Gå till innehåll

Drömtanken


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

44 minuter sedan, Lasse sa:

Triton testar inte osmosvattnet. ta det lugnt med Al värdet - mitt har varierat mellan 16 mikrogram och 0 vid olika tester. Högst jag haft är 179 - i starten precis

 

Mitt Cu varierar mellan 12 och 0 mikrogram per liter

 

Jag kör bara triton. Vet inte om det är bäst men eftersom jag ser dessa tester som trend tester så är det viktigt för mig att använda samma testare eftersom metoderna skiljer sig lite.

 

MVH Lasse

Ok,

Håller helt med på att bara använda en men nyttjade Marinlab dels för att jag ville ha test på både nyblandat salt och osmos i ett bräde för en rimlig peng för att kunna utesluta Al/Cu. 

Och jo, triton kan testa ditt osmosvatten, jag mejlade dom och frågade och har själv fått gjort det. Du fyller bara röret med osmosvatten. Dyrt test men dom gör det :D 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gjorde lite mätningar idag, tycker det ser rätt bra ut. 

I helgen bytade jag även ut mitt cuprisorb och la det i en nyinköpt ”strumpa”. 

Kommer även köra lite AL99 för att få ner Barium lite, ska sedan köra ett triton till för att se hur värdena ligger. 

 

Behöver jag få upp nitrat i förhållande till mitt fosfat?

Har nån röd/brun alg som växer på toppen på min revpelare, verkar som det blossar upp när ljuset går på. Jag kan borsta bort det med en tandborste men 2 dagar senare är det tillbaka, eller kan det vara sista stället som jag har kiselalger då snäckorna nästan aldrig är där och betar/stör?

B7AAE85F-7F73-4435-81BC-9A037C137E48.png.0b6cbe5c3a874ab9abd9c308ed86a6fb.png

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har idag mätt par, eller ja försökt :) Mätvärde beror väldigt mycket på hur jag vinklar parmätaren. 

Såg ett klipp från BRS att man ska sikta på runt 250 par över så stor yta som möjligt och att belysning skall toppa i ca 8 timmar.

Tycker det låter mycket med 8 timmar, vad är peak-timmar i havet 4?

 

Har även gjort lite mätningar idag, KH, mag och Cal är ner lite så jag har skruvat upp doseringen lite. Även nitrat måste doseras  så jag kommer sätta det på sista pumpen och försöka hitta lämplig dosering.

Fick en kraftig chock när jag mätte fosfatet som maxade min Hanna ULR, gjorde om testet och fick då behagliga 0.06ppm.  

Jag tog även ett tritontest som ska postas imorgon, för att se om mina mätningar är någotsånär korrekta och hur det ligger till med framförallt koppar. Har kört med Cuprisorb rätt länge nu och mediat har inte bytt färg något nämnvärt så får dom utslag igen så får jag nog börja ifrågasätta deras mätvärde på koppar :) 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Triton-testet såg väl ok ut,

Main 2018-12-19.pdf

en del värden som har flyttat sig både upp och ner. Koppar och aluminium är på väg ner, lite tveksam till noggrannheten i testvärdena dock. Helt plötsligt är mitt egna fosfat-test ”helt fel”, fick 0.06 på Hanna när triton får 0.03, brukar inte ligga mer än 0.01 fel mot deras tester. 

Men det är väl kanske mer för att se trender så vidtar inga direkta åtgärder. 

 

Har fått mycket hjälp både från Micke och Christer på HåkanstorpZoo men även här på forumet och tror inte mitt projekt hade varit möjligt utan alla, stort tack till alla och en riktigt god jul på er

Bjuder på en julebild (nån korall ska flyttas och någon skall t.o.m flytta ut tror jag), kul att det dessutom är vit ute här nere i Skåne på julen. 

8BC4ABBE-68AE-4A82-AE4C-A0AE08F86213.jpeg.bcf017c70750af41c7404e7d5fef1882.jpeg

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt att se kalkalgerna växa, tog lite tid känns det som. 

D1BDBA51-1C3B-49CB-ACD8-9C85140715B3.jpeg.a469e479f1d5e800ffd5493356c6e9d5.jpeg 

Ser även tillväxt på en del koraller, ev har kalcium börjat förbrukas i högre takt eller så är det kopplat till att jag inte gjort vattenbyte på 2-2,5 vecka. Kommer i fortsättningen prova att byta 60l/gång för att slippa låga värden i fosfat/nitrat. Även justerat min balling, både mix kalcium/magnesium och själva doseringen. 

 

Min tuxedo har valt en helt ypperlig utsmyckning :D 

81077256-A828-4D62-A04C-542433991DBF.jpeg.712be04ca76a5da03001b0fa08fe965d.jpeg

Riktigt läcker goniopora i blåljus

C4B7527F-1E71-45AD-957B-C166A64C95AA.jpeg.db1922f08629aba4d69c6a5d0dacc151.jpeg

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, jarecki68 sa:

Älskar bilden med kalkalgerna på stenen ,fina koraller .:smiley20:

Gott nytt år till dig med !!!!!!-sjöhäst-

Tack så mycket och hoppas du får ett härligt år med ditt akvarium nu när det äntligen är igång :D 

Såg antydan till kalkalger för en tid sedan och det växer explosionsartat, har väntat länge på något annat än bruna startalger och efter det bara grönt. Får gärna vara en mix av grönt och lila för min del, gillar kontrasten :) 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gjorde ett nytt triton test. 

Allt bra men aluminium 30 och koppar upp från 3,nånting till 5,nånting. 

Ska bara låta det löpa och se fall det hamnar på 8 igen. Tycker ändå det är märkligt, aluminium oxå. 

 

Min kirurg ser i varje fall snygg ut :) 

Tacksam för all hjälp jag fick när det var ett pågående prick-utbrott i akvariet. 

981668BD-9C22-4171-82C3-CFF7B3011FEE.jpeg.c905d923a3bb9bd0d74cd4fb7ea92274.jpeg

 

Mvh

Kim

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag plockade bort mitt uvc ca 2 veckor efter jag fick igång min oxidator och överväger att sälja det, vet inte riktigt varför jag skulle behålla det. 

 

Är även tillbaka på filter sockor då jag tycker det ser rätt trevligt ut med en någotsånär ren sump. Enklare att byta strumpa än massiv rengöring av sumpen, verkar vara jäkligt effektivt. Sumpen är bra mycket renare och när jag gjorde en mätning så fick jag låga värden, nitrat 0.5-1 och fosfat 0.025. Kommer prova göra vattenbyte varannan vecka i fortsättningen. KH var oxå ner, från att ha legat stabilt på 8 så fick jag 7. Har inte testat några parametrar på 3 veckor då allt legat stabilt hela tiden men plötsligt så händer det :) 

Får återgå till söndagsmätningar igen. Gav fiskarna lite extra nori och kommer antagligen bjuda dom på lite lyxigt fredagskäk oxå. 

 

Mvh

Kim

CDB3739A-CDE9-46F5-95C7-59180B6DB1E8.jpeg.a0f65bc78c96547cac1885b57099a513.jpeg

Ändrat av Kimozabe
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet/tror inte det är så många som läser min tråd men har jag låg belastning i mitt akvarium?

2 kirurger

1 tryckarpar

1 Genicanthuspar

1 clownpar

1 flamehawk

1 goby 

1 Gramma loretto

Tänker om jag matar för lite, byter för mycket vatten per vecka eller som sagt har lite för låg belastning, tycker dock 6 stora fiskar borde räcka. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, Kimozabe sa:

Vet/tror inte det är så många som läser min tråd men har jag låg belastning i mitt akvarium?

2 kirurger

1 tryckarpar

1 Genicanthuspar

1 clownpar

1 flamehawk

1 goby 

1 Gramma loretto

Tänker om jag matar för lite, byter för mycket vatten per vecka eller som sagt har lite för låg belastning, tycker dock 6 stora fiskar borde räcka. 

 

Mvh

Kim

Känns som ditt nitrat är perfekt, där vill jag med ligga ? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, jeber sa:

Känns som ditt nitrat är perfekt, där vill jag med ligga ? 

:) 

beror kanske lite på, ser ju att vissa av mina Yumor inte trivs. Inte så att det är katastrof men tänker att 5-10 i nitrat och 0.07 i fosfat hade varit lite bättre. 

Värdena är nog bra för sps men jag tänkte försöka mig på bedriften att köra ett fullmixat kar med både sps/lps och lite skivor :D 

 

Vad tror du om mitt fiskbestånd? Lagom men jag matar för lite / byter för mycket vatten?

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Kimozabe sa:

:) 

beror kanske lite på, ser ju att vissa av mina Yumor inte trivs. Inte så att det är katastrof men tänker att 5-10 i nitrat och 0.07 i fosfat hade varit lite bättre. 

Värdena är nog bra för sps men jag tänkte försöka mig på bedriften att köra ett fullmixat kar med både sps/lps och lite skivor :D 

 

Vad tror du om mitt fiskbestånd? Lagom men jag matar för lite / byter för mycket vatten?

 

Mvh

Kim

Vet inte faktiskt, jag brukar mest titta i karet och se om det ser bra ut ? testa mata lite mer och se om skivorna trivs bättre då. Eller hoppa över något vattenbyte. Men mina mjukisar trivdes bra när nitrat var mellan 1-10 men för sps skull vill jag ligga runt 1.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ca 7månader mellan första och sista bildern. 

Har hänt en del men där är oxå en del kvar.  :) 

Hoppas att ”min” akvariebutik ska komma igång inom kort så jag kan testa lite fler acroporor. 

Mvh

Kim

DB687134-D290-4C49-AF1A-89B5AB8AD31E.jpeg.489dbbd5dcf95705fc16925d5e9b6b35.jpeg

5B148849-C26F-4631-8C1F-6E32F3DD58E1.jpeg.846d311104dc233a9a4dc1d9329bd78b.jpeg

30D5FCB8-5AE8-49CF-AA28-8760AAC698F5.jpeg.3046450bd0fe4ee97066592a598d24c9.jpeg

 

Ändrat av Kimozabe
  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Det rullar på, kämpar mot nån form av skräpalg

köpte några fler sps:er då min test sps, strawberry shortcake bygger fot så det står härliga till, får se hur det går :) 

Melanospilos hane och hona är ruskigt fina, synd bara att dom inte simmar ihop ? 0FB2DFA4-3C2C-4B3C-AC43-C4BBBD4FECFA.jpeg.b43ec1a8ca3b9b0bdf76b759ce98429e.jpeg96E94758-EB0B-40A7-95EC-B95CB190D9DE.jpeg.0d239ca4af9f87381c8add92f8c12e93.jpeg

 

Ändrat av Kimozabe
  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Kimozabe sa:

Ja, men dom där skräpalgerna är riktigt jobbiga. 

Skulle gärna vilja köpa en flygbiljett för att åka på semester men det går inte nu. 

Det stämmer börjar själv märka att akvariet tar en del tid på vintern, i december kommer vi vara en månad borta

så jag själv väntar med dom finare och mer krävande korallerna ,men det känns ändå ganska bra att akvariet kommer att mogna ännu mer.

det känns ändå att man har tiden på sin sida.

Tycker att ditt akvarium ser väldigt bra ut, lite svårt att avgöra vilka alger som ställer till det för dig.

(Nu har jag uppdaterat mig, det var, eller är Cyano du kämpar med, hoppas det bara är tillfälligt)

Men en sak kan jag säga, skulle ge mycket för dem kalkalgerna som växer i ditt kar.

När man tittar på ditt kar (bortsett från dem fina fiskarna och korallerna) så stenarna lutar åt den fina lila nyansen,

Hos mig är det tyvärr fortfarande den bruna tråkiga alg-aktiga färgen.

Kommer lite kalkalger här och där men långt ifrån det jag vill ha.

Därför tycker jag det går ganska bra för dig, bara att fortsätta så:smiley20:

Semestern? Semestern, den kan vänta, akvariet är viktigare hahaha :D  

 

Ändrat av jarecki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, jarecki68 sa:

Det stämmer börjar själv märka att akvariet tar en del tid på vintern, i december kommer vi vara en månad borta

så jag själv väntar med dom finare och mer krävande korallerna ,men det känns ändå ganska bra att akvariet kommer att mogna ännu mer.

det känns ändå att man har tiden på sin sida.

Tycker att ditt akvarium ser väldigt bra ut, lite svårt att avgöra vilka alger som ställer till det för dig.

(Nu har jag uppdaterat mig, det var, eller är Cyano du kämpar med, hoppas det bara är tillfälligt)

Men en sak kan jag säga, skulle ge mycket för dem kalkalgerna som växer i ditt kar.

När man tittar på ditt kar (bortsett från dem fina fiskarna och korallerna) så stenarna lutar åt den fina lila nyansen,

Hos mig är det tyvärr fortfarande den bruna tråkiga alg-aktiga färgen.

Kommer lite kalkalger här och där men långt ifrån det jag vill ha.

Därför tycker jag det går ganska bra för dig, bara att fortsätta så:smiley20:

Semestern? Semestern, den kan vänta, akvariet är viktigare hahaha :D  

 

Tack för uppmuntran, behövs just nu. Ovanpå skräpalger så har jag förlorat en euphyllia till plattmaskarna och båda mina torchar såg konstiga ut igår och en superfin röd/rosa lobo var halvt slaktad i köttet när jag kom hem efter jobbet, vet inte riktigt vad som hänt där. 

 

Hahaha, min fru håller nog inte riktigt med. Hoppade förra resan så denna måste jag nog följa med på :) 

 

Mitt började oxå med att jag noterade lite kalkalger för att plötsligt ha rätt mycket för att ytterligare lite senare ha det överallt....du kommer oxå få din sten lila, antar att det är viktigt att ha koll på din värden men dom mäter du säkert med jämna mellanrum. 

 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ny doppning idag, tur man inte har måsten som att fira midsommar ? 

 

Såg att där var lite rörelse på 2 av maskarna  i dippen långt efter korallerna var tillbaka i akvariet, vet inte om det var dödsryck eller faktisk rörelse men blev lite förvånad. 

Hoppas mina scooter blennys hjälper mig i kampen, i varje fall snabbt framme efter att euphylliorna var tillbaka :) 

058EDC17-7F2E-46FA-BEFC-C029FA0836C2.jpeg.f6f539bf7910fe1d5ef872908f7b1842.jpeg

Gjorde även vattenbyte i samband med dippen och skrapade rutor. 

Återstår bara att blanda balling och försöka suga ut min problemalg som jag nu börjar misstänka är spirulina eller nåt annat lila/rött skit som bygger mattor och släpper lätt. 

Ska prova imorgon att samtidigt som jag puffar med pipetten suga ut skiten med min bottensugare ner i en strumpa. 

 

Min äldsta sps (test sps), strawberry shortcake fortsätter i varje fall att bygga en ordentlig fot

56ABBBE3-86A0-415A-ACD9-1E02C841E197.jpeg.fdb0dcf7e355dbc08f31fbc488b83c6e.jpeg

 

Glad midsommar om nån råkar vara här inne och läsa :) 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte slänga upp några bilder tagna nu från ikväll. 

Min pincett är mycket fylligare nu än när jag släppte i den. Den är nyfiken när jag kommer fram till akvariet men än så länge rör den ingen mat jag ger, eller ja....bortsett från alla levande poddar jag bombar akvariet med :) 

Min gula kirurg tycker om att följa efter den och utforska bland stenarna, antagligen den enda fisken som står ut med min sällskapssjuka kirurg :D 

1742FF58-E9F7-4D08-94F3-5A70D2934EC5.jpeg.94ca69c39f2dccd344722618bf47ef58.jpeg

E0966149-57F9-4B1A-9A3D-B22E90A3DA12.jpeg.5d93766aa9139d0645e92bc3547c7adb.jpeg

2F9D800F-7DD3-4BC8-8694-057F3A17440A.jpeg.e980ee90e28f1fe616c716ffdf9df778.jpeg

 

Flera av dom sps:er jag köpte har börjat bygga fot runt epoxin oxå så det är rätt kul mitt i allt det tråkiga med cyano/spirulina-problemet och kampen om euphylliorna (plattmask :( )

Det säger mig samtidigt att antingen så behöver inte sps:er (alla??) 300 par eller så visar min parmätare helt galet fel. 

Tror jag fick det till runt 150 par där denna står tex men låter det vara osagt. 

E5E60686-4A66-4F03-ABA6-1742B94C53E4.jpeg.f2b76a53fcd2f3df4eef5d329bb3b8b4.jpeg

 

Mvh

Kim

 

Ändrat av Kimozabe
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...