Gå till innehåll

Hur länge ska man förbereda död sten?


Reryd

Rekommenderade inlägg

När stenen är ny brukar det ruttna bort dött skräp i den när man lagt den i vatten. När detta är färdigt är stenen klar. Hur lång tid det tar beror i huvudsak på tre faktorer.

1. Har du tillsatt startbakterier?

2. Vilken temperatur har du?

3. Är det någon pump i för extra cirkulation?

När stenen inte luktar eller har skinn på ytan 3 dagar efter sista vattenbytet är den klar.

Men jag tror vattenledningsvatten är bättre än osmosvatten. Det gäller ju att hålla igång bakterierna så de får sitt jobb gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Reryd sa:

Hur länge ska man ha den döda stenen i osmos vatten  för att kalkas ur? Alla säger olika... 

några tiotusentals år - men du bör byta vatten då och då - men då är det nog inget kvar av kalkstenen  - då är den totalt utkalkakad :)

 

Fniss - kunde inte låta bli :)

 

MVH Lasse

 

 

Ändrat av Lasse
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-02-10 at 00:22, Lasse sa:

några tiotusentals år - men du bör byta vatten då och då - men då är det nog inget kvar av kalkstenen  - då är den totalt utkalkakad :)

 

Fniss - kunde inte låta bli :)

 

MVH Lasse

 

 

 

 

vilken whisky drack du? -ettglasmed-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat

Hur länge ska man ha den döda stenen i osmos vatten  för att kalkas ur? Alla säger olika... 

Vet inte om jag drack Whiskyn eller om det var frågeställaren som drack den. Du ser min förstorning vad som skrevs i första posten. Och man skall väl besvara frågan - inget annat. :subdued: 

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo detta med or :P har aldrig varit min grej riktigt. Men tänkte så klart på att få ur fosfaten så det inte blir för mkt.. Men måste ja ha i en pump och bakterier i hinken eller kör vissa bara i kranvatten i någon v sedan i osmos i några veckor? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta tar bort död vävnad från djur och alger så att det inte ligger och ruttnar i akvariet. Men särskilt effektivt mot upplagrad fosfat är det inte. 

Där skulle jag rekommendera fosfatremover + att sänka pH:t lite. Men först mäta om det blir någon nämnvärd fosfat i vattnet.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...