Gå till innehåll

ATO, dunk med kran


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna :) 

 

Jag kommer kanske inom det närmaste starta upp 1-2 kar för att karantänföra lite koraller. Jag hade inte tänk investera i ytterligare 2 osmolatorer och undrar nu om någon kört ATO genom att ställa en behållare med kran ovanför ett akvarium och låta det droppa ner i karet?

Jag är livrädd för att kranen ska börja läcka.

Finns där kanske någon genomföring som är säker där jag sedan kopplar slang på och sen en kran på slangen? Då hade jag kunnat köra med typ jäshinkar för dom borde ju oxå vara livsmedelklassade.  

Har hittat denna kranen, dubbla packningar. Borde vara rätt säker eller?

http://www.olkompaniet.se/tappkran-till-jashink-slangnippel

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du sett en droppflaska i en fågel- eller marsvinsbur? Det fungerar alldeles utmärkt med en Biltema bensindunk för utombordare. Ett ställ bara så att man kan ställa dunken över sumpen / akvariet med öppningen ned. Sedan en 10 mm slang ned till vattenytan. När vattnet i karen sjunkit så att det kommer in luft i slangen stiger det luft i slangen och det rinner ner motsvarande mängd vatten i karet. Vattnet stiger då i karet och täcker då upp till slangen så att det inte kommer in mer luft. Tyvärr fungerar det inte med vanliga plastdunkar - de bara skrynklas ihop av undertrycket. Kommer du hit kan du få en gammal 25 liters dunk det aldrig varit bensin i + slang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@stigigemla

Jag började faktiskt luta mot att köpa fler tunze 3155.

Blev nyfiken, har nog aldrig sett en sån droppflaska. Men vad du säger är att om jag trycker en slang på kranen och öppnar den så kommer inte mer vatten att rinna ut ur behållaren än vad som avdunstar från karet.....töms verkligen inte hela behållaren?

Jag hittade en sån här:

http://www.witre.se/sv/wsw/plastdunk-tappkran-liten-15-l-821m8313#descriptionAnchor

Livsmedelgodkänd. 1/4 kran så osmos slang bör gå på. Sen gör jag bara ett litet hål i korken så luft kommer ner i behållaren. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Linnex

typ sådana flottörer har jag redan, köpte som ytterligare en backup till ATO på mitt huvudkar. Dessa verkar dock jäkligt smidiga. 

Det jag är orolig för är att själva behållaren jag köper ska börja läcka. Risken är kanske minimal. Får kanske beställa en dunk då, dom skrev att jag har 60dagar öppet köp om jag inte skulle bli nöjd :)

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bensindungen jag använde borrade jag hål och satte bordgenomföring från biltema. Stoppade i en liten slang och fyllde genomföringen med antingen silikon eller smältlim. Minns inte vilket.

Försökte först med vanlig 20 l vattendunk men som Stig skrev så fungerade det mindre bra. Imploderade. Även bensindunken drog i hop sig lite. Tror att ca 2 liter rann ur innan  det stabiliserade sig.

 

Skall du köra med flottör så kör med vanlig vattendunk typ på biltema, genomföring och lufthål i toppen.

 

 

2000037302.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Frågan är om man egentligen behöver kontinuerlig vattenpåfyllning? Salthalten stiger ju ganska långsamt genom avdunstning, så det kan ta ett tag innan den blivit farligt hög. Sen kanske man iofs inte skall sänka den för fort när man till slut fyller på med sötvatten.

 

Frågan är också hur känsliga koraller och andra djur är? En del arter klarar ju torrläggning i naturen, ibland kanske i kombination med regn.

 

Jag har ett karantänsakvarium där jag bara fyller på en gång i veckan, de fiskar och räkor som jag förvarat där verkar inte ha haft några problem med detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...