:lemgctenolabrus-rupestrislemg&Itemid=27#fwgallerytop

 

Ska inte gnida in det mer men jag ser inte i syne :-)

 

Undrar hur klumpfisken fraktas! Samt hur den fångas in, håva blir ju svårt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Det här projektet har stått ganska stilla, men idag fick vi lite skjuts då jag har köpt in kylaren jag ska ha! Det var en av de besvärligaste komponenterna. Nu är det mest akvariet kvar då att ordna. Samt att använda mina ingenjörs kunskaper till att hitta på ett dubbelglas som kan mäta sig med Jonas nya, här måste vi tänka lite...

 

kylare.thumb.jpg.2005feda757e8603af057c77a0ddb399.jpg

 

Kylaren är en Teco TK150, är otroligt sugen på att testa denna. Den verkar mycket lovande vad gäller ljudnivå. Enda minuset är kapaciteten men den bör räcka till här iaf utan bekymmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag besökte en arbetsenhet som hållit på med akvarier och råka köpa upp deras BTN grejer då jag fick ett fördelaktigt erbjudande. Så nu kan jag nästan återskapa ditt hemma kar! ;-)

 

BTN.thumb.jpg.87bf6f941867e794973a1766964c225e.jpg

 

Slim linen där blir perfekt till det här akvariet så då är det bekymret löst. Modulerna får jag använda i ett annat kar då jag tänker köra på planen här som jag prata om hemma hos dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...