Gå till innehåll

Stor Sacrophyton


evus

Rekommenderade inlägg

Hejsan,

 

min fråga är om jag måste ta upp min sacropython ur akvariet innan jag skär av den för flytt? Den växer på en stor levande sten som är svår att ta upp ur akvariet utan att riva allt. Har hört någonstans att den släpper ut giftiga ämnen när man skär i den. Vet någon här om det stämmer? Kan man dela foten i flera ringar så att den inte blir så rackarns högväxt och man får flera faggar av moderkorallen? // Eva

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har skurit mina mjukkoraller som jag tagit bort/minskat direkt i karet. Då har det gällt sinularia. Det kan ju skilja med art. Det är sant att Sarcophyton (rätt stavning om du söker på Google) använder sig av kemisk krigföring mot andra koraller men att det skulle vara speciellt farligt när du skär dem känner jag inte till, det kan vara så, någon som har egen erfarenhet av att skära dem under vatten kanske kan fylla i här. Här kan du läsa mer

http://www.aquariumadvice.com/toadstool-leather-sarcophyton-sp/

http://animal-world.com/Aquarium-Coral-Reefs/Common-Toadstool-Coral

 

Den sista artikeln rekommenderar att ta upp korallen när man tar större bitar - varför säger man dock inte,

 

Svaret på din fråga blir från min sida att jag inte vet men jag är säker på att det finns folk med egen erfarenhet av detta inom forumet @stigigemla

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för era svar!

I en av dina länkar Lasse hittade jag detta som visar att det är nog säkrast att försöka ta upp den ur karet innan man gör ett större ingrepp... Testar i morgon. Håll tummarna för mig! // Eva

IMG_2484.PNG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kapat av stora Sarcophyton vid foten i mitt akvarium ett flertal gånger. Jag har aldrig märkt att detta påverkar mina övriga koraller eller annat levande negativt. Sarcophytonkorallen skapar ett nytt huvud relativt kvickt. Det ska dock tilläggas att jag har mest mjukkoraller i mitt akvarium och att hårda koraller kanske är mer känsliga för eventuellt gift som Sarcophyton lämnar ifrån sig.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu har jag tagit mod till mig skurit av den. Jag lyckades ta upp den ur akvariet och grep mig an den med min japanska kockkniv, clean cut! Jag läste på nätet att om stammen är tillräckligt lång så kan man fästa den med ett gummiband på mitten så kan den bilda ännu ett huvud på snittytan. Om allt går bra kanske jag har 3 stycken om ett tag... Håll tummarna för mig! 

20161229_200559765_iOS.jpg

20161229_200609769_iOS.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...