Gå till innehåll

m0jjen brottas med reefer 425XL


m0jjen

Rekommenderade inlägg

15 minuter sedan, stigigemla sa:

Jag skulle börja med att kalibrera pH- mätaren.

 

Har kalibrerat dem o de stämmer helt med vätskorna dessvärre. Ska öppna nya vätskor ikväll o kolla.

 

Mitt osmosvatten mäter 8.3 ph exempelvis med samma kalibrering och probe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosvatten går inte att mäta med pH- meter då det innehåller för lite buffertämnen. Man bör nog ha kH över 1 för att en vanlig pH- meter skall fungera riktigt.

Det finns speciella pH- elektroder för jonsvaga lösningar. Om osmosvatten efter silikatfilter får stå öppet sjunker pH till 5,5 ungefär för att det löses koldioxid från luften som blir kolsyra.

Men det säger inget om pH- metern. Visar den ett stabilt värde efter ett par sekunder i saltvattnet eller ett glas kranvatten är elektroden nästan säkert OK. 

Du skulle kunna prova att ha sumpskåpet öppet en natt och se om det gör skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, stigigemla sa:

Osmosvatten går inte att mäta med pH- meter då det innehåller för lite buffertämnen. Man bör nog ha kH över 1 för att en vanlig pH- meter skall fungera riktigt.

Det finns speciella pH- elektroder för jonsvaga lösningar. Om osmosvatten efter silikatfilter får stå öppet sjunker pH till 5,5 ungefär för att det löses koldioxid från luften som blir kolsyra.

Men det säger inget om pH- metern. Visar den ett stabilt värde efter ett par sekunder i saltvattnet eller ett glas kranvatten är elektroden nästan säkert OK. 

Du skulle kunna prova att ha sumpskåpet öppet en natt och se om det gör skillnad.

 

Skåpet har varit öppet dygnet runt då dörrarna inte är påhängda, har även öppen topp.

 

Det jag tror ligger till grund för detta är att min sambo stängde av cirkulationen till ungefär 1/3 av min LS som låg i en hink. Det stod utan cirkulation i 2 dygn. Jag antar att detta samt flytt av stenen har bidragit till en kvävecykel. OM det är så att stenen cyklar vad kan jag göra för att underlätta denna process?

 

Ska kolla med vätskor och salifert test när jag kommer hem vad jag får för resultat. Har inte haft något salifert PH test hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse@stigigemla

 

Riddle me this. Noterade idag när jag kollade på min apex att PH gått upp relativt snabbt i samband med att min kalciumreaktor startade. När PH i akvariumet slog över till 7.7 (13.10) drog reaktorn igång vid samma tid. Reaktorn har sedan dess gått o bollar mellan 6.3 och 6.5. Mitt PH har stigit hela dagen.

Det vi vet är att ljuset slås på 09.30 och når "max" kl 10.40, borde inte PH:t stiga tidigare än 2.5 timma efter om ljuset spelade någon roll? Någon som förstår sig på detta fenomen?

 

ph.jpg

 

Enligt saliferts PH dropptest så är mitt PH nu mellan 7.7 och 8.0 vilket står i linje med mitt PH enligt apex nu 17.30 (7.83).

 

Övriga mätvärden är i nuläget:

 

No3: 5 ppm

Ca: 390

KH 8.3

Mg: 1275

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-02-01 at 22:34, m0jjen sa:

Blod svett och en hel del tårar har det varit. Men nu börjar det arta sig. Kämpat större delen av dagen med att få red seas skruvkopplingar täta. Lättare sagt än gjort helt klart. Men nu verkar vi vara på spåret. Karet är på plats och jag har börjat blanda de första 100L vatten. Belysningsfästena är monterade och det blev kanon. Min förhoppning är att jag kan börja scape imorgon, känns dock avlägset då massor måste ordnas inför att flyttfirman kommer på fredag.

 

Finns kvar att göra hur som helst!

20170201_141100.jpg

20170201_150758.jpg

Har precis skaffat mig en likadan burk å är lite fundersam på vad du har för storlek på rören för returen för skulle behöva grena av den på liknande sätt till reaktorer :)

 

Mvh Peter 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 minuter sedan, HwKy sa:

Har precis skaffat mig en likadan burk å är lite fundersam på vad du har för storlek på rören för returen för skulle behöva grena av den på liknande sätt till reaktorer :)

 

Mvh Peter 

 

 

All PVC är 25mm på reefer 425XL. Jag använda mig av en PVC Limmuff utvändig gänga Nippel 25/32 * 3/4"" för bara skruva på all ny pvc på befintliga reefer kopplingen :)

 

ph2.png

 

Såg att när min kalciumreaktor slog ifrån (18.00) så började mitt tank ph att sjunka relativt snabbt från att ha stigit under dagen, fattar verkligen inte hur detta går till?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, Drullputt sa:

Blev ju ännu läckrare med sand, riktigt fint. Ett drömkar du har helt enkelt.

 

Så fort som allt slutar dö / se risigt ut så  kan jag hålla med, nu är jag mest frustrerad o undrande över varför det inte bara vill med sig som jag vill! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, HwKy sa:

Har precis skaffat mig en likadan burk å är lite fundersam på vad du har för storlek på rören för returen för skulle behöva grena av den på liknande sätt till reaktorer

 

Gängad skarvmuff från Akvastabil passar rätt på Red Sea returröret.

Använd o-ringen från Red Sea original barb-fitting plus några varv med gängtejp så håller det tätt.

 

 

muff.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det reaktionen från 7,83 till 7,79 som du undrar över?

 

Publicera en graf över två dygn så kan man se mer.

 

Vad slås av när reaktorn slås av?

 

Kan du sära strömledningar från dina pH kablar?

 

MVH Lasse

 

 

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Lasse sa:

Är det reaktionen från 7,83 till 7,79 som du undrar över?

 

Publicera en graf över två dygn så kan man se mer.

 

Vad slås av när reaktorn slås av?

 

Kan du sära strömledningar från dina pH kablar?

 

MVH Lasse

 

 

 

Nja, det jag funderar över är varför mitt PH är så lågt till att börja med, och sen även varför det verkar finnas en direkt korrelation mellan att min kalciumreaktor går igång och stängs av. Och med det menar jag då magnetventilen och koldioxidmatningen till reaktorn, cirkulation i reaktorn samt matningen går ju dygnet runt.

 

Dåliga möjligheter till att separera dessa kablar helt utan att alternera möbeln en del tyvärr

 

Återkommer med en längre graf på söndag då det har varit mycket fix o pill med allt möjligt som påverkat resultatet de senaste dagarna

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PH:t verkar börja plana ut och jag ligger nu mellan 7.80 på natten och 8.0 på dagen, den har stigit varje dygn hitintills så vi får hoppas att det fortsätte så även om det är inom rimliga gränser :)

 

Ny invånare är på gång! Har redan hämtat en Chelmon rostratus från korallfisken som går i karantän och blir avmaskad. Karantänen kommer dock inte göras fullt ut utan endast med syfte att avmaska fisken. När jag ändå var på korallfisken blev det ett gäng turbos samt 2 sandvändande sjöstjärnor. Hittade även en acropora som ögonen snabbt fastnade vid.

 

20170213_203631.thumb.jpg.a337aefa9ba71ced025df828e0ba725a.jpg

16736717_10154880256601101_1540293935_n.thumb.jpg.130fef41159e907ccb0f1de3f5b8e5d2.jpg

 

Imorgon (tisdag) blir det en rövarrunda till Stockholm för att besöka triton och aqua stockholm. Har bokat en Synchiropus splendidus  (Mandarin). Då det länge varit en stark favorit bland fiskar för mig. Är väl relativt stor risk att jag kan få med mig något annat kul hem när man ändå är där och springer. Lär märkas imorgon!

 

Har lite cyano här o var, tror dock det kommer lägga sig i takt med att allt balanserar sig! I övrigt så har karet repat sig otroligt bra efter flytt och svingande värden, kalkreaktorn känns bra inställd, värdena ser bra ut på papper och en del acroporor har redan börjat sätta fötter efter dryga veckan på plats. Förlorade totalt 3 acroporor, men @toompa har nog nya bitar om jag ber snällt ;)

Ändrat av m0jjen
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pincetten är numera i karet. Tråkiga med det är att min gula kirurg inte är speciellt imponerad över detta. Fortlöper hans uppvaktning av pincetten tills på fredag åker han i sumpen och eventuellt säljs. Detta återstår att se!

 

Mandarinen är nu i karet och under "matträning". Han kommer få stanna där i tills att jag hittar ett foder som jag kan konstatera att den tar.

 

20170215_195157.thumb.jpg.e0e4d9fe2e7812a7c08402cdbbf102c0.jpg

 

I övrigt tuffar karet på. Varje dag som går känns det som att korallerna hittar tillbaks mer och mer. Blev två tillskott när jag turnerade Stockholm igår, har inga bilder i nuläget men det var en grym A.millepora med rosa bas och blå toppar samt en A.gomezi! Ska försöka plåta lite i helgen med en vettig kamera :)

 

Får även hem en grotech sp4800 doserpump imorgon då jag inte riktigt klarar ljudnivån från min nuvarande milwaukee mp815. Ska bli spännande och se om den är så tyst som folk förespråkar!

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PH:t hittar inte riktigt dit jag vill.

 

När jag har reaktorn igång (10.00 när ljusperioden når sin peak till 16.30, 1.5 timma innan det börjar rampa ned) når mitt ph strax över 7.8 (7.84). Igår fick reaktorn stå avstängd och det resulterade i att mitt PH nådde 7.96. Så visst har reaktorn en inverkan på PH:t men även när den är avstängd ligger jag väldigt lågt. I bilden nedan är reaktorn igång inom de blåmarkerade zonerna och avstängd i den röda.

 

Reaktorn är inte helt 100% inställd då den matar ~0.16 dkh för mycket per dyng. Kan även konstatera att jag fått en del cyano (främst på stenen), vet inte om det finns ett samband.

 

Min nuvarande programmering för magnetventilen är följande:

 

Fallback OFF
If pH_CaR < 6.50 Then OFF
If pH_CaR > 6.55 Then ON
If pH_Tan < 7.70 Then OFF
If Output CaRX = OFF Then OFF
If Time 16:30 to 10:00 Then OFF

 

@Lasse @stigigemla ni är ju föredömen inom dessa frågor, några tankar och idéer?

 

PH.jpg

PH_1.jpg

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

52 minuter sedan, Lasse sa:

Du hade flyttat va - till en modern och energisnål bostad kanske? Tror ditt problem är relaterat till er koldioxidnivå i hemmet - se här

Även i min projekttråd kan du finna information om detta

 

MVH Lasse

 

Snarare gammal lägenhetsbyggnad med läckande fönster :P Har en ventil öppen som suger in luft i rummet om dagarna, dörren till rummet med akvariumet är stängt så större delen av luften stannar i rummet.

Har läst om CO2-Tvätt innan, kan vara värt att testa. 

 

Edit: Mätte PH i en hink med saltvatten som stått med pump och värmare, dvs det står redo i behov o har inte varit i akvariet. Det mäter ett ph på 7.7. Antar att blandat saltvatten bör hålla ett ph över 8 förutsatt att inomhus luften inte sänker det?

 

Ska öppna nya vätskor o dubbelkolla allt sen så får jag nog helt enkelt sikta på en CO2-tvätt.

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag hittat en okej lösning på mitt PH problem! Som tur är har jag en luftventil nära akvariet, en snabb tur till biltema senare  så är en slang med 8 mm innerdiameter monterad på skummaren och led ut. PH:t ligger nu på 7.96 vilket är ett rekord för denna tank och tid med god marginal. Trots att ljuset sjunkit sedan 18.00 så har PH:t fortsatt att stiga och mina förhoppningar är att jag kommer landa på över 8.1 dagtid iaf! Rimligtvis borde jag kommer över 8.0 dagtid och hålla mig över 7.8 nattetid.

 

Bjuder på lite bilder, färgerna är lite halvdana efter allt som varit de två senaste veckorna men börjar komma åter sakta men säkert.

 

A.austera

IMG_0330.thumb.jpg.c46a6c5bf677a40dd2e7a2e0d253339e.jpg

 

Troligen A.gomezi

IMG_0331.thumb.jpg.2708fb72cbd23b6ebe1190da59905ae4.jpg

 

 

Rasta zoas

IMG_0332.thumb.jpg.63c6f2ffe801ee82d71f18c7511ba543.jpg

 

Acanthastrea lordhowensis

IMG_0333.thumb.jpg.d2b1885067e6960415ad726faf8de64b.jpg

 

Salarias ramosus

IMG_0334.thumb.jpg.5b99ff94391bbbf57c86e07ce6b43bf0.jpg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 minuter sedan, m0jjen sa:

Tror jag hittat en okej lösning på mitt PH problem! Som tur är har jag en luftventil nära akvariet, en snabb tur till biltema senare  så är en slang med 8 mm innerdiameter monterad på skummaren och led ut. PH:t ligger nu på 7.96 vilket är ett rekord för denna tank och tid med god marginal. Trots att ljuset sjunkit sedan 18.00 så har PH:t fortsatt att stiga och mina förhoppningar är att jag kommer landa på över 8.1 dagtid iaf! Rimligtvis borde jag kommer över 8.0 dagtid och hålla mig över 7.8 nattetid.

 

Jag har samma lösning sedan några veckor tillbaka. Jag har dragit en 20mm slang upp till den oisolerade vinden, fungerar jättebra.

pH dagtid 8,06 - 8,09

pH nattetid 7,92 - 7,95

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, Ouscazz sa:

 

Jag har samma lösning sedan några veckor tillbaka. Jag har dragit en 20mm slang upp till den oisolerade vinden, fungerar jättebra.

pH dagtid 8,06 - 8,09

pH nattetid 7,92 - 7,95

 

Fint! Min hänger ut precis under ett fönsterbleck rakt ut men ändå skyddat. Ska göra en lite burk som skyddar emot kryp o annat skit imorgon tänkte jag :) Hur låg du innan du drog slangen till vinden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Ouscazz sa:

pH sjunker ca 0,15-0,2 om jag kopplar loss slangen från skummaren

 

Om jag får samma resultat som dig borde mitt PH i runda slängar hamna på samma PH :), Vilket vore väldigt bra då detta var en billig och smidig lösning i kontrast till att nöta på med sodalime media och annat bök!

Ändrat av m0jjen
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mätvärden:

Ca: 410
Kh 8.3
Mg: 1320
No3 2.5
Po4 0.04
Salinitet 1.0255

 

Håller på kollar på lite ny teknik då jag känner att de nuvarande inte preseterar riktigt som jag vill.

 

Skummare:

Idag har jag en deltec sc1456 som suger in som mest 600 L/H. Lite i underkant om man koller specifikationer på andra skummare som är specificerade till ungefär samma storlek på kar. Jag är mer eller mindre bestämd, det kommer bli en Nyos quantum 160 med ett luftintag på 1500 L/H som mest.

 

Streamers:

Har idag 2 st MP40QD och en Tunze 6045. Riktigt bra pumpar måste jag säga men jag känner att jag inte kan flåsa på speciellt mycket utan att det blir ett relativt riktat flöde. Jag kommer därför att köpa en Maxspect Gyre FX250 som kommer få arbeta mot 2 st MP40QD. Detta för att få mer turbulent och randomiserat samt heltäckande flöde i hela burken.

 

Inköpen kommer inte bli av ännu på någon månad men framåt April/Maj bör de vara på plats :)

 

Kommer idag att ta vattenprover och skicka till triton, borde få svar under kommande vecka.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...