Gå till innehåll

Apex AFS, Fish feeder med profilux?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

  • 5 månader senare...

Vet ej hur den mataren styrs - går inte svara på frågan. Är det bara en av - på funktion så bör det gå att få Profiluxen att styra men är det egen intelligens - lite svårare.

 

Profilux har ingen automat som det är nu. Jag skall dock försöka bygga om några Eheim för styrning från profiluxen. Får se hur det går....

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-11-27 at 23:17, Dimorb sa:

Går det att använda AFS från Apex tillsammans med en profilux?

Ser ut som att det bara är en USB koppling till den.

Har GHL någon egen matarstation till Profiluxen?

 

mvh Andre

 

 Jag tror det bara handlar  om en "på" signal(alltså 5 v) en viss tid.( men där kan andra kanske mer, kan ha fel). Tror alltså ej den har en egen IC-krets eller liknande utan bara är en motor. 

 

Det är så man styr den i apex-programmet. Om man tex vill ha matning kl 12, så får den en "på" signal i 30 sekunder (30 sek är alltså den tid det tar för motorn att snurra ett varv eller liknande). Jag gissar att det är en 5 volts-signal, eftersom den får alt via USB´n. 

Så om profiluxen kan skicka ut en 5 v signal, som du i sin tur kan styra tiden på, så kanske det går...?

 

Det hela borde gå att undersöka om man experimenterade lite med en foderenhet. Vill dock ej skruva isär min, och eller testa med 5 volts signal in....men får jag en så kan jag titta på det.

 

/Jonas

 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är sant men jag hade önskat mig en matare där man kunde "logga på" enheten och göra olika inställningar. :)

vet inte om det finns.. men som du skriver så kan man säkert styra den från profiluxen. Det är väl en vanlig usb som den drivs av som man i sin tur kan köpa adapter till.. @jonasroman??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om mataren är helt utan egen intelligens och bara får en ström när den skall snurra så kan man göra om så att det funkar med profilux

 

@jonasromanHur ser programmeringen ut i Apex?

 

Kims länk skulle fungera utmärkt - just för den bara är en motor som styrs. Man programerar en timer att gå X sek och man kan även bestämma om det skall göras uppehåll vissa dagar.

 

Jag har fått hem 3 eheim - matare som jag skall experimentera med.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, Lasse sa:

Om mataren är helt utan egen intelligens och bara får en ström när den skall snurra så kan man göra om så att det funkar med profilux

 

@jonasromanHur ser programmeringen ut i Apex?

 

Kims länk skulle fungera utmärkt - just för den bara är en motor som styrs. Man programerar en timer att gå X sek och man kan även bestämma om det skall göras uppehåll vissa dagar.

 

Jag har fått hem 3 eheim - matare som jag skall experimentera med.

 

MVH Lasse

I apexen med deras lite klumpiga programmeringsspråk ger man egentligen bara kommandon som av o på vid viss tid o vid på så är den det i 30 sek. 

 

Typ:

osc 00/30/00

if time 12:00-11:58 then of

 

vid ovstpende "kod" så startar den 11.59 o snurrar ett varv dvs en matning. 

 

Jag tror inte det finns ngn krets/intelligens i själva automaten utan den svarar bara på en 5 v signal till en motor. 

 

Vi för väl be nån sponsra oss så vi kan skruva isär en...

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...