Gå till innehåll

Daniels nya 250 liters kar


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag har gjort lite vetenskapliga efterforskningar här hemma på kirurgen... men det gav inget. Så jag har istället tittat mycket noga på den och sedan min litteratur om kirurger. Nu har jag kommit fram till att jag är väldigt säker på att det är en Acanthurus mata. Om det stämmer är det inte konstigt att den har växt väldigt bra hemma hos Stefan innan, den blir ju en halv meter lång! Utöver det är det en väldigt trevlig fisk, jag hade tänkt förtränga alla mina tidigare relationer med kirurgfiskar och vara nöjd med fröknar... Men det är någon förbannelse över Acanthurus fiskarna, de är så underbara...

 

Mitt refugium i sumpen har drastiskt ändrat karaktär med, från gulbruna slemmiga alger så har det istället blivit röd cyano. Än så länge i ganska halvdan erövring av ytan. Jag har dock bytit ljus över sumpen till några riktigt billiga 6500K lampor från ebay, som känns som att de har ett ganska starkt grönstick. Vet inte vad jag tycker om de.

 

Jag har tillfälligt slutat dosera mitt KH/Ca pulver då min sump där jag bruka hälla det i blivit någon slags ungdomsgård för stökiga och utstötta tonåringar. Jag måste få igång mina kar på föreningen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Daniel , ja han gillar mat , det kan nog stämma att det är en A mata , men nu finns ett gömställe stort nog för han här om du kommer på andra tankar , mvh stefan

glömde en sak , om du ger han av den finkorniga maten du fick med så hinner han inte äta upp all mat ,då räcker det till de andra också , stefan

Ändrat av Stefan molin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Hur har det gått en månad till sedan sist. Den ganska kraftiga ökningen av innevånare och en ännu kraftigare ökning i matning har definitivt fört med sig förändingar. Just nu är karet rött av cyano och grönt av trådalger. Men utöver det ser faktiskt alla koraller bättre ut, de har blivit tjockare och lite grövre. Det är nästan så att de giftiga knapparna öppnar sig tom. Det om något är ett mirakel. Jag ser även på de små rena ytorna att kalkalgerna verkar börjat växa i en rasande takt. Jag har dock även legat efter en del med vattenbytena, vilket nog är en bidragande orsak. Men får vi lite balans på det här bara så ska nog allt bli väl... 

 

Det är mycket mat som åker i men allt blir uppätet å andra sidan.

 

Har blivit något dödsfall pga stridigheter tyvärr men överlag går det bra. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Då ska vi se. En månad till har gått. Det har tagit sig lite åt det värre hållet, fast det är ganska långt ifrån katastrof ändå.

 

Jag har gjort en förändring på flödet. Jag har köpt två Tunze 6045or som ersatt mina Eheim pumpar. Så nu är det mer fart i akvariet. Det ser inte ut att vara 3 gånger så högt flöde(det gör det rätt otacksamt överlag att uppgradera flödet efter ett tag, det syns inte när man kommer över en viss gräns)  men det rör sig betydligt mer. Jag tror det ska kunna sätta lite mer fart på algerna och hindra det från att fastna massa skräp i de som bara ligger och ruttnar. Nu måste jag med bara skaffa en metod för att få ut partiklarna som far runt med.

 

Jag gjorde den förändringen baserat på resultaten jag har i min sump på ett annat akvarium jag har. Där jag har en Tunze 6015 som blåser direkt mot en sten och allt i närheten av det direkta flödet ser faktiskt väldigt bra ut. Korallerna har utvidgade polyper, algerna ser friskare ut. Det är egentligen ganska väldokumenterat att högt flöde oftast är av godo och en nödvändighet. Om detta blir en förändring åt det bättre så har jag nu en bättre förståelse varför.

 

Pumparna sitter fortfarande nästan längst nere på botten och är riktade uppåt för att vispa runt hela vattenvolymen. De sitter mot sidoglasen då de har magnetfästen, men om jag placerar stenarna mer utåt så kommer de nog döljas nästan helt ändå. Sladdarna döljs hyfsat i bakgrundens kanter där jag tidigare drog Eheim pumparnas kablar. De vibrerar lite och för något oväsen. Men jag kan nog leva med det så länge. Om de förbättrar livet i akvariet är det ett pris jag gärna betalar. Går nog arbeta lite med...

 

Jag har nu även planerat att göra något åt min MH belysning. Jag är mycket förtjust i den fortfarande, men jag är inne på det jag spåna på tidigare att jag tillför mer ljusenergi än jag behöver till akvariet och därför blir det ganska okontrollerbart att hantera algerna som växer. Jag skulle kunna köpa ännu mer snäckor och eremiter men jag tror balansen är så skev med både tillfört ljus och näring i vattnet att det inte går få något stabilt eller hanterbart utav det. Jag behöver göra en förändring av något slag, det här blir nog ett steg ditåt. Jag skulle då även kunna leka med min ursprungsvision om att göra ett akvarie som någorlunda avspeglar en tanke om hur det skulle kunna se ut lite djupare på revets gränser. Med då lite dunklare ljus.

 

Jag har tänkt testa med två av AC-RCs 18w E27 lampor. 

 

http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?products_id=93&osCsid=lcls6oi1q3fqjoklrahepcisn0

 

En sådan över vardera av stenarna som jag placerar korallerna på borde kunna fungera ganska väl. Jag har växtversionen av samma lampa över ett annat saltkar, där fungerar den ganska hyffsat. Med väldigt fina sinularior under och mitt enda lyckade försök med att få stjärnpolyper att både växa och trivas. Jag övervägde att skaffa två sådana istället för saltlampan pga det. Men när jag granskar vålglängderna är ändå 460 nm lite bortanför 445 som är nästan den perfekta spiken, så det känns som att korallampan nog ändå är den rätta att skaffa här. Jag gillar annars att växtlampan har färre vita LED, den turkosa ensamma LEDen ger dock en väldigt utstickande grön skugga i karet den är i. Som är ful, får kanske testa sätta lite diffuserade plastfilm som blandar våglängderna lite bättre. Får nog även fixa någon sorts lampskärmar så man inte får diodljus i ögonen, det är inget vidare.

 

Jag har ett besvärligt problem i karet med, som jag ännu aldrig behövt sätta mig in i ordentligt i min sväng i hobbyn. Sjukdomar på fisk.

 

Mer bestämt så är min hetsiga kirurg en riktig magnet på sistone för prick. Det hoppar lite från dag till dag. Beteendemässigt så är det fortfarande 120 km i timmen och äter något vansinnigt. Så som det är nog så är jag nog inte akut oroad. Pricken beror nog mer troligt på stress än att fisken är döende. Jag var egentligen säker på att det var en dum idé att ta hem fisken från början, nu är jag nog med på att fisken behöver ett nytt hem för att leva ett gott liv. Jag har inga vettiga kar själv dock tyvärr för att flytta han till. Det känns även dumt att hitta han ett nytt hem när han är så prickig som det är nu, då behöver han nog gå i karantän hos någon först så att han verkar ok.

 

Jag ser lite prick på några av fröknarna med men jag är egentligen inte så orolig där. Om kirurgen blir kvar så kan det nog bli ett bekymmer men annars tror jag fröknarna mer troligt slår ihjäl varandra än går under av pricken. Så jag får först avvakta lite för att se om pricken går tillbaka så pass att hans hälsa verkar god. Han har haft prick tidigare som dragit sig tillbaka. Sedan lösa någon omplacering.

 

Karet i sig är algigt som sjutton men det förvånar nog ingen då jag har en kombination av nästan en matsked pellets och 250w ljus om tagen :-)

 

Får se, jag har mer tankar men får ta de en i ett annat inlägg.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter bra! Han är klipskare än man kan tro när man ser honom.

 

Nu har kirurgen flyttat då om det är otydligt. Då ska bara de kvarvarande fiskarna återhämta sig från de prickarna som är kvar. Det får bli lite mer sten i karet och nytt ljus. Sedan ska även sumpen arrangeras om lite. Kommer nog hända en del redan nu i veckan om sakerna börjar trilla in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är nya belysningen beställd, men det är nog ett tag kvar tills den kommer hem. Men får arbeta vidare lite.

 

Jag köpte en pump häromdagen. En till Tunze E-Jet 3005 från mcjagg(tack!). För liter antalet den pumpar så är det ett riktigt monster till pump! Den andra jag hade sedan innan tjänstgör som cirkulation hos ett par andra flödesälskande fiskar. Det som är så bra med de är att de passar så väl med Tunzes fantastiska vaddklockor. Så jag ska köra den ett tag för att få ut lösa alger och skräp ur visningsdelen. Sedan får den nog flyttas till sumpen istället och fungera som mekanisk filtrering där. Satt inte på klockan idag utan kör med vaddrullen som följde med pumpen. Det är sjukt vad den pumpar vatten dock, trots att 6045orna är specade för tre gånger flödet tillsammans så fick E-jet pumpen det att kännas som 10 gånger flödet hade hoppat till snarare än en tredjedel extra.

 

Bra pump.

 

Fiskarna har lite prick fortfarande, men de är väldigt pigga och äter bra. Jag slängt i några stenar till med men behöver ännu mer. Men det ordnar sig. Sten finns det gott om i världen...

 

5a85fddcf0f17_FTS16feb2018.jpg.f00a5c094c00cfc5f4837eb78b5e5a3e.jpg

 

Såhär ser det ut just nu, får se hur det är imorgon. Så ska jag förhoppningsvis kunna greja lite med sumpen. Kanske göra rent den skitiga rutan med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är katastrofen ett faktum, min prick infektion är ett faktum och nu är den så långt gången att karet kommer nog vara tomt på fiskar inom kort. Jag har flyttat två fiskar till ett annat akvarium som såg bra ut. Resten är svåra att få tag på och den tragiska sanningen är att det är nog bara två kvar, och de ser ut att duka in när som helst. Man blir ganska ödmjuk över maktlösheten man ställs inför. Detta blir en läxa köpt för ett väldigt tråkigt pris. Jag kommer nog börja arbeta på ett annat sätt men införskaffande av nya fiskar.

 

Har kopplat in skummaren igen till detta karet. Fiskarna i sumpen var de som såg bäst ut så deras fack är tömt nu då de flyttades så skummaren bor där nu istället. Får se imorgon bitti vad för spännande den skummat upp. Jag har lite andra planer nu för karets framtid men det får vänta lite innan jag skriver om det. Fortsätter arbeta med att förbättra det som är så länge och rädda de fiskarna som fortfarande lever.

 

5a8f48c0a7042_skummareisatt.jpg.852b4a858dfe082029561c60cc9790dc.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Daniel , om du vill låna en sjöborre till algerna så är det bara att svänga förbi , Gråsten och sprängsten var ska det sluta@Mikoto emoji27.png, jag får nog hålla med Kjelle här , 

om man ska byta något med karet så är det alltid billigast att låta sambon eller frugan tro att det är hon som bestämmer ,men säg aldrig att vi kanske skulle slänga ut karet ,

nappar hon på det så är du akvarielös , 

mvh stefan

glömde en sak ,om du behöver något kar eller sump så står det , i källaren , ett lido 120 ett nytt ram 100l och ett svängt tror det är 100l ,

det är bara att om du behöver ,stefan

Ändrat av Stefan molin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste nog motargumentera lite. Akvariet är inget totalt misslyckande på något sätt. Det ser ut som skräp ja. Men bortsett från det så har jag lyckats med många saker. Korallerna har vänt från en nedåtgående spiral för mig innan, de har blivit kraftigare och finare. Även om de fortfarande växer långsamt. Jag har även lyckats få snäckorna att trivas, vilket jag misslyckats med i mina tidigare kar. Fram tills fiskarna blev sjuka och duka under trivdes även de väldigt bra och åt något hemskt. De interagerade med bakgrunden. Att köra med gråsten fungerar, det har jag bevis för redan innan då vi sköter våra kallvattenskar på det sättet. Det är egentligen inte så stor skillnad på detta jämfört med att starta ett kar med torr sten eller revkeramik som är så populärt idag. Men om det är ett kul sätt att sköta ett kar på är en annan fråga. Det beror nog på vad man vill.

 

Att karet för mig nu tar mer energi än det ger är nog snarare för att det i slutändan inte är vad jag vill ha. Så förändring kommer ske, jag kommer sikta mot något mer lättskött och stabilare. Som bygger på mer beprövad kunskap. Men det vet ju du redan då jag skrivit pm till dig :-) Nu ska vi bara planera detta så länge... Akvariet kommer få fortsätta så länge då det inte behöver flyttas för att lösa detta. Så jag kommer vårda det efter bästa möjliga förmåga så länge. Här är en ny bild på skummaren idag, jag passa även på att torka av sumpen innan bilden då den såg så våldsamt tråkig ut igår!

 

5a9049638ebaa_Skummaren2.jpg.9f4065cf2e2878ac38776a1c19000c68.jpg

 

Något att skumma ut hitta den, fast den var faktiskt ganska lortig när jag satte i den. Så det är nog lite rester med. Hade även kvar slangen från balkongen med så nu tar den även uteluft. Det kanske får upp pH lite samt att den blev tystare. Fortfarande ett våldsamt brötande, men med lite musik på bryr man sig inte.

 

När jag kika i karet med så har givetvis även mina knappar passat på att öppna sig såg jag nu när allt är som bedrövligast. De har surat två månader nästan nu annars. Med så är det med dessa koraller ibland, de gör tvärt om vad man vill.

 

Sambon var för övrigt väldigt lättmutad, så vi har redan rivit en vägg här hemma nu där jag ska flytta akvariet till. Bilden säger nog iofs inte så mycket då nästan ingen här varit hemma hos mig. Men ni ser på golvet vart väggen satt innan. Nu ska jag rita en bänk och fundera på mått...

 

ombyggnation.jpg.3db2e1f0fc086a41a8eefe591ef10b11.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

16 timmar sedan, mikoto sa:

Sambon var för övrigt väldigt lättmutad

Hej Daniel ,  har du sambons Ok så är det bara att köra på , om du inte vill bygga någon bänk , kolla efter äldre vitrin eller ett ek skåp ,  det är bara att kasta överdelen , 

eller använd en överdel som jag har till mitt söt kar ,eller ett gammalt sideboard , det är billiga möbler i dag och finns i nästan alla storlekar , det blir oftast billigare än vad bara reglarna kostrar till att bygga en ny bänk , och vill du sänka en sådan bänk är det bara att ta av fötterna ca 10cm och sänka för lådan 15 cm på ett ek skåp , nackdelen är när du ska flytta dom så är dom tunga , 

https://www.google.se/search?q=ekskåp&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiK7bGCqL7ZAhXHliwKHcwQDcoQsAQIJg&biw=1366&bih=662#imgrc=-csF26ypu27q1M:

 

https://www.google.se/search?q=linneskåp&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjw0Z6_qL7ZAhWjh6YKHXt5DagQ_AUICigB&biw=1366&bih=662#imgrc=PlZ2Vw0X24ifnM:

 

dom brukar inte vara dyrare än 100-500kr det är bara fantasin som sätter gränsen , 

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar bygga möbler och snickra lite så jag kommer ändå ge mig på att bygga en egen möbel. Det är inte så ofta jag får möjlighet till det ändå. Den kommer ha lite udda egenskaper iaf. Den kommer inte bli så dyr ändå, kanske 1000-1500 kr. Något som är klart är att den kommer bli snyggare än den jag har nu...

 

Annars är det ett bra tips. Det finns mycket gamla men bra möbler och bord som man kan använda rakt av eller bygga om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Daniel , jag försökte muta frugan , det var ett i Skövde för ett tag sedan liknande detta https://www.tradera.com/item/302547/298195015/gammal-skank-i-massiv-ek

fast längre 225 cm och högre , men hon var inte medgörlig , inget mer akvarie ,men det var ett tips om du inte vill snickra så mycket , det finns ju ganska långa skåp ,

så innehållet i bokhyllan kan ju landa i skåpet , då får du plats med et större nu när tillfälle ges ,:)

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag vill inte ha något större. Jag bor på andra våningen, så kul är det inte att bära glas i spiraltrappor. Det kommer för övrigt bli två akvarier(hint, Jonas. Nu kanske det äntligen börjar hända något här) och inte bara ett. Så jag kommer behöva mer yta än dina skänkar kan erbjuda :-) Jag får inte skaffa fler än två akvarier här, men reglerna är mycket lösa gällande att byta ut de mot andra. Så länge antalet igångsatta kar är konstant.

 

Idag hade de gröna knapparna jag fick av dig öppnat sig helt, det har de inte gjort sedan de första två dagarna efter jag tog hem de i höstas. Så odjuren tvekar inte för en sekund att kapitalisera på min misär. Det är ju bra att någon är nöjd iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tack, det är kul om det kommer till glädje!

 

Jag har grejat lite med akvariet de senaste dagarna. Jag har fortfarande inget leveransdatum på det nya akvariet jag beställt så det finns ingen anledning att inte göra det bästa för att sköta detta så länge. Nu när fiskarna är väck så verkar min matminskning ha sänkt inflödet av näring drastiskt, för algerna känns mycket mindre snabbväxande. Jag fiska ut en sista död fisk igår(som jag missat) dock så lite näring har fortfarande tillkommit i akvariet. Men nu är även den borta. Akvariet går dock fortfarande ganska bra. Jag har plockat ut mer sten också för att låta flödet gå lite friare och minska platser där skräp samlas.

 

När jag börja lyfta upp stenar så upptäckte jag en hel del liv dock till min förvåning. Amphipoder, borstmaskar och någon annan sorts mask. Det har spridit sig lite liv i akvariet ändå! Inget mirakel, men ändå kul att se. Återstår att se om något av det går rädda till det nya karet. Får försöka. Om algerna fortsätter trilla väck kan jag kanske lägga i lite levande sten som behöver lite liv innan de kommer i det nya karet.

 

Här är en urtaskig överblick av akvariet idag. Notera att den blev helt sne. Jag behöver investera i ett stativ...

 

5aba95d8ab7c1_verblick.jpg.213a76dfcd2a028e2a601e260a720d0a.jpg

 

Fortfarande grönt, men bakgrunden har tappat rejält med hår. Snäckorna är faktiskt ganska duktiga på att beta av den. Nu har de inte riktigt lika mycket motvind heller så de har en ärlig chans att rensa ut. Blir kul att följa. Klockan sätter igen sig fort som tusan. Den blir nog mer effektiv desto mindre alger det är i akvariet. Algerna kleggar igen filtervadden fort som sjutton. Tur att jag har en del extra att byta den mot.

 

Sinularia.jpg.463b5895466ac0e04c5de18e89181b96.jpg

 

Sinularia är en av de korallerna jag lyckas bäst med. De är fina och tacksamma att ta hand om. De trivs i både hårt och svagt flöde. Bra korall. Här i är de något bruna men i en del av mina kar blir de vita och lyser väldigt grönt i blåljus. Jag vill hålla sarcophyton med samma framgång. Det ska nog gå det med...

 

Eremit.jpg.f77767d8ea7e6e429257a8b4296c5627.jpg

 

Eremiter är en favorit med! De kan vara lite luriga, jag har inte många kvar nu. Men jag gillar alla typer av krabbor, då vanliga krabbor oftast är väldigt svåra att hitta i handeln får man väl nöja sig med de här. De är ju ganska små iaf. Vilket är bra, jag vet vad som händer när man har stora krabbor...

 

5aba95d7b5abb_Sncka.jpg.dcf05b32b4d4809a7efca33851faff8c.jpg

 

Jag har faktiskt köpt lite nya invånare med! Men bara fem. Turbo Brunneus. Jag har köpt dessa tidigare en gång, men de dog nästan omedelbart utan att jag kunde lista ut varför. Men som jag pekat på tidigare i tråden så har något ändrat sig i karet som gör att snäckor klarar sig mycket bättre nu för tiden. Men vad vet jag inte. Eremiten ovanför har för övrigt ärvt ett av skalen från original snäckorna.

 

5aba95d840f3b_Stenmedkalkalger.JPG.b6bb11a2b4f3ce9959c64a135b319507.JPG

 

Här är en sista bild, det är en närbild på en av mina sprängstenar. Det här är lite visionen jag hade för karet från början. Kolla hur läcker konstrast det rosa blir mot det svarta. Det är ingen usel tanke att ha sprängsten i karet. Man kan köra vad man vill. Men jag kommer ändå gå tillbaka till levande sten, jag vill ha miljön med mängder gömslen och småhål som alla små odjur älskar att leva i. Ett riktigt småkrypsakvarium. I ett helt korallbefriat akvarium, där man kanske kan experimentera lite hårdare med tex kolkällor. Där skulle man nog kunna göra något rätt ballt...

 

Bilden ovan är intressant av en helt annan anledning med. Jag har i ungefär ett år använt min mobilkamera nästan uteslutande för att fota. Men bilden här tog jag med min "vanliga" kamera. Mobilen är bra på mycket, framför allt är den enkel att använda. Går få bra bilder med den. Men jag tror kameran i sig har en del fördelar ändå man inte tänker på förräns man saknar det. Den starkaste styrkan min kamera har är optisk zoom. För det är mobilen usel på. Eller ja, den har ingen optisk zoom. Som jag skrev ovan borde jag nog investera i ett stativ. Det är kul att fota, men inte när det inte blir bra. En god hantverkare skyller inte på sina verktyg... Men jag vill nog ha ett ändå! Så det får vi skriva upp på listan... Jag tog flera bilder av denna stenen med mobilen med, men bilden blev överexponerad hela tiden och det var svårt att ställa fokus rätt då den är en bit in i karet. Därför grävde jag fram kameran till slut.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mer svamlande här... Jag har köpt ett stativ till kameran! Nu jäklar grabbar(och tjejer), nu är leken över... Synd att jag har för lite tålamod bara, har inte hittat någonstans att köpa mer.

 

Jag har köpt en till grej, jag har köpt ett kolfilter och ett hus att husera det i. Jag har märkt ibland att jag tycker vattnet här hemma kan ha en ton av något... Jag är för bekväm för att använda osmos, men det är nog inte onödigt att ha en extra skyddsbarriär på vattenledningen. Nu har jag en oavsett. Jag köpte grejerna på Jula, de kosta inte farligt mycket. Kolfiltret är specat för 10,000 liter. Så typ 13 hinkar saltvatten? Det räcker en stund.

 

Kolfilter.JPG.0858f69dcf4fbcf975dfae1bac7228ec.JPG

 

Här roa jag mig lite mer med kameran, jag har exakt samma bild med blixt här!

 

5ac2afdd5902b_kolmedblixt.JPG.981efa06ba41d823948abe9947bc56f8.JPG

 

Tog blixt bilden av misstag. Jag gillar inte blixt. Iaf inte på en större yta som här. Delar av bilder får jättefina detaljer. Men färger längre ut blir väldigt mörka och konstiga. Inte bra. Patronhuset ser dock mycket bättre ut med blixten på. Det kan nog ha sina stunder, men överlag är det bättre att kontrollera ljuset själv med en egen ljuskälla. Iaf jämfört med inbyggd blixt i kameran. Externa blixtar är en helt annat sak. Men så häftig är inte min kamera iaf.

 

5ac2afdc75b6d_FTS2apr.JPG.eea1b755f4109f999876e5c3e5598c29.JPG

 

Se här, det tar sig! Den är ju ganska rak nu. Jag ser nu efteråt att kameran varit lite riktad neråt. Det är en del jobb att bli en bra fotograf. Dessvärre är jag van vid att ta mig vatten över huvudet och försöka lite för många saker på en gång. Men jag kan ju iaf tänka att jag ska lära mig detta...

 

Sinularia.JPG.369565bc9bde8fcd55b6b257d579c6de.JPG

 

Här har vi en ganska lyckad bild ändå tycker jag. En närbild på sinularia polyper. Stativet gör att jag kan ha betydligt längre slutartid. Det får då även kombineras med fördröjningstimer då jag nästan alltid lyckas röra kameran lite när jag trycker på att ta bilden. Men det löser timern, då hinner jag ta av handen och saken är löst. Tyvärr är som vanligt sanningen ganska tråkig och det är mer än tekniken som har betydelse. Jag har även på bilden stängt av Tunze pumpen så det far inte runt massa skräp och korallen sitter ganska still... Stativet hjälper dock väldigt mycket ändå, utan den hade det inte blivit såhär. Men många bäckar små, man får hitta den svagaste länken och förbättra den hela tiden. 

 

Akvariet gör för övrigt ungefär samma som förra inlägget. Ganska bra, algerna har verkligen avstannat. De växer fortfarande, men långsamt. Skummaren har svårt att skumma ut något numera. Så den går på timer numera under natten. Tunzepumpen med vaddklockan slår jag av ganska ofta med. De flesta korallerna verkar rätt nöjda med det låga flödet. Men det skadar nog inte att dra på lite ibland med. De visar ingen vantrivsel av att flödet är på heller. Oftast drar jag ur pumpen en stund när ljuset är på och jag vill sitta och titta lite efter djur och roliga saker. Så sätter jag i den igen när jag lägger mig på kvällen. Akvariet blir väldigt tyst då med, bara returpumpen som väsnas lite. Eller ja, pumpen i sig är ganska tyst. Men tyvärr blir det mycket vibrationer i returledningen. Men jag lever med det tills akvariet är utbytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

De nya akvarierna är inte här än. Men det känns som det börjar brännas nu. Jag har lagt i en växel till och nu är bänken klar, den är på plats och invägd. Även väggen den står mot är klar. Det var det besvärligaste, fortfarande en del kvar. Men det går lösa efter akvariet är på plats.

 

Jag har satt upp ett litet karantänsakvarium då jag beställt några nya fiskar. Kommer nog inte hinna bygga kallvattenssumpen än på en stund ändå... Tror jag :-)

 

Jag satte igång karantänsakvariet med lite levande sten och makaroner från ytavrinningen. Det var rätt kul att gräva ut, jag tyckte den kändes steril men hitta en riktigt tjock borstmask, en del amphipods och en levande mussla jag aldrig sett innan! Roliga grejer...

 

5adf6b4323a2d_Frdigochuppsatt.jpg.f88708160d44598100a83c2a40732c70.jpg

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tiden går! Än är inte akvariet här men den som väntar på något gott..

 

Jag har lekt lite med ljus så länge inför de nya akvarierna, jag har inte tänkt använda MH lampan som sagt den här gången. På det tropiska har jag istället köpt två 18w LED lampor från Ac-RC. De har lite smal spridning men ljuset är bra och intensivt. Jag tror de kommer fungera rätt väl ändå. Det kommer vara en låg scape och fokuserad till mitten av akvariet då det ska synas från bägge sidor. Går ju skaffa fler lampor i värsta fall.

 

FTS.JPG.ad6f14077966313a04b758f883538204.JPG

 

Ac-Rc lampan är till höger. Jag tycker de ser lite trista ut så jag har experimenterat lite för att se om de kan smälta in lite bättre. Så jag köpte lampskärmar på IKEA och de passa rätt bra i de. Det blir lite "sleeper" över det då det inte ser ut som akvarielampor längre. De hjälper även med att hindra att det lyser blått i ögonen på en. De är inte jättediskreta dock då jag valde illgröna sladdar till de. Men jag gillar grönt...

 

5aef525bd4a6d_Skrm.JPG.2534e2b548514c7b5870570a13e6cd75.JPG

 

Blått var det här, coola mönster på skärmen. De syns sämre i verkligheten.

 

5aef525b1e546_skrmovan.JPG.27e6e5b649876eb00ea4d62857b666e1.JPG

 

Skämarna är ganska stora, några cm mindre diameter hade inte varit fel. Men nu kan iaf luften flöda fritt runt lampan.

 

5aef525b76b76_skrmunder.JPG.d97c24e15137ffcd53f5c8a315d18055.JPG

 

De är ganska välbyggda lamporna, behöver lite höjd för att blanda ljuset bra. Lite kallt med egentligen för min smak. Men det känns lovande iaf. Skärmen ser enorm ut på bilderna med, skum effekt. Så stor är den inte.

 

5aef525aaad6a_Hgersida.JPG.ebc11233a605df4ee0c20371c0c139c8.JPG

 

En usel bild på hörnet där lampan lyser. Mycket ljus, fast lite liten yta kanske. Men det duger nog. Kolla vadden i filtret med, jösses vilket klegg. Får göra rent den idag.

 

På bilden långt ovan ser ni även en av lamporna jag testar för det kalla akvariet. Den är nästan mer intressant egentligen! Det är en liten läslampa från IKEA med en rätt skarp lins. I de flesta tropiska kar är det korallrev som gäller och då har en sådan här lampa inget egentligen användningsområde. Men nu ska lampan användas för att skapa en ljussättning och se innevånarna istället. Då har vi helt andra ramar att arbeta inom.

 

5aef525c39b99_Vnster1.JPG.d9db9dc72da21bae01a29544c1580a4b.JPG

 

Kameran överdriver effekten väldigt men ni ser principen. Genom att styra vart ljuskonen hamnar så får olika delar av karet helt annat fokus. Sinularian här står ut väldigt kraftigt här från bakgrunden, skuggorna från stenar och grenar är med helt fantastiska. Riktigt fräckt. Det blir dock bättre desto större akvariet är, annars så reflekteras lite för mycket ljus lätt som tar bort från effekten. Ljuset är ju även varmvitt, vilket gör det oanvändbart för de flesta. Men jag gillar varmt ljus, så jag är nöjd.

 

5aef525c9a43f_vnster2.JPG.e544beacdd68801076a6b64183554ed0.JPG

 

Här är ett till exempel, som blev sådär. Där den lyser rakt ner mot en stenvägg. De ilskna bubblorna som står mot den och lyser upp i det skarpa ljuset och alla krypen som klättrar omkring i de svajande algerna är riktigt mysigt att titta på!

 

På tal om kryp så är det en explosion av maskar i akvariet! De är överallt. Jag har forskat runt och det verkar vara borstmask "yngel", så det är nog lovande. Jag gillar borstmaskar. Nu far de runt överallt iaf, i spännande superaktiva rörelser. Begriper inte hur de orkar, de se inte kloka ut.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Det här akvariet har långsamt gått ner sig. Planen är ju fortfarande att det ska avvecklas och ett nytt ska startas. Men jag har ännu inte fått det nya akvariet. Men korallerna har börjat se allt sämre ut i akvariet. Så jag har börjat flytta ur de ur akvariet till ett tillfälligt kar så länge. Det bör vara enklare att hålla det i toppskick än att lägga ner massa energi på att vända 240 karet igen. Jag vill heller inte riva i det för mycket för bortser man från korallerna verkar övriga invånare inte ha det allt för ledsamt.

 

Akvarium.jpg.44d68c26c4d8eecdab1004060a84fb46.jpg

 

Akvariet är ett 54 liters kar med de vanliga måtten. Inte det vackraste men det gör sitt jobb. Lätt att ställa upp med plastramen i botten.

 

Pumpen.jpg.a4050411398b4a4109c07d79ff728b08.jpg

 

Till flöde ville jag testa något nytt, jag har en powerhead på 2300 liter i timmen. Den i sig enbart skulle nog göra ett ganska våldsamt flöde i ett ganska öppet 54 liters akvarium. Men alla som lekt med jättestarka pumpar vet hur lätt ett monsterflöde fort kan kännas mesigt. Allt handlar om applikation... Att ha en stark pump hjälper även temperaturen att stiga lite med, för det är något svalt här nu när värmevägen är över.

 

Jag har monterat ett 20 mm pvc rör på mynningen för att flytta utblåset från pumpen. Det var bara värma plasten lite med värmepistol så passa den bra. Blev nästan rakt också.

 

5b76cf2206d65_Avstnd.JPG.0681bd230584626dfbe9814397e020b5.JPG

 

Här är akvariet igång med de första korallerna i. En lampa sitter över också, tyvärr är den inte centrerad över mitten av karet som synes. Så får placera korallerna i högra halvan... Eller försöka flytta lampan. Här ser ni flödet med hur det fungerar. Så vattnet mynnar ut i ena änden av akvariet och rinner konstant tillbaka mot insuget i andra änden. Tanken var att få ett laminärt flöde åt ett håll. Verkligheten blev inte riktigt så. Det blev mer turbulent än beräknat, utloppen behöver nog diffuseras på något vis. Ett strilrör eller liknande satt på ett T kors kanske. Men med lite sten där borta blev det bättre och jag är ändå nöjd med konceptet. Det är bra rörelse på vattnet utan att korallerna verkar tycka illa om det. Det borde även fungera ganska bra att dosera flytande foder i strömmen. Den här typen av lösning blir såklart bättre desto längre karet är. En snyggare lösning skulle såklart även vara att antingen ha rördragningen utanför akvariet, eller dra den längs botten. Pumpen sitter uppochner med så det är lätt att göra rent silen. Detta gjordes för att utlopp och inlopp till pumpen skulle sitta ungefär i mitten av vattenvolymen.

 

5b76cf22732f3_Igng.JPG.0a5e6d649e352d956aa458ce1a2f1254.JPG

 

Här är en lite närmare bild av karet. det är kul att fota med stativet! De översta två bilderna togs med mobilen under konstruktionen... Bra bilder handlar nog även till stor del om förberedelser och omtanke...

 

Jag fick slita bort sinularia korallerna från sprängstenen för att flytta de till vanlig levande sten. Jag hade tänkt mig att de såg så ledsna ut och som om de höll på att trilla av från stenen av sig själva. Men blev väldigt förvånad över den mängd våld som krävdes för att lossa de. Kändes nästan som jag skulle slita sönder de. Vilket nog ändå är en bra sak. Jag tog inte ur alla på en gång, hälften lämnades. Ville inte lägga alla äggen i en korg direkt. En lustig bieffekt är att de koraller som är kvar i 240 karet ser nu bättre ut än innan resten lämna de. Kan ha varit lite kemisk krigsföring från de andra korallerna som var delvis bakom deras förfall. Kanske ska överväga att använda mer aktivt kol i det nya akvariet.

 

Det är lite trist att vänta men man får sysselsätta sig så länge... Det är bra att växa fast korallerna på ny sten nu under tiden så är de redo. Korallerna fäster jag med ett gummiband bara, brukar vara en bra metod. Om de tar sig och trivs sitter de nog ordentligt redan om någon vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag finner massa underhållning i att titta i min sump, det är kul att slå på lampan och titta ner och se alla kryp som springer ner från ytan till stenarna under. Det är lite blandat material där, mest Biohome ultimate men även lite olika keramikmakaroner jag övertog från Stefan Molin när jag knyckte alla hans anemoner. De var ganska fulla med glasrosor.

 

Jag har haft lite blandade erfarenheter av de. Jag har gillat de, avskytt de, blivit av med de och nu gillar jag de lite igen. Jag tycker om deras anspråkslöshet, men även deras rörelse och beteende. De är rätt kul att titta på.

 

Sumpen är mörk, eller ja. Det smyger väl inte lite ljus på dagarna kanske då det är ett tygskynke som döljer den bara. Men i stort sett mörk. Så jag misstänker att de krymper bort sakta men säkert. De svarar väldigt fort på att man tänder lampan dock. Efter en stund ser man de allihopa sitta och se ut som inget konstigt någonsin hänt. Hela filterfacket blir ganska genomspolat ibland vilket rör upp ganska mycket gojs däri. Detta pga att jag häller i färskvatten i det för att ersätta avdunstat vatten. Jag vet inte om de kan leva på det, men de är duktiga på att äta granulat och liknande. Det är svårt att fota utsikten, men det är ett ungefär vad jag sitter och tittar på.

 

Glasriket.jpg.746bb14c7dc21b0b3d95b3710badbcbc.jpg

 

Kolla speglingen i ytan för övrigt. Det är precis likadant i ovankaret. Det är rätt trevligt att ha en ganska spegelblank och klar yta, man kan sitta och titta underifrån upp mot ytan och se akvariet i en annan vinkel. Jag kommer nog tyvärr inte ha det i mitt nya kar sedan. Men jag får försöka fixa något annat kar med det istället. Det behövs ytavrinning dock, annars blir en stilla yta snabbt kleggig och ful. En bra grogrund för elände.

 

I facket intill sitter skummaren, det är med kul att titta i. Men det är tommare. Men kryper en del amphipods och någon mask runt kanterna. Det är även lite svamp på skummaren bortsett från det vanliga kalkspindelnätet, som är någon sorts filtermask tror jag.

 

Svampar.jpg.e9b85673cf612cb029462800516ad3b4.jpg

 

Mitt 54 liters kar ovan förresten har lite bekymmer. Det gör alltid lite ont att visa upp problem. Men jag testar lite olika saker nu för att räta upp det, det har blivit bättre iaf. Jag får återkomma om det.

 

Själva visningskaret med ser ut som skit, så det får ni ingen bild på :-) Men räkorna är glada iaf. jag vill egentligen gärna avveckla det här akvariet nu. För jag behöver platsen det står på. Men jag måste förvara filtermediat och dess liv på ett bra sätt så jag är låst. Kanske kan jag spara sumpen igång och avveckla bara visningsakvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Min lilla tillfälliga korallburk bråkar en del med mig. Det är mest alger i den som är min plågoande. Egentligen har jag väl mig själv att skylla. Det är ganska normalt för ett nystartat akvarium att ha en fas med dessa. Men jag var tvungen att agera såhär så nu får jag bråka med det. 

 

Jag har satt upp en skötselrutin för att mota de. Så varje vecka byter jag nu 20 liter i akvariet. Det är ungefär hälften av akvariets volym. Då suger jag upp så mycket alger jag kan med under bytet. Jag har fram tills nu haft problem med slemmiga bruna alger, det borde varit kiselalger eller dinos. Men de har faktiskt gett med sig nu vad det verkar så det var nog kiselalger. Nu har det börjat komma lite röd cyano istället men det är inte så besvärligt. 

 

Då jag håller mjukkoraller främst och inte matar något i akvariet så tillsätter jag nitrat vid varje vattenbyte. Jag tillsätter ett värde av 5 varje gång, efter att jag bytt vatten. Så nitratvärdet ska vara mellan 5-10. Jag har även en stöddos av fosfat absorberare nu med, 25 gram i en strumpa. Jag var inne på att testa dosera väteperoxid om det visa sig vara dinos jag hade. Men då det nu verkar ha gett med sig så kan jag nog hålla en stund på den planen, vill helst undvika hälla i för mycket saker.

 

Status på korallerna är lite blandad. Jag har gröna stjärnpolyper och de är det som är sämst med. De vecklar ut sig smått men jag tror de besväras en del av algerna. Men det kan vara något annat med. Jag har sett de trivas i akvarier med håralger i med. Min sinularia är svårtydlig. Den verkar dock kunna vara på bättringsvägen. Om jag fortsätter ta hand om akvariet kan de nog ta sig. Oftast tar det ett tag innan nersatta koraller tar sig. Jag har tre BTA anemoner och de verkar alla trivas bättre sedan jag satte i fosfat absorberaren. Jag har även två Kenya träd, de ser väldigt ledsna ut och har gjort under en längre tid. Det är synd, de är väldigt fina. Jag har haft de tidigare i ett av mina första akvarier och där var de väldigt lätta att hålla så jag vet inte riktigt vad som gör att de inte trivs här. Men som sagt, bra saker händer långsamt. Jag får fortsätta sträva efter att göra allt jag kan bättre i akvariet.

 

5bb53b9ba02ed_54lfts2okt.JPG.536e7c376ef59cff6d3c29488febb539.JPG

 

En korall verkar faktiskt växa och även det ganska fort. Det är min Xenia. Jag tog aldrig någon bild på när jag satte i de men är helt säker på att det var bra mycket mindre polyper då. Typ tre eller något... Nu har jag en referensbild att titta tillbaka på iaf.

 

xenia.JPG.45f08512efba8196a3b8d5fcd38f6a15.JPG

 

Överväger att kanske sätta i lite caulerpa alger i akvariet. De kanske kan konkurrera ut algerna som börjar ta sig. De kan vara besvärliga att bli av med sedan men å andra sidan tänkte jag nog ha de i nya akvariet ändå. Caulerpa alger har börjat ta sig ganska bra i 250 liters akvariet. Trots att jag nu har väldigt lite ljus på det.

 

Jag fick även göra om flödet i akvariet. Min mini-maxi anemon tyckte inte om det turbulenta flödet som blev i akvariets kortsida. Så satte ett t-kors som dela upp flödet. Så nu är det lite mildare och mer utspritt i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Eländet tuffar på, eller ja. 250 liters karet börjar faktiskt se bättre ut. Men annars är läget oförändrat. Jag har satt i lite nya snäckor iaf och ännu verkar de entusiastiska över deras nya hem. Men nu till något annat som vi gör istället.

 

För något år sedan så sprack pumpen till min Bubble Magus Curve 5. Sedan dess har den varit lite i dvala. Jag testa den med en dc pump istället som passa något sånär. Men skummaren fungera aldrig något vidare med den utan den kändes helt instabil i skumningen. Skena hejdlöst till och från. Men jag behövde en ny pump till min NacQQ för ett tag sedan så jag börja jaga en reservpump till den. Hitta en i Italien och de hade även rock sp1000 pumpar som passa till min Curve 5. Så jag köpte en sådan med. Den kom hem för ett tag sedan, den var identisk med min gamla pump bortsett från en detalj.

 

5bcce3fd44618_1pump.JPG.7a39c667e46ca0a1f1ed79a7d6ce0b9c.JPG

 

Sladden verkar ju för tusan vara hämtad från något grovt handverktyg snarare än att vara anpassad för en pump på ca 10w. Så tjock vad inte den gamla sladden. Så pumpen passa inte pga detta.

 

5bcce3fdccbc4_2bottenplatta.JPG.5929ba7c41119660cad86a2fc5c4461d.JPG

 

Sladden är som tur är inte flera gånger tjockare utan snarare 1.5 gånger tjockare än den gamla. Men bottenplattan behövde modifieras något.

 

5bcce3fe6e101_3stegborr.JPG.be23ee39370a185937a121e8b8f69fd4.JPG

 

Kompis till ärendet blir en stegborr, detta är ett fantastiskt inköp om man ska borra hål i plast. Rekommenderas starkt. Hur som helst var det enkelt att justera upp hålet lite med denna. Jag förstora bara den innersta änden av spåret. Det gick skjuta in sladden dit. Men orkar man gräva fram en liten fil är det nog inte fel att slipa upp hela spåret lite...

 

5bcce3fee3923_4redo.JPG.e0f546477dc760387a7449a27a745dc6.JPG

 

Med sladden inne så gick det stänga skummarkroppen igen med endast ytterst lite våld. Lysande, nu har vi en fungerande skummare till, även om jag kört min Deltec 1456 ganska länge nu. Men den har svårt att skumma ut något ur det här akvariet. Men jag byter den nog inte nu. Curve 5an kommer nog bråka lite med den styvare kabeln. Kan behövas längre fötter på botten så kabeln inte gör att skummaren står snett. Behöver även en ny skruv till pumpbasen som synes på bilden ovan med. Men kan plugga igen hålet med en silikonbit eller liknande med kanske.

 

Det blir det så länge, köpte ett nitrattest igår med på Företagsakvarium så ska försöka se hur det gått med min nitratdosering.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...