Gå till innehåll

Karantän och behandling med Chloroquine Phosphate


Bujje

Rekommenderade inlägg

Tänkte ge mina erfarenheter av karantän med Chloroquine Phosphate, likt den tråd som @runstenen skapade så förtjänstfullt! 

 

Då ämnet i fråga inte går att köpa i Sverige, köpte jag mitt från USA via Ebay. Problemet, så som jag ser det med detta, är att man inte har en aning om privatpersonen man köper detta av, har blandat ut/i något, oavsett vilken renhet dom än hävdar. Åter till detta senare. 

 

Hittills har jag med framgång haft en Acanthurus Japonicus i karantän med Chloroquine Phosphate. Såvitt jag läst mig till innan skall man vara extremt noggrann med mängden man doserar. 80mg per gallon står det på instruktionen för behandling, 40mg per gallon för allmän karantän. Avrundat blir detta 80/40 mg per 3.8 liter vatten. Anledningen till noggrannheten skall vara att fisken kan dö av överdosering - bakterier dör av mycket mindre mängder. 

 

Att hitta en såpass noggrann våg (ner mot minst grammet när) kan vara lite knepigt, speciellt kan det kosta en slant. Jag gjorde istället så att jag uppskattade vikten av 1 ml till ca 1 gram. Akvariet som fungerar som karantän är ca 90L och i detta doserades inledningsvis en struken milliliter - ytterligare en halv milliliter en dag efter att fisken anlänt. Detta ger ca 1.5g och med 80mg per 4 liter blir det 1.8g. Alltså 0.3 g mindre än enligt bruksanvisning för aktiv behandling. 

 

Chloroquine Phosphate är väldigt lättlösligt (viss klumpbildning skedde inledningsvis), jag blandade ämnet i 500ml akvarievatten och hällde i detta någon minut senare precis vid en pump för snabb distribution. Var dock noga med att inte blanda ämnet direkt i vattnet! Pulvret har en tendens att fasta på nästan vilka ytor som helst så häll inte detta när ni skall mäta ut rätt mängd. Arbeta istället i en påse motsvarande. 

 

Fisken tycktes inte reagera på ämnet inledningsvis. Det jag däremot noterade lite senare var att fisken tycktes känslig för ljus - i brist på bättre uttryck. Vid matning så hade fisken svårt att ta mat från akvariets botten. Kan nämna att jag kör barebottom med keramikkrukor. Flytande i vattenkolumnen kunde fisken ta maten, med vissa små "felnavigeringar" men på botten missades maten stup i kvarten. Värt att nämna är att karantänsakvariet hade en handduk liggande som täckte baksidan samt 1/3 av ovansidan. Ljus i rummet var vanligt dagsljus, dock inte direktriktat.

 

Det har nämnts att fisk som går i Chloroquine Phosphate får ökad aptit. Jag kan varken styrka eller dementera detta då jag inte sett hur fisken ätit dessförinnan. Dock var det aldrig fel på dess aptit. Japonicusen gick i karantän ca 7 dagar, helt utan symptom. Fisken hade inte några symptom i butiken heller bör nämnas, trots detta körde jag mer eller mindre en mängd motsvarande en aktiv behandling. 

 

Jag var under dessa 7 dagar orolig för vattenkvaliteten, då C. Phosphate skall ha ihjäl alla bakterier, både bra och mindre bra, redan vid små mängder. Detta till följd att nedbrytning av fiskbajs antagligen inte skedde (?). Jag löste detta med att en gång per dag suga skit från botten, samt efter 4 dagar genomföra ett 20L vattenbyte med motsvarande mängd Chloroquine Phosphate doserat i vattenbytet. Alltså ganska små åtgärder och synnerligen dålig tillförlitlighet på mängden av Chloroquine Phosphate som faktiskt doserats. Trots detta simmar fisken just nu i min burk till synes kärnfrisk. 

 

Har för tillfället även en Pomacanthus Imperator Juvenile på ca 7cm i karantän. Denna gången har jag doserat ca 0.5 ml Chloroquine Phosphate till 80L vatten. Alltså strax under rekommenderad dos för vanlig karantänhållning. Nu efter 2 dagar mår fisken bra. Den äter med stor aptit, men uppvisar samma beteende som Japonicusen - nån form av ljusskygghet. Detta märktes extra tydligt inledningsvis första dagen då jag inte hade någon handduk över eller runt akvariet utan det stod helt öppet med följd av ganska gott ljusinsläpp. Inte i närheten av det som man är van vid med ett akvarium då jag inte har någon aktiv belysning ovanför akvariet, men ändå bra med diffust ljus utifrån. 

 

Med karantänen i detta tillstånd så simmade fisken, uppenbart mycket stressad, fram och tillbaka längs med bakrutan. Den studsade in i rutorna och låg på sidan stup i kvarten. Jag var övertygad om att den inte skulle klara sig. Min åtgärd var att täcka för baksidan samt sidorna av akvariet med en handduk, samt 1/3 av ovansidan. Resultatet blev ett mer avskärmat akvarium med ljusinsläpp enbart från framrutan. Fiskens beteende ändrades mer eller mindre omedelbart. Plötsligt stod den still i vattnet och utforskade sin omgivning. Den var framme vid framrutan och tittade på mig samt var inte på något sätt lika neurotisk som tidigare. 

 

Såklart kan beteendet vara en stress av att inte känna sig trygg i sin nya miljö. Men jag funderar om det inte kan vara något mer än detta. Kanske kan det vara något som blandats i eller följt med Chloroquine Phosphatet som jag använt. Värt att diskutera! 

 

Hoppas detta inte avskräcker utan snarare uppmuntrar folk att testa Chloroquine Phosphate, ett ämne som jag tycker verkar vara riktigt bra för karantän - och som runstenen visat även bra för att aktivt bota vita prick. Fråga gärna, har garanterat glömt något viktigt i denna aningen onödigt långa text :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul läsning. Jag hade endast en liten månljuslampa på 6 h per dygn. Inget dagsljus. Tände i taket för matning. Noterade viss skygghet då såklart. Enl artiklar skall ljus förbruka ämnet därav rek att ha så lite belysning som möjligt. Det är ju fullt möjligt att kemikalierna påverkar synen/ljuskänsligheten för fiskarna också. Har för mig att jag läste om ngn på RC som upplevt samma. Inget jag reagerade på vad jag minns.  En butik i Sthlm skall nu även prova att karantäna sina inköp med C Phosphate på min inrådan. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

En artikel om det

Det är värt att nämna att det är en antimalaria medicin i första hand. Jag har inte fått något bevis för att den är antibakteriell. Däremot verkar den slå på andra blodsugande parasiter också.

 

Klorokinfosfat på svenska

 

MVH Lasse

Refkektion ang bakterier : Jag hade levande sten mot slutet också. Borstmaskar dog, men stenen såg och luktade bra ut hela tiden. Inga fosfat / nitrit / trat spikar efter isättning av stenen heller. 

 

Stämmer ang parasiter. Detta används även för oodinium. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Googlade lite och hittade lite intressant att läsa om det. Men en fråga fick jag inte besvarat. Vinner man karantänstid och i då fall hur mycket kan man korta ner med? Som jag förstått så för att karantäna mot prick utan tillsätta något så är det minst 4 veckor men skall man vara 100% säker så är det 10 veckor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min uppfattning av det jag läst, utan att kunna referera till något just nu, är att en behandling på 7 dagar skall utrota prick. Dock brukar det rekommenderas ca 14 dagar för att vara helt hundra. 14 dagar brukar vara standard karantän med klorokinfosfat så vitt jag förstått det. Jag har själv kört 7 dagar på en fisk och planerar 14 dagar karantän på innevarande fisk. 

 

 

Ändrat av Bujje
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Bujje sa:

Min uppfattning av det jag läst, utan att kunna referera till något just nu, är att en behandling på 7 dagar skall utrota prick. Dock brukar det rekommenderas ca 14 dagar för att vara helt hundra. 14 dagar brukar vara standard karantän med klorokinfosfat så vitt jag förstått det. Jag har själv kört 7 dagar på en fisk och planerar 14 dagar karantän på innevarande fisk. 

 

 

Låter vettigt och stämmer vad jag läst om tidsramarna. Vill minnas att alla synliga symptom försvann inom 24h. Och återkom ej. Sen så är det ingen som vet 100% om det tar parasiterna i alla stadier, samt inbäddade ( kan det heta tromont ) parasiter. Men så är det med dom andra metoderna också. Man vet mycket men lååångt från allt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer det att aktivtkol tar bort medlet och gör vattnet "revsäkert"? 

 

Jag har nämligen byggt upp systemet där karantänskaret är ihopkopplet med det övriga men avrinningen går genom 20W UVC.

Står inför uppstart och kommer behöva köpa en hel del liv under 1-2 år framåt.

 

Min fundering är att om jag börjar med Chloroquine Phosphate och efter typ de 14 dagarna istället för göra vattenbyte filtrera karantänskaret med aktivtkol och fosfatremover. När fosfaten är nere på låga mätbara nivåer då vara säker på att vattnet är revsäkert. Kunna dra igång systemet med avrinning till det övriga och sakta låta fisken vänja in sig i rätt vattenmiljö.

Fungerar detta och är 100% säkert mot tex prick i a f jag all in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, Linnex sa:

Stämmer det att aktivtkol tar bort medlet och gör vattnet "revsäkert"? 

 

Jag har nämligen byggt upp systemet där karantänskaret är ihopkopplet med det övriga men avrinningen går genom 20W UVC.

Står inför uppstart och kommer behöva köpa en hel del liv under 1-2 år framåt.

 

Min fundering är att om jag börjar med Chloroquine Phosphate och efter typ de 14 dagarna istället för göra vattenbyte filtrera karantänskaret med aktivtkol och fosfatremover. När fosfaten är nere på låga mätbara nivåer då vara säker på att vattnet är revsäkert. Kunna dra igång systemet med avrinning till det övriga och sakta låta fisken vänja in sig i rätt vattenmiljö.

Fungerar detta och är 100% säkert mot tex prick i a f jag all in.

 Jag skulle kunna, i vetenskapens namn, göra ett test när nuvarande fisk är klar i karantän. Då höjer jag dosen med Chloroquine Phosphate till ca 80mg/gallon, filtrerar med x-mängd aktivt kol och låter sedan några Turbosniglar testa vattnet. Är detta tillräckligt för att ge ett gångbart resultat? 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Bujje sa:

 Jag skulle kunna, i vetenskapens namn, göra ett test när nuvarande fisk är klar i karantän. Då höjer jag dosen med Chloroquine Phosphate till ca 80mg/gallon, filtrerar med x-mängd aktivt kol och låter sedan några Turbosniglar testa vattnet. Är detta tillräckligt för att ge ett gångbart resultat? 

Detta läser jag ut på eBay annonsen.

"Please note that this medication is Not reef safeChloroquine Phosphate is toxic to all algae, corals, worms and most inverts. It is recommended that fish be treated in a separate hospital tank.

If used in a fish only system, the biological filter will continue to function but ammonia levels must be monitored as dead/dying worms/inverts and algae in the tank can easily overwhelm the biological filter.."

 

Vad är "inverts"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Linnex sa:

Stämmer det att aktivtkol tar bort medlet och gör vattnet "revsäkert"? 

 

Jag har nämligen byggt upp systemet där karantänskaret är ihopkopplet med det övriga men avrinningen går genom 20W UVC.

Står inför uppstart och kommer behöva köpa en hel del liv under 1-2 år framåt.

 

Min fundering är att om jag börjar med Chloroquine Phosphate och efter typ de 14 dagarna istället för göra vattenbyte filtrera karantänskaret med aktivtkol och fosfatremover. När fosfaten är nere på låga mätbara nivåer då vara säker på att vattnet är revsäkert. Kunna dra igång systemet med avrinning till det övriga och sakta låta fisken vänja in sig i rätt vattenmiljö.

Fungerar detta och är 100% säkert mot tex prick i a f jag all in.

Ja, aktivt kol skall ta bort preparatet. Men jag skulle inte rek att använda detta vatten till huvudkaret. Kör detta separat isf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

46 minuter sedan, Bujje sa:

 Jag skulle kunna, i vetenskapens namn, göra ett test när nuvarande fisk är klar i karantän. Då höjer jag dosen med Chloroquine Phosphate till ca 80mg/gallon, filtrerar med x-mängd aktivt kol och låter sedan några Turbosniglar testa vattnet. Är detta tillräckligt för att ge ett gångbart resultat? 

Nej, tyvärr inte. Man måste mäta vattnet för att se om ngra kemikalier finns kvar. Och det kan man inte. Eller jo, det finns visst en mätare för 40 000 ca, men inget på marknaden. Det är möjligt att just den snäckan klarar sig, men jag skulle som sagt inte samköra karantän med visningskaret. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, runstenen sa:

Nej, tyvärr inte. Man måste mäta vattnet för att se om ngra kemikalier finns kvar. Och det kan man inte. Eller jo, det finns visst en mätare för 40 000 ca, men inget på marknaden. Det är möjligt att just den snäckan klarar sig, men jag skulle som sagt inte samköra karantän med visningskaret. 

Lite min magkänsla också. Framförallt skall man nog, precis som ni säger, inte köra det i sitt visningskar i vilket fall. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade dessa.

http://www.fishchemical.com/Products-CHLOROQUINE-PHOSPHATE-1-KILO-22937.Item.html

 

Säljer i kg. 1 kg $190 + frakt. På Ebay kostade 50 gr med frakt ca 400 kr.

1 kg är alldeles för mycket i a f för mig då det verkar vara 2 års hållbarhet. Ebays batch håller till juli 2018. Finns det någon/några som vill dela?

Jag kan nog få hem 1 kg till januari genom släkting som flyttar till USA. Slipper ju i så fall tull och moms. Kanske t o m frakt till Swea om han är villig att flyga med vitt pulver....:poke:

Förutom billigare per gram så är det då även en garanterad ren produkt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är ett klipp från anvisningsbladet som följer med varje paket Punktol:

 

Riskupplysningar: JBL Punktol Plus 125 tolereras inte av broskfiskar (hajar och rockor). Koraller och andra ryggradslösa djur i saltvatten kan få kroniska skador. Därför ska fiskarna helst behandlas separat i ett karantänakvarium. Hos ryggradslösa djur (räkor, kräftdjur, snäckor etc.) kan överkänslighet mot läkemedlet förekomma. Flytta för säkerhets skull över dem till ett annat kar före behandlingen. Fiskar utan fjäll (grönlingar och malar) och svaga fiskar kan vara känsliga för läkemedlet. Börja först med halva dosen och öka sedan försiktigt.

 

Lätt att se varför man inte skall använda Punktol i revkar.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Linnex sa:

Hittade dessa.

http://www.fishchemical.com/Products-CHLOROQUINE-PHOSPHATE-1-KILO-22937.Item.html

 

Säljer i kg. 1 kg $190 + frakt. På Ebay kostade 50 gr med frakt ca 400 kr.

1 kg är alldeles för mycket i a f för mig då det verkar vara 2 års hållbarhet. Ebays batch håller till juli 2018. Finns det någon/några som vill dela?

Jag kan nog få hem 1 kg till januari genom släkting som flyttar till USA. Slipper ju i så fall tull och moms. Kanske t o m frakt till Swea om han är villig att flyga med vitt pulver....:poke:

Förutom billigare per gram så är det då även en garanterad ren produkt...

Tveksamt om dom säljer till privatpersoner. Man måste ha en rörelse och ngn sorts recept / vara veterinär för att handla enl folk på RC.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...