Gå till innehåll

Slow tissue necrosis


m0jjen

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Har sedan i somras haft extremt långsam vävnadsförlust / bleckning från botten och upp på mina acroporor.

 

Bakgrund:

 

I somras bröt helvetet lös i akvariet och jag fick både cyano och dinoflagellater. Jag gjorde ungefär 100 olika saker (dumt) för att påverka detta och besegra dessa pester. I "slutet" av cyano och dino perioden började jag få vävnads förlust på ett par acroporor som jag direkt tänkte var en direkt åverkan av andra problem jag hade.

 

Några saker som anses vara större förändringar som jag gjorde är:

 

* Scapeade om och tillförde ny levande sten

* Testade väteperoxid mot cyano (resulterade i en KH spik från 7.0 till 8,6 över 2-3 dygn)

* Avvecklade mitt refugium för att jag skulle migrera till aquaforests program

* Doserade Dinoxal mot dino.

* sög ut all sand

* En reaktor med GFO startades som varvades med AL99 media (därav mitt alu värde i tritontestet nedan)

 

Alla dessa ändringar gjordes under juni - aug ungefär med ungefär 2 veckor emellan.

 

Hur som helst så försvann både dino och cyano i takt med att jag sög ur sanden och gjorde mindre ändringar (flyttade pumpar exempelvis). Nu 3 månader senare har ja fortfarande vävnadsförlust och nya acros som tidigare inte uppvisat några problem har nu börjat förlora vävnad.

 

Jag har helt uteslutit pest då jag doppat 2 koraller per vecka som varit påverkade och får då inte fram något som påvisar att det skulle handla om plattmask eller liknande. Totalt har 4 olika koraller doppats varav 2 st 2 veckor i rad. Min valda "dip" är coral rx.

 

Jag har kontrollerat all utrustning så att det inte är någon rostig magnet eller liknande. Kan inte uteslutas men jag hittar inget som tyder på det.

 

Jag doserar idag följande

 

* Balling (Aquaforest components 123+)

* Coral ABEV (amino, vitaminer etc)

* Pro Bio S + NP-Pro (probiotiska bakterier och kolkälla "Liquid polymer")

* Coral food (pulvermat)

 

Jag har i dagsläget ökat min matning då jag har väldigt låga näringsvärden. Jag matar 2 gånger per dag med forumla one/two pellets och en kub fryst mysis (osköljd). Har även slutat använda fosfatbindande medier.

 

Dags mätning på morgonen:

 

No3: 0.2-0.5 ppm

Po4: 0.015 ppm

 

Övriga värden enligt mina salifert tester:

 

Ca: 435

Mg: 1320

KH: 8.0

Salinitet: 1.025

 

Nyligen gjordes även ett tritontest av just anledningen till mina problem och resultatet syns nedan:

 

Triton 1.jpg

triton 2.jpg

 

Nedan är ett exempel på hur korall dör nedifrån och upp (alla dör nerefrån och upp)

 

Untitled-1.jpg

 

 

Alla tankar och idéer uppskattas!

 

[Edit]

 

Kan tillägga att karet är 340L med 80L sump. Total volym 370ish med 30-34kg LS. Jag har en skummare i form av deltec sc1456. Cirkulationen är 2x mp40qd. Karet är belyst med 2x radion xr30w gen3 pro och 2x ati+ 54w

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingår i Coral E. Dock har flertalet Aquaforest användare påvisat att de har 0 koppar trots dosering. En källa till kopparen KAN vara ett rostigt gångjärn som nu är utbytt. Det är dock långsökt om inte "rostflisor" lossnat och hamnat i vattnet vid öppning och stängning av luckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, m0jjen sa:

Så kan det vara. Vad bör man göra åt detta? Bor ju i en gammal kåk med gamla ledning. Så det är nog en väldigt trolig anledning. Har en D-D Osmos 475 Liter/Dygn och ett silikatfilter efter detta.

har du en TDS-mätare? hur gamla är filtren? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tyvärr ingen aning. Bor i en hyresrätt. Byggt 1960 så troligen är de sedan dess? Kan tillägga att mina VVS kunskaper är väldigt begränsade :) Antar att man byter rör vid stambyten när jag tänker efter och det bör ha gjort på 90 / 2000-talets början

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, m0jjen sa:

Hela enheten är inköpt 2016-02-06. Silikatmedian är bytt 2 gånger sedan inköp. TDS mätare har jag, 90 in 0 ut.

 då känns det inte som att kopparn kommer från rören, utan någon tillsats eller annat håll!

jag hade minskat på tillsatser och slängt i aktivit kol (om du inte redan har det).

 

svängningar är aldrig bra för korallerna!

när började koraller dö?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lever dina räkor, snäckor och eremiter?

 

Gamla rör släpper konstigt nog mindre koppar än nya. Det är en allmän vedertagen regel. Så om de inte bytt rör eller varmvattenbehållare så är det nog ingen större anledning att tro att det är vattnet in som ger kopparen. Speciellt inte om RO fungerar så bra som du säger. Tyvärr tar inte aktivt kol kopparen direkt - dock kombinationen Triton detox och aktivt kol kan ta den etablerade kopparen.

 

Vad gäller vävnadsdöden - är det bara Acroporor? Har du titta efter acropraätande plattmask?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Lasse sa:

Lever dina räkor, snäckor och eremiter?

 

Gamla rör släpper konstigt nog mindre koppar än nya. Det är en allmän vedertagen regel. Så om de inte bytt rör eller varmvattenbehållare så är det nog ingen större anledning att tro att det är vattnet in som ger kopparen. Speciellt inte om RO fungerar så bra som du säger. Tyvärr tar inte aktivt kol kopparen direkt - dock kombinationen Triton detox och aktivt kol kan ta den etablerade kopparen.

 

Vad gäller vävnadsdöden - är det bara Acroporor? Har du titta efter acropraätande plattmask?

 

MVH Lasse

 

Förlorade ett gäng snäckor under sommaren som nu är ersatta och lever :) Endast acroporor som är drabbade. Inspekterar korallerna dag som natt. Har doppat 4 olika koraller vid 2 tillfällen totalt och inte hittat någon pest. Kollat på allt som varit i vattnet med mikroskåp. Helt utan resultat som antyder på någon form av pest. Utesluter inte möjligheten men hittar inga ägg eller plattmaskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Upptäckte idag att ännu en börjat få vävnadsdöd. Så samtliga av mina acroporor dör nu. Har även doppat 2 koraller idag helt utan resultat. Inga plattmaskar, ägg eller andra parasiter funna alls. På bilden slemmar den en del då jag tog upp och inspekterade foten på den efter ägg eller dylikt.

 

20161126_183104-01.jpeg

 

Min teori är just nu svält. Mina mätvärden är i regel väldigt låga sen ett par månader. Kan inte se någon annan anledning.  Dock är det endast acroporor som är berörda vilket i min mening känns skumt.

 

Mätvärden kl 18.30 idag

 

Salinitet 1.025 (ny kalibrerad refraktometer)

No3 0.5 ppm Salifert (dubbelmätt)

Po4 0 ppm (hanna ULR, dubbelmätt)

KH 8.0 (sänkt min balling då riktmärket är 7.0)

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört både probiotic och reef salt. Har helt slutat med np-pro och pro bio s. Tanken är att köra amino och vitaminer + kotallmaten i nuläget. Kanske tänker fel o bör sluta med alla tillsatser utöver balling o mata fiskarna mer.

 

Vet dock inte vad resultatet skulle bli då mina fiskar är så feta. Min salaris spricker snart :o

 

Mitt fiskbestånd är

 

3 kirurger (gul/kole/hippo)

2 clowner (ocellaris)

1 hökfisk (långnosad)

1 sixline

1 salaris

4 anthias

 

Känns som att man inte bör klämma in mer fisk i 340l för att öka näringsvärdena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För dokumenterings skull så tog jag lite dåliga mobilbilder av koraller som STN:ar.  Den gröna och blå har nyligen börjat (senaste 2 dagarna). Den blå loisetteae börjar smått i foten sedan igår.

 

20161127_130938.jpg20161127_131018.jpg 20161127_130948.jpg

 

 

Som man ser på alla 3 där så har de god PE. Färgerna är sådär. men annars är det inget som påvisar något "fel". @Lasse har du några teorier? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan faktiskt inte komma med några direkta råd men jag skulle kanske ha börjat med att åtgärda bristen på Litium och Jod.  Dessutom skulle jag not kört en omgång med Bentonitlera (Easy Life typ). Skulle också skippa probioic-salterna salterna och köra med ett standardsalt.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För vad det är värt så ger jag en teori. Hade för några månader sedan något liknande, med dassiga acro och några staghorn som "mjuknade"/luddade bort. Gjorde en tritonanalys där jag hade ganska låga fosfatvärden, precis som din faktiskt. Jag gjorde följande åtgärder;

 

- sänkte flödet genom zeomediat

- Matade mer

 

Nu någon månad senare är allt lugnt igen. Måste faktiskt börja öka flödet genom zeomediat igen, börjar få lite väl höga värden. 

 

Min tanke är då att probiotic-saltet tar hand om det återstående fosfatet i vattnet, där bakterierna förbrukar det snabbar än korallerna kan ta upp. Vilket leder till en ogynnsam miljö för din stenkoraller, trots att vattenvärderna ser spot on ut. En tanke, lycka till och redovisa hemskt gärna utfallet! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, Lasse sa:

Kan faktiskt inte komma med några direkta råd men jag skulle kanske ha börjat med att åtgärda bristen på Litium och Jod.  Dessutom skulle jag not kört en omgång med Bentonitlera (Easy Life typ). Skulle också skippa probioic-salterna salterna och köra med ett standardsalt.

 

MVH Lasse

 

Allt vad probiotic har jag avslutat helt just nu. Jod är doserat redan och jag försöker hålla det värdet uppe. Vad gör Bentonitlera? :)

 

15 minuter sedan, Bujje sa:

För vad det är värt så ger jag en teori. Hade för några månader sedan något liknande, med dassiga acro och några staghorn som "mjuknade"/luddade bort. Gjorde en tritonanalys där jag hade ganska låga fosfatvärden, precis som din faktiskt. Jag gjorde följande åtgärder;

 

- sänkte flödet genom zeomediat

- Matade mer

 

Nu någon månad senare är allt lugnt igen. Måste faktiskt börja öka flödet genom zeomediat igen, börjar få lite väl höga värden. 

 

Min tanke är då att probiotic-saltet tar hand om det återstående fosfatet i vattnet, där bakterierna förbrukar det snabbar än korallerna kan ta upp. Vilket leder till en ogynnsam miljö för din stenkoraller, trots att vattenvärderna ser spot on ut. En tanke, lycka till och redovisa hemskt gärna utfallet! 

 

Kör ingen zeolit media eller po4 remover sedan ett par veckor och när jag gjorde det senaste månaden gjorde jag det i 1/4 dosering. Matningen har jag ökat på rejält men får inte några utslag på mätningarna ändå. Din teori har även jag funderat på och skulle nog tro att den är högst relevant :)

 

Ska köpa en multimeter idag för att utesluta eventuell krypström. Min doppvärmare har hängt med ett tag så den kan mycket väl ställa till det för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Hej Fredrik, hur gick det med korallerna?

Jag fick samma fenomen mellan två akvarium, byte från 1000 liter till ett större.

La alla Koraller+fisk i en 400 liters burk med cirkulation belysning etc, bra värden m.m.

Plötsligt så började Acropororna vitna i roten, en blev kritvit på 24 timmar.

Det var bara Acropora som tog stryk ca 6 dog helt, jag klippte en del och fraggade dessa skaft och en del har klarat sig en del har dött.

Nu har jag alla i det större akvariet sen 6 veckor, stabila värden och allt har lugnat ner sig. Ca 20% dog av min Acro.

Under tiden de var i lilla tanken mellan akvarierna så rusade Po4 markant 0,22 hade jag som värst.

Jag uppfattade att det kunde varit problemet, men du har ju nästan 0 i PO4 så det kan ju inte varit det som utlöst det hela??

Det skall tilläggas att jag doppade alla mina koraller, såg inget konstigt.

Jag fick tips om lågt Kalium men det var helt ok 400.

För mig är det en gåta vad som hände??

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...