Gå till innehåll

Plattmaskar !! Hjälp !


Myra Skoglund

Rekommenderade inlägg

För en vecka sedan drygt såg jag några plattmaskar i akvariet. Bums ut med dem och sedan sötvattendoppade jag mina nyaste fraggar. Kände mig nöjd och drifitig, men så igår när svägerskan var hemma hos mig, så visade hon mig att jag hade en hel del små plattmaskar på rutan. Efter mycket läsning så vet jag att det finns Flatworm Exit, sötvattenbehandling samt kanske andra metoder. Svägerskan föreslog en Mandarinfisk, men med förbehållet att jag skulle kolla så att den äter frysfoder. Vad tycker ni? De är väl rätt känsliga??

Nu vet jag ju inte hur stora problem plattmaskar utgör, eller om de bara är irriterande. En annan sak som jag undrar är därför;

Vet någon vad som triggar deras förökning och hur man på så vis kan hålla antalet i schack, genom att begränsa den faktor som gör att de trivs??

Ändrat av Myra Skoglund
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en del läsning och tittande på bilder, så tror jag att det är Acoelomorpher;

 

Those are a harmless little flatworm, and so small most people have/had them and don't/didn't even know it.

Here's what Ron says about them:
Hi,
They are acoel (pronounced A-seal) worms, also called acoelomorphs. They are a flattened worm of sorts, but are harmless. If one looks hard enough every tank will have some. They are most commonly seen in tanks that are a few months old, a period when they seem to "bloom." Unlike some acoels (the so-called "red planarian" is another type of acoel), this particular brand- with the bi-forked tail - is harmless. There are several species that have a similar morphology, it appears, but they all appear to eat small crustaceans or similar things. In other words, they are a small bit of harmless biodiversity. Enjoy 'em, and don't worry about them.

They will probably fade away on their own over the next month or two.

 

De som jag lyckades fånga upp var större; typ 1,5 cm långa och ljusbruna. De små jag ser nu har just den där tvedelade stjärten som verkar vara typisk för släktet. Så därför funderar jag bara på att avvakta 2-3 veckor och ser vart det bär hän. Ska se om jag kan fotografera dem och lägga ut en bild.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tidigare (?) haft ansamlingar av dessa djur och då noterat att de hos mig hade en förkärlek för att sitta på skivanemoner. Upptäckte därefter att jag hade en hel koloni i en av mina mjukkoraller....Hade en 6-line Wrasse sedan tidigare men noterade aldrig hans aptit. Därefter skaffade jag en LPS-Mandarin och därefter, i kombination med sötvattensdopp av valda utsatta stenar, så såg de ut att ge med sig.

 

Troligtvis följt med någon inköpt sten/korall.

 

Trägen vinner:)

 

M v h

 

Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...