Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Mega

151-720 liter
Viktors Reefer 170

15 inlägg i detta ämne

Hej nu är det min tur att skapa en tråd är på guiden. Hade tidigare ett akvarium inom skolan som jag hade som ett gymnasiearbete men nu är det här helt mitt egna och det kommer bli en rolig utveckling och resa!

Teknik:

Red Sea Reefer 170

Kessil A360WE med specral controller

Deltec SC 1351

Vortech MP10 qd

Jecod Dcs 5000

Reefdoser EVO 4

Aquael doppvärmare med T controller Twin

10 kg Red Sea reefbase pink sand och ca 18 kg Macrorocks från Företagsakvarium.

Håller just nu på med Red Seas  Reef Mature Pro kit så jag får vänta ett tag tills bakterierna har satt in sig helt innan det blir lite koraller och fiskar!

Hoppas på att kunna göra några uppdateringar i månaden med mitt projekt så får vi se hur det går :)

Fil 000.jpeg

Fil 001.jpeg

2.png

Redigerad av Mega
1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt!

Det är en god idé att stoppa i en bit nyinkommen levande sten för att få en naturlig fauna av pods, kalkalger och en massa annat trevligt/nyttigt levande i revet.

Ett tips om levande sten i skummarfacket, det samlas gärna en massa svårtstädat detrius och annat skräp där som lätt letar sig in i skummarpumpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska köra med red dras mature pro kit tills det är färdigt och om det inte skulle vara som bra som jag vill ska jag låna lite bakterier och pods från en kompis akvarium :)

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev snygg scape. Kommer bli jävligt snyggt när det har växt ut en massa sps-kolonier. :D

Måste fan komma förbi nån dag. Det är ju bara några sekunder mellan oss ;)

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser bra ut :). Får man fråga om du är nöjd med returpumpen och skummaren? Spanat lite på dem till framtida projekt :).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är nöjd med dom, kanske inte de tystaste som finns men det gör inte mig så mycket. Har dessa för starten sen kanske jag byter ut mot någon annan variant senare :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DINOS HAR TAGIT ÖVER...

vilket jag räknade med när jag körde på reef mature kit. Skönt att se att det faktiskt finns något som lever i karet och inte bara står tomt. Slängde även i lite pellets för att skjuta upp nitratnivån ända upp till 60 ppm! (vilket jag kanske inte rekommenderar till någon som funderar på att testa det här kittet) Lite eremiter och snäckor är på ingång och kommer i början av veckan :)

dinos.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför vill du höja NO3 till 60 mg/l?

Skickat från en iPhone med Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligtvis inte Dinos utan kiselalger.

MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror det är dinos då bubblor fastnar i algerna men jag är ingen expert så det kan mycket väl vara kiselalger. Ville ha gott om nitrat för denitrifierande bakterier att livnära sig på men det blev lite väl mycket kanske.

Redigerad av Mega

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror ändå att det är kiselager.

Ett gott råd är att inte konstra till det med egna lösningar utan låta biologin ha sin gång och skapa en naturlig balans.

Återigen vill jag slå ett slag för att lägga i en bit riktig levande sten direkt från butik. Du kommer att få ett helt annat liv i karet och inte som nu ett kar med bara saltvatten, keramik, sand och bakterier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att få igång denitrifikation tar väldigt lång tid. Du behöver inte tillsätta nitrat för det. När det är dags för den att komma igång - då har du nitrat - tro mig. Däremot brukar jag - i motsats till de flesta - sätta till låga mängder nitrat vid uppstart. Ca 1 ppm per dag - i 5 - 7 dagar. Detta för att få igång biologin så fort som möjligt. Mats förslag om en "vild" sten (eller flera) är mycket bra tycker jag

MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen, kommer låna lite sten av en kompis snart så kommer det igång fortare :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu