Gå till innehåll

Drömtanken


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

1 minut sedan, jarecki68 sa:

Tack

Inte det lättaste det med elen , MEN SÅ VIKTIGT !!!!!!

Känns smart att ha olika grupper. 

 

Skulle aldrig våga dra elen själv och tror du är i samma sits ;) 

Känner du ingen elektriker?

Första steget är iofs att prata med värden och få ett ok. Det kanske redan ligger i planerna hos värden och då kan du kanske bara betala extra för separat grupper till akvariet. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Kimozabe sa:

Känns smart att ha olika grupper. 

 

Skulle aldrig våga dra elen själv och tror du är i samma sits ;) 

Känner du ingen elektriker?

Första steget är iofs att prata med värden och få ett ok. Det kanske redan ligger i planerna hos värden och då kan du kanske bara betala extra för separat grupper till akvariet. 

Mvh

Kim

Håller med, skulle inte jag heller ge mig på el själv. 

Har redan pratat med dem, men dem är så sega.

Ska jaga dem under veckan, blir det okej från dem kommer jag skaffa en elektriker.

kostnaden skulle hamna på 5-10 tusen.:sleeping:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-05-12 at 10:43, mcjagg sa:

Ja tyvärr jag kör med kran och har inte rört den på 11-12 månader 

mvh

Hur ofta fick du göra rent din membranventil? 

Är det en snabb åtgärd eller ska den ligga i nåt speciellt bad och marinera?

 

Frågar för att jag köpte en kran men den är rätt trög och tror det är svårt att ställa in huvudröret med en sån. Tänkte kanske köra på en membranventil ändå men då måste det gå relativt snabb att göra rent då man får stänga av returpumpen och köra utan ytavrinning under tiden. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man ska manövrera en kulventil har man ett kvarts varv på sig från fullt öppen till fullt stängd. Detta gör att det är svårt att hitta "rätt" flöde. Däremot är den mer robust när det kommer till skräp då den så att säga "skär" av och rensar rent det som fastnar.

 

004-working-of-ball-valve_0.jpg.cb818bba4675ba76e675b14835e27ec2.jpg

 

För att manövrera en membranventil måste man vrida ratten många varv för att ändra från fullt öppen till fullt stängd. Spindeln är gängad. Detta gör att det är väldigt lätt att hitta rätt flöde.

Däremot är det inte lika lätt att mekaniskt rensa bort skräp eller borstmaskar som fastnat i ventilsätet. Man trýcker ju bara ner mot sätet med spindeln, inget fysiskt "våld" mot skräpet alltså...

 

Membranventil_svg.png.3a39dafa10bdd1e7587d93611a57ea55.png

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

jag hade en mebranvenril som man kunde skruva isär huset satt med 4 skruvar så det tar lite tid jag gjorde rent den med 6 månaders intervall och mitt mebran gick sönder det blev ett litet hål i den tror det kan varit rörmask som blev klämd när man stängde ventilen

kulventil är enkelt att rengöra man behöver bara stänga och öppna några gånger så rensar man den från beläggnngar

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan det vara lite pilligt att ställa in men det funkar med kulventil oxå.
Jag har haft kulventil vid ytavrinningen (och på fler ställen, som minst en vid returen, avstick osv) till mina kar de senaste 15 åren och har aldrig haft någon som läckt (ta i trä och med all respekt till er som haft hand om betydligt fler kulventilet än jag, som Lasse t ex)

Membranventiler är väl betydligt klumpigare och dessutom väldigt dyra (jag kan tycka kulventiler är dyra....)....

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick tillbaka mitt test på osmosvatten från triton. 

Den fungerar ypperligt. Har på mina 2 tidigare haft väldigt högt på järn och mangan (tydligen hänger dom båda ihop). Var tvungen att utesluta att det inte var min osmos som inte gjorde sitt jobb. 

Detta innebär nu att jag ska prova ett nytt salt och kommer testa Red Sea blå hink då det ska vara relativt återhållsamt i sina värden. 

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testar mina rörgenomföringar och första limningen, har satt limmuff på samtliga rör i boxen ca 40cm upp då jag inte vet riktigt vilken höj huvudröret och nödröret hamnar på. 

Vet inte riktigt hur länge det ska stå med vatten innan jag kan ropa hej men tänkte att om det håller tätt så borde jag väl kunna fylla så smått i akvariet på onsdagkväll/torsdag?

Sen återstår det att se om det blir nån sättning i bänk/golv/stämp....sjukt nojig period :D 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar som att där är ett litet läckage. 

Efter 3 timmar är där en droppe i plastbaljan som jag satt under. Ser ut att läcka i från gängorna på ena rörgenomföringen. 

Antar att det då är packningen som inte sluter tätt?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

24 minuter sedan, danne031 sa:

Aha, då är det 100% garanterat dra hårdare  :)

Ok, för jag är ganska säker att jag läste något inlägg där nån skrev att man absolut inte fick använda verktyg. 

Jag tömde, torkade rent ytterligare en gång och drog sen så hårt jag kunde för hand. 

Tycker att om dom andra 2 är täta borde den tredje oxå vara det, samma hand som spänner :D 

Men ser hur det ser ut imorgon när klockan ringer okristligt tidigt. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, efter att jag läcktesta genomföringar och mörtlat ihop lite stenar (Riffkeramik mörtel) så har jag nåt till den punkt där jag börjat fylla på vatten Bananaman

Trodde fan aldrig jag skulle nå dit, var nog emellanåt på väg att tröttna :) 

 

Så nu håller jag tummarna att akvarium, ställning, golv och stämp håller -respekt

44605B3D-2B0E-4C62-9794-274203D26538.jpeg.f90104eee309aa33dc8440722f2a6ef4.jpeg

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
  • Gilla 8
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är lite osäker på hur jämnt akvariet står. Nedanstående mätresultat borde väl egentligen säga emot varandra?

Har fyllt på 160L och när jag tar vattenpasset och kollar ”raka” linjer så är allt bra. 15488294-E36D-43E0-B486-28CA1050D53B.png.5110c8b33895302796d4fd01a109afd1.png

Men när jag mäter i ”kors” så diffar det lite mellan fram/bak. 3B795237-206A-4038-A0A6-7F366ABED741.png.841f1e37a62c84bcacc8ed55544856c0.png 

Jag vet....grymma bilder men ni förstår säkert :D 

Alla mätningar håller bubblan sig inom markeringen. Hur noga är det, vad klarar akvariet av i snedbelastning? 

Omöjligt att svara på exakt var gränsen går men ändå.....fritt fram att gissa :) 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det är lite lite skillnad är inte hela världen, den översta bilden ser ut att visa att det står bra. När första dl/l vatten kom i karet hade du nog sett om det stått ojämt då vattnet ju runnit åt nått håll....
Du har väl nått mjukt typ cellplast el liggunderlag under karet som kan ta upp lite? Jag hade fyllt på och mätt lite under tiden och ju kollat hur det sätter sig när karet är fullt

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, MattiasN sa:

Att det är lite lite skillnad är inte hela världen, den översta bilden ser ut att visa att det står bra. När första dl/l vatten kom i karet hade du nog sett om det stått ojämt då vattnet ju runnit åt nått håll....
Du har väl nått mjukt typ cellplast el liggunderlag under karet som kan ta upp lite? Jag hade fyllt på och mätt lite under tiden och ju kollat hur det sätter sig när karet är fullt

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Tack för svaret,

när jag slog i 3-4dl på 2 ställen så blev det på sin plats, rann inte undan. 

Japp, där är en 5-6mm matta mellan bänk och skiva. 

Men då fortsätter jag fylla när vi kommer hem från Copenhagen...sushi och dryck :) 

Ska även lura med frugan till Klovnfisken, lite kompensation för alla väsk/skobutiker man själv fått snurra runt i :D 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...