Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Richard_22

151-720 liter
Richards nya 450l

63 inlägg i detta ämne

Dra de två ändarna från varandra i "längsled"...dvs om man utgår från bilden ovan så för den ena änden uppåt och den andra neråt.

Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Försökte faktiskt med det men får försöka igen... går säkert med lite tålamod. Tack!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa!
Funderar lite över röret ner vid avrinningen, om det går att få det tystare på något sätt? Om man sätter handen över så att det blir helt lufttätt, då låter det mindre, men då sjunker vattennivån i "kammaren" vid avrinningen? Varför blir det så?

Mvh Richard

cfb3d25ac6df4ba76b5eb5dba2ed11ee.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skall ha ett lock på röret och en dm luftslang ilocket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Du skall ha ett lock på röret och en dm luftslang ilocket.

Hur menar du då? Förklara gärna

Mvh Richard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stig menar att du ska sätta ett lock/en hatt på röret längst upp där den vita tejpen sitter. Borra ett hål mitt uppe på locket/hatten och sätt en luftslang. Sen kan du sätta en slangklämma på luftslangen så att du kan reglera mängden luft. På så sätt kan du trimma mängden luft så det inte låter så mycket. Mvh Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stig menar att du ska sätta ett lock/en hatt på röret längst upp där den vita tejpen sitter. Borra ett hål mitt uppe på locket/hatten och sätt en luftslang. Sen kan du sätta en slangklämma på luftslangen så att du kan reglera mängden luft. På så sätt kan du trimma mängden luft så det inte låter så mycket. Mvh Per

Tack för förklaringen! Då ska jag skaffa en sån hatt och en luftslang så kanske det blir lite tystare. Det här med att vattennivån sjunker när det tillförs mindre luft, hur funkar det? Kommer jag behöva ändra/justera mängden vatten ner och upp ur sumpen?

Mvh Richard

Skickat från min iPad med Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga, man kan inte strypa luften med tejp istället så som jag har nu? Isåfall är det bara att täcka över lite i taget och se när det är tystast.... så slipper jag beställa hatt och luftslang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hatten måste vara styv. Tejp skulle fungera som ett högtalarmembran.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Är lite inne på att byta ut gruset som jag har nu, mot sand. Just nu har jag både grus och sand, och om jag hade tänkt efter från början så kunde jag nog listat ut att sanden skulle lägga sig längst ned och gruset över... min fråga är om det funkar att göra så utan att döda för mycket av bakterierna mm? Behöver det vara levande sand eller kan jag ta vanlig sand? Är lite inne på denna: https://shop.foretagsakvarium.se/product/ati-fiji-white-sand-small-03-12-mm

Tacksam för svar!

Mvh Richard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sug ut gruset i omgångar, sen kan du fylla på med ny torr sand i omgångar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sug ut gruset i omgångar, sen kan du fylla på med ny torr sand i omgångar.

Tack för svar!

Fast om jag suger ut det i omgångar så kommer jag ju få med mig en del av den nya sanden efter första omgången? Eller missuppfattade jag dig?

Mvh Richard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När allt grus är borta så fyller du på med ny sand i omgångar.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu