Gå till innehåll

Skummigt vatten?


taspan78

Rekommenderade inlägg

Hej 

 

undrar varför fick jag skummigt vatten i karet sedan sista vattenbyte?

alla mätningar idag normala...är det nån som har nån Idee vad kan det berör på eller om jag måste Göra nånting

ommdetta?jag har nyligen köpte en havsanemon som

värkar trivs bra därinne ...är det nåt som bag måste tänkte på?

 

Tack på förhand 

 

tas

image.jpg

image.jpg

Ändrat av taspan78
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du skummigt som i bubbligt, eller mjölkigt/dimmigt?  Jag tror inte det är någon fara i alla fall, om dina värden är bra. Det kan ha löst ut lite kalciumkarbonat kanske men det borde lägga sig. Vad har du för magnesium, kalcium och kh?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för svar!!

 

Det är något  dimmigt kan man säga.

 

inte blubbligt/mjölkigt...

 

angående värden har jag idag  :

temp 26.2

ph 8,2

Nh3/NH4:0

Nitrit:0

Nitrat 4-5

Kh 10.5

salinitet 1025

Har inte börjat mäta Mg och Kalcium faktiskt....när jag frågade i affären där jag köpa allt ,sa dem att det är för tidigt för mitt kar  att mäta Mg och Kalcium eftersom jag har inga koraller ännu....

 

tror du att jag måste börja mäta Mg och Kalcium ?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara så att det är kalciumarbonat som fällts ut på grund av ojämn balans mellan kalcium, karbonat och magnesium. Men det kan lika gärna vara så att det är något i saltet som inte löser sig och grumlar vattnet. Du behöver egentligen inte testa då du borde klara dig på vattenbyten för kalcium och magnesium än så länge, men vill du vara säker på att det inte är kalciumkarbonat som fälls ut så får du testa vattnet. Är det nyblandade saltvattnet grumligt?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att jag gjort lite snabbt förberedelse inför förra vattenbyte eftersom det blev ett fel med hur mkt vatten hade jag förbered i början och till slut fick jag blanda ca 20 liter nytt vatten  som

 blandades lite för snabbt och kanske saltet var inte helt löst ....

fiskarna mår bra och har inte sett något konstigt (nåt nytt är att jag lyckades introducera mina clowner till anemonen:)))

men tycker du att det går bra att vänta tills nästa byte som blir på söndag eller ska jag skynda på mig? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tar mitt osmosvatten sätter i en termostat och cirkulationspump sedan värmer jag upp vattnet till 25 grader innan jag häller i saltet. Sedan låter jag saltet blandas och genomluftas i minst 24 timmar eller tills vattnet är helt klart. Är vattnet fortfarande mjöligt i blandningen efter 24 timmar bör man fundera på att köpa ett annat salt vid nästa inköp.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket Kjelle för svar!

jag använder red max coral pro salt Och det tar max 2 timmars blandning... 

jag brukar göra som du beskriver men förra gången blev det ett fel :)

 

ska köra en bra vattenbyte imorgon och hoppas att det blir bättre :) 

 

Är så lycklig idag eftersom jag fick introducera mina clowner till anemonen!!!!och nu bor de där inne utan att koma ute ...bara för att äta:)-

 

IMG_6544.JPG

IMG_6546.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

42 minuter sedan, taspan78 sa:

jag använder red max coral pro salt Och det tar max 2 timmars blandning... 

 

Jag blandar mitt Red Sea Salt i rumstempererat osmosvatten, kör en pump i tunnan max 1 timme.

Alltid kristallklart saltvatten efter 30-60 minuter i tunnan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...