Gå till innehåll

Viktors Reefer 170


Mega

Rekommenderade inlägg

Hej nu är det min tur att skapa en tråd är på guiden. Hade tidigare ett akvarium inom skolan som jag hade som ett gymnasiearbete men nu är det här helt mitt egna och det kommer bli en rolig utveckling och resa!

 

Teknik:

Red Sea Reefer 170

Kessil A360WE med specral controller

Deltec SC 1351

Vortech MP10 qd

Jecod Dcs 5000

Reefdoser EVO 4

Aquael doppvärmare med T controller Twin

 

10 kg Red Sea reefbase pink sand och ca 18 kg Macrorocks från Företagsakvarium.

 

Håller just nu på med Red Seas  Reef Mature Pro kit så jag får vänta ett tag tills bakterierna har satt in sig helt innan det blir lite koraller och fiskar!

Hoppas på att kunna göra några uppdateringar i månaden med mitt projekt så får vi se hur det går :)

 

Fil 000.jpeg

Fil 001.jpeg

2.png

Ändrat av Mega
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt!

 

Det är en god idé att stoppa i en bit nyinkommen levande sten för att få en naturlig fauna av pods, kalkalger och en massa annat trevligt/nyttigt levande i revet.

Ett tips om levande sten i skummarfacket, det samlas gärna en massa svårtstädat detrius och annat skräp där som lätt letar sig in i skummarpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DINOS HAR TAGIT ÖVER...

 

vilket jag räknade med när jag körde på reef mature kit. Skönt att se att det faktiskt finns något som lever i karet och inte bara står tomt. Slängde även i lite pellets för att skjuta upp nitratnivån ända upp till 60 ppm! (vilket jag kanske inte rekommenderar till någon som funderar på att testa det här kittet) Lite eremiter och snäckor är på ingång och kommer i början av veckan :)

 

dinos.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det är dinos då bubblor fastnar i algerna men jag är ingen expert så det kan mycket väl vara kiselalger. Ville ha gott om nitrat för denitrifierande bakterier att livnära sig på men det blev lite väl mycket kanske.

Ändrat av Mega
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror ändå att det är kiselager.

Ett gott råd är att inte konstra till det med egna lösningar utan låta biologin ha sin gång och skapa en naturlig balans.

Återigen vill jag slå ett slag för att lägga i en bit riktig levande sten direkt från butik. Du kommer att få ett helt annat liv i karet och inte som nu ett kar med bara saltvatten, keramik, sand och bakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att få igång denitrifikation tar väldigt lång tid. Du behöver inte tillsätta nitrat för det. När det är dags för den att komma igång - då har du nitrat - tro mig. Däremot brukar jag - i motsats till de flesta - sätta till låga mängder nitrat vid uppstart. Ca 1 ppm per dag - i 5 - 7 dagar. Detta för att få igång biologin så fort som möjligt. Mats förslag om en "vild" sten (eller flera) är mycket bra tycker jag

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...