Gå till innehåll

Katastrofal

Rekommenderade inlägg

Har nyligen startat ett 112L kar där målet var att använda så mycket utav mina sötvattens grejer som möjligt. Grund tanken var att starta med ett 30 liters kar som jag hade stående men insåg snabbt att mina stora filter inte skulle få plats i ett 30 liters kar så då blev det att tänka om och plocka fram det gamla 112 liters karet. En del utav utrustningen har jag tidigare använt i ett 310L discus kar och jag har skamlöst gått efter filosofin man tar vad man har vilket har resulterat i undermålig belysning, över dimensionerad värmare och för er vana saltvattens akvarister aningen konstig filtrering.

Utrustningen som jag har (och använder)

-Aquael 112L akvarie

-Tillhörande lysramp 2xT8 18w orginal lysrör

-2x7w Kina Led (en vit, en blå)

-Fluval u4

-Fluval 4+

-300w eheim doppvärmare

 

Invånare:

-Ett gäng sniglar av två olika slag

-En eremit kräfta

-Asteria sjöstjärnor

-2 clown fiskar (3 veckor)

-Euphyllia. divisa? (3 veckor)

-4a olika seriatopora fraggar (vart i karet i en vecka imorgon)

 

För övrigt har jag ca 5,5kg levande sten ifrån ciklidhuset och 6kg levande sand och använder mig av aquaforest Reef salt.

 

 

 

 

 

20161129_195138.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt eftersom så kommer jag att byta ut vissa delar av utrustningen (tyvärr så är det plånboken som får bestämma lite här) men först ut så vill jag tillsätta lite mer levande sten (död sten skulle även fungera) och uppgradera belysningen.

Är det någon av er som har erfarenhet utav aquael's leddy tube med retro fit?

 

Efter en vecka med mina seriatopora fraggar har jag börjat se lite brunare färger på alla, min birds nest har börjat växa och jag har sett början till några nya små grenar som börjat sticka ut. 

 

Min Euphyllia har jag flyttat runt en hel del under dessa 3 veckorna den varit i karet och först nu har jag hittat en bra plats där den kan breda ut sig på.

 

Ocellaris clown fiskarna äter bra och är nyfikna som vanligt, dom har hittat sin plats i akvariet och håller till framför den stora snäckan som ligger till höger i akvariet. vad det gäller mat så får dom mysis och tetrabits som jag smular ner lite för dom (aningen stora granulat korn)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En vecka går fort!

Någon dag efter att bilden togs fick jag vad som verkade vara lite av en alg blomning, då karet är såpass nytt så är det ju inga konstigheter men åtgärden blev ett vatten byte och tillsättning utav "happy life, flytande filter media" vilket verkar ha gjort susen.

 

Vad det gäller mina fraggar så har den gula birds nest korallen växt och blivit aningen tjockare dom nya grenarna sticker ut 1-2mm. Den rosa birds nesten har börjat repa sig efter ett olyckligt fall den gjorde och polyperna börjar bli lite små "håriga" som dom är på dom andra.

Min euphyllia har fått vad som ser ut som små samlingar av ägg på två ställen  utav foten, är det någon som har erfarenhet av detta så vore råd tacksamt!

20161206_130640.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färggrant skal eremiten valt :-) Fluval 4+ brukar det vara bra drag i så det är nog en schysst pump i det karet. Orginal filtermattan brukar sätta igen sig fort bara.

 

Har inget vettigt att säga om din euphyllia där dessvärre. Ser spännande ut dock!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Torbjörn , det vita är säkert nya knoppar på  eupyllian , det enda du behöver är ett 32 mm galler rör på doppvärmaren ,

då slipper sniglarna bränna foten och även din framtida anemon till clownerna , 

 

https://www.google.se/search?q=Gitterrohr+Filtersiebrohr&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjTq_G9ueHQAhVBFywKHYeXBSEQsAQIGw&biw=1366&bih=662#imgrc=DjyjNlvcpsBRFM%3A

 

Dom rören finns även som 0,5 och 1 meter om du ska skicka efter 

 

Det sitter även sådana rör i filterpatronerna på större osmosfilter 25 cm , om du inte får tag på något finns det säkert nog någon som har i bra ha lådan, som kan skicka till dig ,

jag har tyvärr slut på mina , men ett 10 pack sådana här , är bra att ha ,

http://www.ebay.de/itm/0-60-St-10-x-Siebrohr-fuer-Patronenfilter-15-cm-Filterpatronen-Koi-Teich-Filter-/360434190227 , 

 

Den modellen 32mm täcker alla behov i framtiden ,  den funkar på huvudröret ner i ytavrinningen ,

som galler på toppen av ytavriningen såga eller klipp med sax längs med och den bara , den nyper bra på glaskanten och är justerbar 

och vill du ha dom platta , sätt ugnen på grill 200 grader in nån minut ,

när den mjuknat ( den ska inte bli brun ) klipp med sax och lägg den mellan två skärbrädor och låt den kallna  ,

så kan du göra med pvc rör om du behöver pvc plattor , 

 

Ett saltkar behöver inte vara mer avancerat än så , och att du inte rotar runt i sanden 

 

Mvh Stefan

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stefan, tog en ny bild på euphyllian som jag bifogar.

 

Värmaren är för tillfället inte i kopplad utan sitter där mest för att jag skall känna mig trygg, då det är första gången jag har ett akvarie i denna lägenheten som för övrigt är välldigt varm.. ser snarare att jag kan få problem med kylning under de varmare månaderna. Min temperatur ligger på mellan 23,5-24,5 under ett dygn utan värmaren dock så blir det nog ändring på detta när jag väl byter belysning och det är lätt att missa något så simpelt som ett enkelt skydd för värmaren så tack ännu en gång Stefan!

 

 

20161207_132458.jpg

Ändrat av Katastrofal
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För er med lite erfarenhet med koraller kan man värme aklimatisera en korall? sakta men säkert vrida upp tempraturen under våren för att ha dom lite vana vid högre temperaturer under sommaren? givetvis vill man ju ha så stabil tempratur som möjligt men för att motverka en värme chock där tempen stiger 3-4 grader på en månad istället för tre, fyra månader måste ju vara värre.

Ändrat av Katastrofal
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja - går nog inte att svara på. Varmt vatten plus lågt pH kan vara en katastrof för sten koraller. vissa koraller går helt klart att acklimatisera (exempelvis så är sommartemperaturerna på vissa platser i Röda Havet betydligt högre än på andra ställen - och korallreven fungerar. Det finns folk här där temperaturen krupit upp mot 29 grader sommartid men själv föredrar jag att ligga runt 25 - 26 grader. ett enkelt sätt att sänka temperaturen sommartid är att placera fläktar som får blås mot vattenytan - man ökar avdunstningen då och temperaturen sänks.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej  Torbjörn , det är små svampar på foten , små färgglada djur , byter du ljus till led så minskar värmen lite ,

Lasse har rätt om röda havet , dom korallerna klarar 36 grader och ingen vet varför ,

http://www.holiday-weather.com/red_sea/averages/

Ett par pet flaskor med vanligt kran vatten är alltid bra att ha i frysen på sommaren , 

Mvh Stefan

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

exempelvis så är sommartemperaturerna på vissa platser i Röda Havet betydligt högre än på andra ställen - och korallreven fungerar.

Jag har snorklat knädjupa laguner med nästan stillastående vatten i Maldiverna. Där finns både välmående Acropora och Sarcophyton, och vattnet är säkert bortåt 35 grader strax efter lunch.

Skickat från en iPhone 7+ med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm häftigt med koraller som klarar sådan värme.

 

Jo ljuset skall bytas ut så snart som min plånbok tillåter och mer led kommer det att bli.

 

Svampar, det får jag nog läsa på om lite.

 

Jo flaskorna i frysen är ju lite av en klassiker :) dock så var det inte direkt så stor oro med för mycket värme med vad det gällde discusar som jag hade tidigare men vi får se. Under sommaren försökte jag hålla lite koll på tempen där jag ville ha akvariet och som varmast denna sommaren som var mätte jag nog upp till 32 grader så jo det kan nog vara hanterbart framförallt med lite fläktar och lite is flaskor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen Torbjörn , kom och tänka på en sak till , första gången du ska byta vatten så bestämmer du vilken hink du ska blanda vattnet i ,

det bästa vore en vinhink en sådan med liter markering , annars ta det som finns , tappa ur så mycket vatten du vill byta  i hinken ,

 

Sätt en tejp eller dra ett streck med en spritpenna på på lämpligt ställe , enklast är bakrutans gavel , 

rita sedan ett sträck på utsidan av hinken , nu behöver du inte tänka på hur mycket som ska i eller ut 

 

Om du har haft sötvatten så har du säkert kört med slang från badrummet ,

enda skillnaden är att du fyller upp hinken istället som du ska blanda vattnet i ,

har du ingen pump som orkar pumpa upp från golvet så ställ hinken på en stol ,

 

Sen lägger du beslag på en lagom stor plast burk typ glass bytta eller liknande som du tar saltet i ,

då vet du sen att det går åt tex 1 glasbytta med salt , för att byta den mängd vatten , vispa runt lite 

i med pumpen i hinken och pumpa i akvariet , och samma pump kan du använda till en manuell påfyllare av sötvatten

du ställer bara en hink till vid akvariet som du har sötvatten i ,lika enkelt att fylla en som två  

Så här i juletid är det lätt att förlängnings sladden med strömbrytare till nån belysning blir en bra ha sak till akvariet, 

man sitter ju ändå och glor in i akvariet , då kan man samtidigt starta och stänga av en pump under ca 10 sekunder , 

men sätt strömbrytaren på ett barnsäkert ställe ,

Mvh Stefan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen Stefan! för tillfället blandar jag mitt salt i ett litet 30L kar som jag tidigare har fött upp lite sötvattens räkor i. Detta 30 liters karet har lite levande sand på botten, en liten 400l/h pump i karet för cirkulation och vad jag tror är en 50w värmare som jag slår på några timmar innan vatten byte.

Vid vatten byte har jag sett till att salt och vatten har vart blandat och fått cirkulera i minst 2 dygn.

 

Vad tycker ni, är det bra med levande sand i ett berednings kar? Skulle man vilja ta det steget längre och använda LS i ett beredningskar? vid ett vattenbyte använder jag cirka hälften av vattnet i karet och blandar upp nytt därefter. Man tycker ju att jag borde hålla någon bakteriell kultur i det resterande och ny blandade vattnet. Eller skall man satsa på så rent och sterilt vatten som möjligt? då jag inte har tillgång till ro vatten kan det ju aldrig bli helt sterilt.

Ändrat av Katastrofal
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo kran vatten får det bli oavsett, tanken med den levande sanden är att få igång och hålla en positiv bakterie kultur i vattnet som jag för in i det större karet frågan är om detta stabiliserar vattnet eller ifall det kommer resultera i problem längre fram. Jag har fortfarande liv i mitt beredningskar bevisligen utav att det går några små sniglar i det som verkar välldigt tåliga och klarar att jag blandar salt i karet.

 

Efter lite funderingar kring att ha levande sten i ett beredningskar så tror jag att det kommer medföra en alltför stor risk att djur och annat liv kommer dö av vid varje berednings tillfälle vilket skulle resultera i sämre vatten kvalitet på vad som skall vara rent vatten med andra ord slöseri på pengar, tid och fin levande sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

V.4

Sedan sist har jag riktat om utblåset på mitt fluval4+ filter för att få jämnare och mer cirkulation utav vattnet i karet, min euphyllia verkade gilla den tidigare inställningen bättre men med lite tid vänjer den sig nog vid detta med.

 

Mitt underhåll av akvariet för tillfället består utav 2 vatten byten på ca 10L i veckan där jag tar framför allt ytvatten för att bli av med den lite fetare hinna som lägger sig i dom lite lugnare partierna på ytan. Skrubbning utav glas sker på framrutan och ena sidan lite när som helst med magnet skrapan och bakrutan har jag vart på med en svamp.

 

Snäckan nere till höger i akvariet har sedan sist börjat få lila prickar på sig och lite tätare med den bruna alg beläggningen. även sett lite grön växt på bak rutan och värmaren framför allt under min blåa 7w Kina Led, kanske får ändra om lystiden lite på den.. Eller ta bort den.

20161212_135827.jpg

Ändrat av Katastrofal
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

V.5

Införskaffat tre turbo sniglar som betar av bra. Fått sätta om några koraller efter att eremitkräftan har levt loppan och rivit ner några. Mina korall fraggar har fina polyper som är ute för det mesta, undantaget här är min "rosa" seriatopora som dock verkar hämta sig efter en törn ifrån euphyllian. Samtliga av sps korallerna börjar gå lite mer åt det brunare hållet. För övrigt så har jag bytt salt ifrån aquaforest sea salt och köpt deras probiotic reef salt får se om det gör någon skillnad längre fram.

20161219_203412.jpg

Ändrat av Katastrofal
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag var det tydligen kräft kalas i burken! Har trott att jag bara har haft en eremit i akvariet då jag bara köpte en eremit och extra skalen i burken har förblivit orörda för någon vecka sedan dök det dock upp ett eremit lik i burken och nu har det hänt igen fast denna gången verkar det vara en annan eremit i det blåa skalet med mörkare ben än den förra. 

20161223_095317.jpg

Ändrat av Katastrofal
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha nu förstår jag, självklart byter en eremitkräfta sitt hårda skal precis som många andra kräft djur. När jag läste skal tänkte jag först på snäckan dom bär på ryggen. Och efter att ha kikat på "liket" så ser det mest ut som dom hårda delarna är kvar och lite vit mjuk vävnad. Hade det vart hela kräftan hade jag nog sett vad som skulle vara mage osv. Hehe aja ibland tänker man inte steget längre, tack Stefan för att du tar dig tid att svara en total nybörjare.

Ändrat av Katastrofal
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

V.6+7

Dagen innan jul började den mindre av clown fiskarna visa tecken på hängighet och hade ett utbrott av små vita prickar på kroppen och mycket små lösa partiklar i akvariet. Åtgärden blev ett större vatten byte och rengöring utav filter på fredagen.

 

Lördag (julafton) blev det iväg på lite annat och det fanns tyvärr ingen tid för akvariet, vi var åter hemma igen på tisdag eftermiddag och den mindre av clownfiskarna var såpass illa till att jag inte trodde den skulle överleva natten men beslutade mig snabbt för att göra vad jag kunde. Jag disinfekterade mitt 30L beredningskar och fyllde detta till hälften med nytt kran vatten som jag blandade ihop med mitt salt till en salthalt på 1.028 satte doppvärmare på 26C fiskade upp dom båda fiskarna och satte dom i karantän. Då jag bedömde att den lilla fisken inte skulle klara natten beslöt jag mig för att se om jag kunde bli väck med parasiterna som jag starkt misstänkte att det var med medicinering.

Medicinerna jag hade hemma för tillfället var Easy-life Multicura & Anti-spot vilka jag tillsatte ca 1ml av vardera i det lilla akvariet. Efter några minuter i det nya vattnet med mediciner så ser jag något som liknar ett tjockt slem som släpper ifrån huvudet av den lilla fisken.

 

Onsdag, läget var oförändrat men den lilla fisken hade överlevt natten och stod nu enbart i ett hörn av akvariet.

 

Torsdag, märkbart mindre prickar på fiskarna men fortfarande samma visa med den lilla fisken. Gjorde ett 100% vatten byte med total disinfektering utav utrustningen riktade cirkulationsplats pumpen rakt emot ytan för att öka syrehalten (dock inte så att det kom små luft bubblor). Sänkte salthalten till 1.019 tillsatte ny medicin i något lägre dos.

 

Fredag, den lilla fisken simmar runt men välldigt ostabilt prickarna var borta vad jag kunde se och senare på kvällen tar den även mat.

 

Lördag, läget oförändrat fisken tar dock mat vid varje matnings tillfälle.

 

Söndag, den lilla fisken ser pigg och glad ut, så fort jag kommer nära akvariet tiggs det mat men den verkar något ostabil fortfarande.

 

Måndag idag blir det 100% vatten byte och total disinfektering kommer dock inte tillföra någon ny medicin utan detta kommer jag endast använda om prickarna återvänder.

 

Läget i stora karet är bra trots allt. Mina hysterix börjar se ut att ta sig och skjuta ut lite nya grenar jag har även sett att jag har en liten mussla som lever i akvariet som tillkom med min Euphyllia.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fick tidigare idag ett sms ifrån kommunen om att vattnet till min adress skulle vara avstängt ikväll pga en vattenläcka på VA-ledningsnätet.

 

Borde vara rädd för att använda mitt kommunala vatten?

 

Skall jag införskaffa några specifika vatten tester och i så fall vad skall jag testa efter innan jag använder mig utav vattnet? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I onsdags tog jag kontakt med ansvarig för projektet då jag hade fått ett kontakt nummer och det visade sig att dom inte hade behövt göra någon reparation utav vatten nätet utan när dom hade grävt ner till den befarade läckan visade det sig att dom kunde åtgärda problemet genom att vrida på en ventil och inga kemikalier eller rengörings medel hade använts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...