Gå till innehåll

Alla ni som har ett Red Sea Max S! Hjälp!!


akvariefisken_89

Rekommenderade inlägg

Hej! Vi har försökt starta vårt akvarium på 500 liter idag och har problem. Sumpen är påfylld i facket där pumpen ligger, men när strömmen sätts på sugs bara vattnet upp genom slangen upp mot akvariet men går ej ner genom rören tillbaka. Pumpen törstar och det pumpas bara en liten mängd fram och tillbaka ser man. 

 

En av pumparna i bakre facket har i samband med detta lagt av och pumpar inte ut vattnet genom cirkulationerna. 

 

Kan tillläggas att vattennivån i akvariet inte är tillräckligt hög så att pumpen längst till höger (som är lite högre belägen än de andra cirkulationshålen) är dränkt. Kan det vara orsaken till att kretsloppet inte fungerar, att vi har för lite vatten i? (Vi tänker att stenen sedan också ska få plats när vattnet är saltat och saltet löst sig). 

 

Snälla hjälp! Jag har kollat efter instruktioner på deras hemsida, men får inte ut så mycket av "And then fill it just with water and enjoy!" 

 

Kan någon snälla förklara cirkeln? Ska vattnet pumpas upp från facket  1 i sumpen där pumpen ligger, upp mot akvariet, för att sedan rinna ut från akvariet genom pumpen längs till höger in i facket 2 som ligger bakom facket 1? Ska vattnet från fack 2 sedan rinna över mot facket 1 och facket 3 där sumpen ligger? Jag laddar upp en bild på hur det ser ut just nu. Även skummaren är ett problem. 

 

Tack snälla för svar! 

IMG_2679.JPG

IMG_2680.PNG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollat redan på dessa otaliga gånger. Och vi har redan gjort precis på samma sätt. Problemet är att man inte ser så mycket av vad som sker med vare sig överflödet eller sumpen i dessa videos. Tror att o-ringen ej satt som den skulle och därför det blivit ett läckage. 


Har ni lyckats åtgärda oringen nu då så ni kan prova igen ? Har själv bara haft ett rsm130 för några årsen sen blev det specialbeställda kar istället efter eget tycke istället.

Ert läckage, stort eller litet ? O läckte det på uppväger dvs från stor pump nere i skåpet o upp eller påvägen ner från något av facken därbak som bör vara ett tör ner bara som slutar tvärt i sumpen nere..

Med vänlig hälsning, Manne
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var att röret satt några millimeter snett vilket gav ett läckage. Det droppade lite från det stora röret kring ventilen. Vi fixade det genom att trycka in sumpen helt mot väggen. Det gick inte från början p.g.a. ljudisolerande mattor i skåpet bakom sumpen. Nu är det torrt. Dock blev jag förvånad över hur mycket mer vatten det krävdes när huvudpumpen är igång. Nu är vattnet precis vid klistermärket när allt är igång. 

 

Jag har dock stött på ett litet problem igen. Enligt manualen ska vattennivån i facket längs till höger i bakre kammaren ställas in så att nivån är på linje 2 mätt ovanifrån. Trots öppen justeringsventil sjunker vattnet bara strax under den första nivån. I detta läge är det oerhört högljutt. Nät jag drar åt där blir det tyst men nivån stiger upp till toppen på samma nivå som i huvudkaret. Nivån i sumpen sjunker i sin tur precis så att pumpen täcks vilket är fel. Nivån borde vara precis vid klistermärket. 

 

Har någon stött på detta problem och hur löste ni det? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok..det löste sig genom lite lirkande. Jag får inte ner nivån något mer, men vattennivån är stabil och det låter inte längre. Tror jag vred lite hastigt på ventilen där bak. Det dröjer tydligen några minuter tills det stabiliserar sig. Om man vrider för snabbt blir det en drastisk ändring i nivån. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...