Gå till innehåll

Gävle-revet


BatmanGefle

Rekommenderade inlägg

15 minuter sedan, stigigemla sa:

Euphyllia brukar bli bäst om det är mer än 1 mg/l nitrat.

Ancoran har varit klen i någon vecka nu (även då jag mätte runt 4ppm NO3). Glaberencesen som jag har ser dock fortfarande bra ut (den har faktiskt aldrig sett bättre ut!), och paradivisan har inte full PE (varken nu eller vid 4ppm nitrat), men verkar inte vara i någon akut fara, den är bara inte sitt bästa jag... 

Då jag flyttade ancoran (den satt på ett ställe som hade ganska mycket strömmar och jag trodde det var en bidragande orsak) så såg jag att en glasros satt sig just bakom den där den nu är halv (helt?) död, så även om det är något mer den inte tycker om så gjorde säkert inte glasrosen det bättre... Just ancoran har inte tyckt om mitt kar mer än just nån vecka efter det att jag köpte den. Den var fin i början, men sedan har den chanserat i sakta mak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har stora fina polyper!
Inget av xenia som överlevde puffern för dig (som du kan se)?
 
Kanon att den verkar trivas! Verkar som att det blev en liten del av xenian som klarade sig. Den har inte puffern varit på något mer Hoppas att den tar sig nu, annars kanske jag hör av mig..
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tänk vad jä*la trött jag blir på denna cirkel!!! Nitrat på 8++ ppm (testet slog i botten och jag tyckte inte det var värt att späda ännu mer och göra om, men det ligger säker uppåt 20, om inte mer för det var illrött!) och fosfat på 0.56 ppm! Detta en vecka efter att kolkällan upphört!

Refugiet mår väl bra igen och växer då? Nope...vit Caulerpa, men Chaeto är iaf grön än...

E.glaberences-huvuden dör framför ögonen på mig...paradivisa är ihopdragen... Hälften av knapparna är ihopdragna... Blastomussa kommer troligen inte att klara sig... Setosa dog på två dagar... Confusa har helt avstannat...Och det har hänt fort (förutom paradivisan)!
Catalaphyllia har dock repat sig hyfsat och är ganska uppblåst igen och lika så Duncan.

Så fort jag fixar till någon brist/justerar nåt ljus eller flöde eller nåt annat så det lyckas komma en tillväxtspurt av något slag (eller ja...så de växer i den takt de borde är nog mer rätt att säga) så kommer det, utan undantag, något efter en vecka eller två som tar allting två steg tillbaka...
Höjt pH...tillväxtspurt...i två veckor, sen avstannar det trots bibehållen pH... Byt Balling...tillväxt! I nån vecka, sedan stagnerar det...osv...osv... Ett steg fram följs nästan ofelbart av ett till två steg tillbaka...

I just detta fall så kan jag förstå vad det beror på (kolkälla som tog ner näringen till lite för låga nivåer) men nu, en vecka efter, är jag tillbaka...nej, jag är längre bort än där jag började! Fem månaders reslutat med kolkälla är tillintetgjort på sju dagar!
T o m den blygsamma minskningen av glasrosor verkar ha ändrat riktning, för från att ha sett en minskning av rosor i sanden så kommer det nu nya igen...

Just nu har jag lust att bara mata fiskarna och sen får de koraller som lyckas överleva leva...

Nu har jag fått gnälla av mig lite, tack för att du lyssnade..!

Sent using Jedi mind trick.


  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du jobbar på banverket va? Då är väl du van vid funktion några dagar och sedan rasar det ner någon annanstans?

 

Skämt åsido - det verkar otroligt att du skall bara på 7 dagar få dessa värden - lite för konstigt faktiskt.

 

MVH Lasse
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du jobbar på banverket va? Då är väl du van vid funktion några dagar och sedan rasar det ner någon annanstans?
 
Skämt åsido - det verkar otroligt att du skall bara på 7 dagar få dessa värden - lite för konstigt faktiskt.
 
MVH Lasse
 
Haha, jo det får jag väl säga att jag är van vid ändå...

Kan ju ha fått nåt skit med i kyvetten vid fosfatmätningen... men vad beror nitraten på? Jag tror ju inte riktigt att jag har nitrit i systemet...inte efter så här lång tid utan nya fiskar och med så mycket kolkälla.

Skickade faktiskt in ett Tritontest på eftermiddagen...sen köpte vi mat och firade fruns nya jobb...nästa gång jag tittade in i karet så håller euphyllian bokstavligen på att smälter framför mina ögon...(inte Brown jelly, och paradivisan doppade jag för två dagar sedan för säkerhets skull då den varit ledsen i eppa veckor...inte ett enda dugg föll av den. Och ser inte heller tecken på euphyllia-mask eller liknande).

Ljus och flöde oförändrat sedan ett par veckor (och inga stora förändringar då heller).

Försöker komma på om jag på nåt vis tillför något skit... Nya filter i osmosen, men de är genomspolade innan jag använde vattnet...en ny sorts nitril-handskar (puderfria)..?
Tycker att det är lite skevt med vilka som mår dåligt...de som mår sämst är ju relativt tåliga...

Sent using Jedi mind trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, addo sa:

Det är ju den konstanta kampen som är tjusningen med saltvatten, annars hade man ju lika gärna kunnat köra sött ;)

Hehe. :D 

Att fundera och klura på saker gillar jag...det jag börjar bli så evinnerligt trött på nu är den ganska (iaf i mitt tycke) underliga spiralen som börjar bli mer och mer tydlig... Jag ska se om jag lyckas förklara;

Mitt "normaltillstånd" är att koraller lever, har hygglig färg och verkar på det stora hela må rätt ok. Jag vill inte att de ska må ok, jag vill att de ska må kanon! Så jag funderar, läser och efterforskar och ändrar lite saker här och där, och försöker även göra ändringarna gradvis om det går. Oftast så ger det inte nån förändring som går att se. Ibland så ger det en bra förändring och en (eller flera!) koraller börjar bli stora, fina, uppblåsta och växa ordentligt! Det är ju bra..? Nej! För det är här det blir konstigt... I början tog jag det som en udda händelse. När det fortsatte hända så tog jag det som att "det var udda vad de udda händelserna händer ofta". Och iom de sista dagarna så börjar det nästan kännas löjligt! För om en korall sätter fart och synbart börjar må bra och växa så är det i praktiken en dödsdom för den! Jag kan på rak arm komma på fem-sju olika koraller som gått från att vara den korall som otvivelaktigt sett ut att må bäst i hela tanken till att vara död senast en månad (oftast inom en vecka) senare, samtidigt som andra koraller är helt opåverkade vad man kan se. Mjukisar, lps och sps...t o m en mörkerkorall (men den räknar jag egentligen inte då de ju är lite knepiga)! "Best case scenario" är att jag får en ordentlig tillväxt som sedan bara slutar... Ett bra exempel är när jag höjde pH med CO2-skrubber. Det gillade alla koraller! De växte på som attan i ett par veckor. Sedan slutade de bara. Nyhetens behag avtog...jag kan inte förklara det på bättre sätt. Och jag ändrade inte på något under den tiden; jag hade ju fått en ordentlig tillväxt och koraller mådde bra, varför skulle jag ändra på något? (Och innan någon frågar; KH har legat inom 1 dKH (mellan 7,2 och 8,2) under det senaste året, förutom de två veckorna då jag trimmade in nya Ballingen då det hamnade som max upp på 9. Så det är inga svajningar där som ställer till det).

 

Idag är två av Euphyllia-huvudena döda. Det är den korall som för fyra månader sedan hade tre huvuden (som den haft i nästan två år...den har levt men inte växt), och för tre dagar sedan hade den sju! Dvs den har växt jättebra på slutet (stått på exakt samma plats i ett år) och fyra av de sju huvudena har även varit riktigt, riktigt djupt och lysande gröna. Men, eftersom den trivts och växt så ska den ju dö! Det är ju så koraller gör i mitt kar. Flera olika Sinularia har gjort exakt lika...även några olika arter av sps...och lps... Synligt växt ordentligt för att sedan bara lägga av och dö! 

 

Mätte fosfat igen idag. Exakt lika...0,56ppm. Och det är inte ett mätfel pga repig kyvett eller liknande, då jag med ögat kan se att det blir en blå nyans i testvattnet!

 

Edit: Gick till karet för att lägga tillbaka anteckningsboken... Ytterligare två Euphylliahuvuden släpper vävnad och kommer inte överleva fram till kvällen. Så av de fyra huvuden som kommit de sista månaderna återstår i morgon inte ett enda. De "gamla" tre huvudena ser dock opåverkade ut..och mycket mörkare i färgen, som de alltid varit.

 

Edit två: ett kar med bara fisk samt xenia och lite skivor är ju snyggt det med...

Ändrat av BatmanGefle
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara lågt med något spårämne? Tänker att någon korall triggas till att börja växa, sen förbrukar den spårämnet och börjar må dåligt. Efter det följer en period med låg förbrukning där ämnet byggs upp med vattenbyten, sen börjar nått växa och ämnet förbrukas igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara lågt med något spårämne? Tänker att någon korall triggas till att börja växa, sen förbrukar den spårämnet och börjar må dåligt. Efter det följer en period med låg förbrukning där ämnet byggs upp med vattenbyten, sen börjar nått växa och ämnet förbrukas igen.
Har varit inne på liknande tankar men avfärdat dem. Jag har ändå ganska få och små koraller på mina 580 liter. Om några små koraller förbrukar ett eller flera ämnen i den takt att det blir brist...det låter helt enkelt orimligt! Jag har dessutom kört Balling classic hela tiden (dvs spårämnen tillsätts regelbundet) och även gjort månatliga vattenbyten (fram tills i höstas).
Att inga vattenbyten gjorts har även det funnits som en fundering till att det är som det är nu...men "upp som en sol - ner som en pannkaka"-effekten fanns långt innan dessa upphörde.
Och spårämnensbrist pga uteblivna vattenbyten innebär då att Tritons Ballinglösning saknar viktiga ämnen som måste tillsättas via vattenbyten...det känns inte heller rimligt.
Då återstår att uteblivna vattenbyten på 14% per månad i fyra månader gett ansamling av skadliga ämnen...möjligt. Men som sagt...effekten fanns där även långt innan de upphörde.
Dock borde jag nog göra några byten för att få ner den troliga ansamlingen av molybden som jag har efter Nopoxen (som diskuteras i en annan tråd)...

Skickade ju ett ICP-test igår, det kommer ju visa om det är så. Tidigare test har visat generellt ok värden, och de som varit nedåtgående har doserats (och jod doseras dagligen).

Just denna gång finns ju bottnade näringsvärden pga NoPox (och efterföljande, våldsamma rekyl med skyhöga värden då kolkällan avslutades) som en stark misstänkt, även om det känns lite lustigt att just den stabila Euphyllian reagerar kraftigast.
Men det är just det som blir så lustigt...att en (som det verkar) godtycklig korall helt plötsligt verkligen skiner upp, för att sedan bara bränna slut på sig och sluta att leva!
Medan andra, "lätta" och snabbväxande bara "finns"...de lever, men bara "finns" där i brist på bättre uttryck...inte växer, inte dör...de "finns".
Sinularia? Den "finns" i samma skepnad och storlek som den gjort i ett år... Gorgonia? Fullt med polyper ute varje dag, men den bara "finns" där...inte växt en centimeter sedan förra vintern.
Skivor? De "finns" där... Nån gång ibland kan de svälla upp under några dagar och även bli ett par nya, men sedan kommer nån/några månader med att de bara "finns" där...inte skrumpna, inte uppblåsta...inga nya, inga som dör...
Det är som en cykel...några månader med att "finnas" och sedan en eller två koraller som går supernova; skiner upp som karets stolthet, och sedan bara kollapsar och dör... Sedan "finns" alla bara i nån månad igen till det upprepar sig. Jag har inte hittat något samband mellan när det händer, och jag för ändå ganska så noggranna anteckningar.

Jag gör ju något väldigt, väldigt fel eller konstigt då även "ogräskoraller" som stjärnployper och skivor och gorgonior trilskas och beter sig som tonåringar även vid högre näringsvärden, då samtidigt acro kan växa som bambu vid samma tidpunkt (dock mörka i färgen, men ändå bambutakt på tillväxten i kortare perioder)... Men vad?!

Funderar på att helt enkelt bara limma fast de lösa koraller jag har där jag vill ha dem (för det är ju lönlöst att ha dem lösa och försöka hitta en plats där de trivs bra, då det inte går att lita på att de trivs bara för att de skiner upp) och sedan låta allt vara! Flytta upp pumparna så det är bortom allt tvivel att ytan rörs om tillräckligt, sätta på slumpmässigt flöde med tillräcklig styrka så det rör på sig även nere på botten.
Och sen bara mata fiskar och mäta KH i ett halvår...kanske lyxa till det och byta Sofnolime då det behövs...

Sent using Jedi mind trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, BatmanGefle sa:

Har varit inne på liknande tankar men avfärdat dem. Jag har ändå ganska få och små koraller på mina 580 liter. Om några små koraller förbrukar ett eller flera ämnen i den takt att det blir brist...det låter helt enkelt orimligt! Jag har dessutom kört Balling classic hela tiden (dvs spårämnen tillsätts regelbundet) och även gjort månatliga vattenbyten (fram tills i höstas).
Att inga vattenbyten gjorts har även det funnits som en fundering till att det är som det är nu...men "upp som en sol - ner som en pannkaka"-effekten fanns långt innan dessa upphörde.
Och spårämnensbrist pga uteblivna vattenbyten innebär då att Tritons Ballinglösning saknar viktiga ämnen som måste tillsättas via vattenbyten...det känns inte heller rimligt.
Då återstår att uteblivna vattenbyten på 14% per månad i fyra månader gett ansamling av skadliga ämnen...möjligt. Men som sagt...effekten fanns där även långt innan de upphörde.
Dock borde jag nog göra några byten för att få ner den troliga ansamlingen av molybden som jag har efter Nopoxen (som diskuteras i en annan tråd)...

Skickade ju ett ICP-test igår, det kommer ju visa om det är så. Tidigare test har visat generellt ok värden, och de som varit nedåtgående har doserats (och jod doseras dagligen).

Just denna gång finns ju bottnade näringsvärden pga NoPox (och efterföljande, våldsamma rekyl med skyhöga värden då kolkällan avslutades) som en stark misstänkt, även om det känns lite lustigt att just den stabila Euphyllian reagerar kraftigast.
Men det är just det som blir så lustigt...att en (som det verkar) godtycklig korall helt plötsligt verkligen skiner upp, för att sedan bara bränna slut på sig och sluta att leva!
Medan andra, "lätta" och snabbväxande bara "finns"...de lever, men bara "finns" där i brist på bättre uttryck...inte växer, inte dör...de "finns".
Sinularia? Den "finns" i samma skepnad och storlek som den gjort i ett år... Gorgonia? Fullt med polyper ute varje dag, men den bara "finns" där...inte växt en centimeter sedan förra vintern.
Skivor? De "finns" där... Nån gång ibland kan de svälla upp under några dagar och även bli ett par nya, men sedan kommer nån/några månader med att de bara "finns" där...inte skrumpna, inte uppblåsta...inga nya, inga som dör...
Det är som en cykel...några månader med att "finnas" och sedan en eller två koraller som går supernova; skiner upp som karets stolthet, och sedan bara kollapsar och dör... Sedan "finns" alla bara i nån månad igen till det upprepar sig. Jag har inte hittat något samband mellan när det händer, och jag för ändå ganska så noggranna anteckningar.

Jag gör ju något väldigt, väldigt fel eller konstigt då även "ogräskoraller" som stjärnployper och skivor och gorgonior trilskas och beter sig som tonåringar även vid högre näringsvärden, då samtidigt acro kan växa som bambu vid samma tidpunkt (dock mörka i färgen, men ändå bambutakt på tillväxten i kortare perioder)... Men vad?!

Funderar på att helt enkelt bara limma fast de lösa koraller jag har där jag vill ha dem (för det är ju lönlöst att ha dem lösa och försöka hitta en plats där de trivs bra, då det inte går att lita på att de trivs bara för att de skiner upp) och sedan låta allt vara! Flytta upp pumparna så det är bortom allt tvivel att ytan rörs om tillräckligt, sätta på slumpmässigt flöde med tillräcklig styrka så det rör på sig även nere på botten.
Och sen bara mata fiskar och mäta KH i ett halvår...kanske lyxa till det och byta Sofnolime då det behövs...

Sent using Jedi mind trick.
 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter frustrerande, hoppas icp-testet visar något. Jag hade problem i våras och mitt test kom tillbaka med perfekta världen :klia:
 
 
Jo, hittills så har jag ju alltid haft nån slags idé eller teori om varför... En ytterligare sak att experimentera med! Men det här var droppen som fick bägaren att rinna över... Jag vet inte i vilken ände jag ska börja fundera längre... Jag är helt nollställd! Och det är extremt frustrerande!!
Jag har en, enda idé! Några täta vattenbyten...det är allt jag kan komma på som garanterat inte gör saken värre!

ICP:t kommer säkert visa en del mer än högt molybden, men jag sätter inga stora pengar på att det är några revolutionerande fakta som kommer att uppdagas... Det har inte gjort det de senaste året iaf.

Jag har alltid varit en anhängare av Ockhams rakkniv...och enligt den så kan jag nog inte skilja en hälsosam, växande korall från en döende... Kanske ska börja i den änden den här gången..??

Sent using Jedi mind trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ockhams rakkniv, den fick jag faktiskt googla.. Tack för denna nya kunskap! Påminner om en annan vetenskaplig teori som jag själv tillämpar på mina kar, KISS, googla den ni som vågar.

 

Jag hade också satsat på vattenbyten och pausat annat laborerande. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, j0nas sa:

Ockhams rakkniv, den fick jag faktiskt googla.. Tack för denna nya kunskap! Påminner om en annan vetenskaplig teori som jag själv tillämpar på mina kar, KISS, googla den ni som vågar.

 

Jag hade också satsat på vattenbyten och pausat annat laborerande. 

Jag vågade! Jag förstår att du vill skona folk från Paul Stanleys osminkade nuna, men jag är härdad så jag googlade ändå! :D

KISS är oxå en bra teori...samma som "Om det inte är trasigt - laga det inte!".

 

Min skalle går för högtryck just nu...vrider och vänder på varenda liten detalj om jag har missat något! För att saker kan dö, det accepterar jag fullt ut, likasom att jag har massor, massor kvar att lära! Men just supernova-tendensen fattar jag inte!! Och den finns där!

En sak som jag faktiskt har reflekterat över, men inte riktigt kunnat bena ut ett svar på, har kommit upp...nämligen "Jag verkar nästan vara oförmögen att få alger i mitt kar"! Jag kan ha vilken kombo av näringsvärden som helst, men jag ser ALDRIG ett enda strå av en håralg! Inte ens en antydan på över ett år, annat än en del mikroalger, men inte så mycket såna heller egentligen... Jag skrapar rutan varannan vecka! Sidorutorna är inte skrapade på runt året, och de är till 90% bara kalkalger..inte bruna och gröna mikroalger. Jag kan med lätthet se igenom dem (mellan fläckarna med kalkalger)! Dock har jag en städpatrull som skulle kunna vara med i slaget om Helm´s Deep (jag skojar inte om jag säger att jag har uppskattningsvis 5-700 små snäckbäbisar nu)!! Nattetid är det utan att överdriva minst 30-40 små snäckor per kvadratdecimeter på både sten och bakgrund! Och det är bara de jag ser!! Plus en borre, några eremiter och vuxna snäckor... Så att de fortplantar sig tyder ju på att de har gott om mat ändå.

Det, plus mitt höga nitrat som dessutom @Lasse tyckte var otroligt högt bara sju dagar efter avslutad kolkälla, snurrar i mitt huvud så här; har jag något som undertrycker algbildning i karet (annat än städpatrullen, även om den nog är det mest troliga)? Och har jag något som ger mig nitrit som ger ett falskt, högt utslag på nitrattestet? Dvs har jag något anti-alg/anti-bakteriemedel som snurrar runt..?? Jag vet med säkerhet att ALLT är limmat med akvariesilikon utom ATO-tanken...för den är limmad av glasmästare, som dock flera gånger blev tillsagt att absolut inte använda mögelhämmande silikon! Men tänk om han gjorde det ändå?? Jag drog en extra rand med akvariesilikon över hans limningar då de såg så futtiga ut, men en del av det kan ju vara exponerat för vatten ändå... Är det totalkrasch som är resultatet om antibakteriellt våtrumssilikon kommer i kontakt med akvarievattnet eller kan det bli en seg, utdragen process där nitrifikationen inte kommer igång till 100% och ständigt ger en liten halt av nitrit i vattnet...eller överanalyserar bara min lätt sömndepriverade småbarnsföräldrahjärna igen..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kommer ett bombardemang - använd en stryk över penna

 

Katt som klättrar? Kattlåda i närheten? Mögel i huset? Använder du doftljus - eller någon närstående? använder någon av er starka dedoranter eller parfymer? Målar ni ofta? Vart bor ni - nära industri, hamn, livligt trafikerad väg? Det senaste verkar konstigt men det var en i USA som varenda gång fick nitrit/nitrat i sitt nyblandade vatten. Inget först men motsvarande 50 i nitrat efter en vecka. Han undersöker nu om luften utanför är så full av NOx (nitrösa gaser) från framförallt diesel. Han bor nära en armébas samt en utlastningshamn. Inte i bevis än men det undersöks. Bor du nära ett pappersbruk? Använder ni luftrenare. Använder ni dofta gött i toaletten. Luktar det ngt överhuvudtaget i ert hem. Inga barn som upptäckt att vissa step up stolar går att släpa med sig och att mata fisk - det är kul det. Använder du någon kräm till händerna? 

 

När du strukit alla dessa saker - Sätt dig och skriv ner alla värden. Allt du tillsätter, allt du gör. under en vecka.

 

Till börja med - byt vatten

 

Jag själv har satt igång en vattenbytarsession nu. Skall byta in ca 300 liter i 50 liters batchar under någon vecka. Bestämde mig för att bita i ett surt äpple och köpte Tritons Pure 2. Inte surt för kvaliten men för plånboken. Jag resonerade som så att jag fått bra kontroll på mina värden utan vattenbyten under ett år med undantag för Si värdet som är löjligt högt - nästan 18 000 mikrogram per liter mot önskade 100 - 300 mikrogram per liter. Jag grävde upp min DSB i går kväll och tog bort all siporax. Vad som förvånade mig var hur ren den var - där hade det varit nedbrytning vill jag lova. Tvättade ingen sand - tillbaks igen.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den bittre rallaren är tillbaka igen...

Nu har (förutom fyra av sju glaberences-huvuden) även ett paradivisa-huvud dött..! Flera av de restrerande huvudena (på båda) har munnarna öppna, ska det tolkas som hunger? Sjukdom? Det borde ju finnas mat i vattnet (har ingen separat mekanisk filtrering) då jag matar fryst...och PO4/NO3 finns ju...och flöde/ljus är vad det varit sedan flera veckor. Likaså placeringen av dem. Vill egentligen inte mata mer pga att PO4/NO3 verkar ju skena utom all kontroll som det är, men å andra sidan kan jag väl lika gärna skita i värdena, det blir ju inte bättre bara för att de är ok... Knapparna är ff sura som fan de med, men knappar är ju små primadonnor enligt den erfarenhet jag har...och tåliga, så dem bryr jag mig väldigt lite i just nu. Imponerande nog så hänger Ricordea yuma med än! De är bleka som ryssar i februari, men nog lever de allt! Men att det är just euphyllia som mår mest skit och dör snabbast skulle vara roligt att få en förklaring på... Annars ser de flesta koraller faktiskt ganska ok ut idag.

 

Har muttrat fram en slags plan under dagen;

- var redan innan skitstormen inne på att byta till t5, då jag har jättesvårt att få det att stämma med led (punktformiga ljuskällor) med min scape (pelare och skit). Just nu känns det som att kasta pärlor till svin, men jag fick tag på en begagnad ATI-hybrid för ett väldigt bra pris idag (och jag är ju även ganska många procent prylbög). Så på söndag kommer en 8x54W T5 + 3x75W LED att komma till Gävle. Förhoppningsvis kan jag då mer eller mindre bocka av en variabel på "möjliga-fel"-listan då t5 ju är erkänt bra...och inte så många inställningar som jag kan sabba!

- göra sju täta vattenbyten (gjorde ett idag). Sju byten innebär att jag har tillfört lika mycket nytt salt som tanken totalt innehåller, dvs dryga 22kg (har även bytt salt nu men det var en tillfällighet sedan länge, till Brightwell Neomarine som ska vara väldigt bra sägs det). Sju byten sänker även magnesium från 1500 till strax över 1300.

- flytta pumparna uppåt för att verkligen överdriva ytrörelsen på vattnet! Sedan trycka på så mycket flöde det bara går innan sanden (och fiskarna) sitter klistrade i sidorutorna! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar vara på rätt väg igen...

Gjort två vattenbyten. Paradivisa såg bättre ut redan efter första bytet då den var mycket mer utsträckt... Tillfällighet? Kanske...men troligen inte. Brist? Ansamlat skit? Vet ej, men gissar på brist av något slag (en mindre ökning av något essentiellt låter troligare än en mindre minskning av något dåligt för att få välmåendet att öka). ICP-testet borde bli analyserat till veckan...så får se vad det säger. Väntar på mer salt från Kungsbacka så ska vattenbytena fortsätta.


Har kommit på en sak som kanske kan ha varit bidragande... Min tre Radion-lampor har betett sig under några veckor...de har inte synkat i gryning/skymning! En lampa (oftast samma) har ofta släpat i gryningen och/eller skymning och inte haft samma ljusstyrka. En googling på det visade att ibland kan lampornas interna klocka lagga ur så de kör schemat osynkat...men det har alltid fixat till sig bara jag gått in i EcoSmart Live och tryckt på "Revert to schedule" (och jag har ju sett varenda dag om det varit så, så det är ingen som pågått dagarna i ända, flera dagar i sträck). Denna fuck-up kom samtidigt som jag började köra med VPN-tunnel, så tydligen fixar inte Reeflink det! Så fort jag kopplade ur VPN innan jag gjorde nån ändring i schemat så funkade det hur bra som helst igen!

Men efter att ha fått två nätters ordentlig sömn så fungerar mitt huvud plötsligt mycket bättre och två följdfrågor börjar pocka på...

1) Kan även intensiteten ha blivit tillstrulad iom detta? Isf är det ju inte bra!

2) Finns det nåt som säger att pumparna är förskonade från VPN-strulet? Kan flödet plötsligt (och kanske även slumpmässigt) blivit mycket högre vissa dagar (ibland har jag knappt hittat tid att mata fiskarna, än mindre sitta och titta in i karet, så jag kan absolut ha missat något sådant)?! Kom på det då jag helt plötsligt såg en fläck i sanden som blivit renblåst ända ner till glaset av ingen anledning..!

 

Men...ikväll kom en Skellefteå-långtradare med en ny ljusramp till mig (man kan få grym leveransservice om säljarens son kör fjärrbil)! :) ATI Powermodule 3x75w LED + 8x54w T5. Öcket ljus!! Börjar med T5 på 50% (LED får gå på 100%) 30cm från vattenytan och hoppas det inte bränner något. Som tur är så har jag jobbat hemifrån hela jul/nyårshelgen, och kommer göra det ett litet tag till så jag kan ha bra koll för en gångs skull.

Men blåljuset från led:en är det snyggaste jag sett (snyggare än vad jag kunde få till med Radion)! Vi får se om jag får skrapa rutorna oftare nu, det verkar ju vara ett återkommande fenomen vid byte till T5...

 

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tritontest analyserat. 180111.pdf Ser rätt ok ut förutom två saker...fosfat, som jag ju visste att det var högt även om jag faktiskt trodde att det var ännu högre än vad testet visade, och molybden. Molybden sex ggr högre än riktvärdet! Jag är helt övertygad om att det kommer från Nopox, så hädanefter blir det klassisk Explorer som kolkälla...

Jag hittar inga direkta svar på om högt Mo är skadligt eller inte... -"Se upp för cyano!" är vad Triton säger, och det har jag inte ett spår av så...inte vet jag?

 

Ligger på det låga hållet (men inte rödflaggat) på några spårämnen. Strontium och barium (barium var nollat men grönmarkerat...kan det stämma?) tippade jag i en skvätt ikväll, och jod (det var då f*n vad svårt det ska vara att jobba upp det värdet?!) ökar jag doseringen på, och börjar även dosera det två ggr/dag isf en. Vilket blir 3+2ml/dag på 580 liter vatten och ca 35 liter refugium.

Väntar ff på nytt salt så jag kan fortsätta vattenbytena. I samma beställning ligger det även ny Balling och det jag har hemma klarar jag mig på i dryga en vecka till, så jag hoppas det kommer snart! Om det blivit liggandes i butiksflytten så får jag åka till Stockholm (och vem vill det)?? ;) 

pH har börjat reka på sig igen. Det låg ju 0.10-0.15 lågt då det var som värst, men nu börjar dagvärdet lukta på 8.20 igen och natt är 7.90 (målvärdet är 8.25 dag och 8.00 natt).

 

Håller på och flyttar runt pumparna lite och laborerar med olika flöden för att hitta en "sweet-spot" där jag har ordentlig ytrörelse, bra ös i övre halvan, och relativt lugn vid botten. Det är dock lättare sagt än gjort med VorTech-pumpar då de inte går att rikta! Jag har två ställen i scapen som får omotiverat mycket flöde och turbulens (och så klart är det ställen där jag vill ha lugn rörelse)...men jag börjar hitta nåt som nog kommer bli bra, tror jag.

 

Jag har kommit lite i en andra andning iom att saker började bli skit, och har jag börjat med lite så kan jag fortsätta med mycket (jag ligger ju ändå på brunt, så jag kan lika gärna passa på...)

Ny ljusramp (men det visste ni ju)! ATI Powermodule 3x75W LED & 8x54W T5. Hittade en begagnad (körd i sex månader) från ett nerläggningskar som jag fick för ett jättebra pris, så nu hänger den här. Jeebuz vilket fint blåljus det är i LED:en! Och t5 trycker på rätt fint de med! Gör en inkörning med LED på 90% och t5 på 50% (ATI:s förinställda program tills vidare) och höjer sakta t5 under någon månad. De fyra dagarna jag har haft igång den så har jag bara sett positiva effekter (dvs jag har inte bränt nåt!) och korallerna gillar den! Mycket mer polyper ute nu än förr på väldigt många (och vissa som jag knappt sett polyperna på innan)!

 

MacGuyvrade till ett ljusskydd för refugielampan. Skummaren står ju alldeles bredvid och får lite väl mycket algväxt på sig, så förhoppningsvis blir det lite bättre nu.

 

IMG_20180109_100239.jpg.1949758de6ac7f65b7f36bc0c6350beb.jpg

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, JonasJ sa:

Du verkar ha lågt Jod enligt triton!?

Japp. Doserar det på en egen kanal på doserpumpen redan, men ökar mängden per dag från 3 till 5ml så får vi se på nästa test om det närmar sig 60ppm.
Har bara hört dåliga saker om hemtester på jod, så jag försöker inte ens mäta det hemma utan jag går enbart efter Tritons mätningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...