Gå till innehåll

Nytt Försök Nano 80L


elvir

Rekommenderade inlägg

Ja då var det dags igen. Efter att mitt förra nano krashat :( gör jag nu ett nytt försök utan att göra förhastade beslut. En dag kom jag hem till ett akvarium med vit dimma och döda fiskar samt koraller. Det luktade illa ur karet. Jag kunde inte kämpa åt rätt håll med värdena.

 

Planen med det nya karet är att börja sakta med mjukisar och sedan förhoppningsvis om vattenvärdena tillåter även testa på några spser.

 

Nya Nano:

Maxpect Razor

Osmos vatten

Levande Sten 7kg

Död Sand 3-4kg

 

Vecka 1 såg testerna ut såhär:

Po4 = 0.5ppm JBL

Nitrit = 0ppm Salifert

Nitrat = 5ppm Salifert

Ca = 420 Salifert

MG= 1280 Salifert

Salinitet 1.025 Refraktometer

 

Vecka 2:

Po4 8-10ppm

Nitrit = 0

Nitrat = 5ppm

Salinitet 1.025 Refraktometer

 

Försår inte varför jag har så hög fosfat. Köpte 50 liter osmos saltat vatten och gjorde 30L eget osmos vatten, Har tillsatt Ultra Phos Som ska hjälpa till att minska phospatet.

I övrigt ser det väldigt bra ut. Minimala alg blomningar, massor med liv på ruton och på sten. Kalkalger har redan börjat visa sig.

Jag vart nöjd med hur jag har scapat och satt ihop fler mindre stenar så att det finns gott om rum för vattenflödet.

 

Här är några bilder hur jag scapat.

DSC_0985.JPG

DSC_0987.JPG

DSC_0988.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Åtta veckor gammalt kar verkar som att nitrat spiken var förra veckan, nitrat låg på 10ppm. Har fått bruna alger på sten inte så värst mkt på glasrutan och sanden. Idag gjorde jag även mitt första 25% vattenbyte, och senaste tester ser ut såhär.

 

Po4 = 0.05ppm JBL

Nitrit = 0ppm Salifert

Nitrat = 2,5ppm Salifert

Ca = 520 Salifert

MG= 1380 Salifert

KH= Skiftade färg vid 8 JBL

Salinitet 1.026 Refraktometer

 

Har även beställt en ny skummare Tunze nano, dels för att den är mindre än min nuvarande och dels för att Turbofloter 500 verkar ha gjort sitt. den bubblar inte som den ska.

 

Finns det något mer jag kan göra för brunalgerna? jag tillsätter nytto bakterier och ser till att slamsuga sanden vid vattenbyten och rengör filter svampen där bak. Vattenbyte gör jag veckovis 10-15%.

Vad tror ni är det ok att börja med fisk och städpatrull?

Ändrat av elvir
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din kvävecykel verkar ju funka, men nitratspik undrar jag vad det är. Brunalger kommer ju en del vid nyuppstart, jag hade kört i några renhållare, kanske väntat med fisk, beror kanske lite på vad för fisk du tänkt dig. Snålat lite på ljuset hade jag nog gjort

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter allt "youtube tittande" så menar jag att min nitrit spik är borta och nitrat har visat sig. Jag kör ca 35% av maxpect och den lyser från kl 11:30 - 21:30 3 timmar från 16-19 där det är 35% i båda kanalerna. Vad menar du med renhållare? jag kör aktivt kol och phospat remover i en strumpa där bak. jag kommer att skapa ännu mer filtrering när tunze skummaren kommer. Det jag tänkt mig i fisk väg är 2 vanliga clowner.

Ändrat av elvir
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt att höra, var på triton idag, inkasserade 2 små blå benade eremiter, 5 nassarius sniglar, och 3 turbisar.

 

Köpte även en Duncan grön, en grönstjärnpolyp och en grön svs flagg kommer ej ihåg namnet. Lägger till bilder snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Update: 3 månader in så ser det ut:

 

Po4 = 0ppm JBL

P04: 0ppm Salifert Klart vatten

Nitrit = 0ppm Salifert

Nitrat = 2,5 - 5ppm Salifert

Ca = 460 Salifert

MG= 1310 Salifert

KH= 8 JBL

PH: 8.1 Salifert Kvällsmätning

Amoniak: 0 Salifert

Salinitet: 1.024
 

Igår fick jag hem Tunze Comline Nano 9001 som ska ersätta min gamla turbofloter 500. Beställde även No3 P04-X För att få ner nitrat.

Tidigare i veckan har jag inskaffat 1 Dvärg African Angel och förrigår 2 clowner. Jag är lite orolig över clownerna de simmar gärna längst rutan upp och ner samt längs hela rutan fram och tillbaka. Är detta ett normalt betende?

 

Korallerna: Gröna stjärnpolypen öppnas och är hur fin som helst, Med mina nybörjar ögon tkr jag att den redan har växt. Duncan Har även den visat tillväxt och 2 nya polyper är påväg. Tyvärr så har min sps Blivit brun med ytterst lite gröna polyper kvar. mindre och mindre för varje dag. Jag tror att det är pga nitraten därför ska den ner till 0.

 

Kisel/Brun algerna verkar avta lite mer tycker jag, Städpatrullen gör sitt jobb. Kalk alger växer sakta men säkert.

 

 

 

 

 

Ändrat av elvir
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, elvir sa:

Tyvärr så har min sps Blivit brun med ytterst lite gröna polyper kvar. mindre och mindre för varje dag. Jag tror att det är pga nitraten därför ska den ner till 0.

 

Skulle inte tro att din SPS (ser ut som en Pocillopora Damicornis) blir brun med dålig PE på grund av 2,5-5 mg/l NO3. Pocillopora/Styhlopora trivs rätt ok med högre näringsvärden jämfört med t.ex. Acropora. Det är nog något annat som spökar med den.

 

Varför ska du ha ner NO3 till noll?

 

 

 

Ändrat av Ouscazz
stvafel...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjukisar trivs inte i näringsfattigt vatten.

 

Nollvärden eftersträvas av de som kör ULNS (Ultra Low Nutritient System) SPS-kar med inriktning på svårare stenkoraller typ Acropora. Med näringsvärden nära noll svälter de flesta koraller och man måste tillsätta olika preparat för att de skall överleva och färga ut. Några få ppm nitrat är bra för dina koraller.

 

Vad jag förstår har du väldigt låg belastning så med vettig matning ska du inte behöva göra något speciellt för att hålla bra nivå på näringsvärdena.

Ett gott råd är att avsluta alla försök att få ner näringsvärdena, du ligger redan lågt. Om man inte vet exakt vad man håller på med är det lätt att krascha karet när man strävar efter nollvärden.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, elvir sa:

Man tackar för de bra tipsen. Men om det inte är nitrat som gjort min sps flagg brun vad kan.det då vara? Saltet? Kh ca?

Maxpect som jag har är använd ca 1 år och är nyköpt. 

 

Ingen orsak! :)

 

Det är svårt att svara på av vilken anledning din SPS inte trivs. Dina värden ser bra ut i övrigt. Det kan vara så att den surar för att du gör för stora insatser för att sänka dina näringsvärden. SPS vill ha väldigt stabila värden för att trivas, om man pillar för mycket med än den ena och än den andra vattenparametern fluktuerar värdena och då kan de bli tjuriga. Fosfat har en tendens att göra koraller bruna och även om dina tester visar noll kan du ha fosfat i vattnet. Jag skulle rekommendera dig att köpa en Hanna Checker PhosPhate Low Range för att mäta PO4. Den är att föredra framför PO4-dropptester som är väldigt osäkra.

 

Om det är en Pocillopora, som jag tror, kan det vara så att den får för mycket ljus. Jag har samma korall och den trivs bra långt ner i karet. Flytta ner den ett tag och se hur den reagerar. Jag har också Maxspect (Razor), jag kör 65% vitt & 95% blått under fotosyntestimmarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 65 vit 70 blått som mest under dagen. Jag ska prova att flytta den längre ner. Jag är ganska säker på att jag har fosfat även fast tester visar 0. Hanna planerar jag på att införskaffa. 

Jag märkte något annorlunda idag. Kisel/ brunalgerna verkar försvinna och det finns gröna fläckar här o var på stenarna. Fläckarna sprids som kalk alger i runda prickar/ ringar. Börjar se mer och mer utav dem. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya tester

 

Po4 = 0.03ppm Salifert

Nitrit = 0,01ppm Salifert

Nitrat = 2,5ppm Salifert

Amoniak: <0.15 Salifert lättaste gula färgen kunde inte säga 0 där

Ca = 450 Salifert

MG= 1230 Salifert

KH= 9 JBL

PH: 8.15 Salifert

Salinitet: 1.025

 

Efter en introduction av 2 clowner så har No2 visat sig på testerna. Helt okej.

Mitt Ca verkar vara stabilt men däremot Svajar Mg lite. 80ppm på en vecka.

 

Var på triton igår och köpte ett huvud av frogspawn samt en zoanthid sort. Placerade dem i karet sent igår då ljuset var rätt låg styrka, väntar mer stor förväntan över hur det kommer att se ut idag.

Tunze nano 9001 producerar skum men jag får tömma koppen rätt ofta? tar nog någon vecka till innan den är inkörd.

 

Bör jag tilsätta Mg eller ska jag hålla mig till vattenbyten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, elvir sa:

Mitt Ca verkar vara stabilt men däremot Svajar Mg lite. 80ppm på en vecka.

Bör jag tilsätta Mg eller ska jag hålla mig till vattenbyten?

 

Mg är lite klurigt att mäta, det kan svaja rätt mycket mellan två mätningar utförda direkt efter varandra. Det räcker med en enda droppe saltvatten mer eller mindre för att det skall diffa. Gör inga åtgärder grundat på en enda mätning. Var noggrann med hur du utför testet. Skölj ur kyvetten ett par gånger med osmosvatten, sedan med akvarievatten. Se till att kyvetten är helt torr inuti innan du slår i mätvattnet från akvariet. Skölj även ur pipetterna med osmosvatten innan du börjar, blås ur och se till att de är helt torra innan du börjar. Var extremt noga med mängden av mätvatten och reagens, som sagt var, en droppe för mycket eller för lite ändrar värdet ganska mycket. Viktigt är att du gör exakt likadant varje gång för att få en kontinuitet i dina mätningar. Mät under några dagar och gör ett snittvärde för att se hur trenden är. Sen kan du agera om det är för lågt, eller för högt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det ska jag göra, är ledig fram till måndag och kan i lugn och ro mäta varje dag. vattenbyte ska jag göra på fredag, återstår att se skillnaden där med.

Ska även lägga in bilder så fort akvariet vaknar till :)

 

Tack Ouscazz

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör så!

 

Angående skummaren.. normalt tar det 1-2 veckor att köra in en ny skummare. Med två clowner finns det inte mycket att skumma ut. Justera den att skumma torrare så slipper du att tömma ofta, det bör räcka att tömma ca en gång i veckan med så låg belastning. Tänk på att inte skölja av skummarkoppen med kranvatten när du gör rent den, då tar du bort biofilmen som bildas däri. Torka istället av den med en bit papper doppad i akvarievatten, alternativt använd spillvattnet från ett vattenbyte att försiktigt tvätta av koppen med, utan att gnugga med borste. Om man sköljer av med kranvatten, eller osmosvatten, får skummaren börja om på nytt med att bygga biofilm i koppen, med försämrade prestanda under tiden.

 

Det här ser ut att vara en vettig torr inställning.

 

 

 

 

Ändrat av Ouscazz
Tillägg + stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Morgon MG mätning 1290ppm.

 

Test dag 1: MG= 1230

Test dag 2: MG= 1290

 

Igår kväll tog jag bilder på karet när ljuset var släkt med mobilen och mobil lampan. jag insåg att jag har fått ganska mkt fula grönalger men även en hel del kalk alger har tillkommit. bör jag vara orolig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...