Gå till innehåll

Richards nya 450l


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Någon som vet hur man blandar till den här och vad den har för koncentration när den är blandad? De hänvisar till sin hemsida men hittar ingenting om denna produkt där... fb50ba21d3d0512d8b9976dfb61df286.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

http://static.faunamarin.de/manuals/manual_balling-methode_eng.pdf

Så vitt jag kan förstå så har de bara ändrat utseende på burken...


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor


http://static.faunamarin.de/manuals/manual_balling-methode_eng.pdf

Så vitt jag kan förstå så har de bara ändrat utseende på burken...


Skickat från min Reeflink med Tapatalk


Kanske är så, väldigt oklart tycker jag... Dock har jag inte dem där andra vätskorna som man ska blanda tillsammans med Ca och Mg osv men det är väll bara att blanda utan dem antar jag...?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Kanske är så, väldigt oklart tycker jag... Dock har jag inte dem där andra vätskorna som man ska blanda tillsammans med Ca och Mg osv men det är väll bara att blanda utan dem antar jag...?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja, det är inte kristallklart med Fauna Marin alla gånger, det håller jag med om...
Vätskorna är spårämnen. De behövs inte för att höja kalcium, magnesium och KH.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sådär, då var resultatet från Triton lab här och jag tänkte jag skulle dela med mig av det.

Måste ändå säga att det såg bättre ut än vad jag trodde att det skulle göra. Visst, det finns saker att jobba på men dem flesta är rätt okej.
De som ser värst ut är väl Nickel och Kisel, dem båda är på tok för höga. Nickel har jag nog förklaringen på, men inte kisel. Vissa av slangklämmorna som används nere i sumpen har börjat rosta (fast det stod att de var rostfria...), och det känns ju rimligt att det är dem eftersom det är enda metallen som finns i akvariet. Så nu blir det till att beställa nya slangklämmor gjorda av plast.
Att kisel är så högt är kanske en orsak till att algerna trivs så pass bra?
Kanske är det osmos-filtret som behöver bytas?

Vad säger ni? Vad borde jag börja med att dosera och försöka fixa? Kom med tips!

4a8d93bfe63290b6a87f3cc10b0329f7.jpg

a14aefd989d82f0adda87aabf7054c5c.jpg

4330dab3d73d913a66cfd778e5a102d2.jpg


Skickat från min iPad med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, då var resultatet från Triton lab här och jag tänkte jag skulle dela med mig av det.

Måste ändå säga att det såg bättre ut än vad jag trodde att det skulle göra. Visst, det finns saker att jobba på men dem flesta är rätt okej.
De som ser värst ut är väl Nickel och Kisel, dem båda är på tok för höga. Nickel har jag nog förklaringen på, men inte kisel. Vissa av slangklämmorna som används nere i sumpen har börjat rosta (fast det stod att de var rostfria...), och det känns ju rimligt att det är dem eftersom det är enda metallen som finns i akvariet. Så nu blir det till att beställa nya slangklämmor gjorda av plast.
Att kisel är så högt är kanske en orsak till att algerna trivs så pass bra?
Kanske är det osmos-filtret som behöver bytas?

Vad säger ni? Vad borde jag börja med att dosera och försöka fixa? Kom med tips!

4a8d93bfe63290b6a87f3cc10b0329f7.jpg

a14aefd989d82f0adda87aabf7054c5c.jpg

4330dab3d73d913a66cfd778e5a102d2.jpg


Skickat från min iPad med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ut med samtliga slangklämmor i metall! Plast eller inget!
Förutom det så är väl lågt kalium och jod det som sticker mest i ögonen tycker jag... Nickel och koppar går ner av några vattenbyten (Triton Detox tror jag kan ta bort dessa med, om du hellre vill köra så).
Ditt höga kisel kan du glömma bort (läs Lasses tråd).


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bor du i Valbo som i utanför Gävle? För jag har kaliumsulfat hemma som jag inte använder mycket av. Du kan få lite utblandat i en flaska om du vill höja kalium (det behövs bara några tiotal gram, men minsta påsen är på 250g så det blir mycket som går till spillo då man beställer)!


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ut med samtliga slangklämmor i metall! Plast eller inget!
Förutom det så är väl lågt kalium och jod det som sticker mest i ögonen tycker jag... Nickel och koppar går ner av några vattenbyten (Triton Detox tror jag kan ta bort dessa med, om du hellre vill köra så).
Ditt höga kisel kan du glömma bort (läs Lasses tråd).


Skickat från min Reeflink med Tapatalk


Skulle såklart tänkt på det att bara använda slangklämmor i plast, men men... Nu är det beställt iallafall.
Hör koppar högt koppar ihop med högt Nickel och slangklämmorna också? Känns som att göra några vattenbyten är det enklaste alternativet.

Ska ta en titt i Lasses tråd angående Kisel.

Det stämmer att jag bor i Valbo, kan ta det i PM


Skickat från min iPad med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Richard_22 sa:


Hör koppar högt koppar ihop med högt Nickel och slangklämmorna också? Känns som att göra några vattenbyten är det enklaste alternativet.
 

 

Det är ju allehanda olika metaller med i legeringen på rostfritt stål/slangklämmor så det är inte alls omöjligt. Har du rostande metall i sumpen så är ju det den mest troliga boven.

Nu är 5ppb koppar ingen fara (har haft det själv, samtidigt som snäckor, som är väldigt känsliga för koppar, förökat sig för fullt)...det kan även vara mätfel från Triton!

Nickel har jag ingen stenkoll på (läst en del om det, men det verkar inte finnas så mycket studier om det), men om du inte ser några akuta effekter av det så tror jag nog att du kan sitta lugnt i båten och göra några vattenbyten för att få ner det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju allehanda olika metaller med i legeringen på rostfritt stål/slangklämmor så det är inte alls omöjligt. Har du rostande metall i sumpen så är ju det den mest troliga boven.
Nu är 5ppb koppar ingen fara (har haft det själv, samtidigt som snäckor, som är väldigt känsliga för koppar, förökat sig för fullt)...det kan även vara mätfel från Triton!
Nickel har jag ingen stenkoll på (läst en del om det, men det verkar inte finnas så mycket studier om det), men om du inte ser några akuta effekter av det så tror jag nog att du kan sitta lugnt i båten och göra några vattenbyten för att få ner det...


Ja det måste vara den rostanden metallen som är orsaken. Triton skrev på sin "fixar-lista", vad orsakerna är och hur man ska fixa problemen, att högt Nickel kan bero på att man överdoserat spårelement, förorenat salt eller rostande skruvar eller liknande, kan utesluta spårelementen eftersom jag inte tillsätter något för tillfället, förorenat salt tror jag inte heller att det är.
Vad skulle effekter av högt Nickel kunna vara? Finns det nåt speciellt som visar att det är just Nickel som är högt?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 minuter sedan, Richard_22 sa:


Vad skulle effekter av högt Nickel kunna vara? Finns det nåt speciellt som visar att det är just Nickel som är högt?
 

 

Det kan jag inte svara på... Generella förgiftningssymptom skulle jag gissa på då det är en metall. Kassa fiskar som inte är sig själva, koraller som inte vill blåsa upp sig etc.

Har du möjlighet att göra några stora (helst 30-50%) vattenbyten under ett par veckor så tror jag det räcker (om du inte ser något som verkar fel i karet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan jag inte svara på... Generella förgiftningssymptom skulle jag gissa på då det är en metall. Kassa fiskar som inte är sig själva, koraller som inte vill blåsa upp sig etc.
Har du möjlighet att göra några stora (helst 30-50%) vattenbyten under ett par veckor så tror jag det räcker (om du inte ser något som verkar fel i karet).


Nej något sånt har jag inte märkt av som tur är... då löser det sig förhoppningsvis genom att byta ut slangklämmorna och göra några vattenbyten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte påbörja behandlingen med Dino X idag, har precis gjort ett stort vattenbyte och tagit bort så mycket som möjligt av algerna.
Står på flaskan att filter med mer ska förbikopplas, hur är det med filtersockan som sitter precis vid röret ner i sumpen? Likaså kolfilter, ska det också stängas av?

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis fått hem de nya slangklämmorna och tänkte montera dem. Har hela tiden undrat hur man får upp dem, men tänkte att jag testar att sätta dit 1 först och se om jag får upp den men det verkar inte gå...
Hur gör ni andra? Om man till exempel skulle behöva byta ut en bit slang? Har ni andra slags slangklämmor eller går det att få upp dem på nåt sätt?

Bifogar en bild på en av dem, tacksam för svar!

e646199285c8a70a40339d294237c72e.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...