Gå till innehåll

Varför dör fisken!!!


Sador20

Rekommenderade inlägg

Vatten värden OK, och de går en royal gramma och en blå fröken fisk med gul fena i tanken sedan ett år.

Då tänke jag att de va dax att fylla på lite så jag köpte två cardinal bengai och två clown fiskar, 

dom äter dåligt och dör en efter en!!                                                                                        Koppar i 40 min och akvariet är på 200 liter med sump på 30 liter.

ser ni några stora fel jag gör eller kan man göra på något annat sätt??

Matar med fryst artemia, mysis och ocen nutrition pellets.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt det där.

Jag har sedan lång tid tillbaka slutat koppa in fiskar, koraller och andra djur innan introduktion och har inte tappat ett enda liv med denna metoden. Jag kontrollerar bara salthalt och temperatur, stämmer dessa sätter jag i fisken utan inkoppning. Om salthalten avviker för mycket koppar jag in ca 10-15 minuter för att inte chocka fisken för mycket. Problemet med koppning är att det kan utlösa en ammoniakförgiftning om vattnet i påsen är smutsigt vilket kan vara förödande för fisken. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt det där.

Jag har sedan lång tid tillbaka slutat koppa in fiskar, koraller och andra djur innan introduktion och har inte tappat ett enda liv med denna metoden. Jag kontrollerar bara salthalt och temperatur, stämmer dessa sätter jag i fisken utan inkoppning. Om salthalten avviker för mycket koppar jag in ca 10-15 minuter för att inte chocka fisken för mycket. Problemet med koppning är att det kan utlösa en ammoniakförgiftning om vattnet i påsen är smutsigt vilket kan vara förödande för fisken. 

Kan du utveckla detta lite om ammoniakförgiftning? Hur funkar den processen?

Skickat via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid längre transporter utsöndrar fisken ammonium. Och koldioxid. Ammonium i sig är inte giftigt men ammoniak är det. Hur stor del som momentant föreligger som ammonium (jonen) resp ammoniak (gas) beror på pH. Vid pH under 7 är över 99.99% som ofarlig ammonium. Vid pH 8 är motsvarande siffra för ammonium ca 95% - och därmed 5 % som den farliga ammoniaken. Vid pH 8.5 är siffrorna 85% resp 15 %. Omvandlingen är momentan efter pH.

 

Den koldioxid fisken utsöndrar samtidigt sänker pH i transportpåsen - pH runt 6.5 är inte ovanligt vid längre transporter (längre än 10 timnar.) ammoniumhalten kan därför bli för hög utan att den dödar. När man sedan tar sitt perfekta vatten och koppar in fisken så höjs pH. Om det nu är för mycket ammonium i påsen bildas giftiga koncentrationer av ammoniak omedelbart.

 

Metoden med att bara slänga i fisken kan också leda till snabb död om ammoniumhalten i fiskens blod har blivit för hög. Då blir det ammoniak direkt i blodet.

 

MVH Lasse

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-01-01 at 11:56 AM, Sador20 said:

dom äter dåligt och dör en efter en!! 

Det kan bero på allt möjligt. Kanske de var i dåligt skick redan när de skickades till Sverige? Kanske de stressas av aggression från de befintliga fiskarna?

 

Quote

Koppar i 40 min

Låter normalt, enligt vad jag läst skall ca 30m vara lagom innan pH har hunnit stiga alltför mycket i påsen och orsakat ammonikakförgiftning. Är salthalten samma eller något lägre i ditt eget akvarium kan du vara snabbare. Det finns även medel som binder ammonium/ammoniak om du måste acklimatisera långsamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 hours ago, Lasse said:

Den koldioxid fisken utsöndrar samtidigt sänker pH i transportpåsen - pH runt 6.5 är inte ovanligt vid längre transporter (längre än 10 timnar.)

Vad gäller vid kortare transporter (t ex 1 timme), är ammoniak överhuvudtaget ett problem då?

 

Jag har fått intrycket att ammoniak diskuteras mycket på amerikanska forum, eftersom de köper mer fisk från nätbutiker, vilket leder till längre transporttider.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Christian J sa:

Vad gäller vid kortare transporter (t ex 1 timme), är ammoniak överhuvudtaget ett problem då?

 

Jag har fått intrycket att ammoniak diskuteras mycket på amerikanska forum, eftersom de köper mer fisk från nätbutiker, vilket leder till längre transporttider.

Kortare transporter under ca 5 - 10 timmar är normalt inga problem. Du kan avgöra det genom att ta pH på vattnet i påsen. Är det över - låt oss säga 7,6 så bör det inte vara några problem. Är det under 7 - ja då kan det vara problem.

Citat

Tack Lasse för en bra förklaring!

Då blir det lite som pest eller kolera om man ska koppa i eller inte...
 

Det bästa är att om det är längre transporter än 10 timmar är att ha ett mottagningskar där man försiktigt sänker pH till under 7 med hjälp av CO2. Sedan använder man det vattnet att koppa in fisken med - stoppar dem i mottagningskaret - drar på pumpar och luftning och låter pH gå upp under natten. Ant bäst är att köpa ett medel som blckerar ammoniumet och droppa i. Sera har ett preparat - Toxivec

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...