Gå till innehåll

Introducera ny fisk?


Licke

Rekommenderade inlägg

Hej.

I söndags skaffade jag ett stort exemplar av velencienna sexguttata för att den skulle hjälpa till att hålla rent i mitt akvarium, en kub på 200liter +sump. Ovriga invånare i akvariet är i fiskväg två vanliga clowner, en vitbröstad kirurg och 3st svartvitrandiga damseller. Ett gäng som i vanliga fall är hyggliga mot varandra. När det väl var dags att släppa ut guttatan vart dom som galna allihop. Kirurgen och damsellerna var värst men även clownerna var där och jagade, bet i fenorna och gjorde allt för att terrorisera för nykomlingen. Försökte mata för att ge annat  att tänka på, fungerade några minuter, matade mer, samma effekt. Släckte belysningen över akvariet och i rummet men hörde hur de jagade sexguttatan. Det var bara kirurgen som var större än sexguttatan så. På några få timmar tog de död på nykomlingen. Jag vet inte vad jag skulle gjort annorlunda. Nu vågar jag inte komma med nytt om de ska hålla på så. Tips och råd mottages.

  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar fungera att sätta en spegel mot akvariet, så att fiskarna jagar sig själva.

I övrigt är det lättare att intruducera flera fiskar samtidigt.

Vidare kan man låta fisken gå ett par dagar i sumpen så att den sen luktar som övriga i akvariet.

Möblera om stenen kan ändra revirförhållanden i akvariet.

Lycka till med nästa, det är inte alltid det går vägen beror också på vad man stoppar ner.

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 hours ago, RobbanF said:

Vidare kan man låta fisken gå ett par dagar i sumpen så att den sen luktar som övriga i akvariet.

Eller så kan man sätta den i en bur/plastkorg i akvariet någon vecka, då kan de andra fiskarna dessutom vänja sig vid åsynen, och den nya fisken kan få en uppfattning om akvarieinredningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2016-11-18 at 9:14 AM, Licke said:

De har bott ihop i flera år och till stor del vuxit tillsammans.

Clowner och damseller blir ofta aggressivare när de växer upp, så kanske de hittills lyckats upprätthålla en slags inbördes jämvikt och avreagerar sig på nykomlingen istället? Om detta stämmer kanske du kan vänja de gamla fiskarna vid nykomlingar om du t ex använder en "skyddsbur" i början. 

Men om de etablerade fiskarna inte är fullvuxna ännu kanske de blir aggressivare med tiden, och börjar till slut även ge sig på varandra. Speciellt damsellerna borde kanske börja bråka med sina artfränder, men det varierar nog mycket beroende på art. Enligt https://reefbuilders.com/2014/10/10/reef-nuggets-1-damsels-disguise/ skall den svartvitrandiga Chrysiptera tricincta vara mycket fredligare än Dascyllus-arterna med liknande utseende.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...