Gå till innehåll

Tips på hoppskydd för rimless


freguz

Rekommenderade inlägg

Är lite orolig att min nya Magnifica ska hoppa ur... mitt 80 liters är ett helt öppet rimless.

 

Vore kul att höra lite tips om hur man kan bygga egen typ nätram eller om det finns färdigt att köpa?

 

Täckglas vill man ju inte pyssla med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

44 minuter sedan, Perk sa:

Varför inte täckglas?

Skickat via Tapatalk
 

 

Främst två orsakder, dels så blir det till att göra rent glaset ofta då det bildas salt o annat på det så lyset inte kommer igenom, o dels så kan det hindra avdusntningen på sommaren när man behöver hålla temperaturen nere.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man returen och cirkulationspumpar lite under vattenytan så att det inte skvätter  och 5 cm mellan vattenytan och täckglaset skall man inte få alger på undersidan av täckglaset eller salt på glaset. Jag har 37 akvarier i drift i dag med den lösningen. Tycker man att det blir dammigt på glasen skall man bara vara glad att det inte hamnat i karet.

Naturligtvis dämpar täckglas ljus men det är inte många som kör belysningen på max.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan även bildas kondens under täckglas, men med lysrör borde värmen få den att avdunsta. Räcker även värmen från LED till det? Och borde inte väldigt mycket av LED-ljuset reflekteras tillbaka uppåt? Undantaget är om belysningen både ligger tätt mot glaset och har en reflektor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En nackdel med täckglas om man har LED är att kondensdropparna under glaset ger en diskoeffekt i akvariet på ett lite konstigt och lustigt sätt. Upptäckte det när jag körde med täckglas. Har för närvarande tagit bort dem.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos mig räcker värmen från LEDen för att få bort kondensen på undersidan av täckglasen. Men jag har många akvarier i rummet så det blir så varmt att karen går nästan hela året utan doppvärmare. Led värmer knappt upp täckglasen någonting så ett varmt kar i ett svalt rum kan säkert få kondensproblem.

Men jag har ett antal kunder jag lurat på täckglas och de har alla glasen kvar.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Täckglas gillar jag inte, krånglar till skötseln och blir skitigt så det hindrar ljuset. I stället sätter jag sarg där det behövs för att hindra fiskar från att emigrera. Jag använder vita plastskivor köpta på bauhaus. Det döljer dessutom lampor och annan teknik över akvariet.
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...