Gå till innehåll

Det händer grejer


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Nu händer grejer på min KH-maskins-front

UPPDATERING:

 

Jag har sedan min demo på sjöfartsmusset byggt en andra prototyp med förbättrade funktioner, mjukvara, mindre vattenåtgång, samt reglerande funktioner både vid för lågt och för högt KH. Således regelring såväl uppåt som neråt. 

Förbättrade o förenklade kalibreringsrutiner. 

Jag har kört en långtidstest nu sedan i november och inga issues, buggar eller annat sedan mitten på december, så programmet verkar nu vara rock-solid. 

Jag har kanske 1000 mätningar nu med maskinen, och precision o accuracy ligger på +-0.05dKH vid nykalibrerad pump. Med tiden kan den drifta till ett fel på 0.1 dKH som är helt ok, men ju oftare man kalibrerar pumparna desto oftare ligger man kvar på det lilla felet +-0.05. Kalibreringen tar lika lång tid som att tömma skummarkoppen. 

 

Nu till den största nyheten:

Jag har sedan i december inlett ett samarbete med ett professionellt företag (ej svenskt) som med mig som designer o konstruktör, bygger  just nu i deras fabrik en första prototyp med deras företagsnamn på. När denna är klar kommer vi ut med en mer officiell annonsering om vårat samarbete, företagets namn etc. 

 

Håll ögonen öppna, vi kommer snart med en officiell annonsering på alla större internationella forum samt kanske på en mässa inom kort i USA. Vi vill dock inkludera lite bilder på en fabrikstillverkad prototyp först, så våran announcement blir substantiell och seriös. 

 

/Jonas Roman

 

  • Gilla 7
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas ni lyckas få ut en produkt, och pressa priserna på de som redan finns, ordentligt:suspicion: Så köper jag en direkt. Att det inte kommer handla om 2.000:- kan man ju räkna ut men det får vara en ordentlig pris-press mot de nuvarande om det ska bli snurr på försäljningen av en sådan apparatur.

Den bör också gå att använda sig av utan problem även om man ej har Apex el liknande.

 

Ändrat av DanneI
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, jag har läst det där och en del annat men minns ej var trådarna ligger nu. En sak jag ej förstått är att patent måste väl redan ha tagits på de flesta lösningarna sen en tid, så går det hitta en annan lösning som ej är "tagen" redan, eller är det ngn del som ej går att ta patent på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, DanneI sa:

Hoppas ni lyckas få ut en produkt, och pressa priserna på de som redan finns, ordentligt:suspicion: Så köper jag en direkt. Att det inte kommer handla om 2.000:- kan man ju räkna ut men det får vara en ordentlig pris-press mot de nuvarande om det ska bli snurr på försäljningen av en sådan apparatur.

Den bör också gå att använda sig av utan problem även om man ej har Apex el liknande.

 

Denna maskin kommer ha en fördel framför de enheter som tillverkas av ett specifikt datorföretag , i det att min/vår maskin blir en sk standalone-enhet och kommer därmed få full funktionalitet oavsett vad du i övrigt har för reglerutrustning:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Lasse sa:

Jag vet Lasse redan sett den länken. Ett patent på namnet. 

 

Inga stora företag har visat upp något än,  inte ens en prototyp. Ord räknas inte, man skall ha nåt att visa upp. Det har endast jag och Jim W gjort hittills. Vad som händer bakom de stora företagens kulisser har vi ingen aning om. Jag känner mig ganska lugn därvidlag tills jag ser något med egna ögon. Jag vet ju vad jag har. Announcement utan bilder säger inget. Kolla på mindstream.

Med det sagt tror naturligtvis jag också att dessa företag kommer bygga en maskin så småningom men med tanke på den tid det tagit för Neptunus för deras senaste pump som fortfarande inte är ute, lär det nog ta sin tid. I viss mån är detta en tidskapplöpning men i slutändan är kvalité pris o funktionalitet det som vinner. Sen tror jag faktiskt att marknaden är stor nog för flera spelare för en produkt som inte finns alls än i princip. 

 

Tack för allas uppmuntran. Det gläder mig:-)

 

Jonas

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Det finns ju redan en som säljs - se denna tråd från en som just nu skall prova den

MVH Lasse

Även det vet jag naturligtvis @Lasse.

 

Det är helt frivilligt sen för var o en att välja det fabrikat som faller en på läppen....en sak lovar jag, om jag släpper en produkt, kommer kunden bli nöjd. Jag har slipat på denna ide nu sedan i augusti och har 1000 mätningar med min maskin, så jag börjar bli rätt så positiv till min maskin. Nu är det dock den nästan svåraste biten kvar...att omvandla min prototyp till en riktig, godkänd, prisvärd, kommersiell produkt. Där är jag nu, och i full färd. Jag behöver ert stöd o uppmuntran, för det är mkt jobb, och jag har lagt ner ett oräkneligt antal timmar på detta redan såklart. 

 

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Update:

 

I apologize for maybe repeating myself, but it is better to be transparent so you now what is going on for you. 
The accuracy and precision goal is achieved. I have around 1000 measurement with my machine/prototype now, so we are ready going one step further to take this to a commercial product as soon as possible. It will be quite soon a more official announcement, when we have the more public prototype-version ready to show you(working on that now). I/we will let you know soon. 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Update and info:
Sorry for my constant talk about accuracy and precision, but I think it is important to give some visual evidence also. Precision and accuracy (both) seems to be 0.05 now after som refinements as I said, and let me demonstrate it here. Here is only 4 measurements in this demo of practical reason (the water for instance from my aquarium will change slowly so If I do a lot of tests the true value could have changed. These tests are at same occasion). The most important thing is the precision, thus the ability to show up almost the same value if doing several test on same water. The accuracy is important but not like the precision. It really does not matter if you have 8.23 or 8.30, as long as the machine do the same "error". But here you can see that we also have very spoton accuracy. The reference value 8.23 (see the video) is taken by 3 consequent manual titration procedure with an acid of known concentration, and that give us a value of 8.23. So here we go:

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-03-31 at 18:26, Kjelle sa:

Jag har inget emot engelska men kan du@jonasroman posta på modersmålet. Det är ju ändå ett svenskt möte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Du har helt rätt i det och jag försöker posta det mesta på svenska. Men en del nyhetsuppdateringar sker på det engelska forumet och jag har inte riktigt tid att göra dubbla versioner hela tiden. Men jag lovar att att all formation även kommer på svenska här.

Ett bra påpekande , jag skall tänka på det :-)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-04-01 at 21:06, petnym sa:

Säg till om ni behöver betatestare, så kan jag samtidigt komma med förslag kring automatisering av kalibreringen... :-)

Absolut :-) du får gärna komma med förslag kring automatisk kalibrering redan nu eller via mejl.  du får gärna komma med förslag kring automatisk kalibrering redan nu eller via mejl. Intressant :-)

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att komma med något konkret när jag inte vet hur din lösning ser ut, men jag antar att det är pumparnas flöde du vill kalibrera och då är det ju vätskevolym under en specifikt tid alternativt en tid för en specifik vätskevolym som skall mätas. Om det är en maskin som skall utföra mätningen så borde det sistnämnda vara enklast. Tex kan ett smalt mätglas fyllas tills vattennivån når en viss punkt. Detta kan avläsas med en optisk läsare (ungefär som Tunzes osmolator gör, fast utan kontakt med vätskan). Detta är enkelt att implementera i din Arduino. Skulle det av någon anledning krävas avläsning av en variabel volym och vätskans densitet är känd (eller åtminståne konstant) så kan tex en lufttrycksmätare användas för att mäta millimeter vattenpelare i en behållare (gärna smal så att stor höjdnivå erhålls för liten skillnad i vattenvolym)... Det finns trycksensorer som lätt kan kopplas till en Arduino men de är lite dyrare än en optisk avläsare. (Jag har själv ett projekt med trycksensor till mitt akvarium). Hoppas du får någon användning av detta...

Ändrat av petnym
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man inte är intresserad av de enskilda pumparna så skulle jag kalibrera mot en referensvätska. Problemet där är att koldioxid från luften lätt kontaminerar testen.

 

Jag skulle använda borat eller fosfatbuffert. Koldioxiden kan man koka bort och sedan förvara testvätskan i en mjuk påse som inte är gasgenomsläpplig. Hur är det med droppåsaar på sjukhus? Är de gastäta? De har ju en bra slanganslutning.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 Tack för intressanta idéer och tips. Det blir lite för komplicerat och kanske lite för avslöjande för mig att bemöta idéerna i detalj här. Men jag förstår vad ni menar  och är tacksam för tipsen och tar emot gärna fler. 

 För närvarande så kommer jag inte att implementera en helautomatisk kalibrering av ganska många olika skäl. Jag kan säga just nu är att min maskin är oerhört enkel att kalibrera manuellt och kalibreringen är på sätt och vis  halvautomatisk. 

 

Det är två pumpar som behöver kalibreras med någorlunda frekvens, den tredje kan man kalibrera väldigt sällan och den fjärde behöver aldrig kalibreras.

 Kalibreringen gå till så att man stoppar ner röret från den aktuella pumpen ner i ett mätglas som jag bifogar och sen trycker man bara på en knapp och maskinen går av sig själv en viss tid. Man behöver inte passa på den stigande vätskenivån utan maskinen stannar automatiskt efter en viss tid.  Därefter avläser man helt enkelt vätskemängden och skriver in den  och trycker på save och allt är klart. Det hela tar 1 minut. 

En optisk avläsning blir komplicerad för du måste lossa varje plaströr för respektive pump och placera den ändå i ett separat mätglas ...det blir en manuell procedur och då kan du lika gärna trycka på en knapp ..det är enda skillnaden.

 Stigs idé om referensvätska fungerar naturligtvis men det är ännu enklare att helt enkelt veta koncentrationen på reagensvätskan. Den är absolut sann och är en konstant eftersom jag beställer den från ett laboratorium. ( just nu blandar jag själv ).  Sen kan det bli lurigt stig att använda borat som buffert för den har andra PK världen  och alltså inte samma ändtitrerings punkt. Om jag skall ha en referens vätska så måste den nog måste vara av just bikarbonat för det är ju bikarbonatens ändtitreringspunkt  vi söker när maskinen arbetar.   Och där får vi ett problem till : saltvatten har en annan sådan titreringspunkt så referensvätskan måste vara marint saltvatten beträffande övrig J onsammansättning. 

 

  Jag beställde en sådan referens vätska från FaunaMarine men jag fann att den verkade inte särskilt exakt. 

 

Men som sagt detta är inget problem : jag har en enkel kalibreringsrutin som går på 1 minut,  användarvänlig och reagensvätskan är en konstant så det hela fungerar fint och maskinen har en precision nu  på nu 0,05dKH:-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Titreringen för kalibreringen behöver inte vara riktig. Om det inte var för att spill av NaOH är frätande hade jag rekommenderat det. Det räcker med att testvätskan har en bestämd syraförbrukning för att nå det pH du testar vid. T.ex motsvarande 10,0 kH.

NaOH kanske inte är så besvärligt ändå. En droppe är ju inte så stor så den borde rätt snabbt kunna ta upp koldioxid från luften.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, jonasroman sa:

En optisk avläsning blir komplicerad för du måste lossa varje plaströr för respektive pump och placera den ändå i ett separat mätglas ...det blir en manuell procedur och då kan du lika gärna trycka på en knapp ..det är enda skillnaden.

 

Om man måste koppla bort slangarna så går ju hela idén om att ha automatisk kalibrering förlorad. Min idé var att volymmätningen skulle göras i samma kärl som vätskan hamnar i normalt, (det kärlet borde ju kunna ha en känd volym samt smalna av upptill för exakt mätning), men jag vet ju som sagt inte hur din apparat ser ut...

 

 

Ändrat av petnym
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, petnym sa:

 

Om man måste koppla bort slangarna så går ju hela idén om att ha automatisk kalibrering förlorad. Min idé var att volymmätningen skulle göras i samma kärl som vätskan hamnar i normalt, (det kärlet borde ju kunna ha en känd volym samt smalna av upptill för exakt mätning), men jag vet ju som sagt inte hur din apparat ser ut...

 

 

exakt, det var det jag menade, o där ser jag en mängd svårigheter, o en stor kostandsökning. Detta vägt mot att den halvautomatiska kalibreringen är busenkel o går fort, gör att jag inte i version 1.0 kommer implementera det. MEN, jag skall fundera på din ide, jag gillar den, och det kan ju tänkas att vi kan göra en PRO-version som har detta, till ett högre pris:-)

Grejen är att när man skall kal. reagenspumpen så gör man det med mkt mindre vätska (för att inte slösa på reagensvätska inte minst), så kärlet blir för stort även om man har en smal tratt upptill. Mätvolymen är nämligen 50 ml, så mätkärlet måste rymma 100 ml av säkerhetsskäl. Akvariepumpen kan man nog kalibrera på detta sätt i befintligt kärl, men avsmalnad upptill, men reagenskalibreringen jobbar med 10 ml (vill ej öka den får att inte slösa med den vätskan). 

 

Då min maskin´s kal-algoritm funkar så lovar jag er att den biten kommer ni inte bli besvikna på eller tycka är jobbigt. Det tar ungefär samma tid som att tömma en skummarkopp. 

En viss manuell skötsel av ett akvarium tror jag vi alltid måste ha kvar. Har aldrig förstått tex vitsen med en svindyr skummarkoppsrengörare?....

Saker som däremot skall ske ofta, kanske flera ggr per dygn, DÄR har man en vinst med att datorisera, tex som att mäta KH;_)...eller pH, temp, vattenbpåfyllning för avdunstning, tillförsel av ballingvätskor såklart etc etc....men en del saker har nog skapats mest för att det går, än för att det behövs. 

Jag är noga med i mitt arbete med denna maskin att tänka som en akvarist o praktiskt, dvs att inte införa onödiga finesser. Jag vill hålla det till vad det är: En maskin som mäter helautomatiskt flera ggr per dygn karets KH samt fungerar därtill som ett säkerhetsbälte, dvs knuffar tillbaka KH om det mot förmodan skulle glida utanför ditt inställda refernsvärde:-), och detta till ett resonabelt pris, med låg driftkostnad. Jag har infört till detta en hel del av de ni önskat, såsom w-lan, blåtand, usb, app i telefonen, mjukvara i datorn, samt möjlighet att vi en molntjänst nå den utanför hemmet. Detta skall bli hur spännande som helst, och tack för ert stöd och alla goda tips. Fortsätt ge mig tips o idéer, jag lyssnar på alla:-)

 

Mvh

Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, stigigemla sa:

Titreringen för kalibreringen behöver inte vara riktig. Om det inte var för att spill av NaOH är frätande hade jag rekommenderat det. Det räcker med att testvätskan har en bestämd syraförbrukning för att nå det pH du testar vid. T.ex motsvarande 10,0 kH.

NaOH kanske inte är så besvärligt ändå. En droppe är ju inte så stor så den borde rätt snabbt kunna ta upp koldioxid från luften.

jag måste väl fortfarande veta just den lösningens ändtitreringpH?, annars vet jag ju inte när jag "kommit fram".....

 

Jag har som sagt en bra kal.rutin, som ej kräver referensvätskor, utan bara en knapptryckning o ett mätglas:-) Tro mig, den är smidig:-)

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...