Gå till innehåll

Dumt att stoppa tillbaka?


BergLasse

Rekommenderade inlägg

Har samma funderingar. Jag har ett flertal bland stenarna i ett kar i teknikrummet. De är gissningsvis mellan 5-15 cm. Vitgråa. Jag har googlat runt och finner två läger. De som anser att de skall vara kvar och är grunden för städpatrull och de som vill bli av med dem. Hittar även information att i a f del arter ger sig bl.a. på koraller och anemoner. I mitt kar i teknikrummet finns det förutom dessa bestar bara sniglar och eremiter. Kan inte se att de gjort någon skada. Så fundering är. Skall de behållas eller bort. Alternativt placeras i sumpen. Bifogar bild. Är det någon som känner till arten och om de är revsäkra?. 377a5c35a1db54ee076816729ad72d4d.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, Ouscazz sa:

Såvitt jag vet revsäkra. Har du en, har du tio. Jag tar bort en då och då, har ändå massor kvar.


Skickat från en iPhone med Tapatalk

Jag håller med. Bättre fria än fälla då dem i min mening gör mer nytta än skada. Och har du en, jag då har du många.  Skall du ta bort alla så blir det att bada all sten i en balja med klart högre salthalt än normalt för då brukar det krypa ur både det ena och det andra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt som städar vill jag ha kvar men som jag skrev så finns det olika läger. Denna artikel känns mindre upplyftande.

http://www.advancedaquarist.com/2003/5/short

"H. carunculata is a predatory species feeding on almost any sessile animal it can catch, but having distinct preferences if given an option. In particular they feed on corals, hydrocorals, gorgonians, and anemones (Is it any surprise that reef-tank owners detest them?)"

Påminner väldigt mycket om de jag har :-/

Dscn2152.jpg

 

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min på bild 1 gissar jag tillhör arten/familjen Amphinomidae i gruppen Polychaete, den liknar inte H. carunculata vad jag kan se iaf, @Linnex din bild skulle kunna vara H.carunculata men svårt att se, vilket du själv vet :)

 

Bild 2 gissningsvis någon form Eunicid ja men vad exakt ingen aning, den är iaf inte kvar (men finns som sagt säkert 30+ till...)

Här är en annan tidigare bild tagen underifrån innan sanden kom i, runt 15-20 cm lång så antagligen inte samma individ.

 

 

 

 

7.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde en fälla. En satt där nu på morgonen. Enligt frun var ytterligare en inne och snodde en bit räka och smet ut. Så modell 1 måste modifieras om.

Ha sparat den temporärt i en burk medan jag funderar.. Skall den i sumpen eller till sälla jaktmarker...

IMG_1868.JPG

IMG_1870.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna räka har jag i stort sett alltid haft i några/något av mina kar. Aldrig reflekterat över något dåligt - okey jag kom på den senaste med en röd mandarin i munnen - men den mandarinen var redan död troligtvis. Däremot har jag märkt något efter det att jag introducera 3 st kamelräkor - mina små borstmaskar (de med vit plym) har försvunnit. Kan också vara så att mina pepparmints är skyldiga till detta men den stora minskningen kom nu efter kamelräkorna

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...