Gå till innehåll

Doserpump - stegmotor


wrang

Rekommenderade inlägg

Tänkte bara kolla lite om det finns möjlighet att köra med en stegmotor för doserpump istället för den vanliga 12v DC pump. Alla större tillverkare verkar nu köra med vanlig medans APEX dose kör med stegmotor. Så är det möjligt att bygga en egen doserpump med stegmotor och få den mer exakt än en vanlig doserpump eller är det överkurs i vårat sammanhang?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya GHL doser 2 har också stegmotor i deras enhet..

Japp glömde detta. Men undra om det är svårare att programmera det hela om man nu ska köra med tex arduio eller annan wi-fi styrd datorenhet (Photon)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Sent på det, men visst funkar det att bygga med stegmotor och arduino. Finns en hel del peristaltiska på eBay till ok pris. Frågan är ju om det behövs så exakt dosering?

Funderade själv på den varianten men valde till slut vanliga dc pumpar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sent på det, men visst funkar det att bygga med stegmotor och arduino. Finns en hel del peristaltiska på eBay till ok pris. Frågan är ju om det behövs så exakt dosering?
Funderade själv på den varianten men valde till slut vanliga dc pumpar


För mig viktigt

Köpte en ghl doser 2.1


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2016-12-06 at 11:15, wrang sa:

 

Tänkte bara kolla lite om det finns möjlighet att köra med en stegmotor för doserpump istället för den vanliga 12v DC pump. Alla större tillverkare verkar nu köra med vanlig medans APEX dose kör med stegmotor. Så är det möjligt att bygga en egen doserpump med stegmotor och få den mer exakt än en vanlig doserpump eller är det överkurs i vårat sammanhang?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

ser denna tråd lite sent

 

Det enda(inte så bara alltid) du tillför i ytterligare nogrannhet med stegmotor är ju just antal varv(oftast 200 steg per varv) motorn snurrar, och pratar vi om mkt höga krav på precision(bättre än 5%), skulle jag valt det,  MEN för tex Balling osv är det nog helt meningslöst. Det är slangen som är den stora felkällan oavsett stegmotor eller ej. Slangen ändrar sig med tid så du behöver kalibrera om en slangpump med jämna mellanrum. Slangens kvalite o val av rätt slang är det viktigaste.  

Sen har slangens dimension betydelse. En slang på 1 mm (ID) ger cirka 0.04 ml på ett varv om du har en slangmotor med 4 rullar(kan variera). En slang på 2.5 mm ger 0.25 ml per varv med samma pump. Så om du tex har en tunn slang, så kan ett  fel i antal varv på en vanlig DC motor förlåtas. 

Apex och GHL har stegmotorer, men om man har den bara till Balling(eller saker med ännu lägre noggrannhet), skulle jag säga att det är bortkastade pengar.  

En stegmotor kostar 5 ggr mer än en vanlig plus drivkortet, som ej behövs för en vanlig motor, samt kräver en oerhört mkt mer komplicerad kod för att styra, samt drar mer ström o låter mer. 

Men i vissa sammanhang behövs dom, som tex i min Alkatronic-maskin;-)...där vi valt att ha stegmotorer på 2 av de fyra pumparna. 

 

/Jonas 

 

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-12-06 at 18:27, wrang sa:

Japp glömde detta. Men undra om det är svårare att programmera det hela om man nu ska köra med tex arduio eller annan wi-fi styrd datorenhet (Photon)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är svårare, men det finns fina drivkort med smarta bibliotek, så det är faktiskt inte så svårt. 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...