Gå till innehåll

Richards nya 450l


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Tack så mycket för era svar!

Konstigt nog är det inte den minsta, finns 2 st som är betydligt mindre. Varför funkade dem ihop i karet i affären och inte här hemma tro?
Kan mata lite extra, just nu kör jag fryst och vanligt pellets. Vill inte öka på alltför mycket dock, vet inte hur stor betydelse det har men har lite alger och har hört att man inte ska mata alltför mycket då...
Det finns ingenting att göra gör att dem ska gå bättre ihop? Känns sådär å låta den dö, för det är väl det som kommer hända tillslut...

Mvh Richard




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En klassiker är att skaffa fler för att sprida aggressionerna, men du lär behöva en 25-30 stycken i ett kar av din storlek. (jag gissar bara antal utifrån andra arter jag haft)

 

I affären gick dom nog i ett oinrätt kar vilket motverkar revirbildande och dom gick nog i ett mindre kar vilket också påverkar, så det går inte riktigt att jämföra hemma och i affären.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

jag provade att mata ordentligt men de där små rackarna är som torpeder när de äter och jag blev tyvärr inte av med det beteendet jag hade 11 och har 9 nu och dessa har jag haft i drygt 8 månader nu ser att de pussas ibland men inget mer för tillfället du kan ju prova att mata lite mer det kanske funkar hos dig

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En klassiker är att skaffa fler för att sprida aggressionerna, men du lär behöva en 25-30 stycken i ett kar av din storlek. (jag gissar bara antal utifrån andra arter jag haft)
 
I affären gick dom nog i ett oinrätt kar vilket motverkar revirbildande och dom gick nog i ett mindre kar vilket också påverkar, så det går inte riktigt att jämföra hemma och i affären.



Hmm ja, att ha så många är tyvärr omöjligt men om det funkat så hade det ju vart bra...

I affären gick dem i ett ganska grunt korallkar, säkert några meter åt båda hållen... det fanns också några fler chromisar där så det kan ju också vara en anledning, men tack nu vet jag det!

Mvh Richard


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej
jag provade att mata ordentligt men de där små rackarna är som torpeder när de äter och jag blev tyvärr inte av med det beteendet jag hade 11 och har 9 nu och dessa har jag haft i drygt 8 månader nu ser att de pussas ibland men inget mer för tillfället du kan ju prova att mata lite mer det kanske funkar hos dig
mvh


Absolut värt ett försök... som du säger så är dem så himla snabba, att käka upp maten går ju på nån minut så tvivlar på att det skulle funka i längden, men får ta och testa!

Mvh Richard


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova att mata med tinad fryst cyclops eller rotiferer som du blandar med vatten och rör runt. Det är mycket mindre bitar och ger dem möjlighet att äta utan aggression.

Om du ökar flödet i karet avsevärt minskar också aggressionerna. Du har antagligen 2 hannar där den ena är svagare. Honorna är mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova att mata med tinad fryst cyclops eller rotiferer som du blandar med vatten och rör runt. Det är mycket mindre bitar och ger dem möjlighet att äta utan aggression.
Om du ökar flödet i karet avsevärt minskar också aggressionerna. Du har antagligen 2 hannar där den ena är svagare. Honorna är mindre.


Hur är det med fryst Artemia jämfört med pellets? Och Artemia jämfört med cyclops och rotiferer?
Kommer det sluta med att den svagare dör eller har han någon chans att klara sig?

Mvh Richard


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varje enskild cyclops väger nog 100 gånger mindre än en artemia. Och rotifererna är ännu mycket mindre.
Det är hemligheten.


Okej tack, då ska jag testa det så får vi se om det hjälper.

Men tycker ni att man borde hitta ett nytt hem åt honom? Om dem är på honom hela tiden framöver så kommer han ju inte klara sig...

Mvh Richard


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite motigt nu faktiskt.
Chromisen dog innan jag fått hem fiskmaten, inte helt oväntat med tanke på hur han såg ut. De 5 som är kvar verkar dock trivas i varandras sällskap.
Har senaste veckorna kört en kur med DinoX, det har blivit skillnad men långt ifrån allt är borta. Tillsatte sista gången igår kväll och tänkte göra ett vattenbyte imorgon. Den bruna geggan är i princip borta men precis när den försvann så kom det röd gegga istället, gissar på att det är röd cyano. Har även en hel del tofsalger som inte vill försvinna, vet inte vad jag ska göra åt det. Rätt så tröttsamt att skrapa alger var och varannan dag måste jag säga. Störande att det var precis likadant i det förra karet, trodde jag skulle slippa det efter jag bytte men icke...
Tycker även tillväxten är dålig, inte en susning vad det beror på. Kan det ha något med algerna att göra? Vattenkvaliteten blir ju rätt dålig med alla dessa alger.
Så ser läget ut just nu. Kom gärna med tips på vad ni skulle gjort i liknande situation.

Mvh Richard


Skickat från min iPad med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite motigt nu faktiskt.
Chromisen dog innan jag fått hem fiskmaten, inte helt oväntat med tanke på hur han såg ut. De 5 som är kvar verkar dock trivas i varandras sällskap.
Har senaste veckorna kört en kur med DinoX, det har blivit skillnad men långt ifrån allt är borta. Tillsatte sista gången igår kväll och tänkte göra ett vattenbyte imorgon. Den bruna geggan är i princip borta men precis när den försvann så kom det röd gegga istället, gissar på att det är röd cyano.


Troligtvis är det så att du har lite för höga näringsvärden. När du lyckades bli av med dinon som förbrukade dessa så fick cyanon fritt spelrum.
Samma sak hände mig efter dinoxal, jag använde red slime remover för att bli av med cyanon och därefter öka på vattenbyten samt lägga till gfo för att bli kvitt det underliggande problemet.




Sent from my iPhone using Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Troligtvis är det så att du har lite för höga näringsvärden. När du lyckades bli av med dinon som förbrukade dessa så fick cyanon fritt spelrum.
Samma sak hände mig efter dinoxal, jag använde red slime remover för att bli av med cyanon och därefter öka på vattenbyten samt lägga till gfo för att bli kvitt det underliggande problemet.




Sent from my iPhone using Tapatalk



Tack för svar, jo det känns väl rimligt att det är det som är orsaken. Vilka höga näringsvärden är det som brukar gynna algerna? Eller är det allmänt höga värden?
Ska vänta ett tag till men om cyanon inte ger med sig så blir det nog red slime remover för mig med.
Tycker inte jag slarvat med vattenbytena, nu var det längesen eftersom jag kört DinoX, men inte bortsett från det, får försöka öka på dem lite.
Är gfo samma sak som fosfat remover? Mätte fosfat för inte så länge sen och då såg det ut att vara på rätt bra nivå.

Mvh Richard


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hinner tyvärr inte med ett vattenbyte idag, men det fick bli lite mätningar iallafall. pH hade stigit från 8,2 senast till 8,4 nu, men gissar på att det inte är någon fara. Nitrat däremot var lite väl högt kan jag tycka, det låg på 20. Skulle gärna vilja ha ner det till högst 10. Antagligen en anledning till att algerna trivs så pass bra.
Nitrit och Ammonium är båda två nollade, vilket känns bra.

Mvh Richard


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej på er, har en liten fundering.
Det är som så att filtersockan som sitter på röret ner i sumpen hela tiden svämmar över. Den är på 100 micron så den är inte så väldigt tät, men idag efter att jag gjort rent den så dröjde det inte mer än 5 minuter innan vattnet svämmade över igen.

Frågan är vad det beror på? Är det så enkelt att den är för tät, eller har jag för högt flöde?
Och hur vet man att man har lagomt flöde? Förstår att den svämmar över fort pågrund av det smutsiga vattnet med alger mm, men tycker inte det borde gå så fort... känns nästan meningslöst att göra rent den då. Någon som har nån idé?

Mvh Richard


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

38 minuter sedan, Richard_22 sa:

Hej på er, har en liten fundering.
Det är som så att filtersockan som sitter på röret ner i sumpen hela tiden svämmar över. Den är på 100 micron så den är inte så väldigt tät, men idag efter att jag gjort rent den så dröjde det inte mer än 5 minuter innan vattnet svämmade över igen.

Frågan är vad det beror på? Är det så enkelt att den är för tät, eller har jag för högt flöde?
Och hur vet man att man har lagomt flöde? Förstår att den svämmar över fort pågrund av det smutsiga vattnet med alger mm, men tycker inte det borde gå så fort... känns nästan meningslöst att göra rent den då. Någon som har nån idé?

Mvh Richard


Skickat från min iPhone med Tapatalk

I min värld är 100 micron ganska så "väldigt tät" :) Jag kör med 600 micron. Men det beror väl lite på vad man vill uppnå. För mig är det att fånga lite större bitar av skräp. Är det att fånga alla små matpartiklar etc så är väl 100 bra, men då får man nog räkna med att göra rent ordentligt nästan varje dag. Ett alternativ är väl att köpa på sig ett gäng sockor och byta varje dag och sedan tvätta alla en gång i veckan eller så.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2017‎-‎12‎-‎03 at 10:36, MichaelE sa:

 


Troligtvis är det så att du har lite för höga näringsvärden. När du lyckades bli av med dinon som förbrukade dessa så fick cyanon fritt spelrum.
Samma sak hände mig efter dinoxal, jag använde red slime remover för att bli av med cyanon och därefter öka på vattenbyten samt lägga till gfo för att bli kvitt det underliggande problemet.




Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Numera är det nog så att man istället ser ett samband med Dino och Cyanobakterier vad gäller för låga näringsvärden - inte för höga. 

 

Att något annat ersätter den organism man försöker döda kemiskt är inte så konstigt eftersom det inte finns några kemikalier som är organismspecifika - det tar lite av varje och hämmar på det sättet den biologiska mångfalden vilket öppnar för andra aggressiva monokulturer. 

 

Vilken nitrattest använder du?

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I min värld är 100 micron ganska så "väldigt tät"  Jag kör med 600 micron. Men det beror väl lite på vad man vill uppnå. För mig är det att fånga lite större bitar av skräp. Är det att fånga alla små matpartiklar etc så är väl 100 bra, men då får man nog räkna med att göra rent ordentligt nästan varje dag. Ett alternativ är väl att köpa på sig ett gäng sockor och byta varje dag och sedan tvätta alla en gång i veckan eller så.


Tack för svar, kanske är så att jag fått lite fel uppfattning om det där... syftet är ju inte att fånga upp de minsta partiklarna så det kanske blir att köpa en mindre tät socka. Har varken tid eller lust att göra rent den var och varannan dag...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Numera är det nog så att man istället ser ett samband med Dino och Cyanobakterier vad gäller för låga näringsvärden - inte för höga. 
 
Att något annat ersätter den organism man försöker döda kemiskt är inte så konstigt eftersom det inte finns några kemikalier som är organismspecifika - det tar lite av varje och hämmar på det sättet den biologiska mångfalden vilket öppnar för andra aggressiva monokulturer. 
 
Vilken nitrattest använder du?
 
MVH Lasse


Hmm okej intressant... låter ju rimligt. Det skulle ju också stämma bättre för mig, har inga höga näringsvärden vad jag mätt.
Använder Red Sea’s Nitrattest.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår blev det en sväng till Triton, och som vanligt så blir det att man köper på sig mer än man hade tänkt sig. Utökade städpatrullen och fyllde även på med 2 små blå Chromisar. Äntligen håller cyanon på att ge med sig, känns riktigt bra. Gäller bara att inte slarva med skötseln nu så den kommer tillbaka.

Nedan kommer lite bilder, vore kul om någon kan identifiera kirurgen, har glömt namnet på den.


df34d991dc4dc299a26d4f276d946d5c.jpg

132b676aba98ae2bd7f640169fc39807.jpg


Första Sps-korallen blev en Stylophora.
badfff41e66da6532205299c82f3dd6a.jpg

eef58e216237187c11c1f273baa75335.jpg

e12c48663e47970c6379b6be10ac1599.jpg

f2f716a314f389c8af87d3421bb6c28b.jpg

a25da6e736a68d957163c518ef6757c7.jpg

77a59507226dd025b6fbbb2e9de2c1fe.jpg

7a135a76ca9ce7929d3a1ee38cb8b9e5.jpg


7fe13551ceb0e84588387103a9b5090c.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hallå där ute!

Karet rullar på hyfsat fint, brottas fortfarande med en del alger. Korallerna ser däremot ut att trivas bra!

Har dock några frågor.
Har på sistone fått väldigt mycket kiselalger på rutorna, och jag misstänker att det silikatfiltret till osmosen som behöver bytas. Men visst går det att bara byta innehållet?
Skulle denna funka? https://www.biotedmarin.se/product/nyos-aqua-pure-1000ml

Eller denna? https://www.tritonakvarium.se/product/triton-lab-di-1-ltr

Står inte så mycket om dem på sidorna så skulle uppskatta lite hjälp.

Den andra funderingen är filtersockor. Just nu har jag en filersocka på 100 micron, (eftersom jag köpte fel), på röret ner i sumpen. Som ni kanske förstår så svämmar den över typ direkt eftersom den är för tät. Har kollat efter nya sockor men kan inte hitta några som är glesare än 225 micron. Tror ni det skulle funka eller är det för tätt? Skulle ju kunna vara så att jag har för stor genomströmning men hur vet man det?

/ Richard


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej
ja silikat media är bara till att byta ut och filtersocka använder jag 150 och 200 micron byter varannan dag


Okej, då ska jag ta å byta ut mediat, tror att jag kör på Nyos.
Tror du 225 micron är tillräckligt glest? Är rädd för att den också kommer svämma över hyfsat fort, speciellt om det är så att genomströmningen är rätt hög.

/ Richard


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Richard_22 sa:

 


Okej, då ska jag ta å byta ut mediat, tror att jag kör på Nyos.
Tror du 225 micron är tillräckligt glest? Är rädd för att den också kommer svämma över hyfsat fort, speciellt om det är så att genomströmningen är rätt hög.

/ Richard


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Jag har 2600l/h ner till sumpen och kör 150 och 200 micron jag får byta varannan dag oavsett vilket jag använder

har ni mycket partiklar i vattnet ioch med att det svämmar över så snabbt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2600l/h ner till sumpen och kör 150 och 200 micron jag får byta varannan dag oavsett vilket jag använder
har ni mycket partiklar i vattnet ioch med att det svämmar över så snabbt


Vet tyvärr inte flödet ner till sumpen, svårt att reda på också... kanske kan vara smart att ha 2 filtersockor så slipper man göra rent den varje gång man ska byta.
Det är en del partiklar, men inte ovanligt mycket tycker jag. Det är nog bara det att flödet är för högt jämfört med hur mycket 100-micron sockan släpper igenom

/ Richard


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...