Gå till innehåll

Automatisk Nori Matare?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Jag vill inte mata "ut" i akvariet för det blir så mycket rester kvar av maten. Då blir det samma sak att mata med pellets.

Vill kunna mata med riktiga alger över en längre tid.

Just nu hänger jag ner en bunt med alger som varar i några dagar när jag är på ferie men skulle önskat mig ett system som tillåter att man reser iväg längre perioder och som inte kräver fiskvakter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min kirurg äter upp varje smula som flyter omkring, knepet är att inte mata för mycket åt gången. Men om maten åker ner i ytavsuget kanske det inte fungerar.

 

Man skulle kunna sätta fast norin vid vikter (så de sjunker), och släppa dessa från en foderautomat (om det finns någon med tillräckligt stora fack). Frågan är vad vikterna skall bestå av för material. Alternativt skulle man kunna sätta fast noribitarna vid små flöten, så de flyter alldeles under ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det hade kanske gått men det blir nog en väldigt stor konstruktion är jag rädd för.

Det beror lite på hur man matar, hur många kirurger man har och vilka.


Jag har också behov för att ha 3 matstationer dit kirurgerna kan komma och äta mer eller mindre konstant för att eliminera aggressioner. Att mata med ting som flyter runt gör dem stressade och de slåss för att hinna få mest mat. Matar med pellets nu också så det går i vanlig fodermaskin men fördelar med algerna är många tycker jag.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, petnym said:

Vilket ambitiöst projekt! 

 

En annan idé skulle kunna vara att fästa nori på ett stort galler (eller mellan två galler), som sedan sänks ner på högkant i akvariet ett par cm per dygn av en motor (ungefär samma princip som när man släpper ner en persienn genom att släppa efter på snörena).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...