Gå till innehåll

Buffra osmosvattnet


Dez3d

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Jag satt och läste en tråd på Reefkeeping och såg ett inlägg av Anthony Califo angående osmos vatten. Han skrev att osmosvatten för påfyllning bör absolut buffras med karbonater/bikarbonater. Detta har jag helt missat tidigare och vill gärna höra hur ni gör. Själv har jag en tunna på 100 liter kopplat till min autopåfyllare som droppar osmosvattnet. Jag har ej någon kalkmixer eller reaktor då jag är inne på 6:e veckan från min uppstart och har inte några koraller ännu. Jag vore tacksam att få höra hur ni gör och ge mig råd. Bör jag även skaffa en syrepump som går i tunnan?

Mitt pH pendlar mellan 8.2 och 8.3 och mitt KH har pendlat mellan 8,8 och 9.6, verkar nu stadigt på runt 9.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Ok, jag låter det vara så länge, men skaffar lite buffert i alla fall för beredningen av saltvattnet (her ej buffrat tidigare)

Här är länken till forumets tråd. Buffringspratet kommer lite mer en halvägs ner i tråden: http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=401305

Detta är vad ha sa:

"By "buffering" the Ro/Di water, I mean "remineralize" it to give it some hardness and stability (using common seabuffer... carbonates and bicarb mostly). Please... NEVER use raw RO/DI water. It is acidic and unstable and at best a burden on your tank's pH and alkalinity. It could be worse and is a very bad habit nonetheless"

Från vad jag senare har läst på wetwebmedia så syftar han på både osmos vatten till saltblandning & påfyllning.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hårdheten och buffertverkan i osmosvatten är så låg att det inte påverkar pH:t i karet.

Däremot finns det en annan effekt som några av oss märkt någon gång. Om man har osmosvattnet stående öppet löser det koldioxid i vattnet och pH sjunker. Den lösta kolsyran är mycket populär hos vissa alger.

Tillsätter man bikarbonat eller buffer eller något annat går koldioxiden snart över till bikarbonatjoner som inte gynnar algerna på samma sätt. Effekten finns ju också om man blandar saltvatten som man tillsätter direkt utan att genomlufta ett tag innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hårdheten och buffertverkan i osmosvatten är så låg att det inte påverkar pH:t i karet.

Däremot finns det en annan effekt som några av oss märkt någon gång. Om man har osmosvattnet stående öppet löser det koldioxid i vattnet och pH sjunker. Den lösta kolsyran är mycket populär hos vissa alger.

Tillsätter man bikarbonat eller buffer eller något annat går koldioxiden snart över till bikarbonatjoner som inte gynnar algerna på samma sätt. Effekten finns ju också om man blandar saltvatten som man tillsätter direkt utan att genomlufta ett tag innan.

Stig pekar på en mycket intressant effekt, som jag själv just råkat ut för. Mitt PH har alltid hållt sig i rätt intervall (8,1-8,2), men har under de senaste två veckorna tillsynes oförklarligt sjunkit till 7,7-7,8. Jag hällde i massor med buffer och höjde KH men pH-värdet flyttade sig inte. Jag fann till slut både orsaken och lösningen i en utmärkt artikel http://www.reefkeeping.com/issues/2004-09/rhf/index.php som visar på den dämpade effekt på pH som ett överskott av CO2 i vattnet kan få. Genom enkelt experiment kunde jag verifiera att orsaken till mitt låga pH var otillräcklig luftning av vattnet. Vattnet ska inte heller luftas med vilken luft som helst, det ska vara fräsch syrerik luft. Ventilationen i huset (mekanisk frånluftsventilation) slutade att fungera för just två veckor sedan. Det har fått den uppenbara effekten att ventilationen i rummet där akvariet står har fått en ökad CO2-halt. Genom ett enkelt experiment kunde jag verifiera detta. Jag tog en liter vatten från akvariet i en bunke och mätte pH-värdet - det visade 7,8. Sedan lät jag det stå utomhus med en luftpump och syresten nedstoppad. Efter ett par timmar mätte jag pH igen - det visade 8,3. Ett tydligt tecken på att akvarievattnet har för hög CO2-halt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ni beskriver låter mycket logiskt. Följdrågan då blir om man kanske även ska tillsätta en syresten till saltblandningsbaljan utöver en cirkulationspump och värmare.

Angående autopåfyllning så ser jag inte problemet med osmosvattnet direkt, utan den långtidsverkande effekten av att tillsätta en neutral lösning över tiden. Alla lösningar kommar att eventuellt förlora sin buffertförmåga, d.v.s att pH kommer att sjunka till 7 i längden om man bara ersätter spårämnen och kalcium via vattenbyten och inte använder n kalkmixer och/eller reaktor. Då kanske man ska buffra med lite karbonater i både saltblandningsvattnet och i autopåfyllningsvatnet + att syresätta båda?

Jag kommer att skaffa en kalkmixer vid senare tillfälle då jag ser en förbrukning av kalcium i karet, men med tanke på att mitt kar är nu 6 veckor gammalt så kommer jag att endast byta 10-20% vatten per månad tills detta inte räcker till.

M.v.h

Peter

Vad tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

gjorde idag en mätning på ph i kranvattnet innan osmosen och sedan efter min osmos med silikatfilter.

innan osmosen ph 7,5

efter osmosen ph 5.0!

använde sera:s ph test för sötvatten.

osmosen är 6 månader gammal.

ni som använder osmos har ni också ett kraftigt ph fall efter osmosen?

började fundera på hur skadligt det är för mitt kar med ca 300 liter vattenvolym att tillsätta 4 liter av mitt osmosvatten varje dag...

i veckan ska jag inhandla ett till ph test för sötvatten och se om resultatet är samma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inga problem med så litet vatten. Det är när man gör riktigt stora vattenbyten något kan märkas.

Mindre mängder koldioxid tar vattenkemin och skummaren hand om så snabbt att tiden inte räcker till för att algerna skall hinna växa något särskilt.

Du kan testa med att lägga i 1 deciliter saltvatten på 5 liter osmosvaten i dunken. Det räcker för att höja pH:t

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör bara med syresten i vattendunken.(25 liter).

Stig,

Jag funderar lite på det här med syresten. Jag har precis köpt hem en liten luftpump och syresten just för detta ändamål. Jag funderar på om det ändå inte vore mer effektivt att sätta syrestenen i sumpen (i skummarfacket) istället för i osmosbehållaren. Då får man ju konstant effekt av genomluftningen, eller? Berätta gärna, du har ju funderat över det här ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu börjat tillsätta Tropic Marines Re-mineralize till osmosvattnet då mitt KH har sjunkit en bit. Ska nu i framtiden tillsätta detta till mitt saltblandningsvatten. Jag kommer att komplettera med en luftpump med träutströmmare i osmostanken (100L). Då blir detta en till sak jag slipper oroa mig över & Tropic Marines VD ler brett åt att ha fångat n en till dumbom :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...