Gå till innehåll

370 liters upplärningstank


BergLasse

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Ny på sidan och ny inom saltvatten så tänkte göra en tråd som presentation och egen dokumentation.

 

Tanken är att dra igång karet nu på hösten och lära sig efter hand av misstagen man gör, praktik blandat med teori helt enkelt. 

 

Teknik och utrustning just nu:

Deltec 370 liters med tillhörande underskåp och sump

T8 belysning  (3*54w & 36w)

Deltec skummare med pump UP 2000/AS (2000 L/h)

Returpump HLP 4040 (4200 L/h)

 

/Lasse i Södra Sandby (men äger ingen djurbutik)

 

 

 

akvarium1.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra frågor :) Jag är inte 100% på någon av prylarna men du har säkert rätt i att det första är ett droppfilter wet&dry. Den andra misstänker jag är nån slags gammaldags nitratfilter. Har inte sett dem med tre kamrar innan, men däremot såna här: http://shop.foretagsakvarium.se/sv/fosfatnitrat/deltec-nitrat-reaktor-nfp.html

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.shop-meeresaquaristik.de/filtersystems-accessories/nitrate-filter/Nitrate-Reducting-Reactors/Deltec-Nitrate-Filter-Type-64-1::955.html?XTCsid=4fgsh0hi3rq8hgodcfbubc93v4

 

Nitrat filter, aldrig sett tidigare .

Bra storlek för att vara första akvariet. Gällande belysningen så vet jag inte riktigt om jag sett T8 i butikerna?? Vad har du tänkt dig börja med för djur/koraller? :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T8 har väl varit lite på utfasning under en period. Men det är ju inget fel på tekniken i sig även om det är svårt att få samma intensitet i ljuset som från en del andra källor. Låter ju dock som att det här karet har ok med ljus ändå, ett par bra rör och reflektorer så överlever man nog tills man vet vad man vill ha istället :-) Det svåra kan vara att hitta rör då de börjat utfasas från många ställen.

 

Vill man köra superbudget så kan man testa köra med Biltemas 6500 K rör. De ger ett ok ljus men bör blandas upp med några blå rör om man vill ha fart på korallerna. Men för ungf 30 kr röret så är det svårt att gnälla för mycket på de :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja karet har nog några år på nacken med tanke på nitratfiltret och droppfiltret, tack för klargörandet. 

 

Angående T8 så ska de så klart bytas ut framöver men bör göra jobbet iaf för den levande stenen i uppstarten. Vad det blir får jag se, i en del akvarium i butiker med LED känns det nästan som om ljuset blinkar och det är jobbigt att titta på det. Vad är det som orsakar det och finns det någon benämning på det?

 

Hur editerar man ett inlägg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta lysdioder som det går att reglera ljuset på fungerar så att de blinkar till/från 1000 gånger per sekund. Lyser de svagare så är det kortare tid lyse och längre tid mörker.

Men styrningen är i en del fall väldigt känslig för störningar från 50 Hz elnät. Oftast blir störningen ett 100 Hz blink som de flesta inte ser. Men vissa personer är betydligt känsligare.

Andra belysningar har dioder av olika färger spridda och där kan det bli ett färgfladder om vattenytan rör sig. (Kallas discoeffekt).

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett visst samband finns. Störningen kommer ofta från samlingskondensatorn i nätdelen som inte är beräknad för den belastning den får. Och så lägger den av efter något eller några år. Ett motsvarande problem är vanligt på grafikkort för datorer. Där är det samlingskondensatorn på utgången av den switchade spänningsomvandlaren som är för klen.

Kapacitansen räcker när den är ny men tittar man på kondensatortillverkarens datablad är den specad för mycket lägre ström än vad den belastas med. Alla som bytt en kondensator med bulle på toppen vet vad jag menar.

 

Står det i någon reklam för belysningen att den har Meanwell strömförsörjning bör det vara OK. Det är det billigaste kvalitetsmärket i dag. Jag har gjort av med över 100 st utan ett enda fel. (Men det finns pirattillverkade kopior i dag. Till och med med varumärket på).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Lite nytt:

 

RO installerad, lite över 4 bar tryck i systemet ger ut 20 liter på ca 80 minuter. TDS runt 58-60 innan alla filter, 1 efter RO och 0 efter silikat filter. Vattnet kommer från Bolmen och tillverkas av Sydvatten och levereras av VA Syd. Har en blandning av gamla järnrör och lite nyare PEX i huset så är positiv överraskad av att TDS ändå var så pass lågt innan osmosen. Mekanisk bevattningstimer från Biltema fungerar klockrent, rann bara över 2-3 ggr innan man hittade hur lång tid som behövdes för en dunk.

 

IMAG0664.jpg

IMAG0666.jpg

IMAG0665.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Har hänt lite sedan sist:
59e7b8408fe0d_tank1(Medium).jpg.3ecdadcf8ed45fea198ab10deb5d6f0b.jpg

 

Två rundor med Dino, lite koralldöd och en spårlöst försvunnen fisk som försvann från sent en kväll till nästa morgon har hunnits med men i det stora hela tuffar det på ganska ok. Kör just nu bara skummare och manuell tillförsel av kalcium. Nästa steg är att bygga ny större sump med plats för DSB & refugium och skaffa automatisk dosering.

Körde ett Tritontest för första gången och skulle gärna få lite input på det om någon vet. I korthet så ligger Nickel högt och jag vet inte riktigt vad jag ska göra för det eller kanske bara låta det vara. Skulle det vara en pump eller liknande så borde det väl visat utslag på andra metaller med? Kanske någon kan se något samband med de andra värdena i testet. Andra värde är NO3 ca 40-50; Ph 7,9; Salinity 34,5; Alk 11.

Tritontestet:

doc.pdf

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...