Gå till innehåll

Ytavrinning aquamedic Blenny


elvir

Rekommenderade inlägg

Mitt kar verkar ej ha ytavrinning. vid insuget till bakre sumpen lägger jag en bit "smink" vadd för att få en ytavrinning till sumpen. problemet som uppstår är att vadded samlar på sig smuts och blir brunt där av så blir vatten nivån där bak mycket lägre, skummaren måste omplaceras djupare för att fungera korrekt och även ato. har nån något bra tips hur jag skulle kunna fixa en permanent ytavrinning utan användning av vadd.

 

Skulle det funka med en bit svart plast som jag limmar på ?

 

 

Ändrat av elvir
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte om det är så bra att täppa till avrinning så. Fick du inte med en liten svart box (mediakorg) som du kan ha i mittfacket där bak i "sumpen"? Om du låter skummarens vatten rinna ner i den korgen så kan du ha vadd, aktivt kol eller fosfatremover där i. Kolet och fosfatremovern får ju ligga i en strumpa. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det fick jag, den svarta boxen du talar om ska ligga i mitten facket, men min tunze nano 9001 skummare, skummar ej över facken som turboflotern gjorde, varför jag gjort så med filter vadd är att jag får en oljefläck på ytan av karet, genom överrinning så stanna fläcken där bak i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sug upp "filmen" med ett dagstidningsblad.

Så fick jag göra på mitt tidigare Blenny oxå; hinnan på ytan låg kvar såvida jag inte vinklade pumpen så mycket mot ytan det gick, så den rördes om ordentligt. Men då jag ville ha pumpen riktad mer rakt ut i karet så tog jag bort det med papper ist.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har en sådan fast en liten koralia nano pump. den fungerar helt ok men oljefläcken håller sig runt om pumpens utblås. jag ska till och börja med ta bort vaddet och sedan suga upp det vart efter det behövs. min nano skummare har yta skummar funktion, synd att den inte får plats där bak med skummnings tillägget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...