Gå till innehåll

Lasse

Rekommenderade inlägg

2 minuter sedan, Lasse sa:

pH?

 

MVH Lasse

 

ingen aning :) 

 

mina koraller ser inte dåliga ut, men det är några som har bättre potential. därav tänkte jag att det vore kanske smart att försöka få till en dosering som var jämnare med förbrukningen.

lättast kommer det att bli när @jonasroman har börjat massproducera sin KH-maskin och man kan logga förbrukningen. nu är det mest gissningar och vilda teorier :)

IMG_2230.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-11-21 at 20:09, nike83 sa:

då har jag också lagt om mina doseringar till 75% under den ljusa tiden. får se om det händer något spännande! :)

Tror förvisso inte att det gör nåt att KH varierar över dygnet. Tror nämligen det gör det i naturen också, för där ha vi följande scenario:

På kvällen o natten minskar konsumtionen då korallerna minskar kraftigt sin kalkbildningshastighet, MEN produktionen snarare ökar då pH värdets sjunker, och det frisätts därmed mer kalk. Naturen har en kalkreaktor som går mest på natten, alltså motsatta våra akvarieförhållande. Jag tror alltså att KH-variationen över dygnet till följd av ljuset är naturlig och således sej skadlig, kanske tom tvärtom, så länge den varierar ungefär lika mkt som den gör i naturen. Jag skulle således inte anse det värt att anstränga sig att jämna ut KH totalt över dygnet.

 

Det borde finnas mätningar över dygnet på KH på ett rev?

 

som kuriosa kan jag nämna att nu när min maskin mäter KH varannan timma såg jag precis hur KH steg 0.2 enheter bara en timma efter att ljuset släckts! mkt intressant att det är så mkt. Kanske naturens dygnsvariationer är mindre men dom borde finnas av sammas skäl som dom uppstår i ett akvarium.

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

57 minuter sedan, nike83 sa:

 

ingen aning :) 

 

mina koraller ser inte dåliga ut, men det är några som har bättre potential. därav tänkte jag att det vore kanske smart att försöka få till en dosering som var jämnare med förbrukningen.

lättast kommer det att bli när @jonasroman har börjat massproducera sin KH-maskin och man kan logga förbrukningen. nu är det mest gissningar och vilda teorier :)

IMG_2230.jpg

jag har redan märkt lite intressanta saker men den loggning jag precis påbörjat;-)---är inte säker på att man skall helt jämna ut KH över dygnet...vi får ta reda på om det finns mätningar av KH på ett rev över ett dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kanske vi fick lite svar på om KH även varierar på ett riktig rev? Kurvan högst upp är det sanna KH(karbonater enbart), den varierar på så sätt att den är högst på natten då korallerna slutar bilda kalk, men även den totala alk verkar variera i samma riktning fast ngt mindre(bild under). Det känns logiskt, produktionen av karbonater stiger ju snarare på natten då det lägre Ph värdet ökar upplösningen av kalk, men konsumtionen avtar..vi får en nettostegring av alk under natten främst beroende på en reell ökning av den sanna karbonathårdheten (HCO3 + 2CO3)(som ju utgör 95% av den totala alk). Kanske vi därför ej skall hetsa upp oss för om vi ser samma variation i våra kar?, vilket jag tror vi gör, o ser det redan med mina täta mätningar nu varannan timma.  Möjligen skall man minska lite på Balling just under natten, men tror inte man behöver anstränga sig för mkt därvidlag då det alltså verkar som variationen i alk över dygnet även råder på ett rev. Tolkar ni kurvorna annorlunda?:-) Nytt fält som öppnar sig här:-)

IMG_2234.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@stigigemla, har du lust att utveckla detta lite?

 

Kalkbildningen är ju lite komplex, då den i korallen är en aktiv process också...men oavsett så måste den ju konsumera HCO3 eller CO3, för att bygga upp en molekyl CaCO3...det kommer konsumeras alkalinitet i form av förlust av HCO3/CO3, och här är det ju viktigt att påpeka att det går inte åt en vätejon för att göra detta, på det sätt som det gör när alger använder HCO3 för uppbyggnad av organiskt kol, dvs vi får en sann sänkning av alk. Däremot menar ju en del forskare att bildning av kalk producerar CO2, men det äbdrar ju inte alk utan sänker bara ph med bevarad alk. I princip kan man tänka som så då att den CO2 som vi tillför i kalkreaktorn kommer förr eller senare tillbaka till vattnet när det tillförda HCO3-jonerna så småningom bildar kalk.  

 

Jag har kört min maskin ny nästan dygnet runt sedan den blev helt klar (6 dar sen) o ser mkt tydligt hur det varierar ordentligt med ljuset, trots att kalkreaktorn jobbar emot. Om jag stänger av kalkreaktorn, vilket jag testade, så blir förstår variationskurvan ännu mer "vågig" vilket stämmer bra med teorin. Gjort punktmässiga verifieringar med manuell titrering/salifert och det följer samma mönster, så maskinen mäter rätt. Hunnit verifiera maskinens accuarcy samtidigt och jag ligger bra inom normalfördelningskurvan, dvs max 5% av mina mätvärden blir lite längre ut, resten ligger inom +- 0.056dKH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är några länkar med intressanta artiklar:

http://www.advancedaquarist.com/2015/5/aafeature

http://www.advancedaquarist.com/2014/7/corals

http://www.advancedaquarist.com/2012/12/corals2

http://www.advancedaquarist.com/2012/1/corals

Tyvärr är inte den artikeln med bilder över jontransport med mer i skiktet mellan korallvävnad och skelett som jag har långt bak i bakhuvudet.

Men jag hoppas dessa håller dig lugn några timmar åtminstone. Det är i alla fall en artikel med som behandlar förhållande mellan kalk- och vävnadsbildning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och här är en artikel med ett avsnitt om CO2- halt och koraller. http://reefkeeping.com/issues/2006-12/cj/index.php

Serien av artiklar som är skriven av Chris Jury är riktigt bra som en introduktion till de kemiska sammanhangen runt om rev.

http://reefkeeping.com/issues/2006-08/cj/index.php

http://reefkeeping.com/issues/2006-10/cj/index.php

http://reefkeeping.com/issues/2006-11/cj/index.php

http://reefkeeping.com/issues/2006-12/cj/index.php

 

Kanske inte så mycket för Lasse och Jonas men någon annan kanske finner dem intressanta.

Jag misstänker att i de källförteckningarna finns artikeln som är långt bak i mitt bakhuvud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2016-11-26 at 20:23, nike83 sa:

 japp, explosionsartat. kunde knappt ta mig ur sovrummet pga. att alla acros hade växt ur karet ! :D  -ettglasmed-

 

mätte i morse igen och hade 6.1 i KH innan karet tände och jag mätte igen nu innan ljuset började dimma ner och hade 6.7 i KH. kanske var ett litet mätfel igår.

jag hade inte justerat något från gårdagen, dvs en hel del av doseringen sker på dagtid.

 

så nuvarande: 25ml doserars på natten, 10 ml under uppgång och nergång, 45ml under tiden belysningen är igång. 

jag tänker att jag ändrar och doserar inget under "soluppgång" och "solnedgång" enligt Sigs uppgifter ovan. 

nya doseringen blir då 40ml under mörker och 40 ml vid full ljus. uppehåll av dosering vid soluppgång och solnedgång. det är fullt tänt i mitt kar från 10.00 till 19.00. 

 

jag tänker att det borde vara bäst att ha så stabil KH som möjligt. borde väl vara så i havet!

Hur gick det med doseringscykeln ? Natt / dag ? Tillväxt ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...
On 2017-08-22 at 11:32, nike83 sa:

@jonasroman - har du svaret på hur KH förbrukas på ett dygn? 

om inte, kan du vara snäll och ta reda på det? :) 

Om jag minns rätt från en graf jag kom över är det ingen större dygnsvariation på ett riktigt rev. Men i ett akvarium är ju systemet mer instabilt så där ser jag med de mätningar jag gjort en variation med högre kH på natten som jag tolkar beror på lägre förbrukning men inte riktigt lika mkt lägre dosering från kalkreaktorn då ju den släpar efter. Med Balling som är mer lättstyrt borde man kunna få en helt rak KH dygnskurva, som på ett riktigt rev alltså. 

 

Jonas

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, jonasroman sa:

Om jag minns rätt från en graf jag kom över är det ingen större dygnsvariation på ett riktigt rev. Men i ett akvarium är ju systemet mer instabilt så där ser jag med de mätningar jag gjort en variation med högre kH på natten som jag tolkar beror på lägre förbrukning men inte riktigt lika mkt lägre dosering från kalkreaktorn då ju den släpar efter. Med Balling som är mer lättstyrt borde man kunna få en helt rak KH dygnskurva, som på ett riktigt rev alltså. 

 

Jonas

 

 

 

spännande! jag har alltid hört att KH ska doseras på natten, men det är troligen en myt/missuppfattning då.

 

vore riktigt spännande om du kunde stänga av din Reaktor ett dygn och logga. tror du det är möjligt? 

detta för att vi som kör balling ska kunna optimera och få ett stabilare KH på dygnet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, nike83 sa:

 

 

spännande! jag har alltid hört att KH ska doseras på natten, men det är troligen en myt/missuppfattning då.

 

vore riktigt spännande om du kunde stänga av din Reaktor ett dygn och logga. tror du det är möjligt? 

detta för att vi som kör balling ska kunna optimera och få ett stabilare KH på dygnet. 

kanske hellre då att stänga av kalkreaktorn o sen låta alkatronic gå in o dosera, o så ser jag om den behöver dosera mer på dan(vilket jag tror den kommer göra). Alkatronic kommer ju då exakt vissa hur mkt den doserar på vilka tidpunkter o därmed får jag ett direkt mått på sann konsumtion.

 

 

 

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, jonasroman sa:

kanske hellre då att stänga av kalkreaktorn o sen låta alkatronic gå in o dosera, o så ser jag om den behöver dosera mer på dan(vilket jag tror den kommer göra). Alkatronic kommer ju då exakt vissa hur mkt den doserar på vilka tidpunkter o därmed får jag ett direkt mått på sann konsumtion.

 

 

 

 

 detta vore guld om du kunde göra!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...