Gå till innehåll

Mattias 980l med teknikrum


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Well ibland har man tur, igår precis när jag var på väg att starta systemet kom paketet med sista pvc-delarna så jag fick fixat även 50mm röret i avrinningen innan start :)
Igår kväll och i natt gick systemet med sötvatten och idag har jag saltat upp!
Verkar fungera som tänkt och är ganska tyst direkt. Enda stället som låter lite är när vattnet rinner ut ur dsb-delen av första sumpen, satte en överrinningskam där och slarvade visst lite med silikonen så fallet är inte helt jämt över hela skivan vilket medför en del porlande.... Men det är inget som kommer störa, ljudet stannar i fiskrummet
Fick tvättat den sista sanden till dsb'n idag oxå men den kom i efter systemet startats och jag rörde runt en del i sanden då så karet blev lite dimmigt men det lägger sig förhoppningsvis ganska fort!

Känns väldigt bra att systemet är igång!!!!

Ventilations-/luftfuktighets-frågan är fortfarande öppen, har börjat med att skaffa termometer med hygrometer så jag får en uppfattning om var nivåerna hamnar. Har fixat en plexi-skiva som täcker dsb-sumpen och man ser ganska fort att det gör skillnad att täcka kar och/eller sumpar när det gäller avdunstning!
Ska påbörja aqua-scapingen inom kort, kommer lite nya bilder snart oxå!


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjoho, då var det saltat och Ida åkte set mesta av stenen, från gamla karet som legat i tunna ett tag nu, i karet! Tanken var att använde e-marco-400 för att binda ihop stenen, men det gick sådär, fogarna blev inte alls särskilt hårda på 1 timme (de ska härda 1 timme innan de läggz i vatten där de härdar klart enl instruktionen) och flera av fogarna sprack.... Det ställde inte till det så mycket ändå, jag hade nästan bara stora stenar som gick att få någotsånär som jag ville ändå.... Fick i stenen, mitt gamla 632l kar upplevde jag som ganska fullt men här blev det väldigt luftig scape kunde haft lite mer sten.... Men det blir annorlunda med tiden när koraller kommer i och växer upp, i det gamla karet syntes inte mycket av stenen så det är väl lite därför det känns så lite nu, förutom att detta då är 50% större
Har två Hydra 52 över karet nu, ska upp en 52:a och en 26hd till så belysningen är inte riktigt komplett på bilden
Sump 2 med skummare och returpump
Sump 1 dsb med 60kg sand
32 mm röret från avrinningen som går direkt till sump 2 används inte nu, är mest om jag i framtiden vill öka flödet på returpumpen då de 2 40mm rören som kopplar ihop sumparna inte kan svälja mer c:a 4000-4500l/h
cc611510bf8c55192d9b56072ce285f6.jpga0e710322dadd1a2dadd41715720c80e.jpg3e25429b831dcee3250fdf34e14b80d2.jpg

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imorgon ska sand i karet och om någon dag åker belysningen upp och korallerna o fisk ska i. Flytten har tagit hårt på korall beståndet, har bara några kolonier och några fraggar som klarat tiden i de tillfälliga karen, men det är klart största delen korall försvann ju direkt när jag rev gamla karet....

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fy tusan vilket jobb att tvätta sand som legat i det gamla karet i 5år..... Sanden har legat i spannar med lock i 5-6 veckor, luktar inte hallon när man öppnar locket.... Får se hur jag gör med sanden, om jag använder den gamla eller skaffar ny istället? Behöver visserligen mer sand oavsett så det blir nog en blandning.
Gillar finkornig sand så den jag använde till dsb'n ligger nära till hands!
Är dock lite orolig att den ska åka runt för mycket i karet eftersom den är så finkornig.... Vad tror ni om storleken på sand?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Inser att jag är lite dålig på åt uppdatera, karet är igång men sparsamt med invånare. Korallerna tog väldigt med stryk i de tillfälliga karen och i fiskväg har jag flyttat in en palettkirurg, en gul kirurg och en eldkejsare.
I lördags utökades fislbeståndet med en stor superfin Mirakelfisk, det är en fisk jag varit sugen på i flera år men det liksom inte dykt upp nått bra tillfälle. Nu dök det upp en på privatförsäljning
Får bli lite nya koraller nu framöver4218bca96d379b272a87b7ec1ba4c781.jpg3d449e47cbdc16fb33ba81decdc88834.jpg1003da5aee34e245ecf080576d03c5ec.jpg

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  • Gilla 6
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Idag har ännu en favorit-firre införskaffats, en Naso Elegans! Köpt privat ungefär 3h körväg bort men det var den lätt värd! Riktigt fin!
Passade på att ta en sväng inom Ocean i Gemla oxå och fylla på med lite snäckor, balling-pulver och mat
Lite alger i karet, syns att snäckorna gör nytta, men inget större utbrott av alger.
Nytt nitrattest införskaffades oxå, ska ta lite tester imorgon, var ett tag sedan fosfat o nitrat mättes, men de småsmå korallerna jag har ser bra ut så jag oroar mig inte så mycket. Kh, ca o mg har jag hållt lite mer koll på a3f38fb623f7f2fda7e3954c19f76113.jpg30f93e45a5a838d3810e85fb595a7119.jpg

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  • Gilla 6
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gjort lite vattentester idag. Nitraten 0(kunde inte se någon färg alls på provet
Fosfaten runt 0.028, mätt som 9ppb med Hanna ulr.
Frågan är om det är min dsb om redan hanterar nitraten? Det var första gången jag mätte nitrat sedan starten i början av augusti, då drogs också dsb igång. Fosfaten har jag mätt några gånger, men kör oxå med lite fosfatremover för att hålla nere den.
Har inte så hög belastning, 4 firrar till igår nu 5 men de är ju relativt stora och äter en del, så jag är ändå lite förvånad över nitraten!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3-6 månader sägs det innan en dsb är ordentligt populerad av bakterier. Du har inte makroalger någonstans som gör sitt jobb bra?
Jo precis, de som förvånar mig, även om belastningen är låg borde ju lite nitrat finnas, har en mussla men inte tusan kan den ta upp allt...
Inga makroalger i systemet....
Nåja, det lär väl dyka upp lite nitrat framöver

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Well tiden går fort, länge sen uppdatering nu! 

Har kompletterat med lite mer fisk, ett gäng Anthias och två små kejsare fyndades hos Företagsakvarium förra veckan :)

Idag gjorde första vattenbytet sen starten. Tänkte vara lite mer frekvent med vattenbytena framöver!

Karet ser bra ut och har nu varit igång sedan början av aug så det har mognat med ganska låg belastning, nitrat har varit omätbar ändå fram till nu då det finns em svag tendens till rosa på testet och fosfaten har hållt ner med stöd av framöver.

 Är sugen på lite mer fisk, nån kejsare till utöver min lilla Imperator och Blue-face, och några småfirrar till, men sen är det koraller som ska prioriteras!

 

Slänger upp en helbild från idag

20180101_202122.jpg

  • Gilla 11
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!
Börjar som sagt bli ganska nöjd, har en P Diacanthus och ett gäng G Loreto som går i karantän nu som ska i om några veckor :)

Sen ska jag justera tempen i karet som ligger väl lågt, förmodligen under 24 grader beroende på vilken termometer man ska lita på.... Misstänker att tempen håller tillbaka tillväxttakten på korallerna lite, har för mig att jag sett det sambandet tidigare. Sen är inte hög tillväxt nått jag egentligen siktar speciellt efter....

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hepp, så åkte man på lite motgång också.... Mon nyinköpta Imerator har varit lite tillbakadragen då och då men käkat och inte visat några synliga tecken på sjukdom, i förrgår hade plötsligt min gamle Palettkirurg ganska mycket prick.... Inte sett något på någon annan fisk alls och åratal sen den hade prick, 17 dagar sen de nya fiskarna sattes i. Igår låg Imperatorn på sidan, lite blek men inga synliga parasiter, några timmar senare var den död... Palettkirurgen har ganska mycket prick idag också, men ser inget på någon av de andra....
Nu har jag en Diacanthus och ett gäng G Loreto som går i karantän, vilken tur att jag inte släppte i dessa direkt! Men man ser nyttan och vikten av karantän!
Jag kommer dock inte riva karet och ha ut all fisk för behandling, ev blir det en variant av "hinkmetoden" (el ttm) för paletten men den är ganska stor och det känns som en stor risk för en stor firre, speciellt då karantänskaret är upptaget så det blir små kar....

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det tror jag också, mitt största orosmoln är att övriga drabbas.... Risken att angreppet sprids vidare skulle ju minskas om jag kunde lyfta ut den mest smittade... Men jag vill ju samtidigt ge paletten var möjlighet att klara sig och det tror jag fortfarande är i karet...


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...