Gå till innehåll

Varför trivs inte min Euphyllia


Lernbo

Rekommenderade inlägg

Euphyllia som ska vara en enkel korall att hålla, jag är nu inne på min andra som håller på att dö (ser det ut som i alla fall)

Alla värden är stabila och bra, ljuset kommer från Zetlight, 10% vatten byten varje vecka.

Det enda jag inte har koll på är fosfat men där kör jag med remover.

Jag kör med Aqua föresten probiotic metoden. 

20170109_211202.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Omöjligt att svara på utan mer information.

Det kan t.ex. vara så enkelt som att den får för mycket ljus. Jag lyckas bäst med Euphyllia när den står långt ner i karet.

Varför kör du med fosfatremover när du inte vet hur mycket fosfat du har i vattnet?

 

Berätta så mycket du kan om sitt akvarium:

Storlek?

Hur länge har karet varit igång?

Hur matar du fisk och koraller?

Teknik?

Alla vattenvärden du kan mäta?

Vilket salt?

Flöde?

Hur mycket ljus?

m.m, m.m.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet är ett redsea170 l och har varit igång drygt ett år.

Lyse SetLight led vet inte effekten jag kör på men det är starx under max på alla kanaler. 

Kör med Carbon och alu Fosfat remover i strumpa som byts var 30 dag.

Skummaren är en Delteo för 1000 l.

Pumpen är en ställbarJebao kör på 2000 l/tim.

Ato vattenpåfyllare.

Allt vatten som fylls på har gått genom en Picobello med silikatfilter.

Jag kör med Aqua föresten probiotic salt kör även deras hela koncept med allt vad det innebär.

Fiskarna får artemia/mysig varje dag och korallerna får flytande och mat i pulverform varje vecka.

Värderna är följande idag:

Nitrat 5.

Ca 450.

Kh10.5.

Mg 1350.

Ph 8.2.

Kalium 390.

Salt 1.025

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Euphyllia trivs oftast bäst med lite mindre ljus, det är iaf min erfarenhet. Jag kör LED 100% blått och 65% vitt med Euphyllia nere vid botten av revet och SPS högre upp.

KH, Ca känns något högt med tanke på salthalten, men det är nog inte det som påverkar din Euphyllia. Jag kan inget om din Probiotic-metod och om den kan påverka LPS negativt. Kan tycka att det är konstigt att du kör med fosfatremover när du inte vet hur mycket fosfat du har i vattnet. Vissa koraller kan vara känsliga för förhöjda nivåer av aluminium som man kan få av alubaserad fosfatremover.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har den alltid sett dålig ut? Har du automatisk vattenpåfyllning? Annars kan det vara att salthalten varierar för mycket.

Ljus och vattenrörelse kan också spela in, så du kan testa att flytta den.

Det kan även vara bra att testa ta bort fosfatremovern. Även om jag vist tycker man kan köra utan att mäta fosfat, så gör jag men i en väldigt låg dos som jag ställer efter färgen på mina sps och tillväxttakten av bakterie/algfilm på rutorna.

 

Min ena euphyllia såg hängig ut för några månader sen och då hittade jag euphyllia ätande plattmask dom kan följa med som ägg även om man doppar korallen. Du blir av med dom genom att doppa korallen och skrapa bort eller limma över äggen, sen får du upprepa proceduren flera gånger så du är säker på att dom är borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har automatiskt vattenpåfyllare så salthalten är konstant, ska köpa en Hanna så jag har koll på Fosfaten.

Koraller var fin när jag köpte den i 3 veckor.

När det gäller ljuset får jag prova att justera ner det lite, vill inte göra för mycket ändringar på en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig provat Sailferts PO4 testkit. Men om det visar noll har du förmodligen ett lågt värde. 

Det kan vara för låga halter av näringsämnen som gör att din Euphyllia inte trivs, LPS gillar i allmänhet lite högre nivåer än SPS. Då kan det vara en god idé att punktmata korallen med artemia, mysis eller cyclops. Det plus lite aminosyror kan hjälpa. Mina euphyllia reagerar alltid positivt när jag pytsar i aminosyror.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar visar också noll med salifert men algerna i refugiumet växer och inga koraller är för bleka eller visar andra symtom på näringsbrist. Mina euphyllior trivs men växer däremot snabbare när jag matar dom i samband med vattenbytet en gång i veckan. Det finns inget testkit som visar perfekt särskilt med låga nivåer fosfat, så noll med salifert betyder snarare att halterna inte ar alldeles för höga, men säger inget om hur vida dom är för låga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa koraller trivs inte  Blasto och Acan sväller inte upp och igår gav min euphyllia upp. Jag tror jag har nollat Fosfat och det visar Salifert men som du nämner den visar ju inte ultralåga värden.

Har tyvärr ingen Hanna

Ändrat av Lernbo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ganska mycket euphyllia i karet,  och efter att mitt fosfat sköt iväg en gång stoppade jag i alu fosfat remover i en strumpa i sumpen.  Euphylliorna reagerade på en gång och såg inte alls bra ut..  Tog ut strumpan med fosfatremover och gjorde ett 20% vattenbyte  och dom återhämtade sig efter någon dag,  blev av med några huvuden dock.. Efter det har jag aldrig vågat köra med fosfatremover igen..

P.s. Även min trachyphyllia reagerade väldigt negativt på fosfatremovern

 

Ändrat av mogge77
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När kan Fosfat halten tänkas öka nu när man plockat ur removern och börjat matat med frysfoder samt slutat med Probio S. 

Börjar bli väldigt trött på att köpa koraller som inte överlever.

Kanske dags att beställa ett triton test

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...