Gå till innehåll

m0jjen brottas med reefer 425XL


m0jjen

Rekommenderade inlägg

13 minuter sedan, m0jjen sa:

Skummare:

 

Idag har jag en deltec sc1456 som suger in som mest 600 L/H. Lite i underkant om man koller specifikationer på andra skummare som är specificerade till ungefär samma storlek på kar. Jag är mer eller mindre bestämd, det kommer bli en Nyos quantum 160 med ett luftintag på 1500 L/H som mest.

 

Bubble King Double Cone 150, eller om du vill lyxa till det, en Double Cone 180 RD3 Speedy.. du kommer aldrig att titta tillbaka.

 

http://royalexclusiv.net/Skimmers/Skimmers/Bubble-King-Double-Cone-130-250/Bubble-King-Double-Cone-150::1424.html

http://royalexclusiv.net/Skimmers/Skimmers/Bubble-King-Double-Cone-130-250/Bubble-King-Double-Cone-180-RD3-Speedy::657.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Ouscazz sa:

 

Det ska finansieras också ;) Kikat lite på dem lite, får se vad skatteåterbäringen säger i år! :D

 

1 minut sedan, Ouscazz sa:

Kör du dina MP40 med Reeflink?

 

Ja det gör jag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, m0jjen sa:

 

Det ska finansieras också ;) Kikat lite på dem lite, får se vad skatteåterbäringen säger i år! :D

 

 

Ja det gör jag :)

 

Mmm... de är inte gratis, men i en egen klass.

Vilket ESL-program kör du dina pumpar? Där finns ju oändliga möjligheter att skapa turbulent flöde. Jag har samma som du, två st. MP40QD, men inget mer. Har pulat med många olika program och har fastnat för Tidal Swell från kl. 6-21, med Nutrient Transport tre timmar vid lunch. Nattetid, Lagoon på låg fart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I nuläget kör jag konstant 35% som går mot reefcrest 50% så växlar den sida på programmet. Flöde är det gott om. Har inte pillat så mycket med programmet så går säkert att få till, gillar dock det breda täckande flödet från gyre :) Att köra en gyre är väldigt sekundärt till ny skummare dock så vi får se om det ens blir av

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Ouscazz sa:

Oj, det var mycket flås..

Såhär ser mitt program ut. emoji4.png

 

Om man kikar på korallerna så är ju flödet bra som sagt, hade en FX130 i mitt förra en kortare period och såg hur mycket skit den drog fram ur stenen, mest det jag vill åt ;)

 

5 minuter sedan, kocknick sa:

Har en gyre fx150? Tror jag den heter... och pulserande med den är kanon, rör om I hela karet på 60% :)

 

FX250 är samma men generationen efter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Ouscazz sa:

 

 

När du byter till Bubble King märker du att det finns mer att skumma ut. Det jag upplever är att den bildar fler bubblor, finare bubblor och i och med detta, mer skum. Det ÄR skillnad! 

Jag har ingen erfarenhet av DC-serien och hur många skruvar man måste lossa för att dela bottenplatta och skummarkropp. Min Supermarin har bara en skruv, enkelt.

 

@m0jjen Om du känner att det blir för mycket OT i din tråd kan jag dela av den. :) och fortsätta skummardiskussionen i en ny tråd.

 

Lite off-topic är det ju helt klart :) Dock så är jag ju långsiktigt ute efter en ny så lite OT är det även om jag mer eller mindre är bestämd i mitt val ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick jag provsvaret från triton som skickades i söndags. Måste säga att jag är positivt överraskad! Kan konstatera att värdena är ungefär som väntat. Det jag kan utvinna ur detta är:

 

* Fortsätta dosera jod fast i högre dos då den är lite låg

* Balanserar jag min kalciumreaktor nu så är värdena bra och stämmer med mina tester

 

Karet ser fruktansvärt bra ut redan efter de veckorna som gått. Jag kan konstatera att de flesta acropororna har satt fötter och börjar till viss del färga ut. Polypexpansionen är på plats. Väldigt lite alger på glaset eller stenen, det som finns är små fläckar med cyano som mest troligen kommer ge med sig i samband med lite bättre balans i karet :)

Triton1.jpg

Triton2.jpg

Triton3.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2017-02-24 at 19:05, wrang sa:

Hur mycket föreslog dom att du skulle dosera jod (iodine)



Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Ursäkta att svar dröjde lite :)

 

I: We recommend the corrective dosage of 3.57 ml for 1 day.

I: We recommend a daily maintenance dose of 0.36ml. If this dose is very low, then this can be alternatively be dosed weekly (daily dose x7).

 

Använder dock aquaforests iodum som jag redan doserade 2 droppar per dygn så jag ökade till 3 helt enkelt så får vi se vad nästa test säger om dryga månaden :)

 

testade att fota lite idag och vissa bilder är ju bättre än andra. Kan inte påstå att jag vet vad jag håller på med haha :)

 

A.Humilis 

 

IMG_0335.thumb.jpg.e1f0aea624608fcf3d9ba92ab03db7c6.jpg

 

A. Tenuis

IMG_0345.thumb.jpg.f0fa318ad5e9161b72c0de992467cfc8.jpg

 

A. Desalwii  (Tror jag)

IMG_0341.thumb.jpg.5aa1d9c3113e2743cb7ce8dba27af170.jpg

 

A. Gomezi

IMG_0343.thumb.jpg.5652a4c8044c13d37374c0cec7f11a9d.jpg

 

A.Suharsonoi IMG_0351.thumb.jpg.980445b9199c7f55d1466a775b89679b.jpg

 

Seriatopora

IMG_0348.thumb.jpg.7a28cd4c322eb5d618d75b245d8e9e0e.jpg

 

IMG_0347.thumb.jpg.3a311705b5c20b933406c411ccbeac12.jpg

 

IMG_0350.thumb.jpg.fe47b536dac74396d44aa9c1a818535f.jpg

 

Har lite cyano som bilderna visar, hoppa på att det endast är p.g.a att karet inte är 100% i fas ännu och försvinner allt eftersom att saker och ting balanseras :)

Ändrat av m0jjen
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har stött på lite problem med min pincett. Den ger sig på mina acans, jag antar att oddsen är att den kommer ge sig på annan lps också? Kan tänka mig att det är svårt att få den att sluta om den väl börjat?

 

Någon som har tips? Spontant tänker jag att man kan bygga en eggcrate låda så att pincetten inte kommer åt dem. Detta lär inte hjälpa i längden om man tar bort skyddet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är sällan smärtfritt i denna hobby, men vad skulle vi göra om allt bara fungerade? ;)

 

Pincettproblemet verkar lösa sig själv med lite varierat foder. Fick tips om att ge den färska blåmusslor vilket uppskattades enormt. Sen dess kan jag inte påstå att den varit på några LPS:er

 

Dino och cyano härjar fritt i karet och har börjat komma till en nivå där det är ett problem. Tänkte först att det bara var en uppstartsgrej med nya sanden med mera, verkar inte vara fallet. Från idag så kommer jag att dosera 1 ppm NO3 genom KNO3 lösning, målet är att komma till ungefär 2.5 - 5 ppm NO3 och se om det har en positiv eller negativ inverkan. Jag tror att det finns en del fosfat som inte förbrukas då mitt NO3 värde är väldigt lågt.

 

Mitt PH har de senaste dagarna sjunkit relativt drastiskt. Hade en topp för dryga veckan sedan på 8.15 precis innan ljuset började sin ned rampning. Sedan den dagen har värdet dock successivt sjunkit och jag är glad om det nåt 8.0 innan ljuset börjar rampa ned. Idag konstruerades en "diy kalkdripper" som en så länge funkar utmärkt. Vi får se om det hjälper i längden.

 

Frågan är dock vad som ligger till grund för mitt låga PH, proben är inte problemet, den är kalibrerad ett antal gånger och stämmer alltid med vätskorna. Under dagen idag har min kalciumreaktor varit avstängd och jag vädrade lägenheten hela dagen. Kan cyano och dino driva PH:t neråt? Eller någon form av bakteriellverksamhet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Äntligen är det dags att uppdatera med lite positivt. Har sedan dryga månaden kört utan sand (inte fått ut all sand men så gott som). Akvariet har gått mycket bättre sedan dess och jag har börjat se tillväxt på mina koraller. Jag gjorde även ännu ett Triton ICP test som ser över förväntan ut då inga vattenbyten gjorts på 2 månader och jag endast kört kalcium reaktor och doserat KNO3 och KH2PO4.

 

Framförallt verkar dino helt borta!

 

2017_06_191.thumb.jpg.330dd3d72799640e23df53950773df31.jpg

 

2017_06_192.thumb.jpg.1f14d3232f38825e84d7c17f314e34fe.jpg

 

2017_06_193.thumb.jpg.a27835d986b9c7423784fb03117eea2b.jpg

 

I övrigt har det inte hänt något extremt, bytt pumpar från 2 st MP40QD till 2 st Gyre FX250, är mycket nöjd över det bytet då man får ett markant mycket bättre flöde i ett "mindre" kar. MP40 är säkerligen överlägsna i större kar men  om jag ska få samma spridning i mitt skulle jag behöva totalt 3-4 pumpar.

 

Nu när semestern är här har jag även passat på att fixa en hel del under huven där jag tillverkat en panel för controllers och inbyggnad av all el. I samma veva sommarstädades sumpen och jag flyttade runt tekniken lite.

 

Kan lungt sagt säga att filtersockor är underskattade med tanke på all detritus jag hade i sumpen, kommer definitivt ge sockor ett försök då jag kört utan innan!

 

För närvarande har jag inga extrema problem med karet. Lite små grejer i form av glasrosor och någon brun alg som växer här och var, dock verkar kirurger som snäckor gilla algen så det lär lösa sig, värre är det troligen med glasrosorna!

 

Kommer plåta lite till helgen och uppdatera med bilder på karet.

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, addo sa:

Skoj att det går bättre. Ska du fortsätta att köra utan sand?

 

Kommer köra utan sand till de att systemet gått stabilt en tid, sen kommer jag "fasa" in sand tror jag, om det inte finns någon påtaglig nackdel. Och med det menar jag att jag kommer tillsätta lite i flera omgångar för att minimera eventuella rubbningar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Kan vara dags att uppdatera lite här.

 

Leksaker

Bytte som sagt pumpar från MP40QD till 2 st Gyre FX250, fortfarande väldigt nöjd med dessa om man bortser från att deras randomiserade program ofta ligger väldigt lågt i flöde och peakar upp lite för sällan.  Kanske något som ordnar sig om man uppdaterar kontrollens firmware?

 

Bytte i början på sommaren även skummare från deltec sc1456 till nyos quantum 160. Mycket nöjd över detta då skummaren dels är helt ljudlös och i min mening presterar bättre. Fler inställningsmöjligheter vilket öppnar upp för att kunna justera mer noggrant :)

 

Levande

 

Utöver att dinon krävde sina offer i form av koraller har jag bytt ut lite fisk. Kirurgerna har fått flytta och jag har införskaffat en kopparbandad pincettfisk och en påfågelkejsare. Båda äter väldigt bra och verkar trivas. Dessa två är den primära anledningen till att jag valde bort kirurgerna är just för att de nya ska få etablera sig i lugn och ro. Senare är tanken att en vitbröstad kirurg ska få flytta in. 

 

Nuvarande fiskbestånd:

 

Pseudocheilinus hexataenia                                 Sixline
Amphiprion percula x2                                        Clownfish
Salarias fasciatus                                               Salarias
Oxycirrhites typus                                               Hökfisk
Synchiropus splendidus                                       Mandarin

Pygoplites diacanthus                                          Påfågelkejsare
Cryptocentrus cinctus                                          Watchman goby
Chelmon rostratus                                              Kopparbandad pincett

 

Har även lagt till en pistol och harlequin räka.

 

Dinoflagellater

 

Dessa är numera ett minne blott. Mer eller mindre i alla fall. Det som löste problemet för mig var att dosera upp näringen till 10 ppm no3 och 0.1 ppm po4 för att gynna andra organismer och alger. Det jag upptäckt mer än att dinon är borta är att jag fått en brutal mängd pods o andra små djur. Dock har jag även fått gröna håralger, grön cyano o diatomer. Dessa är dock på väg bort nu när jag slutat dosera näring och börjat låta dem sjunka.

 

Tog mig ungefär 30 ppm no3 och 9 ppm po4 att stabilt stanna på 10 ppm no3 samt 0.1 ppm po4. Vart den övriga näringen tog vägen har jag ingen aning om, utöver i slutet då det gick åt till alger o annat.

 

Filtrering

 

Har ändrat om bland min siporax som nu går i en reaktor med lågt flöde. Det fastnade alldeles för mycket bös när man hade dem i en korg och i längden var det troligen bara motsatt effekt. Har även gjort ett litet refugium i min ATO som följer med reefer karet som tuffar på bra. Väntar på 2 nya lampor på 21w styck med 4 röda o 3 blå leds i från ebay, i nuläget är det två st 2700k lampor från biltema som belyser. Fungerar över förväntan.

 

Byggde om min scape lite mot en lägre och mer grottor. Jag personligen gillar den och det kommer nog bli väldigt fint när och om alla acroporor med mera växer till sig.

 

Ett tritontest skickades för ett par dagar sedan och anlände i fredags, borde ha svaret på måndag eller tisdag så får vi se hur illa det är efter 3 månader utan vattenbyten eller spårämnes tillsättning.

 

20170924_190717-01.jpeg.7edf7fe5e9d56142c56f33a3629b0551.jpeg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

Trägen vinner - Ser ju riktigt bra ut.

 

MVH Lasse

 

Haha ja, 6 månader av elände kanske vänder. Vem vet!

 

Lite frågeställningar jag har för mig själv är om jag vågar använda GFO (eller AL99 för att vara exakt). Fosfaten har legat stabilt på 0.1-0.12 sedan jag slutade dosera vilket jag nu skulle vilja lägga på drygt 0.05 istället. Nitraten ligger på 5 utan någon vidare dosering.

 

Tror inte dino kommer tillbaks förutsatt att jag inte nollar fosfaten igen? Jag vill på sikt bli av med de ghåralger och grön cyano som finns!

 

Hur en annan frågeställning jag har är hur jag ska kunna förse refugiumet med mer flöde. Idag matas det via en avstickare på returen och det är endast ett rör ned så man vill ju inte att det sätter igen. Har testat med en liten pump på 400 l/t men då går chaeton sönder. Skulle behöva någon pump som ger cirka 100 liter i timmen gissningsvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triton testet kom idag och det va förvånansvärt bra faktiskt.

 

1.jpg.6450b76ca0614dd412214e6a304f9be5.jpg

 

2017-09-252.jpg.911d23965533ac64eb04cf39f2d8db25.jpg

 

2017-09-253.jpg.18bf92dd3909a5a2e2ef81a33ac85ae7.jpg

 

Dock måste jag göra något extremt fel med min hanna checker, mätte samma dag som testet togs och fick då 0.092 med min ULR mätare. Detta gör mig ännu mer förvirrad kring var all fosfat tagit vägen då jag doserat 9 PPM på drygt 2 veckor. Nog för att algerna suger åt sig en hel del men 9 ppm?!

 

Koppar och aluminium hittades, vet inte riktigt vart det kan komma ifrån då jag inte hittat någon rost eller tillsatt något de 3 senaste månaderna utöver ett 10% vattenbyte någon dag innan testet gjordes. Dock har jag ju sett felaktiga resultat hos folk som skickat in flera tester på just koppar från triton så jag väljer att inte lägga någon vikt i det.

 

Antar att det bara är att sitta lungt i båten och gilla läget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...