Gå till innehåll

skydda botten i burken utan bottensubstrat


Nito

Rekommenderade inlägg

jag är nog som det ser ut på väg att starta upp en 540l. saltburk igen och senast det begav sig så hade jag inget bottensubstrat men jag har väl blivit äldre och ängsilgare eftersoom jag just nu håller på att limma om min egen gamla saltburk och sump.

-vad säger pöbeln om att lägga en akrylskiva i botten eftersom jag inte vill ha vikten av 100+ Kg. sten mot bottenglaset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en 1 mm polykarbonatskiva under en del av botten. Jag silikonade runt framkanten men det släppte snabbt. Normalt behövs inget underlag maen jag har härdat glas i botten så det kändes säkrare. I dag skulle jag sätta silikonkluttar på stenens undersida där den kan tänkas att den kommer i kontakt med botten.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glas är förvånansvärt slitstarkt och jag skulle bli förvånad om det verkligen har hänt att botten spruckit endast på grund av att en tung sten legat still och tryckt mot botten.

Finns det någon i forumet som upplevt bottenhaveri pga en tung sten vilande på glasbotten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har tänkt lägga slimline som botten. Dels för att skydda bottenglaset men framförallt vill jag inte ha sand som virvlar runt men ändå en snygg botten. 

 

Sandkrävande djur blir att avstå tyvärr, men det finns ju så mycket annat kul. 

 

Kommer skapa min byggtråd snart. 

 

/Freppo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Min uppfattning är att underlägg i alla former bara skapar nya problem och är helt onödiga.

Riktig levande sten är relativt lätt under vatten och jag har under mina 40år som nybörjare rivit ner och tappat åtskilliga stenar utan biverkningar.

Vill man bygga stenrösen mot bakrutan eller har stökiga fiskar (stora wrassar eller muränor), är ett antal längstgående siliconsträngar med 2-3cm mellanrum på bottenglaset ett bra sätt att förebygga "landslides"

 

Ändrat av greger
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

2 timmar sedan, greger sa:

Min uppfattning är att underlägg i alla former bara skapar nya problem och är helt onödiga.

Riktig levande sten är relativt lätt under vatten och jag har under mina 40år som nybörjare rivit ner och tappat åtskilliga stenar utan biverkningar.

Vill man bygga stenrösen mot bakrutan eller har stökiga fiskar (stora wrassar eller muränor), är ett antal längstgående siliconsträngar med 2-3cm mellanrum på bottenglaset ett bra sätt att förebygga "landslides"

 

Spökar det? :)

 

MVH Lasse

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...