Gå till innehåll

Bästa levande sten i Göteborg?


taspan78

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa

 

det närmar sig att jag måste köpa ca 70kg levande sten för mitt nya kar.

har ny några tips eller förslag varifrån ska jag köpa LS i götebörgsområdet?

tacksam för alla tips kan ni he till en nybörjare :)

 

vh

tas

Ändrat av taspan78
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar köpa LS från i stort sett alla butikerna i Göteborgsområdet när jag startar nytt. Detta för att få så bra mångfald på liftarna som möjligt. 

Skall du ha så mycket som70 kg så kan du ta död sten också. 

 

Är det regeln om 10 % LS som gör att du vill ha 70 kg? 

 

Min personliga åsikt är att det är en fölegad regel. Jag brukar inreda så att jag böir estetiskt nöjd och inte ta hänsyn till mängden.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse

 

och tack för svaret.

det är faktiskt den 10% regeln som styr mitt beslut faktiskt.Det låter som en bra idé att samla ihop LS från olika ställen.Är lite rädd eftersom jag läste att man f3örutom de goda bakterierna får man också dåliga organismer som kan orsaka en del i TT nytt kar...

Har du några tips till? Karet är 650l (590+60) .

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som vanligt finns det olika skolor vad gäller detta. En som betonar att det är det bakteriella livet i stenen som är viktig. Den skolan föredrar att "kurera" sin sten mörkt under ett antal månader. Det får till följd att allt makroliv i stort sett är dött, förhoppningsvis har bakteriestammen överlevt och inte ändrat sig (det sista tror jag är otänkbart - det finns bakterier men artsammansättningen har anpassats till de nya förutsättningarna)

 

Den andra extremen tonar ner betydelsen av den bakteriella sidan. Hävdar att det får man ändå och efter en tid är det ursprungliga bakteriesammansättningen anpassat till rådande miljö i det aktuella akvariet. Däremot pratar den skolan om betydelsen av att få in så många högre organismer som möjligt för att öka den biologiska mångfalden. Visst - man kan få in saker som inte är så trevliga men exempelvis för mig är denna mångfald av organismer ytterst viktigt för jämnvikten i akvariet. Jag har tagit nyinkommen sten direkt ner i karet många gånger.

 

Jag tror du får välja väg här. Om du väljer att använda kurerad sten (eller kurera själv) så kan du lätt fylla ut med död sten också, speciellt om du använder sk "levande sand" som tillskott

 

I mitt sista kar på ca 300 liter använde jag metod nummer två men drog ner på mängden levande sten. Använde nog bara ca 5 - 10 kg levande sten - den mesta stenen jag använde var död sten. Tanken var att få in lite nyttodjur men minska den statistiska möjligheten att få in otrevligheter. Du kan se i min tråd - ett nytt projekt - att det fungerade väldigt bra.

 

MVH Lasse

 

 

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse och tack för svaret!!!

Jag tror att jag ska följa den som du säger dvs att köpa LS och blandra den med död sten.Jag tänker också att köpa stenarna från olika butiker.

Tack igen för svaret 

Ps karet är här men det säkert tar lite tid innan man sätta upp den ordentligt :)

IMG_5886.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis dom Lasse skriver så finns det olika skolor i detta ämne.

det jag vill skicka med dig är att om du köper lekande sten så bör du se till att låta stenen vara i karet ett bra tag innan du tillsätter acropora.

får du in aefw i karet så har du fått ett jobbigt problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Henric

 

Hur lång tid är det "bra tag"? Jag läst att man bör kontrollera värderna tills når ammoniak och nitrit 0 och då kan man börja sakta sakta med några små djur och därefter om allt ser bra ut då kan man tänka sig börja med fiskar och koraller . Stämmer det?

vad betyder aewf?:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv håller jag oxå på att starta upp. Kommer starta med mest död sten men jag vill ha in macroliv. Så just hämtat drygt 5 kg levande som jag satt i karantän. Kommer hämta några kg till på annat håll nu till helgen. Det för att likt Lasses åsikt få bredd på livet och floran. Stenen kommer få gå i karantän i 3-5 veckor där jag matar med lite flingfoder och kommer hålla uppsikt om jag ser något som jag vill ha bort. 1c688098b9c1a84e77659f38599664aa.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, taspan78 sa:

Hej Henric

 

Hur lång tid är det "bra tag"? Jag läst att man bör kontrollera värderna tills når ammoniak och nitrit 0 och då kan man börja sakta sakta med några små djur och därefter om allt ser bra ut då kan man tänka sig börja med fiskar och koraller . Stämmer det?

vad betyder aewf?:)

 

Det finns olika skolor här också. Jag gör alltid snabbstarter bara för jag vill ha igång det biologiska livet så fort som möjligt. Men min metod innefattar en ordentlig Clean up crew väldigt snabbt. Se denna artikel där jag beskriver min metod lite närmare. Jag säger inte att den är bäst men den har alltid fungerat för mitt sätt att sköta ett akvarium

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, taspan78 sa:

Hej Henric

 

Hur lång tid är det "bra tag"? Jag läst att man bör kontrollera värderna tills når ammoniak och nitrit 0 och då kan man börja sakta sakta med några små djur och därefter om allt ser bra ut då kan man tänka sig börja med fiskar och koraller . Stämmer det?

vad betyder aewf?:)

Aefw är acroporaätande plattmask

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...