Gå till innehåll

Mitt första saltkar 756L


Rode

Rekommenderade inlägg

45 minuter sedan, Rode sa:

Jag har googlat den .  Man ska inte tro på allt man läser. När ja höll sötvatten och asiater så är samma sak där. Man ska absolut inte ha fler av samma art. Jag hade det och det fungerade.  

 

Inom saltvattenshobbyn är det en god idé att tro på vad man läser.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig skrev ett ganska ironiskt, men ack så sant inlägg igår. Läs, fundera, följ hans råd. Stig är en av Sveriges mest erfarna saltvattensakvarister. Det kommer att spara dig mycket tandgnisslan om du följer hans råd. Ett av problemen med att stoppa i "fel" fisk är att det kan vara stört omöjligt att fånga fisken utan att riva ut all sten ur karet. Och det är inte kul.. fråga mig inte hur jag vet.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag startade min tråd innan clowntryckaren kom i denna tråd. Så ironin har inte jag skapat. I början på 80 talet hade de ett par i ett kar på gissningsvis 10 kubik i Danmarks akvarium. Det var en upplevelse att se men de var ensamma i karet.

Tryckare är ofta snälla som små men vid 10 - 15 cm  brukar de komma upp på köp&sälj här på guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra val av fisk! Kan bli våldsamt, kan bli våldsamt bra :-) De är mycket fina fiskar och riktigt tåliga samt robusta. De har dåligt rykte av en anledning men det är ju inte en anledning till att undvika de om man bara är medveten om att det kan bli besvärligt.

 

Ska man ha det riktigt kul så är ju Undulat tryckaren potentiellt den absolut bästa fisken! Jag har läst så mycket konstiga historier om de. En flyttade all sten till vänstra kanten på ett kar, en bet sönder doppvärmarens glas, de flesta biter ihjäl alla andra fiskar i akvariet. De flesta har även blivit extremt personliga och nyfikna fiskar. Verkar vara väldigt lika Oscar ciklider i beteende. Undulat tryckaren har ju även en fantastiskt fin färgteckning, har inte sett något akvarie här på guiden jag kan komma ihåg där någon har en? Clown tryckaren är nog relativt sett ett lättare val. Jag ser fram emot att se hur det går!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag kom Lennart på korallfisken  hem till mig med en helt ny låda sten direkt från Bali.  Så vi började direkt plocka ur stenen jag lagt i o började på noll. Han pekade och jag gav han stenen han ville ha. Jävlar vad bra de blir när proffsen gör jobbet. Är så sjukt nöjd med resultatet så att jag tänkte dela med mig så får ni gärna säga vad ni tycker. 

20170225_161859.jpg

Screenshot_20170225-215524.png

Ändrat av Rode
  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...