Gå till innehåll

Vita prick.....


Scuba

Rekommenderade inlägg

Risken att få frisimnande parasiter med det vattnet är ganska liten om man tar vattnet frampå eftermiddagen. Framförallt om man inte har en pågående infektion och man får nya infekterade fiskar i huvudkaret. Man måste göra en riskkalkulering. Väga den risken mot att använda nyblandat vatten. Håller med om att det kan verka bra med bara nyblandat vatten men min erfarenhet är att nyblandat vatten utan organiska kolloider påverkar fisken slemskikt negativt och stressar fisken. 

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min invändning gäller inte så mycket risken för ammoniakspikar som att nyblandat vatten är "mer kemiskt än biologiskt" om man använder helt nytt vatten så skulle jag nog sätta till lite av Tetras Bactozym till vattnet flr att göra det mindre kemiskt och mer biologiskt.

 

MVH Lasse

 

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Lasse sa:

Känner inte till Seachems produkter - kan säkert vara bra. Har själv bara användt Tetras Bactozym. Har alltid användt detta vid nystart.

 

MVH Lasse

 

13 timmar sedan, Kimozabe sa:

@Lasse eller någon annan.

Har du provat nytt vatten tillsammans med Seachem Prime (och Stressguard?). Räcker kanske inte med den/dessa för att kompensera att nytt vatten används?

Mvh

Kim

Den går bra att använda med nytt vatten. Prime är ingen bakteriekultur dock, utan oskadliggör endast ammonium och nitrat. Jag vill minnas att jag använde Special Blend i mitt karantän ( bakteriekultur ) Vet inte om det gjorde ngn skillnad dock. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Såja, äntligen har man börjat sätta tillbaka fiskarna i huvudkaret.

Nu är det bara hoppas att parasiten är utrotad ur mitt kar.

Körde alltså huvudkaret fisklöst 6v.

Samt att jag körde upp tempen i karet till ca34grader i 2dgr.

Fiskarna fick TTM behandling, körde vissa av fiskarna i 12dgr, vissa 9dgr.

Matade fiskarna samma dag som bytet av bytta (15l 2-3fiskar i varje) skulle ske, vissa åt, andra inte.

Nu är det en tryckare (Niger)kvar som går i ett 140l karantänskar, för säkerhets skull ska den få göra en TTM innan den ska i huvudkaret (720l )

 

Sammanfattningsvis så har det gått otroligt bra med allt, visst...lite bök med byttor lite här å där, men med en förstående sambo så....

Hädanefter så kommer all ny fisk få gå i ett karantänskar för att äta upp sig och få lugn och ro, sen TTM innan huvudkaret.

 

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...