Gå till innehåll

Teknik till 54 liter?


Kristopher

Rekommenderade inlägg

Hej gott folk!

 

Har haft sötvatten i många år nu men alltid sneglat lite på saltvatten. Tänkte därför göra en mjukstart och därmed använda mitt 54 liters kar till detta.

 

Jag tänkte köra ett low-tech och därmed bara ha enklare koraller och få invånare.

 

Det jag har i teknikväg just nu är

- Doppvärmare

- Aquaclear 50 Hang On Filter

- 2st streamers à 750l/h

 

Så behöver lite tips om annan teknik som behövs. Vill ha det så billigt som möjligt. Har inga problem med större/oftare vattenbyten istället.

 

* Bra och prisvärd belysning. Vad rekommenderar ni för någon? Har i dagsläget ett Chihiros A601 men det går ju bort då det är för sötvatten.

 

* Skummare, är det nödvändigt?

 

* Vad mer bör jag skaffa för teknik?

 

* Vad anser ni att jag ska tillsättta för material i mitt hang on filter?

 

Grymt tacksam för all hjälp och tips med detta så jag snart kan komma igång :)

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på en till fråga. Karet jag har är ett Eheim Aquastar med topplock.

 

Funkar det att ha topplock till salt eller kör man alltid öppet kar? Tänkte isf försöka hitta en LED-ramp som jag kan fästa i topplocket. Kan det funka tro?

 

Har nämligen småbarn så vill inte att Oboy, legobitar eller grannens katt ska hamna i karet så hade vart trevligt med lite skydd :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan nog köra igång direkt med det du redan har. Det kan vara lite klent med cirkulation mätt mot standarden men om du bara har lite "luftig" inredning så är det nog inga problem. Filtret är jag lite sådär till då de egentligen är klena men om du lägger i något bra filtermedia som siporax eller iaf keramiska makaroner eller liknande så gör nog det nytta det med.

 

Orkar du byta 5-10 liter i veckan så blir det nog lättskött och kul. Locket kan du gott ha på, det isolerar och hindrar avdunstning som gör att vattnet kommer hålla stabilare värden. Du kanske inte ens behöver ha värmaren när du har locket på. Kolla vad temperaturen hamnar på. Så länge det håller sig på minst 24 grader så kan du hoppa över värmaren då de är en av de tråkigaste och vanligaste sakerna som går sönder. De brukar ta mycket plats i ett så litet akvarium med.

 

Skummaren kan du strunta i helt, en skummare behöver ha en viss storlek och volym för att de ska göra någon nytta. Små skummare brukar vara mest leksaker som bara frustrerar en om man försöker få de att fungera som man önskar. Håll färre djur och byt mer vatten så har du inget behov av skummare i ditt akvarium.

 

Jag hade rekommenderat lite roliga smådjur som eremit kräftor, några snäckor samt en mitrax krabba som roliga djur att ha i akvariet som bas. Så kanske en pepparmintsräka och någon liten fisk som inte bryr sig om simyta. Smörbultar och slemfiskar(kallas ofta blennider här) är bra gruppar med fiskar för små akvarier. Ecsenius Stigmatura är ett trevligt tips :-) De är väldigt kul att följa då de gillar sätta sig i olika små grottor och skrymslen att kika ut ur. Är väldigt fredliga med.

Ändrat av mikoto
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret mikoto. Mycket matnyttigt där. Håller just nu på att avveckla mitt söt så att jag kan börja så smått med salt :)

 

Hur lång inkörningsperiod rekommenderar man innan man lägger i djur? Har aldrig väntat innan när jag kört sötvatten för att få igång den biologiska balansen med en gång. Men det kanske är lite mer känsligt med salt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du köper levande sten och har i akvariet så har du gett karet en kraftig skjuts i biobalansen och alla bakterier finns egentligen redan där. Det behöver bara ett par dagar till en vecka innan det har börjat bli en ok balans i akvariet. Du kan ha i djur ganska omgående efter det. Eremiter och snäckor kan du slänga i ganska fort, det är när du börjar mata som du börjar göra en större belastning på akvariet så mata lite och försiktigt i början och undvik att mata mer än som äts upp. Snäckorna och eremiterna gillar gå och peta i algerna i akvariet. Så man vill helst ha i de precis när det börjar komma de första algerna, vilket brukar ta några få dagar bara. För de är som alla andra och föredrar små späda skott i första hand.

 

Så min rekommendation är:

 

* Blanda vattnet, köp lite roliga och fina stenar och släng i. Köp hellre få stora stenar än massa små. De små verkar kul först men de är svåra att inreda med och är mest till besvär i många fall. Två eller kanske tre stora stenar räcker ofta väldigt långt i ett akvarie med din storlek. Skaffar du koraller sedan kommer de fort ta upp lika mycket utrymme som stenen så var inte orolig att det känns fjuttigt eller lite.

 

* Låt det gå några dagar och köp lite eremiter och snäckor. Du behöver inte många. Fyra av varje kanske blir bra att börja med. Koppa in snäckorna varsamt under en 45 minuter iaf. Min erfarenhet är att de kan vara lite sköra och känsliga att flytta. En del flyttar de utan att koppa in de, så gör jag med fisk. Men lägre djur, framför allt snäckor, sjöborrar, sjöstjärnor och räkor är jag försiktig med. Eremiter brukar jag lägga i ganska direkt, för jag är en kall och hård man och tycker att djur som klarar sig ovanför ytan en hyffsad stund bör vara mindre känsliga.

 

* Låt karet gå några veckor, det är synd att jäkta, tills det blivit ganska stabilt med alger och så. Sedan kan du kolla och köpa någon kul lite fisk och kanske en räka. Även koraller kan du börja skaffa här. Titta på mjuka koraller är mitt tips, för de är lätta att se på om de trivs och har kul former. Stenkoraller kan vara svårare. Du kan flytta i alla djur på en gång men har man inte startat något saltkar innan så kan man lika gärna ta det lugnt och kika lite på det man har. Du har nog lättare att lära dig uppskatta det du skaffar om du köper de med lite paus emellan, så är min erfarenhet :-) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow! Grymt detaljerad starthjälp där. Tack så mycket!

 

Tänkte blanda lite med levande sten och "död sten" så köper väl antagligen 50/50 där. För att komma ned lite i pris och kanske slippa så många "objudna gäster"

Funkar det med tro?

 

Med eremiter menar du eremitkräfta då eller? Finns det några lite mer färgglada sådana tro? Även när det gäller snäckor? Eller iaf några som är lite mer spektakulära att titta på :)

 

Har förresten i dagsläget en 39W Chihiros LED i detta kar. Det är ju anpassat för sötvatten så förmodar att jah bör byta ut denna. Finns det något hyfsat billigt alternativ som klarar av enklare mjuka koraller tro? Vet att Chihiros även har LED för saltvatten men har inte hittat något bu eller bä om dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du köpa död sten så lägg den i kranvatten eller osmos vatten någon vecka först när du får hem den. Ta sedan upp stenen och lukta på den, den ska lukta typ cement. Neutralt och kalkhaltigt. Gör den det kan du lägga den i akvariet. Luktar den ruttet hav så byter du allt vattnet och låter den ligga i nytt vatten igen. Och fortsätter det tills det inte finns något spår av den ruttna eländiga doften. Ibland när man köper död sten finns det mycket rester kvar av det som en gång levde på den. Det vill du då få bort, annars kommer du ha tråkiga alger(det finns roliga också men de kommer inte heller trivas) under en lång period framåt.

 

Eftersom du har så litet akvarium så hade jag personligen skaffat enbart levande sten och struntat i den döda. Det är oftast roligare med den levande just för att man får ibland massa bonusar med. Du sparar inte så mycket pengar ändå då du bara behöver något kilo sten. 2-5 kilo räcker nog så som akvariet kan drivas med den tekniken du har om du lägger till lite koraller senare med. Död sten börjar mer bli intressant när man kommer till en nivå där man är rädd för att få in parasiter och vill ha totalt kontroll över akvariet. Oftast för att man vill ha färgstarka stenkoraller. En god tanke och går göra mycket kul med, men det är en bra bit från lowtech. Ska vi hålla det enkelt är det nog mer intressant att spela mot det enklas starkare sidor :-) Gör ett fascinerande litet minihav och lär dig tekniken. Så kan du ta andra utmaningar senare.

 

Ja, jag tänkte på eremitkräftor. Vill du ha mer färg så är clibanarius elegans ett bra val som är lätta att få tag på. De har starka blå och orangea färger mot en svart kropp så de ser kanonläckra ut. De är dessutom lite större än de flesta andra eremitkräftor man brukar köpa så man ser de och deras detaljer bättre. Snäckor är värre, de brukar inte ha så kul färger. Mest grått, men de är nyttiga och kan ha kul former på skalen. De är bra så se de som ett nödvändigt ont i värsta fall, de växa på en ibland :-) Du kan skaffa någon sandsnäcka med, nassarius. De äter med överbliven mat än alger så skaffa en sådan när du skaffar en fisk eller börjar mata i akvariet. De gräver i sanden som ubåtar(de har tom en liten "snabel" de sträcker upp som ett periskop) och är kul att se på och då de gräver ner sig så får de väldigt lite alger som växer på skalen och brukar se väldigt fina ut. Ingen häftig färg här heller. Det räcker nog med en i ditt kar dock då du troligtvis inte behöver mata så mycket. Så mer för skojs skull än nöje.

 

Vad gäller LED så har jag inga riktigt bra förslag då du vill ha de under huven antar jag? Har inga i minnet som passar för det. En ramp som är anpassad för och låter växter växa bra fungerar även bra för koraller. Men det blir mycket bättre om man kan trycka på extra mycket blått ljus för det är det ljuset som är allra viktigast för korallerna, de har anpassat sig till att utnyttja det ännu mer effektivt än vanliga gröna växter. Det blåa ljuset tar även fram färgerna på korallerna mycket bättre. Med en saltramp med fokus på blått så ser det trevligare ut och man använder ljusenergin man pumpar ner i akvariet på ett effektivare sätt. Men det fungerar även med en bra växtramp(som då kommer ha en bra ljusspik i det blå ljuset). Men det ser inte lika bra ut.(vilket iofs kan vara en subjektiv fråga men så som de flesta brukar sträva efter i saltakvarier)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Återigen grymt tack för så utförliga svar.  väldigt värdefulla så här i början.

 

Satsar på enbart levande sten då. Som du säger så blir det ju inte så många kilo.

Levande sand då.. Är det att rekommendera? Ser att det finns massa olika färger utav den. År det bara en estetisk fråga om vilken man tycker om bäst?

 

Provar att låta den rampen jag har sitta kvar då. Kanske funkar att köpa en ledlist för att få in det blå? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag ingen koll på din belysning, men om den funkar till växter så funkar den till koraller som sagt. Jag kan tänka mig att den är för svag för sps dock. Det funkar absolut att komplettera med tex en ledlist för att få det blåare, så länge den klarar fukten.

 

Levande sand är egentligen bara korallsand med tillsatt bakteriekultur, jag tycker det räcker med det man får från levande stenen och/eller att man häller i lite bakteriekultur på flaska från affären. Levande sten brukar släppa ordentligt med detrius i början så det kan vara en idé att vänta ett par veckor tills det lugnat sig innan du har i sanden. Gällande sand så är det mest en estetisk fråga, köp en finkornig så trivs dom grävande djuren.

 

I ytterfiltret skulle jag köra någon dyrare filtermedia typ siporax, samt lämna lite utrymme för fosfatremover och aktivt kol i fall du skulle behöva det i framtiden.

 

Om du ska vara borta mer än några få dagar så kommer du behöva en automatisk vattenpåfyllning, fram tills dess räcker det med att du fyller på manuellt 1-2 gånger om dagen. Rita ett streck på rutan, så du kan hålla nivån. Annars behöver du en saltmätare och ett kH-test. Salifert är bra.

 

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...