Gå till innehåll

Drömtanken


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Vet inte riktigt vem jag ska tagga för att få svar på ovanstående men testar med mina 2 ”go to gubbar” :D @stigigemla @Lasse

Koppar är 6ppm (ug står väl för det?)

 

Edit:

när jag läser runt lite på vilka nivåer man ska ligga för att tex ha ihjäl Cryptocaryon så är min nivå långt över. Frågan är då hur fasen mina snäckor, putsarräka och fisk överlever? 

Fel från tritonlab?

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

55 minuter sedan, stigigemla sa:

Nej din koppar är 6 ppb alltså 1000 gånger mindre än 6 ppm. Men det är ändå ett högt värde.

Aha :D tack Stig. 

 

Jag har beställt cuprisorb + ett testkit från AF för att på samma gång köra kontroll av osmosvatten. 

Kommer även skicka iväg ett nytt triton-test på nyblandat vatten från ny spann. Det som är kvar i den gamla spannen kommer jag kassera. 

Om det är från saltet så är det i mina ögon jäkligt dåligt. Vet att det är ett naturligt salt och inte artificiellt men ändå....synd att det är svårt att hitta ett jämnt, tryggt salt till vettigt pris. 

Red Sea blå spann var nästan spot on enligt tritonlab på allt annat, men tänker inte använda ett salt som innehåller koppar från tid till annan....OM DET NU ÄR SALTET. 

Blue treasure sps fick jag väldigt höga värden på några andra parametrar. 

 

Får väl helt enkelt se vad värdena kommer visa på dom andra 2 spannarna från Red Sea. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Taggar dig @Lasse på denna frågan men självklart får den som vill komma med input :) 

 

Jag har 3 olika grupper i elskåpet dedikerade enbart till akvariet så jordfelsbrytare etc till resten av lägenheten inte kommer påverka varandra. 

Har klurat lite på hur jag bör dela upp all teknik och tycker ungefär enligt nedanstående blir bra. Vet att det är svårt att läsa min skrift och kryptiska förkortningar men i stora drag:

 

doppvärmaren är på grupp 1 med enbart dosern och ena belysningen som vitala funktioner. Dessa kan jag flytta över till grupp 3 om det skulle behövas. 

Har fördelat så inte all belysning och cirkulation hamnar inom samma grupp. 

Kommer behöva 1 grenuttag till (sjukt vad mycket prylar som är inkopplade :D )men tror att jag kör på ett vanligt då jag inte har jättemånga saker som kräver av/på via profiluxen. PB = powerbar

2.5A uttaget borde väl klara av/på belastningen från tex RW4 på full hastighet eller tunze osmolator? Vet att det dimmbara uttaget går åt helsike om det överbelastas. 

1F71102E-3295-4562-95FE-E7068170B71B.jpeg.52c04d5422deb4b0ba2b2e3a3174d843.jpeg

 

Fullt möjligt att jag överarbetar men men :D 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Diatorm, kiselalger, brunalger, nystartsalger eller vad dom nu heter får inte längre samma fäste som dom tidigare fått.

Mina 10 snäckor, sjöborre och kirurger jobbar för fullt med att beta av. 

Jag har även dom senaste dagarna kört på en belysning som jag tror är ganska nära det jag kommer behöva, toppar på 70% blått och 50% vit, men återstår att se. 

 

Tror faktiskt jag snart vågar slänga i en säck sand för att utvärdera om den blir liggandes. Men tänker att det inte är någon brådska. 

Så fort jag mår lite bättre (äkta mans-förkylning :D ) ska jag fästa upp kablar och fixa med balling etc så jag kan flytta över första gänget koraller från karantänen. 

Mvh

Kim

70717A2A-6EDF-4AE6-AAFF-2C0111D97869.jpeg.79bde7cc91cbdde8bdbed2f58b0b4a11.jpeg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, mikoto sa:

Snygg avskärmning för lyset! :-)

E de något jag kan så är det inredningsdesign :P 

 

Avskärmningen är faktiskt en nöt som måste knäckas. Tänkte först ha luckor som ska hängas av och på, som dessutom skulle vara så lätta som möjligt men ändå se ut som täcksidorna jag ska få gjort till sumpen. Men får se om jag istället kör med vit draperi, slutfinishen blir ju extremt mycket tråkigare men akvariet kommer bli mer lätt jobbat.

 

Ska se vad snickaren har för div lösningar. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

”Jag kan varmt rekommendera frökenfiskar även om man måste välja noga”

@stigigemla, jag har tittat en hel del på frökenfiskar.  Kommer bifoga 2 bilder på bokmärken, kanske jag har missat något intressant och då får du gärna nämna den. 

Går det ha mer än en sort?

Har valt bort Chromis då jag vet att dom dels blir rätt stora och stim sällan fungerar. 

 

En del kanske inte är lämpliga pga aggressivitet/storlek etc, en del kanske byter färg till det sämre osv osv. Du gärna komma med input till frökenfiskarna jag listar om du orkar så jag får smalnat ner vilka jag ska välja :) 

Är där kanske någon som jag hade kunnat hålla i stim istället för att ha anthias?

Flera av anthias:en är väldigt fina men är rädd att dom ska bli för svåra/kräva för mycket mat. 

 

Mitt bestånd är:

1 gul kirurg

1 vitbröstad hybrid

2 ocellaris clowner

 

Kommer beställas nu i dagarna:

1 par Genicanthus Melanospilos

1 tryckare, auromaginatus

1 ramosus

 

 

Sen skulle jag vilja ha:

1 sixliner wrasse

Gärna en till wrasse om det finns kompatibla, finns så många fina. 

1 flame hawk (röd hökfisk)

Kanske nån sandvändare, gobies, blennider, smörbultar, Gramma och div andra småfiskar, har dålig koll på vad som finns men har börjat plöja igenom reeflex :) 

Allt beroende på vad som matchar och fungerar belastningsmässigt/simutrymme. 

 

Tack på förhand :) 

3E6421E9-5596-4F32-A9DA-1E2C7AD507F9.png.b3431898dad2e9aef59f2e3f2907008c.png6976F374-9157-4D01-BD51-2C32A2ED05AD.png.dd5c5dc257513723c2f4e2a23b7ebbe0.png

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan flika in att wrassar är något av en favorit här, de flesta lämpliga är kompatibla med varandra. Det man vill titta extra efter är huruvida de är revsäkra eller ej, skaldjur står på menyn hos många och en del blir riktigt stora.

Själv har jag en Cosmetus och en Iridis (populärt i staterna kallad Radiant wrasse). De går utmärkt med mina clowner/kirurg/dvärgkejsare/salarias. 

 

Något av en bibel och suverän tråd om gyltor finns här:

 

https://www.reef2reef.com/threads/all-about-reef-safe-wrasses-in-aquaria.259894/

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, danne031 sa:

Kan flika in att wrassar är något av en favorit här, de flesta lämpliga är kompatibla med varandra. Det man vill titta extra efter är huruvida de är revsäkra eller ej, skaldjur står på menyn hos många och en del blir riktigt stora.

Själv har jag en Cosmetus och en Iridis (populärt i staterna kallad Radiant wrasse). De går utmärkt med mina clowner/kirurg/dvärgkejsare/salarias. 

 

Något av en bibel och suverän tråd om gyltor finns här:

 

https://www.reef2reef.com/threads/all-about-reef-safe-wrasses-in-aquaria.259894/

Tack för det Danne. Ska kolla på dom 2 du nämnt, och vilken härlig länk....29 sidor :) 

Kvällslektyr..... ;) 

Edit: dom du har köpt är väldigt fina....usch. Skulle aldrig nämnt wrasse för jäklar va mycket fint där är :D 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag slår ett slag för ett gäng C Parasema, jag hade 7st i mitt förra kar, mycket trevligt inslag i karet och fredliga mot övriga, bara lite inbördes gnabb(vilket var kul att titta På!)! Jag kommer sannolikt köra på en ny grupp i mitt nuvarande kar oxå!
Även C Hemicyanea ska vara liknande i temperament och beteende!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag slår ett slag för ett gäng C Parasema, jag hade 7st i mitt förra kar, mycket trevligt inslag i karet och fredliga mot övriga, bara lite inbördes gnabb(vilket var kul att titta På!)! Jag kommer sannolikt köra på en ny grupp i mitt nuvarande kar oxå!
Även C Hemicyanea ska vara liknande i temperament och beteende!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, MattiasN sa:

Jag slår ett slag för ett gäng C Parasema, jag hade 7st i mitt förra kar, mycket trevligt inslag i karet och fredliga mot övriga, bara lite inbördes gnabb(vilket var kul att titta På!)! Jag kommer sannolikt köra på en ny grupp i mitt nuvarande kar oxå!
Även C Hemicyanea ska vara liknande i temperament och beteende!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Tack Mattias. 

Det var ju trevligt att där är någon som jag ev kan prova i stim. Hade hoppats på vissa av dom andra med lite annorlunda färger än just gult och blått....hade varit trevligt att mixa till det lite då kirurgerna är gul och blå, tryckaren kommer vara blå med lite gula inslag :) 

Men då har jag varjefall en stimfisk om jag skulle vilja, höll dom ihop någotsånär oxå?

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1) various species of wrasses of the genus Pseudocheilinus should not be mixed in the same system. In fact, Pseudocheilinus wrasses should be outright avoided if you desire multiple wrasses at all”

Då föll sixlinern bort om jag vill ha flera olika tydligen :) 

Men är där andra wrasse som är duktiga på att hålla styr på plattmask (om det nu skulle dyka upp)?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Mattias. 
Det var ju trevligt att där är någon som jag ev kan prova i stim. Hade hoppats på vissa av dom andra med lite annorlunda färger än just gult och blått....hade varit trevligt att mixa till det lite då kirurgerna är gul och blå, tryckaren kommer vara blå med lite gula inslag  
Men då har jag varjefall en stimfisk om jag skulle vilja, höll dom ihop någotsånär oxå?
Mvh
Kim
De stimmar inte så som typ kardinaltetror i sötvatten, de skaffar små revir som de håller sinsemellan.
Fisk som aktivt simmar i stim i saltvatten finns det inte många såvitt jag vet.... Inte heller Anthias simmar i grupp från sida till sida, de har platser i gruppen men håller inte ihop så som sötvattenstetror utan simmar mer planlöst utan att nödvändigtvis följa varandra...
Möjligen några ur släktet Apogon, typ Leptacantha håller ihop i grupp, men de är inte samma färgklick som Anthias o frökenfiskar....


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

53 minuter sedan, MattiasN sa:

De stimmar inte så som typ kardinaltetror i sötvatten, de skaffar små revir som de håller sinsemellan.
Fisk som aktivt simmar i stim i saltvatten finns det inte många såvitt jag vet.... Inte heller Anthias simmar i grupp från sida till sida, de har platser i gruppen men håller inte ihop så som sötvattenstetror utan simmar mer planlöst utan att nödvändigtvis följa varandra...
Möjligen några ur släktet Apogon, typ Leptacantha håller ihop i grupp, men de är inte samma färgklick som Anthias o frökenfiskar....


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Aha, men då kan jag lika gärna släppa stimfisk-tänket och bara gå efter sånt som är kompatibelt och ser fint ut/har personlighet :) 

Tack. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

46 minuter sedan, MattiasN sa:

Nja men även om de inte stimmar så är det ett inslag som ger liv i karet med en grupp frökenfiskar el anthias

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Ok, får googla lite videos och se hur dom beter sig då :) 

som sagt tycker jag anthias är fina men rädd att det krävs för mycket matande etc :P 

Ska suga lite på det, det är ändå inte inom den närmaste tiden. Nästa omgång till karantänen tänkte jag kanske ta en hökfisk och lite annat. Har hittat lite andra småfiskar som såg fina ut. Får se.....

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har fått i sand och flyttade över korallerna från karantänen. 

Dom mådde riktigt dåligt i slutet. Fosfat nollades flera gånger och jag panikmatade och tror att det blev en ond spiral nedåt, skulle bara doserat fosfat istället. 

Tyvärr uppfattade jag detta för sent och skadan var redan skedd, har blivit av med 3 acans och en jättefin röd wilsoni som helt enkelt inte ville återhämta sig, den grämer jag mig mest över. Lyckades dessutom programmera dosern fel i huvudkaret så KH åkte ner rätt mycket innan jag insåg misstaget, ökade och ökade doseringen men inget hände :dejection:

 

Jag har iom detta och även att det nog kommer komma koraller lite då och då (8 veckor på varje omgång fungerar helt enkelt inte) bestämt att det i fortsättningen kommer bli ytterst kort karantän endast för att försöka hitta parasiter etc. Får helt enkelt hålla tummarna att det inte åker med Cryptocaryon eller annat skit och om jag har otur lösa det i efterhand på nån vänster. 

Skulle nästan gjort som jag tänkte från början, fyllt akvariet med koraller för att sen köra i fisk.  

 

Bjuder på en dålig bild där det även går att skymta några av mina lik :( 

Täcksidor etc får jag försöka ta tag i om 1-2 veckor då det imorgon kommer ny fisk och sen veckan efter en sändning från whitecorals. 

 

D095CCD9-3D42-44D8-A96A-F563EE7D9694.jpeg.2609faa72ee4d0630753bdec6cac4b17.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde ett test 18/9 och där var en hel del höga värden bl.a. koppar. Jag köpte cuprisorb och har lagt lite i en strumpa. Cuprisorben skall byta färg när den förbrukas men det har inte skett, dessutom har nivån stigit ytterligare i akvariet. 

Jag hittade en magnet jag köpte begagnad som hade börjat rosta så den åkte ut. I övrigt hittade jag inget. 

Testet är ivägskickat efter detta. 

 

Gjorde även ett marinlab på mitt osmosvatten och på nyblandat salt. Inget spår av koppar men fick utslag på aluminium (3,7ug) i osmosvatten så det står nu klart att inline tds inte ger utslag när jag hade önskat alt så är detta så låga värden att dom inte klarar av det. 

Blir till att räkna veckor med nytt silikatmedia i för att försöka hitta ungefär hur länge jag kan köra innan det blir utslag. 

Tritonlab-test från i maj visade 0 på allt och då hade mediat gått ett tag redan. 

 

Det som återstår just nu på tritonlab-testen är då koppar och aluminium.  

 

18/9:

Al - 13ug

Cu - 6,42ug

 

26/10

Al - 16ug

Cu - 8,85

 

Aluminum är väl då från osmosvatten som fylls på hela tiden men var kopparna kommer ifrån vet jag inte, att den inte minskat trots cupramine är lite skumt. 

Kan vara att strumpan för tät, har köpt nya mediastrumpor. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 minuter sedan, Lasse sa:

Överväg om inte testen på dit RO vatten är felaktig. Det händer även med dessa tester att det blir fel. Svårt att se någon källa till AL i kranvattnet/RO vattnet

 

Använder du AL baserad fosfatfällning?

 

MVH Lasse

Nej, inget fosfatremover. 

Det enda som kvarstår är ”hoppskyddet” från red Sea. 

Råkade doppa det en gång i akvariet, men tänkte att eftersom jag fick utslag på osmosvattnet så är det källan. 

Jag har 3 pumpar i behållaren, tunze osmolator (2 kopior från Aqua light) om dessa kan ge utslag på aluminium?

Även en magnethållare från GHL med 2 nivågivare. 

På osmosen har jag en booster-pump. 

Där är väl allt jag kan lista som kan tänkas ge utslag på aluminium i osmosbehållaren. 

 

Jag kan prova skicka in ytterligare ett test till triton men känns så där att förbruka tester till höger och vänster. Dom är ju inte helt gratis. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triton testar inte osmosvattnet. ta det lugnt med Al värdet - mitt har varierat mellan 16 mikrogram och 0 vid olika tester. Högst jag haft är 179 - i starten precis

 

Mitt Cu varierar mellan 12 och 0 mikrogram per liter

 

Jag kör bara triton. Vet inte om det är bäst men eftersom jag ser dessa tester som trend tester så är det viktigt för mig att använda samma testare eftersom metoderna skiljer sig lite.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...