Gå till innehåll

Mjukkoraller


hundben

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Hur många håller på med mjukkoraller? Tycker det verkar vara stenkoraller som hägrar mest i karen o speciellt dom som har lite större akvarium.

 

Bilder på akvarium med mjukkoraller skulle vara roligt att se.

 

Själv gillar jag mest mjukkoraller.

Gorgonia vilken kategori tillhör den? Den gillar jag starkt

 

Finns här någon med gorgonia?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

42 minuter sedan, addo sa:

Gorgonior är mjukkoraller, kolla innan du köper så det är en fotosyntetisk sort, det säljs en del asymbiotiska och dom är mer eller mindre omöjliga i akvarium.

Dessa icke fotosyntetiska koraller brukar kallas NPS koraller ( Non Photosynthetic Corals ) tror jag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kärt barn har många namn. Asymbiotiska syftar på att dom inte är beroende av symbios med zooxantheller :), Men namnen är lite missvisande då många koraller av den typen har zooxantheller men inte tillräckligt för att klara sig utan mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
On 2016-11-13 at 9:24 PM, hundben said:

Tycker det verkar vara stenkoraller som hägrar mest i karen o speciellt dom som har lite större akvarium.

Ja man ser knappt några mjukkoraller i butikerna numera, det är bara otaliga varianter av Acropora. För 20 år sedan var det tvärtom, då fanns det nästan bara LPS, mjukkoraller, skivanemoner och kolonianemoner.

 

Quote

Gorgonia vilken kategori tillhör den?

Förr räknades gorgonier som en egen ordning vid sidan av stenkoraller och mjukkoraller, men numera verkar de vara en underordning av mjukkoraller.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-11-14 at 11:13 AM, addo said:

Gorgonior är mjukkoraller, kolla innan du köper så det är en fotosyntetisk sort, det säljs en del asymbiotiska och dom är mer eller mindre omöjliga i akvarium.

Det verkar vara vanligast med zooxantheller i arter från Karibiska havet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mestadels mjukkorall även om jag på senare tid samlar på mig lite fler sps för som jag tycker är snygga. Behåller dock mina mjukisar och byter när de växer sig för stora/många. 

 

Bilder kan du se här: 

Kommer komma upp fler bilder inom kort! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...