Gå till innehåll

H2O2 Mot cyano?!


nike83

Rekommenderade inlägg

On 2017-02-09 at 23:13, Kjelle sa:

Ett djädra problem du har@nike83 Om du inte kör med kolkälla ex. VÄS skulle du nog testa det och sluta göra ev. vattenbyten om du nu gjort det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

 

japp, inge kul alls!

kör ingen kolkälla alls. inte gjort på över ½år och då körde jag med lite ZEOstart 3. 

jag för förbi alla "öka flödet", "vatten-byte" faser!

det ända jag har gjort är att introducerat mer sten, som troligen hjälpt till att skapa ytterligare bra förutsättningar för cyanobakterierna

 

idag så tycker jag det ser ännu bättre ut. en del små partier är utan cyano. men mycket cyano återstår!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
japp, inge kul alls!
kör ingen kolkälla alls. inte gjort på över ½år och då körde jag med lite ZEOstart 3. 
jag för förbi alla "öka flödet", "vatten-byte" faser!
det ända jag har gjort är att introducerat mer sten, som troligen hjälpt till att skapa ytterligare bra förutsättningar för cyanobakterierna
 
idag så tycker jag det ser ännu bättre ut. en del små partier är utan cyano. men mycket cyano återstår!




Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

idag ser jag för första gången framsteg med bekämpningen av cyanot! inga bubblor längre och små partier som inte har cyano längre. 

gjorde idag ett 20%igt vattenbyte och sög upp en del cyano 16710587_10154028723687202_1534809724_o.jpgsamtidigt. tänker att det kanske hjälper lite nu när bakterierna förhoppningsvis inte sprider sig längre.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget som för saken vidare. Jag och Lasse pratade för några år sedan om en studie gällande cyanobakterier i sötvattenssjöar. Den studien påvisade att cyanobakterierna under vissa betingelser kan fermentera. Tänker då på paralellen gällande kolkälla eller kolkälleblandningar. Jag slutade då dosera kolkälla genom nedtrappning, kan absolut inte dra någon rimlig slutsats, då jag vidtog flera bekämpningsåtgärder samtidigt. Cyanobakterierna drog sig dock tillbaka. Resonemanget går också att vända på. Kolkällan kan väl också gynna andra bakterier vilka skapar en för oss positiv situation. Hursom, samma studie påvisade också att cyanobakterierna bildar sporider ner levnadsbetingelserna blir kärva. Det är intressant och kan möjligtvis förklara att cyanon försvinner men vid gynsamma omständigheter fullkomligt exploderar snabbt i tillväxt. Jag har under årens lopp sett vid nyinsatt död, torr levande sten, små fläckar cyano växa till. Vätepeoxid lokalt, små delvattenbyten + mekanisk bearbetning har då fungera bra för mig. Efter några dagar till veckor har sedan microlivet hittat till stenarna och då är slaget vunnet så att säga. Påstår inte att det är konkurrensen från andra organismer som är den avgörande faktorn. Det är lika troligt att något cyanon behöver tagit slut eller finns i för liten mängd. 

Tycker att du kämpar på bra. Jag hoppas att utvecklingen fortsätter gå i en positiv riktning.

 

mvh/ante

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, nike83 sa:

flera koraller "slemmar" just nu, så jag drog igång reaktorn med aktivit kol. kanske kan bero på att cyanon släpper gift när den dör?!....

Precis detta var i min tanke när jag skrev att du skulle vara vaksam. cyano kan släppa gift när den börjar dö. helt riktigt - om du är osäker - in med kolet igen.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ger nu upp denna metod. får inte de framsteg jag hoppats på och koraller ser ut att må dåligt (en som är död). kanske pga. att jag har dragit ner på belysningen på överdosering, överdosering eller något annat.

 jag har slutat dosera och startat upp reaktorn med aktivit kol.

 

 

kommer vänta några dagar på att korallerna bättrar sig och sedan köra red slime remover. 

 

kanske denna metod funkar på mindre cyanoangrepp, men som jag har (ett täcke över sanden(gruset)) så verkar det inte funka utan att överdosera och då får jag andra följdeffekter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ta ur all sanden och slänga den. Jag skulle också suga rent så mycket som möjligt med en hävert.

Jag skulle också ta ner fosfatvärdet till 0,02 eller liknande med fosfatremover. I ett svårt fall jag hade blandade jag järn och alubaserad.

Matar du med fryst foder så skölj det innan matning. Hur mycket fisk har du och hur stort är karet? Vad har du för skummare och cirkulation?

Cyano älskar ställen med låg cirkulation. Kan du få mer än 5 cm / sekund överallt där det är ljust? 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@stigigemlaatt ta ut sanden och tvätta/byta kan jag gå med på - dock detta med att sänka fosfathalten i vattenkolumnen till väldigt lågt - ja ända ner mot noll, är jag mer tveksam till. En av styrkorna som jag tycker Cyanon har är att den klarar av att ta fosfor från källor som inga andra organismer klarar - exempelvis fosfor kemiskt bunden av metaller i sanden. De skapar helt enkelt anaeroba zoner under täcket och är det ett väldigt nitratfattigt vatten så frisläpps fosfat via svavelväte (som reducerar de metallföreningar som innehåller fosfat). Det vill säga cyano är oberoende av näringsvärdena i vattnet (åtminstone som upptagskälla). Genom att driva ner de lösta näringsvärdena (i vattnet) så missgynnar man andra alger som skulle kunna konkurrera ut cyanon vad gäller plats.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan sand är det svårt för cyanon att ta näring ur den. Men visst finns det lagrad fosfat i stenen. Men den lakas sakta ur om man håller ett konstant riktigt lågt fosfatvärde. Dessutom är det en del smådjur i stenen som motverkar påväxten + att man kan suga ren stenen från cyano. Enligt min erfarenhet blir det inte lika lätt anaeroba zoner under cyano i sten som i sand. Jag har aldrig sett svart sten när jag tagit bort cyano men svart i sand har jag sett. Och enligt min erfarenhet älskar cyano när det finns gammal mat liggande i akvariet. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade hiskeliga problem med cyano tidigare och oavsett vad jag provade, så växte det och växte... Jag provade med mer vattenbyten, röra i sanden, mer kol och vodka utan resultat. Sen köpte jag Fauna Marins cyano remover som jag körde enligt anvisning men längre period än vad som stod på förpackningen... Sen rörde jag i sanden varje dag, cyano remover varje dag, göra rent skummare varje dag, vodka och kol.. Sen försvann det och inte sett spåren av det sen dess. Men det tog längre tid än jag tänkt mig och mer jobb än bara droppa i... Man fick röra om i sanden varje dag, göra rent skummare varje dag, byta vatten varje dag 25L/700L så inte så farligt. Ett tips är också att minska ljustimmar under behandlingen. Eller mörklägga helt... Det hjälper ofantligt mycket...

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för tipset om cirkulationen!

det visade sig att min cirkulationspump hade "satt igen" och gav väldigt dålig fart på vattnet (har 2st bäbisar hemma så jag ägnar inte jättemycket tid åt att studera karet, därav hade jag missat detta).

 

gjorde rent och fixade lite och nu lossnade det flak av cyano från botten. 

 

återkommer i morgon med bild.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min andra pump (en Tunze 6095) hade stannat idag för den var helt igengeggad (inte rengjort på flera månader). 

dock hade de fläckar som blivit av med cyano nästan växt igen på denna korta tid. 

verkar som om att cyanot har ett starkt grepp om vissa zoner i mitt kar (har även på några stenar små partier)!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, krille 55 sa:

Har nu använt väteperoxid ca fyra veckor. 20 ml två gånger om dagen till 500 liter. Nu är cyanon död. Det har omvandlats till ett brunt damm som täcker botten o de stenar som hade cyano. Har sugit ut mycke av det i kväll så nu får vi se om det håller i sig 

 

det låter som att det går framåt för dig då. dock överdosering mot "receptet"...

 

jag gav upp idag när jag såg att min cyano hade "kommit tillbaka" och jag körde Red Slime remove. 

 

får se om jag börjar med frimärken i morgon istället!.... :D 

Ändrat av nike83
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2017-02-18 at 14:43, Lasse sa:

@stigigemlaatt ta ut sanden och tvätta/byta kan jag gå med på - dock detta med att sänka fosfathalten i vattenkolumnen till väldigt lågt - ja ända ner mot noll, är jag mer tveksam till. En av styrkorna som jag tycker Cyanon har är att den klarar av att ta fosfor från källor som inga andra organismer klarar - exempelvis fosfor kemiskt bunden av metaller i sanden. De skapar helt enkelt anaeroba zoner under täcket och är det ett väldigt nitratfattigt vatten så frisläpps fosfat via svavelväte (som reducerar de metallföreningar som innehåller fosfat). Det vill säga cyano är oberoende av näringsvärdena i vattnet (åtminstone som upptagskälla). Genom att driva ner de lösta näringsvärdena (i vattnet) så missgynnar man andra alger som skulle kunna konkurrera ut cyanon vad gäller plats.

 

MVH Lasse

det resonemanget håller jag med om till 100%. Alltså Lasses. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-02-18 at 12:06, stigigemla sa:

Jag skulle ta ur all sanden och slänga den. Jag skulle också suga rent så mycket som möjligt med en hävert.

Jag skulle också ta ner fosfatvärdet till 0,02 eller liknande med fosfatremover. I ett svårt fall jag hade blandade jag järn och alubaserad.

Matar du med fryst foder så skölj det innan matning. Hur mycket fisk har du och hur stort är karet? Vad har du för skummare och cirkulation?

Cyano älskar ställen med låg cirkulation. Kan du få mer än 5 cm / sekund överallt där det är ljust? 

jag håller med stig också eftersom jag inser nu att du menade att avlägsna sanden helt...givetvis tar man bort mkt av förutsättningarna(mindre organiskt fosfat att lösa ut, inget saltbundet fosfat, och svårare att rent mekaniskt bilda mattor o växa) då för cyano. Även om cyano kan växa på sten också har den en förkärlek för sand. 

Cyano är en gåta, men jag tror stenhårt på att det beror på brist på konkurrens. Skälet till att jag tror det är

1) cyano är en organism som skall finnas men i lagom mängd. Är en viktig organism för ekosystemet. Dvs det är ingen patogen, utan en "bra" organism som dock blir en sorts patogen  när den rent numerärt tar överhanden.

2) Cyano trivs bättre i näringsfattiga system, det vet vi empiriskt, dvs den lyckas oftast förse sig med både nitrat o fosfat på egen hand. Nitrat kan den fixera från luften, o fosfat kan den lösa ut från organiskt material eller fosfat bundet till joner(genom att tex svavelväte reducerar fosfatföreningar).

3) Jag tror inte att lågt nitrat i sig triggar cyano. Jag har sett alltför många kar med lågt nitrat utan en enda cyanofläck. Däremot finns nog ett indirekt samband mellan lågt nitrat(särskilt om kvoten N/P är låg) o cyano i det att lågt nitrat kan åstadkomma dåliga förhållande för alla de organismer som EJ kan fixera kväve från luften, varvid cyanons konkurrenter dör. I ett sådant fall kan dosering av nitrat kanske hjälpa mot cyano. 

Nån form av instabilitet rör det ju sig om, och jag tror instabiliteten ligger inom N/P-kvoten, området. Ett akvarium med relativt låga (men ej ultralåga) N o P värden, där dessutom kvoten är hyffsat nära Redfiled 16/1, tror jag inte drabbas av cyano. Kruxet är ju att vi inte kan mäta N/P kvoten med sådan noggrannhet (beroende på att nitrat går ej mäta med särskilt hög noggrannhet) så vi kan säga att vi har rätt kvot. 

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor


Nitrat kan inte fixeras från luft däremot kan kväve fixeras från luft eller löst kvävgas i vattnet. Kvävgas har en viss löslighetskonstant i vatten och detta gör att om kväve tas bort i vattnet så kommer jämnvikten göra att mer kvävgas tas från luften och löses i vattnet. På det sättet blir konstaterandet att de kan tillgodogöra sig kväve från luften sann.

 

Detta gör en del Cyano genom speciella celler som skapar en syrefri miljö inne i cellen. De cyano som vi har besvär med i akvarier har dock inte dessa speciella celler. Min tanke är att dessa i stället skapar den syrefria miljön under täcket av alger med hjälp av kvävefixerande bakterier. Därav mina uppmaningar till att störa mattorna så mycket som möjligt, hindra helt enkel uppbygget av mattorna.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@krille 55 berätta gärna mer om din dosering !

 

 

denna tråd var menad att handla om H2O2 mot Cyano. nu har det blivit en del OT så jag fortsätter... :) 

 

efter min första dosering av Red slime remove så gick min fosfat från 0.02 till 0.11. så när medlet verkar och dödar cyanot så släpper det ifrån sig det som den bundit upp. mitt nitrat gick från 0.2 till kanske 1-2. 

 

min teori är att cyanon får övertag och konkurrerar ut andra bakterier. kanske att andra bakterier vill ha mer näringsrikt vatten och cyanon klarar sig med mindre näring? sedan är det svårt att bli av med skiten! tror KZ:s produkter är baserade på bakterier för att försöka konkurrera ut cyanon. har man för mycket cyano så är dessa då värdelösa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag doserade 25 ml två gånger per dygn. Har ca 450 liter vatten i systemet så blir ungefär dubbelt mot rek. Körde rekommenderad dos i två veckor utan effekt. När jag höjde tog det en vecka till det stannade av o efter ytterligare en vecka så blev den brun o luftbubblorna försvann. Det jag sög upp sen va som brunt pulver. Vattnet såg ut som kaffesump. Kan tillägga att jag inte märkt några negativa effekter på övriga koraller och djur i karet 

Ändrat av krille 55
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...