Gå till innehåll

0-värden och ljusa koraller


NovemberRain

Rekommenderade inlägg

Har senaste ca två-tre veckorna observerat att mina koraller har börjat bli ljusa och där det är ljust är polyperna inte framme, framförallt där belysningen inte når direkt. Samband med detta har jag följande värden:

Nitrit: 0, salifert
Nitrat: 0, men vid helgens mätning 0.25, salifert
Fosfat: 0 - 0,025, knappt mätbart (FM-test)

 

MG: 1350, salifert
CA: 390, salifert
KH: 8,6, salifert

 

Korallerna växer och har bra PE för övrigt. Inga förändringar alls den senaste tiden. Men jag gissar att ovanstående 0-värden har en bidragande effekt på mina koraller.

IMG_6005[1].jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr har jag inte mätt kalium, har inte ens ett sådant test. Lär införskaffa det!

 

Övrigt kör jag FM Balling med spårämnen och doserar FM BaktoBlend och Therapie veckovis. 

 

Igår köpte jag även FM Ultra MinS och Seafan för jag fick höra utav en av de etablerade saltbutikerna i Sthlm att korallerna svälter. Och det låter iof inte helt orimligt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med att doppa dom som ser misstänkta ut. Och kolla efter egg.

 

Äggen är svåra att se första gången. Ungefär som att leta svamp. Hittar man ett så vet man vad man skall leta efter.

 

Hittar du inget vid dopp.

Så hade jag nog skickat ett triton test. 

 

(Tänk på att äggen inte dör vid dopp)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

34 minuter sedan, NovemberRain sa:

Har nu mätt kalium och de ligger på 350.

 

då är det nog dags att buffra upp. jag erfar att Salifert visar högre än vad man har.

jag kör med detta: https://www.aquastockholm.se/product/microbe-lift-kalium-dunger-bloom-grow-473ml 

 jag har tidigare testat FM, men den fick jag inte något resultat alls med och jag verkar inte vara ensam om det.

 

Ändrat av nike83
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, nike83 sa:

 

då är det nog dags att buffra upp. jag erfar att Salifert visar högre än vad man har.

jag kör med detta: https://www.aquastockholm.se/product/microbe-lift-kalium-dunger-bloom-grow-473ml 

 jag har tidigare testat FM, men den fick jag inte något resultat alls med och jag verkar inte vara ensam om det.

 

Ja, det lär vara en bra idé. Tack för tipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Spooky  Relativ snabb och stor dödlighet av fisk och kräftdjur - korallerna hade aldrig sett bättre ut än då däremot. Mina bubbletip krympte dock ihop - de hade dominerat karet. Jag hade mellan 500 och 600 ppm. Vid samma tillfälle rapporterade någon annan samma symptom - vad vi hade gemensamt var skyhög kalium. Det har också för några år sedan varnats för faran.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 minuter sedan, Lasse sa:

@Spooky  Relativ snabb och stor dödlighet av fisk och kräftdjur - korallerna hade aldrig sett bättre ut än då däremot. Mina bubbletip krympte dock ihop - de hade dominerat karet. Jag hade mellan 500 och 600 ppm. Vid samma tillfälle rapporterade någon annan samma symptom - vad vi hade gemensamt var skyhög kalium. Det har också för några år sedan varnats för faran.

 

MVH Lasse

 

vad skapade denna överdosering?

 

@Ouscazz 350 är på gränsen och med lite mätfel så kan han vara nere på 320 och då börjar korallerna tröttna....

 

ett Triton-test är värt pengarna i detta läge. jag hade också försökt dosera upp till 400 så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...