Gå till innehåll

Gråaktig yta på Montiporor


runstenen

Rekommenderade inlägg

Vissa av fraggarna jag klipper får en gråaktig / vitluddig yta på sig. Lever och växer, men inte fort.
Verkar bara drabba Montipora hittils. Jag har googlat runt lite, och ngn föreslog att mäta Jod och Potassium för ev brist på dessa ämnen.
Men jag byter 10% i veckan, så det borde inte vara brist på detta. Obs bara i ett kar som detta sker. Kan det bli så här av för mkt ljus.
Eller rentav för lite ljus. Brist på ngt ämne känns mer rimligt.

Tack till den som vet/har en gissning !

1.jpg
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, runstenen sa:


Verkar bara drabba Montipora hittils. Jag har googlat runt lite, och ngn föreslog att mäta Jod och Potassium för ev brist på dessa ämnen.
 

Jag får exakt lika på just Montipora; bleka/gråa med nästan som en luddig yta på dem, men de lever.

Kalium har jag perfekt värde på, men har brist på jod. Doserar det men är för tidigt att säga om det hjälper.

Mina satt på fragghylla med ganska lite ljus så nu är de flyttade till rakt under lampan, men även här för tidigt att säga om det hjälper (men det har iaf inte blivit värre).

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett liknande problem men min arbetshypotes är för mycket ljus. Har doserat Jod ända sen starten, varenda dag samt sist jag kollade var kalium ok. Jag har låg nitrat och låg fosfat. KH kring 9 och kalcium 420. Temp 25,5. Hur lång är ljustiden? Drabbar röda montiporor. Har bytt vatten 2 gånger på ett halvt år - ca 20 %

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt fall är jag ganska säker på att för mycket ljus inte är problemet. Ljustid 9 timmar, relativt låg intensitet (som håller på att rampas upp pga koraller på botten som började sträcka på sig lite väl mycket).
Lila Undata (som tog steget fullt ut och dog), grön flakmonti och grön Confusa är drabbade. Den som faktiskt är minst påverkad är min röda...
KH 8, Ca 430, Mg 1450, PO4 0,01 NO3 25, temp. 25.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Update på denna. Har provat att flytta runt. Tyckte dom blev lite bättre i halvskugga, men inte stor skillnad.
Hur troligt är det med brist på jod - potassium etc med 10% VB i veckan ? Hur ser man brist på dessa ämnen ?
Får även blåsa rent dom från ngt skräp hela tiden. Troligen detritus som korallen själv inte förmår avlägsna.
Bra flöde så det är inte det heller ... Hmmmm ...
Bara Montiporor, och endast vissa. Är det värt att skaffa dropptester för jod - potassium osv, eller är det tritontest som gäller ?
//E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte provat själv, men vad jag har läst är att jod-test är svårt.

Saliferts test för Potassium är bra om man följer instruktionerna NOGA. Glöm inte att noggrant torka av pipen på flaska 3 innan VARJE dropptest. Likadant att noga rengöra kuverten efter varje test. Följer man dessa är det ett bra testkit.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Ouscazz sa:

Jag har inte provat själv, men vad jag har läst är att jod-test är svårt.

Saliferts test för Potassium är bra om man följer instruktionerna NOGA. Glöm inte att noggrant torka av pipen på flaska 3 innan VARJE dropptest. Likadant att noga rengöra kuverten efter varje test. Följer man dessa är det ett bra testkit.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

Yes. Kommer läsa på ordentligt. Är nästan lite upprymd haha ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Update. Mätte Jod och Kalium.
Kalium 410
Jod, litet litet utslag 0,01 ca.
Så då kan man utesluta dessa faktorer iaf.

Grejen är att problemet var med allra största sannolikhet ljuset ändå ( @Lasse hade rätt ;)
Efter att ha kört först Mars Aqua, sedan Kessil ( blev ngt bättre ) så köpte jag en SB Reef Lights ramp.
Problemet löst. Snacka om valuta för inga pengar :) Allt stortrivs och växer så det knakar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-12-22 at 22:10, runstenen sa:

Vissa av fraggarna jag klipper får en gråaktig / vitluddig yta på sig. Lever och växer, men inte fort.
Verkar bara drabba Montipora hittils. Jag har googlat runt lite, och ngn föreslog att mäta Jod och Potassium för ev brist på dessa ämnen.
Men jag byter 10% i veckan, så det borde inte vara brist på detta. Obs bara i ett kar som detta sker. Kan det bli så här av för mkt ljus.
Eller rentav för lite ljus. Brist på ngt ämne känns mer rimligt.

Tack till den som vet/har en gissning !

1.jpg
 

Det har jag sett förut och beror på att den växer för dåligt. Det kan i sin tur bero på de klassiska orsakerna till att en sps ej växer där jag i första hand skulle gissa på för höga näringsvärden där tex ett nitrat över 25-50 har denna effekt på särskilt montiporor. Mont är en jättebra nitratindikator, särskilt den flakväxande gröna. I mitt kar började den ledsna redan när nitrat gick över 10ppm. Även ett fosfat på kanske över 0.1 skulle nog kunna avstanna växten. 

För lite ljus är det sällan, montiporor klarar många olika ljusförhållanden o blir mörkare bara(ej gråa) vid för lite ljus o ljusare vid starkt. Har nästan aldrig sett en montipora fotoinhiberad. 

Brist på spårelement tror jag inte. Det kan göra så vissa koraller ej får den där sista färgklicken men inte så dom dör. Det gråa är nämligen tecken på helt avstannad tillväxt o syns oftast i mitten först på flakväxande. 

 

Kolla nitrat o fosfat i första hand. Särskilt nitrat är jag nyfiken på.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-12-23 at 08:53, BatmanGefle sa:

I mitt fall är jag ganska säker på att för mycket ljus inte är problemet. Ljustid 9 timmar, relativt låg intensitet (som håller på att rampas upp pga koraller på botten som började sträcka på sig lite väl mycket).
Lila Undata (som tog steget fullt ut och dog), grön flakmonti och grön Confusa är drabbade. Den som faktiskt är minst påverkad är min röda...
KH 8, Ca 430, Mg 1450, PO4 0,01 NO3 25, temp. 25.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nitrat 25 kan få flakmontiporor att stanna i växten o bli gråa. Där är orsaken skulle jag säga. Sett det flera ggr. Mont är en mkt bra indikator på högt nitrat. 

Dom gröna är mer känsliga än dom röda. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat 25 kan få flakmontiporor att stanna i växten o bli gråa. Där är orsaken skulle jag säga. Sett det flera ggr. Mont är en mkt bra indikator på högt nitrat. 
Dom gröna är mer känsliga än dom röda. 

Dock så har jag lika högt/ännu högre NO3 nu och de växer bisarrt fort! Både gröna och röda.
För mig vände det då jag ökade ljuset och kompletterade upp med spårämnen.
Har dock en nitratreaktor som ligger på posten och väntar, för jag vill ha ner det (och DSB har jag inte plats för).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, BatmanGefle sa:


Dock så har jag lika högt/ännu högre NO3 nu och de växer bisarrt fort! Både gröna och röda.
För mig vände det då jag ökade ljuset och kompletterade upp med spårämnen.
Har dock en nitratreaktor som ligger på posten och väntar, för jag vill ha ner det (och DSB har jag inte plats för).


Skickat från min iPhone med Tapatalk

ok, men var ändå försiktig...lovar dig, sps trivs inte i för högt nitrat o vid nitrat över 50 ppm så dör många sps. vilken reaktor har du beställt?:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en Aqua Medic till ett pris jag inte kunde motstå Det är NR400 så den är kanske lite underdimensionerad för mina 580 liter, men jag räknar med att den ska kunna hålla värdet nere iaf (kör blandrev och håller mig ifrån de grinigaste SPS:erna så jag tror den ska räcka för mig ett tag iaf).


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-02-12 at 09:00, jonasroman sa:

Det har jag sett förut och beror på att den växer för dåligt. Det kan i sin tur bero på de klassiska orsakerna till att en sps ej växer där jag i första hand skulle gissa på för höga näringsvärden där tex ett nitrat över 25-50 har denna effekt på särskilt montiporor. Mont är en jättebra nitratindikator, särskilt den flakväxande gröna. I mitt kar började den ledsna redan när nitrat gick över 10ppm. Även ett fosfat på kanske över 0.1 skulle nog kunna avstanna växten. 

För lite ljus är det sällan, montiporor klarar många olika ljusförhållanden o blir mörkare bara(ej gråa) vid för lite ljus o ljusare vid starkt. Har nästan aldrig sett en montipora fotoinhiberad. 

Brist på spårelement tror jag inte. Det kan göra så vissa koraller ej får den där sista färgklicken men inte så dom dör. Det gråa är nämligen tecken på helt avstannad tillväxt o syns oftast i mitten först på flakväxande. 

 

Kolla nitrat o fosfat i första hand. Särskilt nitrat är jag nyfiken på.

Som sagt. Det var ljuset. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...