Gå till innehåll

Hur undvika luftansamling i "doserslangar"


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Nu behöver jag er hjälp. @stigigemla kanske har ngr tips.

 

Min KH-masknin som jag kanske tjatar lite om;-)...är i princip klar och så länge slangen som går mellan reagensvätskan och slangpumpen är fri från luftbubblor kör maskinen riktigt bra resultat. Jag är i princip klar med testen av själva maskinen, hårdvaran o mjukvaran, MEN har en issue kvar: I slangen alltså där det transporteras reagensvätska, så i partiet mellan röret som sticker ner i reaensbehållaren och pumpen, ansamlas med tiden små luftbubblor. Dessa får inte vara där...i början märks inget men med tiden så blir ett resultat en smula fel pgr av att luften töms...Nu till min fråga:

Kan själva slangens material påverka? alltså släppa in gas? Jag kör naturligtvis med en siliconslang, 4/6. I själva reagensvätskan syns inga bubblor o ej heller på regansflaskans vägginsida. Ej heller i slangsystemet medströms efter pumpen förutom då o då när den luft som ansamlats i ovan nämna passage skall passera.

 

CO2 slang finns ju...dvs kan det vara så att just denna silicon slang släpepe sin gas?? Finns ngr knep att evakuera luft? jag såg nånstans ett litet luftfilter med membran där all gas kunde tömmas o slangen efter detta filter var alltid bubbelfri. 

 

Tips hur man löser detta med luftansamling

 

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade detta tex:

 

Gas Permeability

For gas-sensitive fluids, particularly solutions that need to be protected from oxidation, or for anaerobic cell cultures, users should consider the tubing's permeability. Silicone generally is the most gas-permeable material, and thermoplastic materials tend to be relatively impermeable. A less permeable material will help prevent problems associated with exposing the fluid to air.

 

 

Så då undrar jag: kan det helt enkelt va så att en viss slang, tex billig silicon slang? kan släppa in gas? särskilt då när det uppstår ett undertryck i slangen..??Kan man kanske försöka byta den del av slangen som innehålls mest luft till en pvc slang? 

Och kanske man skall testa att pamps med lägre hastighet på rotorn? leder det till ett lägre undertryck o därmed mindre luftinsug?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi lånade en CO2-mätare till vatten för några år sen av en forskare. Den fungerade genom att gas diffunderade genom en slang från vatten till gas(i en behållare där det satt en CO2-mätare för luft). Blev alltså jämnvikt till slut, och mätaren gav CO2 i vattnet. Så det verkar kunna gå gas genom slang. 

Men det var allt jag visste om det, så det var inte mycket till hjälp :) 

Fast borde finnas slang som är helt tät. 

 

Lycka till! 

/ David 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt, lysande förslag:-)! Jag testade faktiskt en styvare slang typ en liknade den wrang håller upp, innan jag hann  läsa era svar och det verkar som ni har rätt:-) 

Med den nu styvare slangen ser jag ingen luft. Den andra som klassats som en silikonsladng verkar permeable för luft/gas en hel del. Kanske bra o vet för all för vilka har inte siliconslangar till sina doserpumpar, det har ju alla?....

Ja, jag har förstås silikonslang i själva pumpen, och nedströms pumpen har jag kvar silikon men av annas sort o där verkar det inte släppa igenom gas....

SÅ det verkar finnas olika siliconslangar...hur tusan skall man veta vilken slang som är ok eller inte?.....nåväl, det verkar funka, o kanske jag isåfall har löst den sista issues med maskinen o kan sätta in den i ett riktigt långtidstest nu...hoppas:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

Vi lånade en CO2-mätare till vatten för några år sen av en forskare. Den fungerade genom att gas diffunderade genom en slang från vatten till gas(i en behållare där det satt en CO2-mätare för luft). Blev alltså jämnvikt till slut, och mätaren gav CO2 i vattnet. Så det verkar kunna gå gas genom slang. 

Men det var allt jag visste om det, så det var inte mycket till hjälp :) 

Fast borde finnas slang som är helt tät. 

 

Lycka till! 

/ David 

Bra inlägg och det verkar som du har helt rätt. Tack:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, wrang sa:

Hur skulle det funka med vanlig tryck lufts slang kör skälv med 1/5b5513718caece117feaf18ec40d6736.jpg

4mm till min doserpump.

Kommer du till moose träff så kan jag ta med en bit som blivit över.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

tack för bild, jag tror jag har en sådan:-) Vad står det på din? min kallas polyethylene LDPE

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...