Gå till innehåll

Teds Kejsare och Acroporor 1400l


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

Huvudkaret är på 1400l och har varit igång ca 1år. Endel nya koraller men de flesta har följt med från mitt tidigare kar om än något nerfraggade. De flesta acroporor har jag samlat på mig tillsammans med vänner under de 10 år jag hållit på. 

Nytt med detta kar är att jag varit stenhård på allt ska karantänas. Dels för att slippa ohyra på korallerna men främst för att ha ett helt prickfritt system.

 

Innan några koraller/sniglar/stenar mm sätts i huvudsystemet har de gått minst 72 dagar i ett kar som är avstängt från resten av systemet. Alla koraller doppas veckovis under 5v sedan övervakas de tiden ut. Detta för att vita prick ägg ej ska kunna överleva. Karantänssektionen har även separat ventilation och är byggd så att inget kan droppa mellan karen. Hade nämligen ett missöde direkt vid uppstart när en fisk hoppade ur ett karantänssystem och studsade på ett osannorlikt sätt o smittade ner allt. Rev då allt o börja om :)

 

När jag köper fisk sänker jag under två dygn salthalten till 1.009 medan de går i en hink. De får därefter gå i ett akvarium med innefilter som alltid snurrar i låg salthalt. Efter ca 5v så kör jag en TTM med byten varje till varannan dag där jag också höjer salthalt och kör avmaskningsmedel. 

 

Tänkte försöka hålla tråden uppdaterad för att se utvecklingen på alla koraller.

 

Inriktningen är Acroporor med några få undantag. I fiskväg är det kejsare som gäller. Försöker hålla flera av dem parvis.

FTS170101.jpgFTS2170101.jpg

 

  • Gilla 18
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karantänsdelen står i ett skåp till vänster om stora systemet.

Har dragit fram avlopp o väggen så jag kan tömma ca 90% ur alla kar med hjälp av kranar. Kan också fylla på med vatten från stora systemet när jag gör vattenbyte där. Har nivågivare i alla kar så att när de är avstängda från varandra kan avdunstningen skötas o salthalten hållas.

Allt sköts med pumpar o strömbrytare.

skap.jpgfiskkarantan.jpgkorallkarantan.jpgfraggkar.jpg

 

Ändrat av Ted Camenius
  • Gilla 9
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 minuter sedan, osby0479 sa:

Skulle du nångång tröttna på dom orangea skivorna så ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Trodde du hade en egen, eller haft?

Köpte en på WC för några år sedan som dog. Detta är den enda fraggen som nu blivit vuxen. Men den har 11 små nu ska växa upp så jag har en ordentlig stam o odla på :)

Tyvärr växer de sakta.

 

jawbreaker2.jpgJawbreaker.jpg

 

Ändrat av Ted Camenius
  • Gilla 7
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisk just nu är:

 

Kejsare

2st Diacanthus pygoplites (1stor + 1liten, bägge gulbröstade)

2st Chaetodontoplus duboulayi (par)

1st Pomacanthus imperator

1st Apolemichthys xanthopunctatus "goldflake" (Juvenile ska försöka paraihop denna med en större)

1st Holacanthus tricolor

1st Chaetodontoplus melanosoma (i karantän)

1st Pomacanthus xanthometopon

 

Dvärgkejsare

1st Centropyge acanthops

2st Centropyge tibicen

 

Övriga

1st Chelmon rostratus  (+1st i karantän)

1st Halichoeres iridis

Acanthurus leucosternon

 

massafisk.jpgmassafisk2.jpg

  • Gilla 10
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Ted Camenius sa:

Fisk just nu är:

 

Kejsare

2st Diacanthus pygoplites (1stor + 1liten, bägge gulbröstade)

2st Chaetodontoplus duboulayi (par)

1st Pomacanthus imperator

1st Apolemichthys xanthopunctatus "goldflake" (Juvenile ska försöka paraihop denna med en större)

1st Holacanthus tricolor

1st Chaetodontoplus melanosoma (i karantän)

1st Pomacanthus xanthometopon

 

Dvärgkejsare

1st Centropyge acanthops

2st Centropyge tibicen

 

Övriga

1st Chelmon rostratus  (+1st i karantän)

1st Halichoeres iridis

Acanthurus leucosternon

 

massafisk.jpgmassafisk2.jpg

Riktigt fisk porr :bowdown::bowdown:

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, martin84 sa:

Super snyggt, Grattis!!!!! Vad är det för mått på karet?

 

Martin

250x80x70 men jag har satt avrinningen från framsida till baksida så den synliga längden blir 2,4m. Måttbeställde det så. passar då bra ihop med belysningen som är två 54wt5 på längden. Har byggt en ramp med 20x54w t5.

Ändrat av Ted Camenius
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bild på imperatorn. Har varit lite smått besatt av att hitta en imperator som inte hade så många brytna linjer samt vimpel på ryggfenan. Denna har bara en bryten linje långt upp bak på kroppen. När Niclas på ASI fick in den slog jag till direkt, skippade alla tankar om vimpel:snowman: 

imperator2.jpg

imperator.jpg

  • Gilla 7
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2 januari 2017 at 20:34, nike83 sa:

maffigt kar och maffiga fiskar!

 

vad har du för belysning?

 

lägg gärna upp lite närbilder på korallerna! :) 

 

 

Tack,

En hembygd 20x54w t5 ramp. Varje ballast driver två 54w rör så det i akvariet ser ut som ett långt rör. Varje ballast på en egen timer så rampen går att tända släcka 10st grupper i taget. En kabel ut ur rampen. Har byggt ramen i aluminium. Använt mig av gängnit överallt så den går lätt att demontera om något skulle behöva bytas ut.

Usch vilket hemskt jobb det var, tog låååång tid att göra. 

Byter rören 1gg per år, har precis gjort första bytet. 

Kommer lite bilder på koraller snart, svårfotat utan makroobjektiv bara.

IMG_0447.JPG

IMG_0448.JPG

IMG_0465.JPG

IMG_0467.JPG

 

Ändrat av Ted Camenius
  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några acroporor, de två första är vilda från bali. Resterande är uppvuxna från småfragg. Tyvärr har schortcaken tappat lite av det röda.

Den rosa acroporan på sista bilden är lite extra tycker jag. Jätteskoj med en så pass rosa acropora. Inget jag haft tidigare.  

bali-wild.jpg

bali-wild2.jpg

shortcake.jpg

desalwii.jpg

xxx.jpg

australia.jpg

 

  • Gilla 6
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, per.w sa:

Förresten, vem gjorde akvariet? Jag skulle vilja få ett custom akvarium tillverkat!

Mvh Per

Köpte akvarium, sump o karantäner från Diamantaquarien. Möbeln har jag byggt i trä och lämnat in luckorna på lack.

Optiwhite i framruta, högersida samt i mittstag o sarg.

Ändrat av Ted Camenius
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack,

En hembygd 20x54w t5 ramp. Varje ballast driver två 54w rör så det i akvariet ser ut som ett långt rör. Varje ballast på en egen timer så rampen går att tända släcka 10st grupper i taget. En kabel ut ur rampen. Har byggt ramen i aluminium. Använt mig av gängnit överallt så den går lätt att demontera om något skulle behöva bytas ut.

Usch vilket hemskt jobb det var, tog låååång tid att göra. 

Byter rören 1gg per år, har precis gjort första bytet. 

Kommer lite bilder på koraller snart, svårfotat utan makroobjektiv bara.

IMG_0447.JPG

IMG_0448.JPG

IMG_0465.JPG

IMG_0467.JPG

 

Wow hatten av snyggt bygge av ljusrampen och snygga koraller!!

Såg nya lysrör jag blev intresserad av som skulle hålla 8år

E5 lampa som bara är att klicka i bef ramp

http://www.euroquatics.com/e5-lamps/

Finns 6 olika modeller

Kanske nått för dig?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 4 januari 2017 at 08:06, wrang sa:

Wow hatten av snyggt bygge av ljusrampen och snygga koraller!!

Såg nya lysrör jag blev intresserad av som skulle hålla 8år

E5 lampa som bara är att klicka i bef ramp

http://www.euroquatics.com/e5-lamps/

Finns 6 olika modeller

Kanske nått för dig?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har också sett dessa rör. Men för vad de kostar kan jag byta t5 rör i flera år och veta vad jag får istället för o testa något nytt. När det gäller tekniken är jag ganska tråkig o kör på det jag vet funkar. Vanliga lysrör har också de flesta butiker o det kan man byta till sig mot lite fragg ;)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger in en bild på den enda kirurgen som finns i huvudkaret. Har alltid gillat leucosternon för de klara färgerna. Tyvärr en fisk med dåligt humör. Den som blir mest ilsk när nya fiskar kommer ner i karet. Också en litet kvitto på att jag lyckats med all karantän och att prick inte existerar i karet.

Extra roligt är att den har en lite missfärgad analfena. Det gula där har jag inte sett på någon annan leucosternon. Det har hängt med sen den var ny och hälften så stor.

leucosternon.jpgleucosternon2.jpgleucosternon3.jpg 

 

  • Gilla 17
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...