Gå till innehåll

Combo Led/t5


HwKy

Rekommenderade inlägg

Med den monteringen som chipen har anger tillverkarna 1w per chip. Det finns 200 watts lysdioder. De har en större platta och 200 chips.

Det är inte bara chipen som bestämmer max effekt.

En Fiat är inte en Ferrari även om den båda har fyra hjul, går på likadan bensin och kommer från samma land.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@stigigemlaDu har fel - dessa led är inte 1 watts led. Det är 2,5 watts led - de är 45 mil stora -> 1 watts är under 40 mil.  Se här - det är samma typ av led men det här var en specialbeställning. Här har du specifikationen för varje enskiltd led. Max ström 700 mA. I det stora chippet - 100 led så består varje kanal av 20 LED - 10 seriekopplade LED som är parallellkopplade till ytterligare en rad 10 seriekopplade LED. Det gör att varje kanal kan matas med 1400 mA.

 

Sedan är det en sak om det blir bättre livstid och procentuellt bättre utbyte genom att köra 350 mA per LED men de du refererar till har max 350 mA - det är inte dessa LED som sitter i Hwky:s chip´s

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir inte 900 hästar i en Fiat även om man tankar den med samma bensin som en Ferrari.

Det är monteringen av de enskilda chipen som avgör att man bara kan belasta "5w" ledchips med 1 watt när man monterar 100 av dem till en diod på en skiva avsedd för max 100w.

Jag har i och för sig en brorsdotter om hottat upp en Fiat 125 med nya stötdämpare - breddat skärmarna och mer än dubbelt så breda däck som normalt. Den gör nästan 100 i rondellerna men det går inte mycket fortare rakt fram. Eller - en 50 tons lastbil är inte lika snabb som en Ferrari även om den har (nästan) lika stark motor. 

Och det är klart man kan experimentera med att överdriva dioder också. Men ingen av mina leverantörer har klassat 100 chips lysdioder för mer än 100w. Och jag har 54 mil chips i mina dioder. Ju större chips desto högre verkningsgrad. Men de är ändå bara klassade som 100 w.

Det är fem saker som avgör hur mycket ström man kan köra genom en lysdiod.

1. Själva lysdiodchippet.

2. Bottenplattan det är monterat på.

3. Hur det är monterat. bara Lim - mellanlägg med samma termiska utvidgningskefficient som ledchippet eller annan metod.

4. Bondningen. mellan varje seriekopplad diod är en tunn guldtråd  som leder strömmen. Hur grov är den? Hur är den svetsad på chippet? Den är kapslad i silikon. Vilken utvidgningskoefficient har silikonet? Hur bra leder det värme? Guld är dyrt. Därför är tråden så tunn som möjligt. Men man kan se den i en 10x lupp.

5. Silikonet som skyddar bondningen. (Och chippets yta). Hur länge håller det utan att missfärga av ljuset 455 (-20nm)? Vid vilken temperatur?

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om jag förstår tillverkarens uppgifter rätt så ska de gå å trycka ut en väldig effekt ur denna 1400mA, men om jag nu kör 700mA över 1(2x10. 350ma) slinga så blir de ju ett mycket lägre effekt uttag, vilket snarare betyder att jag ökar livslängden på dem ganska rejält,

 

Är inte med på resonemanget med att tanka en Ferrari hit å dit.. De är ungefär som å jämföra äpplen å päron, här är det väl leverantören som säger att dessa sitter i och under förutsättning att man har rätt kylning så ska de klara av att leva upp till de uppgifterna? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De tillverkare som gör högeffektdioder för t. ex idrottsplatser eller gatubelysning specar dioder med 100 chip för max 100 w.

Men några tillverkare som gör dioder för akvariebruk genom att modda halvfabrikat anger en flera gånger högre effekt.

De har långt mindre än en procent av marknaden. Vem skall man tro på?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men är inte det bara för att gatubelysning enbart har passiv kylning och därför inte bygger dem så att de ska gå på full effekt, kan tänka mig storleken på kylflänsen som ska ersätta 2000w gammal kvicksilver ljuskälla. kan även tänka mig att väldigt många skulle bli väldigt griniga om extra ljusen på bilen som också byts ut mot led skulle brinna bara för att de stod på när man stod på tomgång i 2 minuter å kylningen inte blev  lika effektiv,

Ändrat av HwKy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu körde ju jag dessa chip under flera år på mellan 1000 - 1100 mA utan problem (ja inte de chip som hwky nu har utan andra av samma typ). Men längst livslängd får man av dem om man kör dem lite lägre. 

 

Men jag undrar vad du gnäller om Stig - Hwky skall ju köra dessa 2,5 LED på 350 mA (två parallella rader med 10 seriekopplade LED - per kanal blir det då 700 mA men varje enskild LED får 350 mA) Om du inte har förstått det här så är dessa chip inte parallellkopplade alla 10 raderna utan är uppbrutna i 5 kanaler med två rader parallellkopplade. Varje kanal (som består av två parallellkopplade rader med tio seriekopplade LED). Detta innebär att varje kanal får 700 mA men varje enskild led får bara 350 mA. Eftersom det inte är 1 watts LED (maxström 350 mA) utan 2,5 watts LED med maxström 700 mA så kör han denna konstruktion på halva strömmen om han har 700 mA per kanal. Plattorna, fastsättningen och silikonen är anpassat för att kunna köra dem kraftigare - dessa var inga billiga chip när de såldes (eller säljs) Det finns billigare copy cats som består av 1 watts LED som inte är anpassade för hårdare drivning. Har du 700 mA som max per kanal HwKy så funkar det utmärkt - och du kommer med de fläktarna att ligga under 45 grader på plattan. Tillverkarna säger själva att plattan är anpassade för upp mot 60 grader (då skall inte den inre värmen bli för hög)

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket @Lasse, bygget kommer ta rast för 2 veckors semester men ska försöka skissa upp ett kopplingsschema så de blir en lite bättre överblick, men kommer ur säkerhets synpunkt dra fram 2 separata grupper med personskyddsbrytare för att säkerställa mitt hemma bygge från resten av akvariet vid eventuella fel, samt säkra av utgående från nätdelarna med 8A överväger faktiskt å säkra ut på chippen med 750mA om de skulle bli kortis, 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Bygget går framåt, nya reflektorer fixade, låda för nätaggregat klar, eftersom plastfilm som jag försökte vika till sket sig totalt,  så ska jag göra ett försök med hammarlack, förhoppningsvis blir de bättre annars fredag jag försöka folie igen, ljuset blir väldigt bra iallafall :) men hur kör ni andra med ljus över natten, stör det koraller eller kan jag 6st violett/blå några timmar extra morgon å kväll? 

photostudio_1509303536675.jpg

photostudio_1509303438746.jpg

photostudio_1509303472768.jpg

photostudio_1509303490808.jpg

photostudio_1509303515430.jpg

photostudio_1509303557436.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Extra jobb vecka förhoppningsvis fortsättning efter jobbet imorgon, Ny "folie" på armaturen då den släppte i några vinklar, men i övrigt börjar armaturen kännas ganska redo, bocka till ett par bättre reflektorer sen är det bara jakten på lite 54w T5or då lokala butiken verkar ha gått under is ett tag, lite skeptisk på att beställa ljuskällor online då de mesta verkar hanteras lite si å så när de fraktas tyvärr..:/ tänkte gå på @Zigmund tips och köra Ati rör blue+ coral+ :)

Kommer försöka köra månljus mellan 0530-2300 isåfall för de är sjukt snyggt när korallerna lyser upp i mörkret :)

Ändrat av HwKy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppföljning av projektet, då det varit igång i hela 2dagar :) en liten miss känns dock som att de är ganska svårt att göra något i armaturen då den blev väldigt tung vilket är ett bekymmer vid byte av ljuskällor (54w)  kablage mellan kopplingslådan å armaturen är ölflex 12g1,5 och en 3g1,5 har sömmat ihop allt så att minus och jord är samma punkt rakt igenom, samt att alla metall delar samt fläktar är kopplade mot jord utifall något skulle hända, utgående grupper från kopplingslådan kommer säkras av med < 9,5A säkringar ska mäta så jag ligger precis över gränsen, ni som har dessa chip hur hårt kör ni dem? :) får komma upp lite fler bilder under resans gång :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men hur mycket dimrar ni ner dem efter det, som jag kör nu så är det 700mA men 50% i styrningen, rött lägre än det dessutom, rädd för att de stackars korallerna ska få en chock, sen för att minimera risken för enorma mängder alger :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilder med och utan t5, de kommer att förhoppningsvis vara igång mellan 11-17 sen är de bara led flimret igång igen, om jag förstått astro uret rätt,:klia: fick bli fluval power, och actic 1 då det var de jag kom över utan att åka långväga :)

photostudio_1510862990826.jpg

photostudio_1510863027695.jpg

photostudio_1510863049254.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...